Netonnet eller jag som har fel?

Permalänk
Medlem

Netonnet eller jag som har fel?

Är det jag eller netonnet som är helt tappade?

Jag köpte en Dreamee l10s robotdammsugare på netonnet, köpte till extra försäkring.

Efter någon månad så går framhjulet sönder. Tänker att det är väl inga problem få fixat så åker till netonnet med maskinen.

Killen i servicedisken säger att det inte går på garantin för att den "kanske kört ner för en trappa". Den har inte kört ner för någon trappa, och dessutom så skulle den ju vara så smart enligt säljaren att den inte kör ner för trappor.

Men eftersom jag har försäkring så tar han in den ändå och skickar på verkstad. Varför nu försäkringsbolaget ska betala ett uppenbart garantiärende?

Efter 1.5 månad har jag fortfarande inte fått tillbaka maskinen. Hör av mig till kundtjänst som säger att det är "ledsamt" det tar tid men att dom inte kan göra något. Jag säger att jag vill att köpet hävs istället för vänta. Då säger personen att det går inte pga att det inte är ett garantiärende. Inga "fysiska skador" är garantiärende påstår han. Är det rimligt?

En enkel googling bort visar att problemet är stort, hjulen går sönder för massa personer. Antingen är det ett materialfel eller konstruktionsfel, men oavsett vad är det ett garantifel, eller är jag ute och cyklar?

Hur hade ni gått vidare?

edit: la till länk till bild

Permalänk
Medlem

Det bästa vore nog om du beskrev på vilket sätt som hjulet är trasigt samt laddar upp bilder på den. Då är det mycket lättare för oss på forumet att bilda oss en uppfattning om elgiganten är helt ute och cyklar.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Bläckman:

Det bästa vore nog om du beskrev på vilket sätt som hjulet är trasigt samt laddar upp bilder på den. Då är det mycket lättare för oss på forumet att bilda oss en uppfattning om elgiganten är helt ute och cyklar.

Förstå chocken hos Elgiganten när en arg kund kommer in och härjar om en trasig robotdammsugare som han köpt på Netonnet

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Om du kan påvisa att det är ett "design" fel så ska det ju gå reklamera den och få pengarna tillbaka.
Eller? Jag har ett Mobius headset som ofta går sönder på exakt samma ställa för många. Finns massa bilder i olika forum.

När min gick sönder efter typ 10 månader så skrev jag till komplett och de tog in den på lagning och sedan i slutändan fick jag en helt ny. Men komplett sa först nej när jag skrev till dem.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
https://lagen.nu/1990:932#P29S1

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Hade problem när jag köpte ett gigabyte 4080 där 3 pins kabel var paj , vart tvungen efter 1 dag att skicka in den (netonet satte doa på kortet).
Massor av kontakt var för det tar sån tid efter 4 veckor så undrar jag vad dom håller på med efter 4 ggr kontakt därav jag sagt 2 ggr att jag inte ska ha produkten ens så dom får lösa det inom sin verksamhet.

Fick till slut kontakta netonet på facebook efter tips, tog 2h så var köpet hävet och pengarna på väg tillbaka till mig.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Stå på dig, hävda att du påpekat ett fel med produkten i skälig tid, vilket ska tolkas som en reklamation, sedan 1 maj 2022 gäller det dessutom 2 års omvänd bevisbörda och säljaren ska kunna visa att produkten använts felaktigt för att orsaka felet om det uppstår inom de första två åren för att få neka en reklamation. Även om det inte ska behövas är det alltid bra att understryka att det är en reklamation du gör, och kan vara bra att dela med dig till dem om att trasiga hjul är ett vanligt (känt) fel då det blir svårare att försöka hävda handhavandefel.
Generellt så tror jag 3-4 veckor ses som skälig hantering av ett reklamationsärende (givetvis kan det uppstå saker som drar ut på det, men det ska i så fall kommuniceras).
Du kan inte kräva att häva köpet, butiken har rätt att välja att försöka avhjälpa med omleverans eller reparation (praxis är tre försök innan du kan kräva en hävning av köpet).
100% Netonet som gör fel med den info vi har

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Trött, tänkte rösta vem som hade rätt och röstade på köparen! Dags för lunch och kaffe! (:

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att du ska vidhålla att det är en reklamation du gör, och den ska lösas inom 3v från att de tog emot varan. Så har det gått längre tid så ska du börja med att ge dem en tidsfrist för att lösa reklamationen, typ 2-3 dagar.

