Hej!
Mitt gamla Asus Z170 Pro Gaming är trasigt och jag behöver därför uppgradera. Jag sitter just nu med följande komponenter:
Intel Core i6 6600K 3.5 GHz 6MB
be quiet! Pure Rock
Corsair RM750x 750W
Corsair 8GB (2x4GB) + 16GB (1x16GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance
EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC
Idealiskt ska det nya moderkortet ha en socket som passar till min nuvarande processor, men när jag letade runt verkar det som socket-typen på mitt trasiga moderkort som passar fint till min processor inte längre finns. Finns det någon annan socket-typ som funkar till min processor eller kommer jag behöva ny processor också, om jag inte köper något äldre moderkort?
Är även smått nyfiken på grafikkort då jag hört att det kommit någon ny modell sedan jag köpte mitt. ( ) Det ska gärna funka bra för framför allt WoW, League och PUBG (väldigt dålig koll på vilka spel som är grafik-krävande), samt passa mitt soon-to-be moderkort.
All input är varmt välkommen!
Tack på förhand.
Tyvärr är det så att du måste matcha moderkortet med den processor du har, dvs s1151 (rev 1). Sådana finns bara på begagnatmarknaden idag för relativt små pengar, 600-700 kanske.
Om du tänker dig att uppgradera även processorn så blir det mer en fråga om hur din budget ser ut. Vill du då behålla dina DDR4-minnen, eller uppgradera dessa till DDR5. (för de senaste processorerna, ca 550-1000 kr för 2x8 GB)
Ge oss en hint om vilka pengar du är beredd på att ge för CPU+Moderkort, med eller utan grafikkortet.
Ang. moderna köpförslag så vimlar det av trådar som alla i stora drag ger samma svar, kika efter dem här:
https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-kopra...
Annars kanske ett begagnat AMD Ryzen 5 3600x + ett B450-moderkort räcker för dig? Jag är inte så hemma på den begagnade Intel-marknaden.
Tyvärr är det så att du måste matcha moderkortet med den processor du har, dvs s1151 (rev 1). Sådana finns bara på begagnatmarknaden idag för relativt små pengar, 600-700 kanske.
Om du tänker dig att uppgradera även processorn så blir det mer en fråga om hur din budget ser ut. Vill du då behålla dina DDR4-minnen, eller uppgradera dessa till DDR5. (för de senaste processorerna, ca 550-1000 kr för 2x8 GB)
Ge oss en hint om vilka pengar du är beredd på att ge för CPU+Moderkort, med eller utan grafikkortet.
Ang. moderna köpförslag så vimlar det av trådar som alla i stora drag ger samma svar, kika efter dem här:
https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-kopra...
Annars kanske ett begagnat AMD Ryzen 5 3600x + ett B450-moderkort räcker för dig? Jag är inte så hemma på den begagnade Intel-marknaden.
Förstår, tack för hjälpen!
Tror det lutar åt att jag även vill uppgradera processorn. Tänker runt 10-11k för hela kalaset (inkl. CPU, moderkort, grafikkort & Windows 11). Kan även tänka mig uppgradera till DDR5 stickor, vilket jag antar öppnar upp betydligt fler alternativ för moderkort?
Är inte noga med att köra på högsta inställningarna i ovan nämnda spel, vill bara ha bra FPS.
Ska leta runt lite bland andra köpråd också.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.