Istället för Office för ordbehandling

Permalänk

Istället för Office för ordbehandling

Tjo

Måste bara poängtera LibreOffice som är helt gratis, så folk inte behöver hacka/köpa Microsoft Office för att skriva ett kakrecept eller göra en budget för systugans budget.

https://www.libreoffice.org/

Är sjukt många som betalar för Office i och med det känns väldigt påtvingande efter installation, kanske månadsvis, helt i onödan. Så var uppmärksam på detta

Det går att öppna Word-document osv i LibreOffice..... så varför krångla?

För privat bruk är det helt amazing.

Rock on!

Permalänk
Medlem

Innan den här tråden låses på grund av brist på diskussionsvärde (§ 3.4) (antar jag), så håller jag med dig. Dock är det som så att vissa personer vill använda (om inte kräver användning av) text-till-röst i en Office-mjukvara. Detta existerar inte i LibreOffice (har kollat, dock länge sen nu). Om OpenOffice har funktionen, vet jag dock inte.

Sen finns det vissa funktioner i främst Office Calc som inte fungerar som tänk, till exempel text på grafer. Dessa syns inte (eller så buggar de sönder (syns på vissa grafer, men inte på andra)) när man öppnar en XLS-fil, som man har tidigare använt i Microsofts lösning. Om detta även gäller när man har skapat graferna från grunden i just LibreOffice, vet jag dessvärre inte.

Det är med andra ord smådetaljer som får personer att föredra Microsoft Office. Men eftersom både LibreOffice och OpenOffice har sin källkod öppen för alla, så kommer nog dessa problem att åtgärdas någon gång. Men ja, LibreOffice och OpenOffice är högst rekommenderat även från min sida. Två helt mästerliga mjukvaror som inte kostar en enda krona, och man får (än så länge, typ) samma funktionalitet som i en mjukvara som kostar tusenlappar i längden (om man inte har någon gammal version av Office).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Och idag så kan även Word öppna LibreOffice-dokument (.odt). Så det är enkelt att föra över dokument åt det hållet också.

Permalänk

OpenOffice är säkert jättebra också Förespråkar båda Har inte provat OpenOffice, men den är säkerligen minst lika bra.

Jag ville bara göra kakrecept utan att betala massa pengar

Slappna av! All is good!

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Och idag så kan även Word öppna LibreOffice-dokument (.odt). Så det är enkelt att föra över dokument åt det hållet också.

Inte provat det, men gött att det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Dock är det som så att vissa personer vill använda (om inte kräver användning av) text-till-röst i en Office-mjukvara. Detta existerar inte i LibreOffice (har kollat, dock länge sen nu).

Det finns ett plugin för det: https://sites.google.com/site/readtextextension/

Permalänk
Medlem

Även Googles motsvarighet är ett gratisalternativ för privatpersoner

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag tycker LyX är betydligt trevligare att skriva i än Word och liknande program. LyX är helt gratis också

Permalänk
Medlem

Ibland kan man se lite formatförändringar, celler hamna på fel sida av utskrivningsramen mm. mellan versionen i MS-office och Libre-office när man öppnar samma fil gjord i resp miljö.

Men å andra sidan så är det samma sak mellan ett dokument skapad i MS office-word i windows eller om det är skapad med MS-office word i en Mac - trots att det är samma företag bakom båda programmen - inte ens MS är kompatibel med sig själv när det körs i olika OS-miljöer.

vi har det problemet då några i snäpp upp i hackordningen envisas med Mac medans resten windows och samma wordfil ser inte helt likadant ut i resp. win och Mac-miljö oavsett vilken sidan som ursprungligen skapade denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jag tycker LyX är betydligt trevligare att skriva i än Word och liknande program. LyX är helt gratis också

Ser intressant ut. Jag brukar använda LaTeX när det är mycket ekvationer och LyX ser ut att kunna integrera det på ett bra sätt.

Minuspoäng dock för att demofilmen som länkas på deras hemsida är i Flash-format

Permalänk
Medlem

Vill man inte köra Word Online (OneDrive på webben) eller Google Docs så finns Zoho Writer även som både app och webbläsartillägg utöver online. Windows Store-varianten av Word finns ju också i Microsoft 365 (Office). LyX och TeXmacs är nog overkill där.

Finns en del alternativ idag för kakrecept. På macOS räcker även TextEdit riktigt långt, men du har även Pages.

Hur som helst, du behöver inte betala även om du ska jobba i filen med andra, finns ju gratisvarianter idag.

Permalänk
Sötast

Onlyoffice, självhostad var länge min favorit. Tyvärr tar de betalt om man skall kunna redigera i mobiler i den typ av miljö jag körde...