När det kommer till felet så ge dem den information du hittat om att detta är ett fel som förekommer. Dessutom ska du påpeka att det inte finns några andra skador runt själva hjulet som tyder på att den varit utsatt för ett fall eller slag. Det borde finnas andra sprickor och märken i så fall. Inom en viss tid från köpet, tidigare 6 månader, nu två år, så ska säljaren som sagt bevisa att du orsakat felet. Nu skriver du att den gick sönder efter någon månad, så ur den synvinkeln är det lugnt. De måste alltså kunna tala om hur roboten gått sönder, inte bara gissa, samt visa att du orsakat det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Försök få köpet hävt och lägg lite mer pengar på något med kvalitet och från en tillverkare som faktiskt hanterar garantiåtgärder på ett korrekt sätt.

Permalänk

Det är upp till företaget att bevisa att den "ramlat ned för en trapp" så du har lagen på din sida.

Säger du att den bara gick sönder så är det de som företaget får lita på, om de inte kan bevisa annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är upp till företaget att bevisa att den "ramlat ned för en trapp" så du har lagen på din sida.

Säger du att den bara gick sönder så är det de som företaget får lita på, om de inte kan bevisa annat.

Produkten har väl dessutom en funktion för att inte ramla ner för kanter/trappor, så har den ändå ramlat ner så är det ju fortfarande fel på produkten

Permalänk
Avstängd

Köp på elgiganten istället. Gick in med min 2.5 år gamla electrolux där lampan för att insuget är tilltäppt lyste felaktigt. "Detta går som reklamation", fick lånedammsugare under tiden reparationen pågick. 2 veckor senare fick jag tillbaka min electrolux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Förstå chocken hos Elgiganten när en arg kund kommer in och härjar om en trasig robotdammsugare som han köpt på Netonnet

Hahaha, attans 😀
Netonnet ska det ju vara naturligtvis...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweborn:

Köp på elgiganten istället. Gick in med min 2.5 år gamla electrolux där lampan för att insuget är tilltäppt lyste felaktigt. "Detta går som reklamation", fick lånedammsugare under tiden reparationen pågick. 2 veckor senare fick jag tillbaka min electrolux.

Tur för dig. Jag har dock en liknande historia som TS med just en robotdammsugare som jag köpte på just Elgiganten.
Dammsugaren fungerade aldrig. Tillverkaren skyllde på en massa förhållanden i mitt hus. Elgiganten tog emot dammsugaren, men efter tre veckor hade vi inte kommit någonstans. Nu tog jag tag i det direkt efter de tre veckorna och krävde en lösning och efter lite tjabbande så hävde de köpet, men det krävdes att jag stod på mig. Bland annat ville de först inte häva köpet för att dammsugaren var skitig. Så skitig den nu hunnit bli efter kanske en veckas felsökning där den aldrig slutförde en städning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har hört av mig till netonnet och sagt att det är faktiskt dom som ska bevisa att jag fysiskt haft sönder maskinen. Får se vad dom svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Om du kan påvisa att det är ett "design" fel så ska det ju gå reklamera den och få pengarna tillbaka.
Eller? Jag har ett Mobius headset som ofta går sönder på exakt samma ställa för många. Finns massa bilder i olika forum.

När min gick sönder efter typ 10 månader så skrev jag till komplett och de tog in den på lagning och sedan i slutändan fick jag en helt ny. Men komplett sa först nej när jag skrev till dem.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
https://lagen.nu/1990:932#P29S1

Ah, Audeze Mobius då förmodar jag?

Har HyperX varianten av det (som jag tror är helt identiskt ditt då HyperX köpte upp dom eller dylikt), och det har gått sönder vid bygeln. En snabb googling visade att hur många som helst har samma problem.

Mailade HyperX som ansåg att det inte skulle åtgärdas då garantin gått ut, jag svarade med att jag kommer att kontakta konsumentverket och bifoga alla de hundratals trådar som finns angående samma problem och att det uppstått oavsett om det skett i eller utanför garantitiden samt skicka ärendenummer till alla på reddit som borde kunna kontakta sin motsvarighet till konsumentverket och driva deras ärende framåt då jag ansåg detta vara en dålig konstruktion och att jag dessutom betalat ett högt pris för mitt headset.

