Ifixit: "Ta isär Macbook Air 15 är riktigt eländigt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, det är ju en surfplatta utan pekskärm, men med tangentbord, som kör MacOS istället för iPadOS...

Ungefär som alla andra bärbara med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ungefär som alla andra bärbara med andra ord?

Nej, jag har inte haft någon bärbar dator där allt är fastlött från fabrik, även om vissa saker är det, och som använder samma SoC som min surfplatta (ok, den här har M2 och min surfplatta M1, men du förstår nog poängen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, jag har inte haft någon bärbar dator där allt är fastlött från fabrik, även om vissa saker är det, och som använder samma SoC som min surfplatta (ok, den här har M2 och min surfplatta M1, men du förstår nog poängen).

Jaha, så skillnaden mellan bärbar och surplatta är huruvida vissa komponenter är fastlödda och vad den använder för systemkrets? På vilket sätt tycker du den distinktionen har någon betydelse? Och räknas Microsoft Surface som surfplatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om man tittar på andra PC Laptops så ska Dell ha bra ljud.
Alex byter från en Dell XPS till en nyare Dell XPS 15"

Nja, han visste väl inte riktigt vad han gjorde först? I försöket att avinstallera Waves MaxxAudio, så tog han endast bort GUI:t för inställningarna (UWP-appen). Det avskyvärda Wave MaxxAudio låg fortfarande kvar och boostade ljudet, då det är inbakat i drivrutinerna.

Har själv en Dell XPS 13 där jag slagits emot Waves MaxxAudio i många år (då det ofta smög sig in vid ominstallation). Har eventuellt lyckats bättre än Alex där, då jag även stängt av "Waves Audio Services" för att få en normal ljudbild.

Är nog bara Killer Network jag hatat mer på min Dell. I övrigt håller jag med om att Dell är bland de bästa bärbara datorerna på PC-sidan. Både Lenovo och Asus var länge favoriter, men tycker inte att de håller samma höga kvalitet längre.

Permalänk
Avstängd

Jag trodde lite mer om Apple faktiskt.

Min personliga uppfattning är att ju fler skruvar och "meck" som behövs ju sämre ingenjörskonst har använts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För om din skärm går sönder så behöver ni inte ha ett dyrt serviceavtal där någon ska komma dit dagen efter utan du går bara till din lokala it-support så byter dom ut skärmen direkt på plats på 20 minuter.

Även om man som större företag ska ha en eller flera anställda som bara sitter och skruvar datorer hela dagarna så är den lönen nog betyderligt billigare än vad service avtalen är.

Kostar man på datorerna lite, d.vs lite finare Thinkpads, Dell Latitude och HP EliteBook och inte går på de "billigare" serierna som Dell Vostro eller Hp Probook så brukar det oftast "ingå" 3år på-plats support.
Så skulle nog säga att det är billigare att ha 2-3 datorer på hyllan där man swappar ut användarens dator och sen får diverse 3e-part komma dagen efter och lösa problemet.

Blandade ihop Elitebook/Probook
Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

"Dubbelt så tjock" var väl mer tänkt att tolkas metaforiskt än absolut...

Det låter med andra ord som att om man skulle få ner tjockleken på laptopsen i era exempel så skulle man behöva göra kompromisser. Låter lite som det jag sa va?

Fast varför tror du att det är just reparationsmöjligheten som främst bidrar till den lite ökade tjockleken och vikten? Jag tror det snarare främst är för att Frameworken har grejer som faktiskt behöver signifikant mer plats, t.ex. mer kylning och större batteri.

Tänk hur mycket tunnare och lättare frameworken skulle kunna vara om den hade ett 20% mindre batteri och en arm-processor som kan kylas i princip utan kylfläns? Och fortfarande behålla sin reparationsbarhet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Känns lite som Apple's strategi, att göra saker rätt komplicerade/svår & dyr att reparera så att reparationsfirmor och övrigt folk hellre kastar bort och köper nytt :-?

