Permalänk
Medlem

Telias F1x router

Hej,

Tecknade nytt bredband hos Telia under black week, ocj jag har precis fått deras router vid namn F1x som ingår i avtalet och nu finns den att hämta på utlämningsstället. Är den överhuvudtaget något att ha? Jag har just nu en Xiaomi Mi Router AX3600 som jag haft i 2,5 år och inte haft några bekymmer med.

Om inte, så undrar jag om det går att strunta och hämta ut den så den går tillbaka i retur istället. Ska jag inte använda den så är jag inte så sugen på att låta den ligga i en kartong hemma och samla damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Hej,

Tecknade nytt bredband hos Telia under black week, ocj jag har precis fått deras router vid namn F1x som ingår i avtalet och nu finns den att hämta på utlämningsstället. Är den överhuvudtaget något att ha? Jag har just nu en Xiaomi Mi Router AX3600 som jag haft i 2,5 år och inte haft några bekymmer med.

Om inte, så undrar jag om det går att strunta och hämta ut den så den går tillbaka i retur istället. Ska jag inte använda den så är jag inte så sugen på att låta den ligga i en kartong hemma och samla damm.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1668582-telia-f1-route...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du måste ändå hämta ut den oavsett om du ska använda den eller inte.

Permalänk
Sötast

Om man kör Telias router så är de så vänliga att de kör en tjänst på 192.168.1.2 som samlar in information i bakgrunden om ditt privatliv.

De är stolta över det också!

https://neo4j.com/blog/scaling-neo4j-to-millions-of-homes-wit...

Citat:

Working with Telia Zone’s APIs

So what you can do with our APIs?

We’re telling our developer communities that they see when somebody comes and leaves the home.

Nästan så att jag vill köpa en Telia router bara för att ha som en vän i vardagen, nån som håller koll på mig och ser till att jag mår bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om man kör Telias router så är de så vänliga att de kör en tjänst på 192.168.1.2 som samlar in information i bakgrunden om ditt privatliv.

Nästan så att jag vill köpa en Telia router bara för att ha som en vän i vardagen, nån som håller koll på mig och ser till att jag mår bra!

"Neither opt-in or opt-out". Så telia säljer din data utan att du kan göra något åt det förutom att köra en egen router..

"Maybe you go visit a friend, you get a relationship to that zone as well, and that’s how we build up that graph. "

Sidan verkar dock inte funka längre, har de fått lägga ner det? https://developers.premiumzone.com

Läskigt oavsett att någon tyckte att det var en bra idé att leka big brother...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tack för tipset. Kände inte till det och det verkar inte helt lätt att få mer information om hur det utvecklats efter 2017.

F1x verkar för övrigt vara en uppdaterad F1(EWA 1331 istället för EWA 1330).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

TS kör ju en Xiaomi, så jag gissar att privatliv och demokrati inte ligger högt på priolistan.

Skrivet av Aene:

F1x verkar för övrigt vara en uppdaterad F1(EWA 1331 istället för EWA 1330).

Svårt att hitta något om det på google. Länka gärna om du har en hårdvaruspec. Jag är mest nyfiken på om Telia har gett sig in på 6 GHz-bandet än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Svårt att hitta något om det på google. Länka gärna om du har en hårdvaruspec. Jag är mest nyfiken på om Telia har gett sig in på 6 GHz-bandet än.

Det var inte helt lätt att hitta info om den. Noterade dock bilden i en annons på Tradera med Telias benämning och produktnamnet. Om jag tolkar WiFi Alliance rätt, så verkar den dock inte ha 6 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

TS kör ju en Xiaomi, så jag gissar att privatliv och demokrati inte ligger högt på priolistan.

Och jag antar att alla enheter du äger har du naturligtvis sett källkoden för mjukvaran? Och då pratar vi inte om all tid du bara spenderar på internet och tjänster du prenumererar på. Även du har sålt din integritet hundra gånger om, oavsett vad det är för märke som står på dina enheter. Du är otroligt naiv om du skulle få för dig något annat.