Asus Armoury Crate - beter sig numera som en malware

Permalänk
Medlem

Asus Armoury Crate - beter sig numera som en malware

Är det bara jag som på sistone börjar få notifieringar från Asus Armoury Crate om att jag kan skaffa Adobe Cloud (dvs reklam) i popuper i Windows? Och vad ännu sämmre är jag hittar ingen inställning där det går stänga av notifikationer från Armoury Crate

Detta program hör ju till moderkortet mer eller mindre och installeras ju typ automatiskt,

Galet irriterande med denna typ av reklam även om det bara är när jag loggat in jag sett det (den stängs av sig självt).

Nån mer som fått detta / vet om det går stänga av notifieringen, eller om man kan ta bort eländet, tyvärr är det som jag förstår dock så den styr leds mm

Permalänk
Medlem

Notifieringen stänger du nog av via Windows och inte Armoury Crate.

Sen är nästa rekommendation att du stänger av autostart av appen och endast startar den när du behöver den. Jag har tex aldrig stött på det du nämner och startar endast upp applikationen ifall jag skulle behöva ändra färger i armory sync.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Mux-switchen ser jag gärna likt rgb och liknande flyttar in i Windows inställningarna. Enda anledningen att jag har Asus mjukvara installerat.

Tycker dock MSIs motsvarande mjukvara var ännu äckligare att använda senast jag gjorde det. Men då har jag nog ännu inte fått reklam via Asus.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Mux-switchen ser jag gärna likt rgb och liknande flyttar in i Windows inställningarna. Enda anledningen att jag har Asus mjukvara installerat.

Tycker dock MSIs motsvarande mjukvara var ännu äckligare att använda senast jag gjorde det. Men då har jag nog ännu inte fått reklam via Asus.

Prova OpenRGB istället.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Prova OpenRGB istället.

RGB är något jag brukar ha avstängt, tog det som ett exempel på de fåtal övriga grejer man kan behöva crate och liknande.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

RGB är något jag brukar ha avstängt, tog det som ett exempel på de fåtal övriga grejer man kan behöva crate och liknande.

Vad har man sådan mjukvara till då? Har aldrig hört talas om moderkortsmjukvara för Windows förrens alldels nyligen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Vad har man sådan mjukvara till då? Har aldrig hört talas om moderkortsmjukvara för Windows förrens alldels nyligen.

I mitt fall så har jag bara behov av det för att hantera MUX'en. Hantering av eventuell överklockning gör jag i UEFI, men överklockar ändå inte längre. Övervakning av exempelvis temperaturer och liknande sköter jag via HWmonitor. Men muxen är jag rätt låst.

Normalt sett behöver man den inte alls alltså. Speciellt men nämnda OpenRGB och Open Fans, eller vad den nu heter.

Visa signatur

Never fade away...

Permalänk

Armoury crate har varit malware sedan dag 1 med gapande säkerhetshål...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

På min ASUS-bräda så finns det av/på för Armoury Crate i BIOS.

Visa signatur

Citera för svar :)