Hmm… Att köpa nytt blir väl knappast billigare?

2595 kr att byta batteri i 15-tums MacBook Air med M2:
https://support.apple.com/sv-se/mac/repair

En del pengar, men med kostnad för arbetet och batteri inräknat kanske inte hela världen? Inte billigare än att köpa ny sådan dator i alla fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag tänker alltid på ingenjörer som vid någon tidpunkt får följande uppifrån i organisationen:

Modellen är bra men nu måste vi göra den mer besvärlig att reparera och passa på att göra någon aspekt svagare annars kommer de aldrig att uppgradera i framtiden.

Eller

Den här mjukvaran är precis vad användare vill ha, lås nu ner den till ett onlinekonto som egentligen inte behövs och lägg viss funktionalitet bakom en mikrotransaktion.

Måste kännas rätt skit att implementera det.

EDIT: och det måste ju hända på Apple med tanke på hur vissa produkter är konstruerade.

Lagkrav på att göra saker reparera för att minska miljöpåverkan och låta folk uppgradera för att få ny funktionalitet istället för att deras gamla enhet inte kan repareras på ett rimligt sätt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nej usch blå å fy på datorer som Apple där bara tanken på att laga/byta något gör att man får en mental örfil...

Tur att de oftast håller då.
Kan säga det med egen erfarenhet av att haft att göra med hundratals Apple-maskiner i mina dagar.

Sen är det väl bara att lämna in på verkstad om en tycker det är jobbigt? Visst har man otur och moderkortet går sönder utanför garantin och datorn är några år gammal så kan det ofta kostar förhållandevis mycket och vara värt att istället lämna in datorn till återvinning och lägga de pengarna på en ny.

Eller så går det så klart bra att skita i att köra Apples grejer om en inte tycker att det finns någon poäng med det – går fint det också.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag tänker alltid på ingenjörer som vid någon tidpunkt får följande uppifrån i organisationen:

Modellen är bra men nu måste vi göra den mer besvärlig att reparera och passa på att göra någon aspekt svagare annars kommer de aldrig att uppgradera i framtiden.

Nja, oftast handlar det nog faktiskt bara om att reparerbarhet har lägre prioritet än annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För om din skärm går sönder så behöver ni inte ha ett dyrt serviceavtal där någon ska komma dit dagen efter utan du går bara till din lokala it-support så byter dom ut skärmen direkt på plats på 20 minuter.

Även om man som större företag ska ha en eller flera anställda som bara sitter och skruvar datorer hela dagarna så är den lönen nog betyderligt billigare än vad service avtalen är.

Då kostar den där skärmen 2500-3000kr, och så ska någon byta den, det är en tusenlapp till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nja, han visste väl inte riktigt vad han gjorde först? I försöket att avinstallera Waves MaxxAudio, så tog han endast bort GUI:t för inställningarna (UWP-appen). Det avskyvärda Wave MaxxAudio låg fortfarande kvar och boostade ljudet, då det är inbakat i drivrutinerna.

Har själv en Dell XPS 13 där jag slagits emot Waves MaxxAudio i många år (då det ofta smög sig in vid ominstallation). Har eventuellt lyckats bättre än Alex där, då jag även stängt av "Waves Audio Services" för att få en normal ljudbild.

Är nog bara Killer Network jag hatat mer på min Dell. I övrigt håller jag med om att Dell är bland de bästa bärbara datorerna på PC-sidan. Både Lenovo och Asus var länge favoriter, men tycker inte att de håller samma höga kvalitet längre.

Synd.
Men annars då?
Bortsett från lite strul med drivrutinerna.
Upplever du ljudet i Dell XPS som dåligt för att vara en laptop ?

Skrivet av BMac:

Jag trodde lite mer om Apple faktiskt.

Min personliga uppfattning är att ju fler skruvar och "meck" som behövs ju sämre ingenjörskonst har använts.

Känns som den var lite onödigt krånglig...
Men annars är jag inte jätte förvånad.
De senaste 12 åren eller så har Apple gått mot att göra sina datorer sämre för de som vill uppgradera och/eller skruva eller reparera sina datorer.

Nu med deras M1 och M2 så finns det åtminstone vissa skäl rent tekniskt med integreringen.
Så kan till viss del förstå det.

Men det har ju funnits Macar i tiden efter Sandy Bridge och före M1.
Det känns som att på den tiden handlade det mest om att jävlas med kunderna och minska prisvärdheten.

Permalänk
Datavetare

För att sammanfatta tråden:

De som inte har MacBook och/eller "aldrig kommer köpa Mac" ser detta som ett större problem än klimatkrisen.

De som kan tänka sig köpa en 15" MBA och/eller redan äger en Mac hoppar inte av glädje över att t.ex. batteriet kan behövas bytas, men tycker inte heller det är en katastrof när man får ett nytt batteri för ~10% av priset för en 15" MBA med 16 GB RAM (det inkluderar arbetet).

Tycker själv det suger att man inte kan uppgradera RAM eller SSD på MBA/MBP, men tar hellre den begränsningen än att få ett mindre stadigt bygge (en av flera saker som står ut med MBA/MBP är att likt en lyxbil känns som ett "kassaskåp") + om något skulle jag vilja att MBA/MBP vore ännu tunnare. MBP känns faktiskt lite klunsig när man vant sig med MBA (har 16" MBP och 13" MBA M1), M2 versionen av MBA är inte superslim längre...

Det fantastiska är att prioriterar man annorlunda finns det andra modeller, Framework 13" verkar ju superbra och gillar skarp att de specifikt lyfter fram bra Ubuntu stöd (gillar Mac specifikt för det är en UNIX med trevligt UI, skulle annars köra Ubuntu)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att sammanfatta tråden:

De som inte har MacBook och/eller "aldrig kommer köpa Mac" ser detta som ett större problem än klimatkrisen.

Är du förvånad att det är fler som diskuterar MacBook än klimatkrisen i en tråd om MacBook Air ?

Dessutom tenderar ämnen som klimatkrisen att bli politiska...

Skrivet av SweClockers trivselregler:

§ 1.7 Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande. Mer om SweClockers regler och policy om politik.

Men vad säger du Yoshman,
Ses vi på fredag utanför polisstationen och lägger lite feta burnouts och röker lite hash ?
Om jag är sen kan du börja utan mig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Är du förvånad att det är fler som diskuterar MacBook än klimatkrisen i en tråd om MacBook Air ?

Dessutom tenderar ämnen som klimatkrisen att bli politiska...

Men vad säger du Yoshman,
Ses vi på fredag utanför polisstationen och lägger lite feta burnouts och röker lite hash ?
Om jag är sen kan du börja utan mig.

Fattade först inte alls vad du menade, men insåg sen att du totalt misstolkade min jämförelse. "Klimatkris" (som i sig inte är något politiskt, det är vetenskaplig fakta att vi är påväg mot något riktigt dålig, den politiska delen är åsikterna kring hur man bör hantera problemet) var en liknelse.

Poängen var: märkligt att de som upplever de största problemen är har sådant gigantiskt överlapp med gruppen som deklarerar att de aldrig skulle använda produkten. Hur är det då ens ett relevant problem?

Vad det gäller det sista: röker inte (testat en gång, så det är avkryssat på "bucket-list") och har även testat burnout, det senare kostar betydligt mer än vad det är värt i.m.h.o (handlar om ett par hundralappar i sekunden om man gör det med lagliga däck på en för aktiviteten lämplig bil, så även det är avkryssat på "bucket-list"...).

Hade det inte varit midsommar hade jag eventuellt kunna ställa upp att filma dig

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En lucka på undersida löser det.
MEN.. det är väl för fult och enkelt för Apple? 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade varit kul att se en iFixit MacBook air 13" vs Framework 13"

Men istället får man se denna videon i nyheten och se denna videon sen

https://www.youtube.com/watch?v=AV2umY3R0vw

Detta var så fint att se 🥰
En stoor bonus är att det superlätt att rengöra fläkten från damm osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fattade först inte alls vad du menade, men insåg sen att du totalt misstolkade min jämförelse. "Klimatkris" (som i sig inte är något politiskt, det är vetenskaplig fakta att vi är påväg mot något riktigt dålig, den politiska delen är åsikterna kring hur man bör hantera problemet) var en liknelse.

Ett ämne som klimatkris kan väldigt lätt/snabbt bli politiskt.

"Äru domm i huve ällär? Mitt parti har mökke bättre lösning än ditt ..."

och så är det igång...

Skrivet av Yoshman:

Poängen var: märkligt att de som upplever de största problemen är har sådant gigantiskt överlapp med gruppen som deklarerar att de aldrig skulle använda produkten. Hur är det då ens ett relevant problem?

Jag har flera Apple produkter men inga av de senaste.
Bl.a. MacBook Pro men med Intel processor.

Kommer jag köpa en ny Mac?
Jag vet inte.
Jag gillar Mac OS.
Men jag ogillar att Apples datorer inte är uppgraderingsbara.
Kombinationen snåla baskonfigurationer och höga prisökningar för att beställa mer generöst specade datorer gör helt klart att jag blir mindre sugen på att köpa en ny Mac.
Lite synd då jag ändå tycker att Mac OS är bra.
Hade jag kunnat köpa en Framework eller Dell eller någon annan PC och bara köpa en Mac OS licens för ett par tusen och installera på min PC så hade jag troligtvis gjort det.

Angående trådens grundämne
"Ta isär Macbook Air 15 är riktigt eländigt"

Spelar det roll?
Med tanke på hur lite man kan göra/begränsad man är efter man väl öppnat datorn,
så spelar det nog ingen/ganska liten roll för de flesta.

Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller det sista:

Som du troligtvis förstått syftade jag till att avsiktligt göra fel sak på fel plats är ett "bra" (effektivt) sätt att få uppmärksamhet. Men troligtvis mestadels/enbart negativ uppmärksamhet som troligtvis ger negativa konsekvenser.
Som i exemplet, då bli arresterad.
Eller om vi exempelvis startar massa politiska debatter här kan vi bli bannade.

Om vi inte räknar alkohol eller koffein så har jag faktiskt inte tagit andra droger. Så där är jag en mönster medborgare.

Gällande burnout, så ja inte framför polishuset iaf.

Nä men jag har väl typ bara gjort billiga burnouter.
Typ framhjulsdriven bil när det är blött ute och lätt att spinna loss.
Eller motorcykel på torrt underlag när jag redan har beställt nytt bakdäck.
För även vid normal körning slits däcken om man kör tillräckligt många mil och någon gång kommer man ner till gränsen för lagligt mönsterdjup.

Om man ändå ska slänga på nya däck nästa vecka så... ska man ändå inte göra burnout för det är inte miljövänligt.

Jag kommer troligtvis inte göra något tillräckligt galet att det är värt/intressant att filma.
Men tack för erbjudandet... antar jag... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Man hade kunnat få den dubbelt så tjock och tung med bättre möjlighet att skruva isär, men då hade det klagats över det istället. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att det krävs kompromisser om man ska få plats med allt i det lilla trånga paketet.

Apple vet alltid bäst. Vem behöver ens reparera en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Känns lite som Apple's strategi, att göra saker rätt komplicerade/svår & dyr att reparera så att reparationsfirmor och övrigt folk hellre kastar bort och köper nytt :-?

Tror du på allvar att Apple har en strategi om att bygga datorer svårare att underhålla än nödvändigt? Förstår du inte hur det skulle drabba dem själva?

