Vinn nätagg från Seasonic

Wifi - lägga till AP eller skaffa "mesh"-kit?

Permalänk

Wifi - lägga till AP eller skaffa "mesh"-kit?

Hej, ska försöka hjälpa föräldrarna att förbättra uselt Wifi i en 100kvm lägenhet full av tjocka stenväggar.

Tänker att deras Wifi skulle behöva byggas ut med flera utspridda enheter. Tänkte dra kabel mellan enheterna.
I nuläget har de fiberuppkoppling och en ASUS RT-AC66U router.

Fråga:
Skulle ni rekommendera att behålla Asus-routern och lägga till någon AP eller ny router i AP-läge?

...eller skippa Asus-routern och skaffa ett färdigt kit med fler enheter ("trådad" mesh?) från någon tillverkare?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@vinylkork: Personligen så hade jag nog köpt en ny router och använt den gamla som AP genom kabel.

Ac66u har ju några år på nacken och alla anledningar till att skaffa ny hårdvara är bra anledningar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@vinylkork: Personligen så hade jag nog köpt en ny router och använt den gamla som AP genom kabel.

Ac66u har ju några år på nacken och alla anledningar till att skaffa ny hårdvara är bra anledningar

Det förstås Tack för input!

Är det lämpligt att även den nya routern är Asus av kompabilitetsskäl, eller spelar sånt ingen roll när man kopplar ihop på det här viset?

Permalänk
Medlem

Ska du köra deras ai mesh måste de vara Asus , kolla om den stödjs också , men kör du den som AP via kabel till ny router spelar de ingen roll , om du nu inte vill köra ai mesh med kablad backhaul då