Min dator och skärm kopplar inte ihop så bra

Permalänk

Min dator och skärm kopplar inte ihop så bra

innan ni fråga nybörjar misstag så kan jag säga att detta är kollat

1. ny skärm Samsung 28" Odyssey Smart G7 IPS 4K 144 Hz
2. nytt grafikkort rtx 4070
3. skärmen fungerar bra ibland och blinkar ibland och ibland får jag ej igång den från start min förra skärm slutade o fungera till slut jag var tvungen o koppla in o ut sladden hela tiden nu med den nya skärmen är det helt ny sladd också jag kan inte lista ut mitt problem med datorn

gissningar
1. Kanske något med processorn?
2. kanske något med moderkortet?

Specs
Skärm: Samsung 28" Odyssey Smart G7 IPS 4K 144 Hz
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-10600K
Ram minne: 32GB
system typ: 64bit
utgåva: Windows 11 Pro
Grafikkort MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X E OC
Moderkort: MSI Z490 MAG TOMAHAWK - BF20
SSD: WD BLACK SN850 M.2 NVMe Gen4 SSD 1TB

behöver ni mer info fråga gärna så får ni svar jag står helt fundersam asså det är inget med skärmen utan det är bilden som kommer från datorn och sen att datorn ej hittar HDMI/Display port vafan jag nu använder

Permalänk
Medlem

Vad hade du för grafikkort innan? Har du gjort DDU efter bytet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Råkar inte vara som så att du kopplar in skärmen i moderkortet istället för grafikkortet? Samt prova annan kabel gärna annan typ av kabel dvs hdmi om du innan kört med displayport eller tvärtom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Prova montera ur grafikkortet och koppla skärmen direkt till moderkortet för att kolla om felet kvarstår.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Svar till Shugge: jag hade ett GTX 1080 vilket jag har haft väldigt länge aldrig haft problem med den innan förens helt plötsligt min skärm börja blinka till lite när ja starta för varje månad blev det värre o värre till slut gav jag upp o tänkte det måste va nåt fel på grafikkortet eftersom det är gammalt tänkte jag lika bra köpa nytt och då köpte jag ny skärm också eftersom min förra skärm stendog av blinkande osv det blev som att strömmen till skärmen ej räkte till helt plötsligt

Svar till Norrby: nej hade jag kopplat den till moderkortet hade jag inte fått nån bild alls xD men nu har jag både blinkande bild och skärm som ej vill kopplas ihop med datorn och som jag sa i mitt meddelande jag har testat alla sladdar jag kan få på skärmen det blinkar oavsett.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Prova montera ur grafikkortet och koppla skärmen direkt till moderkortet för att kolla om felet kvarstår.

vad gör det för nytta om det hände i både min förra och nya grafikkort? och samt gamla o nya skärm? förlåt om det är en dum fråga xD men tror ej det har något med varken grafikkort elr skärm o göra med så koppla den i grafikkort elr moderkort lär ju ge samma svar men sen är det inte alltid som problemet kommer upp det är liksom från time to time

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrostWolfy:

Svar till Shugge: jag hade ett GTX 1080 vilket jag har haft väldigt länge aldrig haft problem med den innan förens helt plötsligt min skärm börja blinka till lite när ja starta för varje månad blev det värre o värre till slut gav jag upp o tänkte det måste va nåt fel på grafikkortet eftersom det är gammalt tänkte jag lika bra köpa nytt och då köpte jag ny skärm också eftersom min förra skärm stendog av blinkande osv det blev som att strömmen till skärmen ej räkte till helt plötsligt

Svar till Norrby: nej hade jag kopplat den till moderkortet hade jag inte fått nån bild alls xD men nu har jag både blinkande bild och skärm som ej vill kopplas ihop med datorn och som jag sa i mitt meddelande jag har testat alla sladdar jag kan få på skärmen det blinkar oavsett.

Skrivet av FrostWolfy:

vad gör det för nytta om det hände i både min förra och nya grafikkort? och samt gamla o nya skärm? förlåt om det är en dum fråga xD men tror ej det har något med varken grafikkort elr skärm o göra med så koppla den i grafikkort elr moderkort lär ju ge samma svar men sen är det inte alltid som problemet kommer upp det är liksom från time to time

Så du har haft samma problem med 2 olika grafikkort, 2 olika skärmar och två olika sladdar?

Men du har inte testat DDU? Bäst att göra i felsäkert läge och sen installera senaste driver från nvidia på nytt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Så du har haft samma problem med 2 olika grafikkort, 2 olika skärmar och två olika sladdar?