Skrivet av kozmos:

Tur att man aldrig kommer köpa en Apple dator

Sia på om framtiden du om du tycker att det gör dig nytta
En fråga: Skulle du erkänna om du ångrade ditt uttal och köpte en ändå, till dig själv eller någon annan? Skulle du komma tillbaka hit då och erkänna att du hade fel?

Skrivet av anogr:

Konsumentköplagen borde utökas till minst fem års reklamationsrätt för fabrikationsfel. Då får Apple själva bekosta all extra tid på att laga eventuella fel utan att konsumenterna drabbas.

(de kan ju höja priset för att kompensera men då blir prisskillnaden mot konkurrenterna större)

Om du kan påvisa fabrikationsfel så har du väl hela livet på dig att reklamera? Eller har detta ändrat på sig?

Skrivet av _genki:

Tror du verkligen på detta argumentet själv? Titta på videon. Allting är fastskruvat som i en modulär maskin (minus batteriet), men gjort på ett sätt för att komplicera demontering. Det har verkligen ingenting med den yttre formgivningen eller produktens stabilitet att göra. Den är internt formgiven är direkt designad för att förhindra reparation och det blir så otroligt tydligt när de demonterar maskinen. Speciellt med tanke på att framework 13 väger praktiskt taget lika mycket som en macbook air, och är enbart ett fåtal milimeter tjockare (och då har den ändå utbytbara externa moduler)

Har du verkligen suttit med vid designen av laptopen så du VET att den är ihopsatt för att vara svår att ta isär? Eller gissar och tycker du bara till nu? Och alltså, "ett fåtal millimeter" .. Är du ute efter smalt så är du inte ute efter tjockt eller ens medium. Det kan du väl köpa ändå? Misstänker dessutom att Framework 13 inte kör macOS med stöd från Apple.

Skrivet av Xeonist:

Mina Lenovo kommer dom ut on location och fixar dagen efter, hur menar du att Framework ska slå det?

Ha ha .. Nä, det är då inte min erfarenhet av Lenovo. De får man dra hårt i för att de ska engagera sig ens minimalt när deras produkter är sönder. Maken till slö support har vi nästan aldrig varit med om på firman. Men ... grattis till er!

Skrivet av BrottOchStraff:

Tror knappast att den är designad så för att göra livet surt för folk. Det handlar om att göra den så smal som möjligt och maximera allt utrymme. Gör man den reparerbar som den där lego-datorn någon länkade ovan, så blir den säkert 2x tjockare. Väldigt få om någon annan laptop än mac book känns så välbyggd när man har en i händerna. Har både en M2 hemma och en Dell XPS 13. Båda är välbyggda men macbooken är next level.

Tycker faktiskt inte det såg så jäkla svårt ut i videon om jag ska vara ärlig. Har reparerat många dell XPX historiskt och de är inte så mycket lättare heller. Och HP Spectre(?) som hade plast som skulle klippsas runt hela skärmen som sprack om man andades på det. Laptops generellt är bökiga.

Håller med dig kring hur en Apple-enhet känns (stabil i chassit) plus är att underhålla / reparera.

Skrivet av SCORPIUS:

En lucka på undersida löser det.
MEN.. det är väl för fult och enkelt för Apple? 🙄

Vet inte om det är för fult för produktutvecklarna hos Apple. Men JAG vill då inte ha någon lucka på undersidan. Yuck! Har såna laptops på jobbet och de är skramliga och instabila i chassit. Inget jag gärna köper för egna pengar.

Hej hopp! 🤭

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Tror du på allvar att Apple har en strategi om att bygga datorer svårare att underhålla än nödvändigt? Förstår du inte hur det skulle drabba dem själva?

Sia på om framtiden du om du tycker att det gör dig nytta
En fråga: Skulle du erkänna om du ångrade ditt uttal och köpte en ändå, till dig själv eller någon annan? Skulle du komma tillbaka hit då och erkänna att du hade fel?

