Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Wi-Fi i 3 byggnader. Gigabitbredband. Vad ska jag ha?

Permalänk

Wi-Fi i 3 byggnader. Gigabitbredband. Vad ska jag ha?

Tjenare nördar!
Jag har ett litet problem som jag skulle älska att få lite hjälp med. Jag har ett hus med tre byggnader där jag vill ha Wi-Fi i samtliga.
Huset där fibern är indragen ligger 25 meter ifrån två andra byggnader som också ligger 25 meter ifrån varandra. En ganska perfekt trekant med sidorna 25, 25 & 25 helt enkelt!
I dagsläget har jag en Ubiquiti AMPLIFI HD med två meshpunkter. Det är kanske teoretiskt möjligt att sätta dessa i respektive byggnad, men jag tvivlar på att det kommer fungera bra.

Hade en annan tanke med en radiolänkhistoria från TP-link, och sen bara sätta en simpel router i respektive hus (utöver amplifihuset), men antar att jag då är torsk om jag vill köra samma SSID på alla tre platser, vilket jag vill.

Är det någon som har ett bättre/enklare förslag över hur man kan gå till väga? Det finns inte någon enkel möjlighet att dra kabel.

Får tillträde inom kort, men tänkte köpa på mig det som behövs innan för att komma igång fort.

Några smarta tankar?

/Gronback

Permalänk
Medlem

För 25m skulle jag säga att det behövs någon slags trådlös brygga. Typ
https://www.dustin.se/product/5010792464/nanobeam-m5-16

Eventuellt att det skulle funka med meshenheter som kan monteras utomhus och med fri sikt. Ett tredje alternativ om det finns el mellan byggnaderna är ju att köra någon Powerline lösning men det kan verkligen vara en hit or miss.

Mitt förslag är dock att kolla på om det inte är möjligt att gräva ner en kabel. Sparar många potentiella problem på det. Speciellt om du vill få ut gigabit i alla byggnader.

Permalänk
Medlem

Ubiquity nanostation brygga mellan byggnaderna. Sedan i varje byggnad en unifi 6 pro accesspunkt. I första huset kör du en vanlig router med wifi avstängt

Permalänk
Medlem

En TP-Link CPE510 för vardera hus möjligtvis att du behöver 2 till huvudhuset beroende på vinkel sen någon AP eller bättre val någon router som stöds av OpenWrt som du sätter i AP-läge så har du bättre täckning också i vardera hus.
Notera att länken mellan är 300Mbit i länk hasighet (precis som Nanobeam M5) vilket betyder att du får kanske ut ~200mbit som bäst mellan länkarna. Bäst är om du gräver ned en kabel mellan (fiber) och sen sätter en enkel konverter invändigt som du ansluter en AP till som någon nämnde innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronback81:

Hade en annan tanke med en radiolänkhistoria från TP-link, och sen bara sätta en simpel router i respektive hus (utöver amplifihuset), men antar att jag då är torsk om jag vill köra samma SSID på alla tre platser, vilket jag vill.

Du kan köra samma SSID+lösenord i alla hus oavsett övriga förutsättningar. Du ska bara ha en "router" i nätverket (eftersom du behöver fråga). Däremot kan du ha flera enheter som är köpta som trådlös router, men du ska ställa om dem till accesspunkt-läge. Eller så använder du dedikerade accesspunkter eller "mesh-noder" - dina nuvarande prylar kommer antagligen fungera i vilket hus som helst om du löser överföringen mellan husen först, förutsatt att noderna har kabelingång.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Du kan köra samma SSID+lösenord i alla hus oavsett övriga förutsättningar. Du ska bara ha en "router" i nätverket (eftersom du behöver fråga). Däremot kan du ha flera enheter som är köpta som trådlös router, men du ska ställa om dem till accesspunkt-läge. Eller så använder du dedikerade accesspunkter eller "mesh-noder" - dina nuvarande prylar kommer antagligen fungera i vilket hus som helst om du löser överföringen mellan husen först, förutsatt att noderna har kabelingång.

Ah.. Just det ja. Det var för länge sen man mekade med nätverk känner jag!
Men då är jag med.