Har därför gått över till Collabora, även den själv hostad "cloud"
Jag gillar att kunna komma åt mina dokument, utan tracking, samt med samma applikation oavsett vilken dator jag sitter vid.
Och sålänge man självhostar så har man också total möjlighet att påverka hur snabb webbapplikationen är.

Själv hostat känns ungefär 10ggr snabbare än vad våra spårande vänners "gratistjänster" levererar...

Permalänk
Medlem

Visst finns alternativ och många är rätt skapliga, om än de knappast förvånar varför MS Office dominerar marknaden så totalt. Som fattig student testade jag Open och Libre office och det funkade, visst.
Men som hederlig arbetare så är det MS Office som gäller. Kostar som en skabbig pizza i månaden men upplevelsen som användare är superb. UI är snyggt och informativt, många smarts funktioner och korrigeringar som är livräddande där man skriver långt/mycket och ska ha det korrekt.

MS office är okrönt lung med ett massive övertag, från funktioner till blotta känslan vid användning.
Det sagt så funkar gratisalternativen helt okej, duger fint för kakrecept och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Jag passar på att slå ett slag för FreeOffice/SoftMaker Office:
https://www.freeoffice.com/en/
https://softmaker.com/en/

FreeOffice är precis som det låter, helt gratis! Dock ej FOSS.

SoftMaker Office kostar mindre än två öl på krogen i Stockholm

Har kört båda i Windows, macOS och Linux (Ubuntu).

Tycker tyvärr att LibreOffice känns lite bakvänt för mig, samt att det är dåligt på Office-formaten i allmänhet.

Även FreeOffice/SoftMaker Office har sina brister, främst som fullvärdigt alternativ till Excel. Men i övrigt älskar jag det i Windows och i Ubuntu.

På macOS kör jag MS Office, då jag får licens via jobbet Tycker tyvärr att MS Office är svårslaget till just macOS. Kan bara drömma om att Windows-versionen var lika genomarbetad.

Permalänk
Medlem

LibreOffice är ett mer kraftfullt verktyg i många avseenden, däribland att du kan formatera en hel bok utan att använda Adobe Indesign som annars är vanligt. Däremot är den sämre på att tolka och publicera *.docx, men det beror på att det är ett proprietärt filformat som Microsoft hela tiden skruvar på för att LibreOffice inte ska ta över deras marknad, därav är Microsoft Office standard.

Personligen prenumererar jag på Microsoft 365, i första hand eftersom jag både fick OneDrive, för mina foton och dokument, och hela Microsoft Office till en vettig slant.

Vidare gillar jag hur man kan formatera former och figurer i Powerpoint, där man även kan exportera dessa som SVG. Jag använder mig ofta av att rita upp exempelvis elscheman och liknande för personligt bruk, och i arbetssyfte.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grumbledock:

Visst finns alternativ och många är rätt skapliga, om än de knappast förvånar varför MS Office dominerar marknaden så totalt. Som fattig student testade jag Open och Libre office och det funkade, visst.
Men som hederlig arbetare så är det MS Office som gäller. Kostar som en skabbig pizza i månaden men upplevelsen som användare är superb. UI är snyggt och informativt, många smarts funktioner och korrigeringar som är livräddande där man skriver långt/mycket och ska ha det korrekt.

MS office är okrönt lung med ett massive övertag, från funktioner till blotta känslan vid användning.
Det sagt så funkar gratisalternativen helt okej, duger fint för kakrecept och liknande.

Japp, eller som en skabbig pizza "för alltid". Tex här kostar en licens av Microsoft Office Professional Plus 2019 48kr.

inb4 mEn DEt äR gRåA nYcKLar BiLl GAteS tJäNar iNtE tiLLräCKligt HaN äGeR bArA mEsT ÅkERmaRk aV aLlA i HElA uSa

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Suveränt, men domänen kan skrämma bort en hel del folk. Bättre länk: https://github.com/jimholgate/readtextextension

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

LibreOffice är ett mer kraftfullt verktyg i många avseenden, däribland att du kan formatera en hel bok utan att använda Adobe Indesign som annars är vanligt. Däremot är den sämre på att tolka och publicera *.docx, men det beror på att det är ett proprietärt filformat som Microsoft hela tiden skruvar på för att LibreOffice inte ska ta över deras marknad, därav är Microsoft Office standard.

Sanningen är dock att det nya formatet är standardiserat på ett annat sätt än det äldre var, även om standarden har uppdaterats några gånger. Nu har jag inte prövat på väldigt länge, men förr före "forken" till LibreOffice var OpenOffice betydligt sämre på docx än det ursprungligen stängda doc. Hade det gått att få folk att spara i det äldre stängda formatet hade det fungerat att köra OpenOffice, men jag gav upp då, för att få andra än överintresserade av datorer att göra det ens i en mindre grupp gick i längden inte. Ren löpande text fungerade, men när man började stoppa in innehållsföreteckningar, kommentarer och fotnötter blev det pajasartat på OpenOffice-sidan med docx.