Om du kan påvisa fabrikationsfel så har du väl hela livet på dig att reklamera? Eller har detta ändrat på sig?

Har du verkligen suttit med vid designen av laptopen så du VET att den är ihopsatt för att vara svår att ta isär? Eller gissar och tycker du bara till nu? Och alltså, "ett fåtal millimeter" .. Är du ute efter smalt så är du inte ute efter tjockt eller ens medium. Det kan du väl köpa ändå? Misstänker dessutom att Framework 13 inte kör macOS med stöd från Apple.

Ha ha .. Nä, det är då inte min erfarenhet av Lenovo. De får man dra hårt i för att de ska engagera sig ens minimalt när deras produkter är sönder. Maken till slö support har vi nästan aldrig varit med om på firman. Men ... grattis till er!

Håller med dig kring hur en Apple-enhet känns (stabil i chassit) plus är att underhålla / reparera.

Vet inte om det är för fult för produktutvecklarna hos Apple. Men JAG vill då inte ha någon lucka på undersidan. Yuck! Har såna laptops på jobbet och de är skramliga och instabila i chassit. Inget jag gärna köper för egna pengar.

Hej hopp! 🤭

Tror du på fullt allvar att en dator gjord av apple med en lucka skulle vara skramlig och instabil i chassit???
Nä det gör du inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, oftast handlar det nog faktiskt bara om att reparerbarhet har lägre prioritet än annat.

Inte när det gäller Apple. Bara en sådan sak att byter man hall-sensorn på en MBP, den som känner av ifall locket är stängt, så kan man du glömma att viloläget kommer fungerar. Sensorn måste nämligen paras med datorn och det är bara Apple och auktoriserade servicecenter som kan göra det. Det är nog den enda hall-sensorn i världen som har den funktionen och det är inget man lägger till om man inte högprioriterar försvårande av icke-autoriserad service.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Dom anpassar sig nu när right to repair rörelsen finns. Större chans att folk kastar och köper nytt istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmm… Att köpa nytt blir väl knappast billigare?

2595 kr att byta batteri i 15-tums MacBook Air med M2:
https://support.apple.com/sv-se/mac/repair

En del pengar, men med kostnad för arbetet och batteri inräknat kanske inte hela världen? Inte billigare än att köpa ny sådan dator i alla fall.

Finns såklart andra prylar hos Apple där det är lättare och billigare, ska väl tilläggas att största delen av mitt inlägg syftar på deras telefoner, apple watch & in-ear

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Tror du på allvar att Apple har en strategi om att bygga datorer svårare att underhålla än nödvändigt? Förstår du inte hur det skulle drabba dem själva?

Självklart! tills högre makter börjar ställa högre krav så kommer dom köra på i deras race för att få folk att köpa deras grejer istället för att ävlas med att reparera. Strategi, som verkar funka.
Dom har hållt sig kvar nog längre med lightningkontakten då alla andra kör USB-C tills att dom nu blir tvingade 15 apple-mobilgenerationer senare.
Over and out!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Sia på om framtiden du om du tycker att det gör dig nytta
En fråga: Skulle du erkänna om du ångrade ditt uttal och köpte en ändå, till dig själv eller någon annan? Skulle du komma tillbaka hit då och erkänna att du hade fel?

Absolut men det kommer inte ändra sig, MAC OS har dåligt stöd för det jag använder en dator till och jag vill inte ha en dator som har minnen fastlödda i moderkortet.

Men du verkar sitta på alla svaren du allsmäktiga forums medmänniska, vi får lyssna på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Finns såklart andra prylar hos Apple där det är lättare och billigare, ska väl tilläggas att största delen av mitt inlägg syftar på deras telefoner, apple watch & in-ear

Men att sådana småprylar inte är så lätta att reparera är väl inte så konstigt?