Men du har inte testat DDU? Bäst att göra i felsäkert läge och sen installera senaste driver från nvidia på nytt.

ska testa detta återkommer med svar har även testat installera om hela windows från scratch

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrostWolfy:

ska testa detta återkommer med svar har även testat installera om hela windows från scratch

Har du provat med andra kablar? Du verkar ju har provat med 2olika grafikkort och skärmar, men ser inget om du har testat med andra kablar? Är det något jag har missat bara så ber jag om ursäkt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrostWolfy:

Har du installerat om windows helt då ska DDU inte behövas.

Har du kört memtest86?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova om du får samma fel om du kopplar in grafikkortet i den andra Pci-E porten på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Upplösningen du kör ställer höga krav på sladden. Närmare 24-48 Gb/s om jag ser rätt, beroende lite på komprimering. @Laxpudding får rätta mig om jag har fel

Du bör helt klart köra displayport med en certifierad kabel för minst problem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Bildexpert 📺

Kablar som inte orkar hög bandbredd är ganska enkelt att verifiera. Kör en upplösning som kräver lägre bandbredd, likt 1080p/60 (≈4,5 Gbps) och ifall det är mer stabilt är det en indikation på att kabeln inte orkar bandbredden. Fortsätter krånglet är det inte kabeln som är problemet.

Just här verkar det mer vara i datorn bekymren börjar eftersom samma problem förekommer med andra skärmar och med andra kablar.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Upplösningen du kör ställer höga krav på sladden. Närmare 24-48 Gb/s om jag ser rätt, beroende lite på komprimering. @Laxpudding får rätta mig om jag har fel

Du bör helt klart köra displayport med en certifierad kabel för minst problem.

Min förra var en 1440p och den har jag inte haft fel på förens senare tillfälle jag använder samma sladd jag fick till skärmen så dom borde ju inte ge mig en sladd som ej klarar av skärmen tänker jag

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FrostWolfy:

Min förra var en 1440p och den har jag inte haft fel på förens senare tillfälle jag använder samma sladd jag fick till skärmen så dom borde ju inte ge mig en sladd som ej klarar av skärmen tänker jag

Att den medföljande kabeln automatiskt skulle hålla måttet enbart för att den medföljer i kartongen är inget man ska ta för givet. Har varit många trådar där just medföljande kabeln inte höll måttet. Är felmarginaler på alla komponenter.

Men som skrivet, lätt att verifiera om kabeln är problemet.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du installerat om windows helt då ska DDU inte behövas.

Har du kört memtest86?

ska testa byta port på min moderkort och testa det har ej tillgångar o fixa fram MemTest86 finns det ett annat program där man ej behöver usb?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Att den medföljande kabeln automatiskt skulle hålla måttet enbart för att den medföljer i kartongen är inget man ska ta för givet. Har varit många trådar där just medföljande kabeln inte höll måttet. Är felmarginaler på alla komponenter.

Men som skrivet, lätt att verifiera om kabeln är problemet.

står det något på kabeln? t.ex på internet kablar har vi cat ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrostWolfy:

ska testa byta port på min moderkort och testa det har ej tillgångar o fixa fram MemTest86 finns det ett annat program där man ej behöver usb?

Finns minnesdiagnostik inbyggt i windows, men det är inte lika tillförlitligt.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FrostWolfy:

står det något på kabeln? t.ex på internet kablar har vi cat ju?

Det är nog du som vet bäst vad som står på din kabel?

Jag gissar att du letar efter någon form av verifiering? Det som är certifierat för Displayport i dagsläget är DP8K-kablage eller det nyare DP40 (och DP80)

Men det är nära nog omöjligt att stämma av detta. Måste manuellt stämma av produktnummer med en otymplig lista över 448 certifierade kablar: https://www.displayport.org/product-category/cables-adaptors/

Man dock söka på artikelnummer och få upp träffar i en del fall.

Situationen är ju betydligt bättre med HDMI där man kan skanna av kabelns QR-kod och hologram på förpackningen för att se om tillverkningen är certifierad. Kablar som inte har den koden är helt enkelt inte certifierade, oavsett vad de kallas av försäljaren.

Fast testa först om allt fungerar stabilt med låg bandbredd. Så att du utesluter andra problem och inte köper kablar i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrostWolfy:

[
Svar till Norrby: nej hade jag kopplat den till moderkortet hade jag inte fått nån bild alls xD ...

Varför inte? Din processor har inbyggd UHD 630 grafik och ditt moderkort har DP/HDMI-utgångar, så visst kan du få ut något där den dagen ditt grafikkort säger "poff". Tillräckligt för att beställa hem ett nytt grafikkort i alla fall Tips: Lär dig redan nu hur din maskin fungerar när du monterar ut ditt grafikkort, utifall du behöver göra några BIOS-inställningar i blindo. Skriv upp dem.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Varför inte? Din processor har inbyggd UHD 630 grafik och ditt moderkort har DP/HDMI-utgångar, så visst kan du få ut något där den dagen ditt grafikkort säger "poff". Tillräckligt för att beställa hem ett nytt grafikkort i alla fall Tips: Lär dig redan nu hur din maskin fungerar när du monterar ut ditt grafikkort, utifall du behöver göra några BIOS-inställningar i blindo. Skriv upp dem.

asså om problemet ligger i 2 olika grafikkort så tvekar jag att det är problem med båda grafikkorten det är det jag menar jag vet man kan koppla hdmi till moderkortet men det jag syftar på är att lösningen till detta problem tvekar jag att det har något med grafikkortet och göra med för som jag skrev innan 2 olika grafikkort 2 olika sladdar och sedan har jag även testat flytta grafikkortet jatg har testat att köra en memory diagnostic jag fattar inte vad problemet är v.v

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrostWolfy:

asså om problemet ligger i 2 olika grafikkort så tvekar jag att det är problem med båda grafikkorten det är det jag menar jag vet man kan koppla hdmi till moderkortet men det jag syftar på är att lösningen till detta problem tvekar jag att det har något med grafikkortet och göra med för som jag skrev innan 2 olika grafikkort 2 olika sladdar och sedan har jag även testat flytta grafikkortet jatg har testat att köra en memory diagnostic jag fattar inte vad problemet är v.v

Nu var det inte ditt problem jag syftade på alls, utan det citat jag svarade på.

Permalänk
Medlem

Har du testat byta eluttag som skärmens ström är inkopplad till?

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Har du testat byta eluttag som skärmens ström är inkopplad till?

det har inget med skärmen och göra med eftersom det är bilden från datorn som blinkar och håller på självaste skärmen blinkar ej

Permalänk
Medlem

Försök göra en systematisk felsökning

Montera ur grafikkortet
Anslut skärmen till moderkortets utgång
Får du stabil bild då?
Om inte prova annan kabel

Återkom efter att du gjort så

Permalänk
Medlem

I menyerna för skärmen finns det inställningar för vilken version av DP som ska användas. Testa de olika versionerna och utvärdera. Fungerade för mig när jag hade liknande fel. Guide här: https://youtu.be/4gOCLOjxYXc?si=YP6KYwoobFStzWRw

Permalänk
Medlem

Det är jättemånga olika ideer men enklast är ju att börja från grunden, bort med GPU, koppla till Mobo:s utgång och utvärdera.

Försvinner problemet då med samma kabel kan man fortsätta felsökningen, i med GPU igen o.sv. problemet fortsätter så byt slot för GPU, och testa olika kablar varje gång något ändrats.

Utan att utesluta en sak åt gången blir det ett enda virrvarr.

Det kan ju faktiskt finnas helt andra bakomliggande orsaker till detta problem, hur stadig är PSU:n?

Permalänk
Skrivet av Lasse62:

Det är jättemånga olika ideer men enklast är ju att börja från grunden, bort med GPU, koppla till Mobo:s utgång och utvärdera.

Försvinner problemet då med samma kabel kan man fortsätta felsökningen, i med GPU igen o.sv. problemet fortsätter så byt slot för GPU, och testa olika kablar varje gång något ändrats.

Utan att utesluta en sak åt gången blir det ett enda virrvarr.

Det kan ju faktiskt finnas helt andra bakomliggande orsaker till detta problem, hur stadig är PSU:n?

Jag har uteslutat att det inte är något fel på skärmarna och gpu så problemet måste ligga i antagligen CPU eller moderkortet fick nyss problem igen vart jag var tvungen och starta om datorn för få det o fungera min skärm gick på viloläge eftersom jag var borta en stund sen fick jag inte igång en connection mellan skärmen och datorn men eftersom jag startade om datorn så fick jag connection igen vilket innebär att en omstart av datorn kan fixa det men det kan man inte göra hela tiden så mitt beslut ingår fortfarande att det måste vara cpu eller moderkortet jag ska försöka köpa nytt av dom båda två så fort jag får råd med det