Veckans fråga: Vad gör du mest vid datorn på fritiden?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad gör du mest vid datorn på fritiden?

Datorn är ett otroligt mångsidigt verktyg som du kan använda för flera ändamål. Vad gör du mest vid din burk?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att en flervalsfråga hade passat bättre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorgonzola:

Känns som att en flervalsfråga hade passat bättre

Man kan ju bara göra en sak "mest". (Om man inte gör två saker exakt lika mycket.)

Permalänk

En fråga, vad är fritid för något som alla pratar om?

Mitt svar är att jag endast slösurfar, jag har på tok för lite fritid att göra något mer. En bekantsbekant i 50års åldern som är ekonomisk oberoende p.g.a aktier, har nyss skaffat sig 3D färgskrivare etc och pysslar hur mycket som helst. Det skulle jag också vilja göra, men jag har ej tid.

Permalänk
Medlem

"Skapar innehåll" passade nog bäst då jag mest använder Fusion 360 och slicermjukvara

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Spelar mest på datorn.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Endast spel numera, då surfplattan ersatt all surf.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det varierar en hel del över tiden men är nog ganska jämt mellan samtliga alternativ förutom arbetar/pluggar, vilket jag per definition inte gör på min fritid

Permalänk
Medlem

Lägger alldeles för mycket tid på att nyfiket djupdyka i frågor och ämnen som jag egentligen inte borde lägga energi på.

Typ 2 timmar på att lära mig hur ett mekaniskt flipperspel funkar, osv osv osv....

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Endast spel numera, då surfplattan ersatt all surf.

Då måste du vara en väldigt lätt slösurfare. En sida i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Brukar du surfa på två+ sidor exakt samtidigt?
Eller hur menar du?

Permalänk
Medlem

Det är nog 50/50 på spel och surf.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nja, kan sitta hela dagar ibland och ha många flikar. Oerhört smidigt med en stor Tab S7+. Lite sugen på att prova Ultra-modellen. Är den för stor?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Eftersom jag jobbar 40h i veckan framför dator så lär det vara vad jag gör mest framför dator tyvärr. (hade förstås hellre spelet osv )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vet ärligt talat inte. Det är nog jämnt skägg mellan skapa innehåll (skrivande + spelutveckling), slösurf, youtube och programmering. Röstade på skapa innehåll eftersom det är de sittningarna som betyder mest.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Man kan ju bara göra en sak "mest". (Om man inte gör två saker exakt lika mycket.)

Ja, men jag hade också föredragit flerval. Spel är nummer ett för mig ibland, men just nu är programmering nummer ett. Det går i vågor. Medans jag spelar och programmerar så brukar jag köra YT i bakgrunden också.

Men programmeringen är det som är mest signifikant för mig, men det är nog mindre. Så jag valde spela, fast jag ändå tycker att programmering är viktigast.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Finns ju bara en sak den är värd att användas till:

...spel som i klippet ovan ^

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja precis men jag menade ju att man kan ställa en annan fråga, mer intressant att se lite granulärt

Permalänk
Medlem

Kunde inte bestämma mig för bara ett svar, så det blev avstå röst..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Leker med virtuella maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Eftersom jag jobbar 40h i veckan framför dator så lär det vara vad jag gör mest framför dator tyvärr. (hade förstås hellre spelet osv )

Du får nog läsa om frågan igen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Rubbet. Flervalsfråga kanske?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Strömma video av olika slag skulle jag tro. Har inte mätt.
Det händer att jag strömmar YouTube: livestream eller podcast samtidigt som jag gör annat.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- motto för Mac och Amiga-användare från tidiga 90-talet till idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du får nog läsa om frågan igen

TL;DR

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Musik. Har nästan alltid musik igång i bakgrunden. Bara under arbetstid och slösurf blir det mer än 40 timmar per vecka. Använder Tidal/Spotifys algoritmer under dagen, lägger till allt intressant/bra i en spellista för att senare gå igenom den och lyssna på mer från artisterna. Underbar avkoppling.

Inhandlade en TV för någon vecka sedan (STORT tack till SC för guider och artiklar, underlättade navigeringen av TV-träsket oerhört mycket) så media/YT konsumeras från soffan. Spelintresset störtdyker varje sommar också. Så, musik!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Det är ganska jämt delat mellan spelar spel, surfar, tittar på filmer/serier, och lyssnar på musik.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Bildredigering är det primära användningsområdet för den stationära. För laptopen är det youtubande.
Så har det nog huvudsakligen sett ut sedan 2020, och några år före det så kunde vi stryka den stationära som workstation sett ur den ekvationen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Sitter inte och räknar timmar på vad jag spenderar tid mest på. Och det varierar ju från dag till dag.

Permalänk
Medlem

Lägger alldeles för mycket tid att läsa twitter hela dagarna tyvärr...

Permalänk
Medlem

Har flyttat nästan all streaming av film, serier och liknande till konsoller och/eller tv. Så det som sker mest på min gaming-dator är just det, gaming.