Skrivet av rewoX:

Självklart! tills högre makter börjar ställa högre krav så kommer dom köra på i deras race för att få folk att köpa deras grejer istället för att ävlas med att reparera. Strategi, som verkar funka.
Dom har hållt sig kvar nog längre med lightningkontakten då alla andra kör USB-C tills att dom nu blir tvingade 15 apple-mobilgenerationer senare.
Over and out!

De går ju att reparera. Är du tekniskt kunnig och intresserad kan du göra det själv. Men de flesta är inte det och då lämnas den trasiga maskinen in på reparation ändå. Som med alla andra tillverkare.

Så att Apple har hållit kvar vid Lighntning-kontakten (vilket de ju också inte gjort med Ipad som haft USB-C ett tag nu) innebär vad? Att folk köper nya grejer istället för att reparera?

Tycker det är intressant att så många tycker sig veta exakt vilka anledningar och strategier Apple (och andra företag för den delen) har bakom olika val. Själv är jag också förvånad att Iphone inte fått USB-C tidigare (framförallt då alla andra Apple-enheter kör USB-C), men jag känner inte att jag kan vara säker på anledningen till att Apple låtit Lightning leva kvar så länge.

Skrivet av kozmos:

Absolut men det kommer inte ändra sig, MAC OS har dåligt stöd för det jag använder en dator till och jag vill inte ha en dator som har minnen fastlödda i moderkortet.

Men du verkar sitta på alla svaren du allsmäktiga forums medmänniska, vi får lyssna på dig!

Okej, men då får du inte heller ta del av vad fördelarna med ”unified memory”:

”Expandability traded for performance”
https://www.theregister.com/2020/11/19/apple_m1_high_bandwidt...

Men det kanske kvittar för det du använder en dator till.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men att sådana småprylar inte är så lätta att reparera är väl inte så konstigt?

De går ju att reparera. Är du tekniskt kunnig och intresserad kan du göra det själv. Men de flesta är inte det och då lämnas den trasiga maskinen in på reparation ändå. Som med alla andra tillverkare.

Så att Apple har hållit kvar vid Lighntning-kontakten (vilket de ju också inte gjort med Ipad som haft USB-C ett tag nu) innebär vad? Att folk köper nya grejer istället för att reparera?

Tycker det är intressant att så många tycker sig veta exakt vilka anledningar och strategier Apple (och andra företag för den delen) har bakom olika val. Själv är jag också förvånad att Iphone inte fått USB-C tidigare (framförallt då alla andra Apple-enheter kör USB-C), men jag känner inte att jag kan vara säker på anledningen till att Apple låtit Lightning leva kvar så länge.

Jo men många som lämnar in sin telefon gör det antingen via Försäkringsbolag som i sin tur har Apple-tekniker eller till en Apple-butik för att kunna hålla garanti och få garanti på reparationen, klart att man kan laga det själv. Men har du t.ex en spräckt baksida på din iPhone så det sedan faller glasbitar ifrån och vill få den fixad... så byter dom ut hela telefonen mot en utbytesenhet istället. Annars måste dom flytta alla komponenter från nuvarande till ett nytt chassi vilket troligen är både mer komplicerat, tidskrävande och kostar mer.
Apple hade kunnat göra en smartare lösning att byta baksidan än att dom i deras fall härdar glaset mot chassit så att man måste ha ett special-laserverktyg för att bränna bort limmet under glaset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Okej, men då får du inte heller ta del av vad fördelarna med ”unified memory”:

”Expandability traded for performance”
https://www.theregister.com/2020/11/19/apple_m1_high_bandwidt...

Men det kanske kvittar för det du använder en dator till.

Ja, program jag i stortsätt livnär mig på har inte direkt stöd för MAC OS så absolut är det ointressant.
Förmodligen kvittar det ja.

Privat klarar jag mig på det simplaste så att minneshastighet skulle ha någon betydelse där betvivlar jag.