Då ändrade dom sig och erbjöd sig ta emot mitt headset om jag kunde visa mitt kvitto och givetvis så hittade jag inte det någonstans, men kanske kan du gå en liknande väg om du kan lägga ned en till två timmar på att att kontakta konsumentverket samt skicka en copypaste till alla med liknande problem.

Permalänk
Medlem

Hur gick hjulet sönder?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur gick hjulet sönder?

Det undrar jag också. Just den där delen ser identisk ut med den som finns på Roborocks robotar och åtminstone där så är den riktigt robust. Men kanske skiljer det mer än till utseendet.

Sen vet jag inte vad TS får ifrån att detta skulle vara ett vanligt fel. Jag hittar inget om det, förutom TS egna tråd på Reddit.

Permalänk
Medlem

Korkat av Netonet att hålla på så här för något som är ingenting. Men rent lagmässigt så är det en reklamation inom de två först åren. Felet ska räknas som ursprungligt. Om Netonet har några belägg för att sugaren kört ner för en trappa så bör de redovisa dem eller ge dig en ny eller häva köpet.

Om du anmäler till ARN så får de ibland tummen ur och ordnar ärendet. Så testa med detta. Det kostar inget.

Jag kan precis som den person som bedömt detta ärende tycka att det är konstigt att hjulet gått sönder men det är ju inte direkt ovanligt att plast spricker och det behövs inget speciellt kraftigt yttre våld för att det ska hända. Konstigt nog hade jag en kompis som också hade en robotdammsugare som strulade och också fick en massa strul med Netnonet när de reklamerade den. Han fick dock en ny till slut men jag vill minnas att det tog rätt lång tid.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det främre hjulet går normalt sett inte sönder sådär hur som helst men ibland har man faktiskt otur.

Förstår dock inte hur Netonnet kan bråka om en sån sak. Ett nytt framhjul kostar 150kr från AliExpress, så det kostar väl än mindre för dom.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det undrar jag också. Just den där delen ser identisk ut med den som finns på Roborocks robotar och åtminstone där så är den riktigt robust. Men kanske skiljer det mer än till utseendet.

Sen vet jag inte vad TS får ifrån att detta skulle vara ett vanligt fel. Jag hittar inget om det, förutom TS egna tråd på Reddit.

Jag har fått 3 DM och tre andra som beslriver samma fel i tråden på reddit. Sen hitta jag på dreamee forum ett par till. För en maskin som bara sålt ett par månader och inga jättevolymer så tycker jag nog ändå det är rätt vanligt?

Hur den gick sönder vet jag inte. Var i rummet bredvid och hörde den låta och när kom dit så var hjulet trasigt. Kanske fastnat i mattan och för svag konstruktion gentemot motorns styrka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Jag har fått 3 DM och tre andra som beslriver samma fel i tråden på reddit. Sen hitta jag på dreamee forum ett par till. För en maskin som bara sålt ett par månader och inga jättevolymer så tycker jag nog ändå det är rätt vanligt?

Hur den gick sönder vet jag inte. Var i rummet bredvid och hörde den låta och när kom dit så var hjulet trasigt. Kanske fastnat i mattan och för svag konstruktion gentemot motorns styrka?

Jag fattar. Surt, hoppas du får hjälp. I värsta fall lär den delen vara förhållandevis billig att byta ut, även om du såklart inte ska behöva det.

Permalänk
Medlem

Netonnet vill väl sparka vidare problemet till försäkringen. Men försäkringen är väl just till för att täcka sådant som garanti/reklamation inte gör. Typ, Kalle 2 år hivar dammsugaren nerför källartrappen eller att någon snubblar på fanskapet (dammsugaren) och gör sönder något.

Jag har tröttnat på att företag slingrar sig efter att jag många gånger inte har haft tid/lust att stå på mig (jag har ändrat mig på den fronten) och uppmuntrar alla att sätta på blåslampan.