Senaste ISO-standarden, där man numera utifrån beskrivningen verkar ha tagit med av det gamla för framtiden, då det förstås finns en massa sådant lagrat:
https://www.iso.org/standard/71691.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu har jag inte prövat på väldigt länge, men förr före "forken" till LibreOffice var OpenOffice betydligt sämre på docx än det ursprungligen stängda doc.

"Forken" skedde 2011 och LibreOffice är ett av de mest aktiva open-source-projekten. Mycket har hänt på 12 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

"Forken" skedde 2011 och LibreOffice är ett av de mest aktiva open-source-projekten. Mycket har hänt på 12 år.

Det jag noterar är det rent ironiska i att programmet faktiskt var sämre på att läsa dokument enligt en publicerad standard än vad som då var ett slutet format, vilket i praktiken förstörde möjligheten för mig att använda det. Jag hade haft Office 97, gått över till OpenOffice, men sedan blev det helt enkelt ohållbart och jag skaffade Office 2007. Detta direkt orsakat av programmets oförmåga att fungera korrekt med docx och vi pratar ju inte direkt extremt avancerade dokument.

Sedan heter det alltid att det har blivit bättre, och ibland stämmer det, men jag har en del exempel på där det låter så och sedan prövar man och blir i alla fall halvt vansinnig. GIMP är ett sådant exempel. Jodå, det hade blivit bättre senast jag prövade för något år sedan, men gränssnittet är fortfarande delvis dåligt med helt onödiga brister. Jag minns att jag höll på att bli halvt nipprig på någon ruta för justering av något värde, som kändes som att den rymt från något hemmaknack från 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det jag noterar är det rent ironiska i att programmet faktiskt var sämre på att läsa dokument enligt en publicerad standard

Jag tror att problemet ligger i att man måste rendera allt på exakt samma sätt som Word för att det ska se korrekt ut. Och att Word inte följer den publicerade standarden. Ungefär som det var med HTML när Microsoft hade monopol på webbläsarmarknaden med Internet Explorer. Det spelar ingen roll om man gör rätt enligt standarden utan man måste göra fel på exakt samma sätt som Microsoft för att det ska bli en bra användarupplevelse.

Skrivet av ztenlund:

Sedan heter det alltid att det har blivit bättre, och ibland stämmer det, men jag har en del exempel på där det låter så och sedan prövar man och blir i alla fall halvt vansinnig. GIMP är ett sådant exempel.

Jag tycker nog att GIMP har förbättrats ganska mycket på senare år. Jag uppskattar särskilt att Single Window Mode är standard, och att de har fått till stödet för 4K-skärmar på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Alternativen har kommit långt, men språkverktygen i MS Word är utan konkurrens.

Vevar fortfarande Word2007 av den anledningen, även i Ubuntu.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag tror att problemet ligger i att man måste rendera allt på exakt samma sätt som Word för att det ska se korrekt ut. Och att Word inte följer den publicerade standarden. Ungefär som det var med HTML när Microsoft hade monopol på webbläsarmarknaden med Internet Explorer. Det spelar ingen roll om man gör rätt enligt standarden utan man måste göra fel på exakt samma sätt som Microsoft för att det ska bli en bra användarupplevelse.

Om jag inte missminner mig så kunde fotnötterna t ex få för sig att omotiverat ta upp 1/3 till 1/2 sidan, vilket inte direkt är något marginellt renderingsfel. Sedan fungerade som sagt det äldre formatet mycket bättre, vilket var det som gjorde det mest irriterande. Innan alla började ha docx som standardinställning hade det gått bra, men sedan blev det ganska hopplöst. Jag envisades ett tag, men till slut gav jag upp för att det gick åt för mycket tid på inkompatibilitetstjafs.

Citat:

Jag tycker nog att GIMP har förbättrats ganska mycket på senare år. Jag uppskattar särskilt att Single Window Mode är standard, och att de har fått till stödet för 4K-skärmar på ett bra sätt.

Missförstå mig rätt, det var bättre än förra gången jag testade, men det är inte samma sak som att jag tyckte att det var bra. Det är synd, för programmet är i grunden rätt kompetent. Tyvärr lider ett antal saker med öppen källkod av att det finns kompetenta utvecklare, men det är värre när de ska göra ett gränssnitt. Vad då? Behöver folk något annat än ett svart fönster med vit text?!