Jag har fått ett problem kopplat till min nya solcellsanläggning. En av apparaterna som står i garaget klarar inte Wi-Fi utan bara ethernet-kabel.
Mitt Wi-Fi nåt dit, men att dra kabel till garaget skulle vara omständigt.
Jag har en Asus router idag och funderar på att köpa en till och sätta i ”bridge-mode”, men det finns även billigare lösningar ser jag när jag googlar ”wifi bridge” där man bara får en ethernet utgång och sätter direkt i ett vägguttag.
Är det någon som använder sig av någon produkt där ute som ni kan rekommendera? Prioritet är stabilitet, inte hastighet. Garaget är ett kallgarage med temperaturer mellan ca0-30 grader.
Jag har haft bra erfarenhet av Ubiquitis produkter då jag satt upp bryggor. Kan rekommendera dem. Behöver inte ingå i UniFi för sitt ändamål, så betala inte för det i onödan.
Annars funkar nog lite vadsom. Har du god erfarenhet av Asus så kör en sån. Personligen skulle jag gå på pris och sen läsa lite recensioner.
Det finns flera märken men du måste kolla funktionaliteten i manualen.
Du kan använda en router som WLAN klient, om funktionen finns. Sedan kopplar du bara en kabel mellan routern och t.ex. värmepumpen eller annan apparat. På de viset kan du göra en enhet som saknar wifi trådlös eller fixa bättre täckning eftersom dessa routers med inbyggda antenner ofta fungerar bättre. Många gånger snålas det med inbyggt WiFi i olika apparater, antingen pga storlek eller små antenner etc.
Jag har själv en 2.4 Ghz TP-Link router, billig och inte så snabb men är mycket stabil och har alltid fungerat samt ger bra täckning. Netgear, D-Link har liknande prylar. Osäker på om Asus har dessa funktioner. Det beror mycket på vilka möjligheter som finns i mjukvaran på den enhet du har. Många accesspunkter du pluggar direkt i vägguttag som har LAN uttag har ofta den här möjligheten till WLAN klient.