Så de flesta tänker kabel, men där känner jag spontant att det blir för mycket jobb för för liten fördel. Full fart kommer inte krävas i de andra byggnaderna ändå (laduhus och tonårsstuga).

Tyvärr ingen kabelbackhaul på meshpunkterna, så de får nog agera överkurs i huset istället.

Och så sätter man då en trådlös brygga i någon slags ptmp-lösning från huset till tonårsstugan och laduhuset, och en AP i respektive ställe. Sen TP-link eller Ubiquiti är lite mer en kostnadsfråga antar jag?

Tack som tusan för allas inspel. Visste man kunde lita på gamla hederliga Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronback81:

Och så sätter man då en trådlös brygga i någon slags ptmp-lösning från huset till tonårsstugan och laduhuset, och en AP i respektive ställe. Sen TP-link eller Ubiquiti är lite mer en kostnadsfråga antar jag?

Båda platformarna är EOL (och 100mbit-anslutning via kabel) men TP-Link modellerna har iaf OpenWrt-stöd vilket kan vara trevligt men dock bara 8Mbyte flash så du kommer vara väldigt begränsad i det avseendet.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Båda platformarna är EOL (och 100mbit-anslutning via kabel) men TP-Link modellerna har iaf OpenWrt-stöd vilket kan vara trevligt men dock bara 8Mbyte flash så du kommer vara väldigt begränsad i det avseendet.

Vad tusan då.. Ja, det ser jag ju nu att den bara har 100mbit ja.
Har du någon annan bra idé?

Det där kabelgrävandet verkar ju mer och mer rimligt snart.

Permalänk
Medlem

Från Ubiquiti finns bl.a. följande
NanoStation 5AC Loco - 450 Mbit/s länkhastighet så borde ge runt 300 Mbit/s 650 kr/st
GigaBeam airMAX AC - Använder 60 GHz bandet ger 1 Gbit/s 2100 kr/st
UniFi UBB - Använder 60 GHz bandet ger 1 Gbit/s 6700 for 2 st

Så det blir ganska mycket pengar om man vill ha Gbit till husen då det går åt 2 per hus.
Sedan tillkommer minst en AP + en switch om man vill ha wifi och trådat i småhusen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Alternativet är TP Link CPE710 som klarar 867Mbps i länkhastighet, de ligger på ~1100kr styck. Fortfarande trött MIPS-platform men det verkar vara rätt vanligt i det här segmentet. Kablage för fiber verkar inte galet dyrt numera heller, se t.ex
https://www.fs.com/de-en/products/182460.html?attribute=69688... sen hamnar du väl på typ samma belopp för en mediakonverterare också (1 per ände)

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Alternativet är TP Link CPE710 som klarar 867Mbps i länkhastighet, de ligger på ~1100kr styck. Fortfarande trött MIPS-platform men det verkar vara rätt vanligt i det här segmentet. Kablage för fiber verkar inte galet dyrt numera heller, se t.ex
https://www.fs.com/de-en/products/182460.html?attribute=69688... sen hamnar du väl på typ samma belopp för en mediakonverterare också (1 per ände)

Ja, sätter jag upp dom på fasaden kommer frugan börja veva, så kabel lockar mer just nu.

Tänker att jag börjar med att köpa ett par powerlineadaptrar och ser hur de fungerar.

Återkommer när jag testat lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronback81:

Ja, sätter jag upp dom på fasaden kommer frugan börja veva, så kabel lockar mer just nu.

Tänker att jag börjar med att köpa ett par powerlineadaptrar och ser hur de fungerar.

Återkommer när jag testat lite!

Vill du inte sätta upp något på fasaden återstår nog bara Powerline eller dra kabel tyvärr. Hoppas du får tillräckligt bra med Powerline.

Permalänk
Medlem

Powerline är döende och sitter inte allt på samma fas så brukar det bli ännu mer intressant, tänk även på att elektriska enheter som ansluts kan påverka prestandan avsevärt. Ska du ändå prova så är "Qualcomm’s QCA7500"-serie du ska leta efter om man ska gå efter tester iaf.