Permalänk
Medlem

Filöverföring

Tjo.
Flyttar ofta filer från min galaxy s21 u till min dator via trådlöst nätverk.
När det är nedförsbacke och solen ligger på så kommer jag möjligtvis upp i 150-200 kb/s, men sällan mer. I skrivande stund flyttar jag bilder i visslande 62 kb/s och där verkar det ligga just nu.
Från dator till dator i samma nätverk (ac) ligger överföringen på 40-90 mb/s, vilket jag förväntar mig.
Så min fråga är: varför går det så outhärdligt långsamt mellan telefon och dator?
Har haft samma problem i åratal med helt olika utrustning så jag är helt ställd frågvis inför problemet.
Nån som vet? Svara gärna. 🙂

Permalänk
Medlem

Vad använder du dig av för app/protokoll för själva filöverföringen? Jag synkar själv alla foto via Synology Photo vilket går blixtsnabbt, men det finns ju ett par alternativ du kan använda dig utav. Allt från att montera vanlig samba/Windows fildelningsmapp på din telefon och kopiera över filerna med en bra filhanterare såsom Solid Explorer. Du kan också använda FTP vilket jag tror går långsammare från en Android telefon om du ska kopiera många små bilder. Något som jag annars vet brukar gå snabbt åtminstone för att synka filer från Android till dator är genom att använda SyncThing. Du installerar detta på datorn och därefter kopplar du ihop den med telefonen. Sen på telefonen går du in i SyncThing och lägger till en mapp du vill synka och tilldelar datorn access, på datorn godkänner du delningen samt väljer en lokal mapp som denna ska kopplas till och sen startar synkningen vilket brukar gå med rasande takt.

Allt Detta förutsätter förstås att telefonen ansluter med god hastighet in mot wifi:t, helst på 5GHz bandet för bästa bandbredd.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Appen jag använder just nu heter File Manager + och har bra stöd för det jag behöver den till. Åtkomst till lagringen hemma via tex ftp.
Har provat olika varianter, ftp,samba.. Men oavsett om jag är hemma och kör via wifi eller 3 mil bort och kör via mobilnätet så får jag samma resultat. Hastigheten är usel. Känns som att protokollet är boven, men det är bara en teori.
Jag vet att en anslutning måste upprättas för varje fil som förs över och att det i sig skapar latens, men 60 kb/s är ändå löjligt långsamt idag.
Större filer går snabbare, men ändå bara 7-10 mb/s.
Jag ska kika på dina förslag, vilka är mycket uppskattade 🙂
Har bråkat med det här "problemet" i flera år nu så det vore najs att hitta en lösning.
Tack för svar! 🙂

Permalänk

1. Säker på att den inte visar i MByte/KByte

1MByte = 8Mbit

7-10MB/s = 56-80Mb/s

dock hastigheter nere på 150KB/s nivå är ju ändå under 2Mb/s visserligen men kan bero på vad du läser datan från.
kopierar du dem från nått gammalt trött microSD i telefonen kan mycket väl hastigheterna att läsa från SD-kortet sätta gränsen.(ingen aning om galaxy s21 har SD läsare eller ej)

vad visar den för länkhastighet på ditt wifi i telefonen?

2. testat någon annan app?

kan mycket väl vara något med appen du använder som begränsar hastigheten.

vet själv jag fifflat med vissa appar för filöverföring förr och en del ger otroligt dålig fart på data trafiken...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows