ShowCase: MSI Project Zero rensar upp bland sladdarna

Permalänk
Melding Plague

ShowCase: MSI Project Zero rensar upp bland sladdarna

Följ med på en genomgång av det nya konceptet Project Zero, där kablar och kontakter förpassas till baksidan av moderkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Det är en bra idé! Synd på sladden till grafikkortet bara, hoppas att det som Asus har kört med blir branschstandard också. Strömslot vid PCI-expressporten och kontakt på baksidan av moderkortet för grafikkortet känns som en klockren lösning för det här konceptet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är en bra idé! Synd på sladden till grafikkortet bara, hoppas att det som Asus har kört med blir branschstandard också. Strömslot vid PCI-expressporten och kontakt på baksidan av moderkortet för grafikkortet känns som en klockren lösning för det här konceptet.

Instämmer. Om man nu ska flytta till baksidan av moderkortet så gör det då med allt som Asus gjort. Project Zero är snarare Project One för min del, då det krävs en "traditionell" kabel till grafikkortet. Intressant att veta varför dom inte går hela vägen som Asus. Ifall det är något patent som sätter käpparna i hjulet.

Om jag ändå behöver synlig kabel till grafikkortet så kan jag lika gärna ha synlig kabel för moderkortet. Hoppas också att det blir en branschstandard så det finns konkurrens och inte endast en aktör.

Permalänk
Medlem

Ett steg på vägen vore att flytta kontakten till kortsidan av kortet som EVGA gjorde. Nu för tiden har ju inte chassin någon hårddiskbur som sitter där och tar upp plats som det var förr i tiden. då behåller man ändå lite komplabilitet mellan äldre och nyare system och olika tillverkare.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av OskarM:

Ett steg på vägen vore att flytta kontakten till kortsidan av kortet som EVGA gjorde. Nu för tiden har ju inte chassin någon hårddiskbur som sitter där och tar upp plats som det var förr i tiden. då behåller man ändå lite komplabilitet mellan äldre och nyare system och olika tillverkare.

Det är en god idé! Förstår faktiskt inte varför det inte finns modeller från varje tillverkare med det. Hade underlättat mycket kabeldragning! Visst att kylarna är längre än kretskorten på de flesta kort idag men det borde inte vara svårt att lösa.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

konceptet Project Zero, där [vissa mindre] kablar och kontakter förpassas till baksidan av moderkortet.

Permalänk
Medlem

Så länge det fortfarande är en massa kablar så fattar jag inte poängen.
Du har kablarna på andra sidan av moderkortet istället, men moderkortet är inte längre kompatibelt med 99% av alla chassin som tillverkats?

Nej skall vi få en ny standard som ersätter ATX (som Intel satte) så måste någon jätte i branchen sätta ner foten.
Men frågan är ju varför?
Vilka problem skulle en ny standard lösa?

Spontant så känner jag ju att det första steget vore att flytta antingen CPU eller minnen till "baksidan".
Det skulle tillåta att minnen hamnade ännu närmare CPU'n utan att inkräkta på den fredade platsen (enligt standarden) runt CPU'n.

Ponera att både minnen och CPU VRM's satt på baksidan istället.
Det skulle ge en hel massa möjligheter att designa kylning som inte är möjligt idag.
Och när man ändå håller på så bort med den förbenade IO plattan baktill.
Det skulle ge oss utrymme att skapa en "tunnel" för CPU kylningen så den kan ventilera rakt ut bakom datorn.
IO plattan skulle enkelt kunna ersättas av ett IO kort som placeras i en PCIe plats.
All integrerad bös som tillverkarna gödslar med på sina moderkort skulle kunna placeras på detta kort.

Permalänk

Jag har redan läst den här 2 veckor gamla "nyheten".
Varför lägga in den högst upp i feeden igen? (Spam)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Jag har redan läst sen här 2 veckor gamla "nyheten".
Varför lägga in den högst upp i feeden igen? (Spam)

Det är en sponsrad artikel/nativeannons så då lär det ju finnas avtalat att den ska "bumpas upp" X gånger för att det ska nå Y besökare. Annars så är det lätt hänt att det försvinner snabbt i arkivet om det är många artiklar som skrivs. Det är ett annat sätt att annonsera än att endast hålla sig till dom vanliga reklamplatserna på webbsidan som "spammas".

Permalänk
Skrivet av IMPANI:

Det är en sponsrad artikel/nativeannons så då lär det ju finnas avtalat att den ska "bumpas upp" X gånger för att det ska nå Y besökare. Annars så är det lätt hänt att det försvinner snabbt i arkivet om det är många artiklar som skrivs. Det är ett annat sätt att annonsera än att endast hålla sig till dom vanliga reklamplatserna på webbsidan som "spammas".

Men borde de inte kunna se att jag redan vart inne på den? Året är trots allt 2024. Grymt störigt.

Permalänk
Medlem

Tänker att man kan ju passa på att lägga minnen, CPU, instickskort osv på baksidan också för ännu stilrenare framsida. Behövs ju bara några millimeter mellan kortet och dörren om man lägger allt på baksidan. Tänk vad smart. Baksidan kan man täcka med en plåtdörr så man slipper se kablar och komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tänker att man kan ju passa på att lägga minnen, CPU, instickskort osv på baksidan också för ännu stilrenare framsida. Behövs ju bara några millimeter mellan kortet och dörren om man lägger allt på baksidan. Tänk vad smart. Baksidan kan man täcka med en plåtdörr så man slipper se kablar och komponenter.

Finns ju redan!

Permalänk
Medlem

Shit vad stilrent! Med så mycket sparat utrymme kan man ju avsätta gott om plats på andra sidan till komponenter, kablar och luftflöde.