IP-only slänger ut Inleed som leverantör
Jag har Inleed som leverantör av bredband via IP-onlys fiber och fick det här mailet igår:
"Kära kund,
Som ni säkert känner till så hade IP-Only/GlobalConnect driftstörning för cirka 3 veckor sedan. Detta har nu visat sig bero på att IP-Only/GlobalConnect helt enkelt hade valt att riva förbindelsen mellan oss och dem vilket tog dem drygt ett dygn att åtgärda efter massiva påtryckningar från oss.
Sedan vi gick in i IP-Only / Globalconnect för ungefär 5 år sedan så har vi sen start haft enorma problem med leverans och tillgänglighet i deras nät. Man har flera gånger valt att utan någon som helst anledning stänga av vissa av våra kunder, vägrat aktivera våra tjänster för kunder och vara omöjliga att avhjälpa problem som man orsakat för slutkunder. Vi har konstant legat på gällande detta men inte fått något gehör alls.
För någon månad sen meddelade IP-Only/GlobalConnect att man slänger ut oss från deras nät helt och hållet i april 2024. Ingen anledning har angetts och trots att man själva på sin hemsida beskriver sitt öppna nät med “Vårt fibernät är öppet och neutralt, vilket innebär att alla leverantörer av digitala tjänster är välkomna.”. Ett nät som blivit finansierat med miljarder från skattepengar.
Varför vi först nu väljer att meddela er som kund är på grund av att vi försökt få myndigheter som PTS och länsstyrelsen, vilka betalat ut dessa miljarder i bidrag, att reagera på detta men visat sig inte ha något intresse trots att man enligt oss har som motprestation för bidragen skyldighet att släppa in operatörer.
Även konkurrensverket har kontaktats men la ner ärendet mer eller mindre omgående.
För alla er som investerat i en anslutning från IP-Only / Globalconnect i tron om att det är ett öppet nät ni anslutit er till kan jag bara beklaga.
Vår målsättning med våra internettjänster är att erbjuda så bra pris som möjligt för slutkunden och pressar priserna mot konkurrenterna. IP-Only / Globalconnect har aktivt motarbetat oss med att kunna visa priserna till slutkunderna i deras tjänsteguide och ofta plockat bort oss helt i jämförelsen med andra leverantörer. Även detta har tagits upp men utan framgång. Personen som har ansvarat för detta majoriteten av tiden vi har varit med i deras nät lyckades även nyligen få jobb hos en konkurrent till oss.
Då IP-Only / Globalconnect säkert igen utan anledning kan komma att bryta förbindelsen till oss så rekommenderar vi er snarast att hitta en ny leverantör för er internettjänst dock senast innan april 2024 då ert avtal med oss kommer att avslutas.
Beklagar djupt att IP-Only / Globalconnect som stor ägare av viktig infrastruktur i Sverige inte tar ett större ansvar.
Med Vänliga Hälsningar
Jens Olsson, VD"
Jag är sjukt besviken eftersom Inleed är ett av de bästa företag jag någonsin haft att göra med. Bra priser lockade mig, men stannade även för extremt snabb, personlig och trevlig support. Gillar också att stödja lite mindre företag. Som kontrast är IP-only ett av de värsta företag jag någonsin haft att göra med. Utgrävningen, installationen och påkopplingen av fiber hos oss tog flera år längre än lovat, med i stort sett obefintlig information och kundtjänst. Man har också kraftigt höjt nätavgiften utan någon direkt motivation.
Någon annan som påverkas av detta? Vad är era tankar? Vi kan ju inte byta ut vår fiberkoppling så det blir väl att bittert byta till näst bästa leverantör (Bahnhof?) och hosta upp lite mer i månaden.