Rant följer:
Jag hade ett liknande ärende hos nids4kids där en Brio-sulky gick sönder i fästet vid fotbromsen. Reklamerade några veckor innan garantin gick ut (kommer nu inte ihåg om det var 6 eller 12 månader, men jag hade bråttom att köra dit fanskapet trots att jag egentligen inte hade tid, jag klagade i tid). Rejäl spricka, men fungerade fortfarande. De hävdade att jag nog gjort sönder det själv genom att bromsa för hårt eller vårdslöst. Har jag garanterat inte gjort. De hävdade att barnen kanske gjort det. Hurdå? De vägde väl typ 10kg? Ska barn kunna göra sönder en barnvagn om de klättrar upp i den (vilket de knappast heller gjort den vägen)?
Nids4kids skulle höra av sig om de fick in en reservdel, mycket att göra på sommaren, svårt med lagersaldo, det ena med det andra. Hörde givetvis inget av dem. Hade ett barn till på väg och ingen tid att bråka, vagnen funkar och jag bedömer den säker - men kan såklart inte sälja den vidare om jag skulle vilja.

Min avsevärt äldre Brio-sulky som jag själv hade som barn, och som 4 andra barn åkt i, jag har sparkat in bromsen hundratals gånger och den har stått i fuktiga garage, solsken, agerat skottkärra etc, den är såklart helt felfri fortfarande, fast aningen sliten i kromet och med sprickor i gummidäcken.

Rant tillagt
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tyder på dålig konstruktion om hjulet gick sönder efter en knapp månad.. märkligt dom ska tjafsa om nåt sånt...

Permalänk
Medlem

Netonnet säger nu att det inte går på garantin för att verkstaden säger att det inte är garanti och att "dom är utbildade". Jag vet inte vad Netonnets verkstad har för utbildning i konstruktion och materiallära men men... Känns som en återvändsgränd.

ARN har 6 månaders väntetid vilket är rätt lång tid. Tingsrätten känns lite för seriöst även om man bara står för sin egen kostnad i såna här mindre fall.

Hur tycker ni att man ska gå vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Netonnet säger nu att det inte går på garantin för att verkstaden säger att det inte är garanti och att "dom är utbildade". Jag vet inte vad Netonnets verkstad har för utbildning i konstruktion och materiallära men men... Känns som en återvändsgränd.

ARN har 6 månaders väntetid vilket är rätt lång tid. Tingsrätten känns lite för seriöst även om man bara står för sin egen kostnad i såna här mindre fall.

Hur tycker ni att man ska gå vidare?

"dom är utbildade" på vad? Se vad som hände med maskinen? Har den gått sönder på ett specifikt sätt som bara en tapp på mark kan påvisa? Fråga gärna om du får komma in till dom utbildade som dom kan gå igenom steg för steg hur de kommit fram till detta? dumheter.
Vi säger att den trillat i en trappa då är det fortfarande fel på maskinen.

Du kan alltid ringa din kommuns konsumentvägledare och höra hur du ska gå vidare.
Glöm inte att spara alla konversationer och allt material.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så trött man blir. Det värsta är att det som bäst kan leda till att du får rätt men ingen riktig chans att NetOnNet blir straffade så att de inte gör exakt samma sak till alla andra i fortsättningen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vilken skit skulle inte vilja ha tillbaka maskinen om det inte finns en åtgärd som visar att felet inte kommer tillbaka. Solklart fel som går på garantin. Varför betala för en extra försäkring när du har 3års försäkring i KKL. Helt meningslösa pengar bara ett sätt för butiken att lura dig som kund.

(antar nu att ingen i familjen stått på maskinen och inte erkänt)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Be dem av röntgen av hjulet från produktion. Ser ut som en detalj som inte gott så bra vid formsprutningen.

Kom ihåg att det är upp till dem att bevisa att den "ramlat ned för trappan" som de säger, numera är det väl 2 år som det ligger på butiken. Att en "expert" säger att du använt den fel utan komma med några bevis är givetvis inget bevis. Be om att få analysen av hur sprickan uppkom, inga problem att göra en sådan analys om de är experter.

NoN är skit når något går fel, därför de kan hålla låga priser då de skiter i konsumenträtten.

Har du köpt med kreditkort kan du alltid försöka gå den vägen med att kräva pengarna tillbaka, annars är det nog lättast att börja med konsumentrådgivningen i kommunen.

EDIT: Verkade som du postade samma på reddit för 2 månader sedan... Är ju fler i samma tråd som har samma problem som du. Blir svårt att värja sig när flera har samma problem.

https://www.reddit.com/r/Dreame_Tech/comments/123sjnn/l10s_ul...