Undersökning: AI i marknadsföring skrämmer bort konsumenter

Permalänk
Melding Plague

Undersökning: AI i marknadsföring skrämmer bort konsumenter

Produkter där "artificiell intelligens" nämns i beskrivningen får inte köparna att flockas – snarare tvärt om.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

No shit.... vad fasen förvänta dom sig?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Låter bra, då finns det hopp om mänskligheten

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Snusfri

Who'd have thunk it?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Världsfrånvända chefer förväntar sig 100% hype train eftersom deras "chef-kompisar" alla sitter i eko-kammaren. Resten av företaget servar sina egna karriärer genom att validera chefen.

Permalänk
Medlem

Härlig nyhet att läsa en sån här i övrigt mörk dag

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

När jag ser "AI" på en produkt läser jag "extremt inträngande 24/7 övervakning som sparas för all evighet på våra servrar".

Permalänk
Medlem

Ungefär lika lockande som när det står "smart" på t ex brödrosten.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ungefär lika lockande som när det står "smart" på t ex brödrosten.

Jag håller med. Fattar inte varför vanliga prylar ska behöva vara uppkopplade.
Vet att en del tycker det är smidigt, men som räddningstjänsten sade häromåret ska man inte lämna tvätt-/diskmaskiner oövervakade.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

De flesta frågor är komplicerade och det går inte svara med ett ja och nejsvar och sedan gäller det olika produkter.

En bekant tll mig hade strul med en maskin som kostade långt över miljonen, det var en uppdatering som krånglade och gjorde maskinen helt obrukbar . Jag själv har en betydligt enklare gammalt alternativ maskin som har ett värde på ca 20 000kr. I min maskin är mjukvaran ej uppdaterad detta årtusende och den bara funkar.. Det finns ingen enkel möjlighet att förändra koden i min maskin heller utan ta fram lödkolven för att löda fast något på JTAG eller vad pinnen heter på den mikrodatorn som den har.

När man då pratar om väldigt dyra maskiner som man vill ska fungera länge så finns det folk som väljer bort finesser, så har det alltid funnits. Vi pratar till och med folk som sa att AC, eldriven sidoruta, taklucka, turbo på bil var sämre att ha för det kunde krångla.

Vid billigare prylar så har folk ofta varit väldigt negativa emot det nya. Jag minns första konsolkriget mellan xbox och PS2. Där många tyckte det var skit att xboxen var som en dator och spel i efterhand kunde uppdateras med buggfixar. Det resulterar endast i att det släpps buggiga spel etc.

Jag tycker sist Ai överhypas. Och den är nu fasen trough of disillusionment: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hajpkurva
Solid State batterier är lite i samma sits, men nu ska den snart komma

Permalänk
Medlem

Oj vad konstigt. Var det inte mycket tjat om AI redan på CES 2024 och flera Youtubers rapporterade om hur konstigt det var. Tex chassin osv som hade "AI". Antagligen har både tandborstar och rakapparater AI på sina kartonger numera.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Folk har ingen aning om vad AI används till. Vilka program har stöd för de kommande NPU:erna från AMD och Intel och Qualcomm och vilka fördelar ger det. Det är sådant som inte har besvarats tillräckligt i media men det har de inte gjort annat än att bascha betydelsen för vad AI på persondatorer kan göra för något.

Permalänk
Medlem

Det gäller ju att utbilda de dumma bönderna om att AI is the next sh!t och att du absolut måste skrota din nu gammalmodiga brödrost, tandborste, vattenhink och lakan för nu kommer nya AI-versionerna av dessa som är sååååå fantastiska....

eller inte.

Själv är jag oerhört skeptisk till allt som innehåller "AI" i texten. Precis som @str8forthakill skriver så ser jag endast en produkt vars enda riktiga funktion är att logga allt om dig i marknadsföring och datamining-syfte som de sedan kan sälja dyrt.

Du är produkten.

Permalänk
Medlem

Ingen blir väl särskilt förvånad

Tycker snart det är ett högre värde att slippa AI i allting.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Problemet är att i stort sett all "AI" är regelrätt spyware. Jag kommer aldrig köpa en produkt där jag inte själv bestämmer om jag vill koppla den mot internet eller ej, oavsett pris, funktion och design.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Ett fenomen som nämnts i diskussioner är att konsumenter har börjat betrakta produkter med "AI"- klisterlappar som billiga
... och då menar jag inte den positiva betydelsen av "billig".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AI-bubblan har spruckit. Thank god. Så kan man äntligen komma till en rimlig realistisk nivå av förväntan och diskussion.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Härlig nyhet att läsa en sån här i övrigt mörk dag

Att AI krashat är ju en av det stora anledningarna att börsen ser ut som det gör.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när det i många av fallen främst handlar om att använda AI för att kunna kartlägga och samla in ännu mer data om användaren.

Permalänk
Medlem

Jag för min del har inte förstått hypen med AI riktigt, alltså hur det kommer att påverka den lilla människan såpass att hon är villig att betala för det. Lika lite som jag förstod hypen med 3D-TV efter att ha sett det.

Visst, jag använder perplexity för att få sammanfattningar av det jag söker på nätet eftersom den ger bättre resultat och går snabbare att få svar än att använda traditionella söksajter, men inget som jag känner är värt att betala något för.

Kanske beror det på min okunnighet, eller kanske beror det på att AI-företagen misslyckats att förmedla nyttan för kleti och pleti annat än som leksak för att skapa coola bilder? Eller kanske handlar det mest om att det är till nytta för företag mer?

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag för min del har inte förstått hypen med AI riktigt, alltså hur det kommer att påverka den lilla människan såpass att hon är villig att betala för det. Lika lite som jag förstod hypen med 3D-TV efter att ha sett det.

Visst, jag använder perplexity för att få sammanfattningar av det jag söker på nätet eftersom den ger bättre resultat och går snabbare att få svar än att använda traditionella söksajter, men inget som jag känner är värt att betala något för.

Kanske beror det på min okunnighet, eller kanske beror det på att AI-företagen misslyckats att förmedla nyttan för kleti och pleti annat än som leksak för att skapa coola bilder? Eller kanske handlar det mest om att det är till nytta för företag mer?

Hypen med Ai är framförallt att folk i framtiden tror att det kan bli riktigt bra, inte att det redan nu är så otroligt bra mer än för vissa unika tillämpningar. Jag själv tror mycket på Ai, samtidigt som jag nu ser ner på den och anser den ligger på samma nivå som internet gjorde för vanligt folk runt år 1993. Ja, man kunde besöka någon som hade internet. Man kunde från internet få information som även fanns i ens stadsbibliotek.

3D-Tv kom när Tvtillverkaren hade fullhd skärmar, för att sälja dem för högre pris fick de hitta på något annat. Lösningen blev ofta på bekostnad av olika saker och krävde speciella glasögon för alla och olika märken krävde sina egna.

Ai kommer dock något folk får på köpet, det kostar inget extra, det kan köras helt lokalt som Apple satsar mycket på. Kostnaden blir då ingen extra, det enda är att den kan förbättra vissa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Oj vad konstigt. Var det inte mycket tjat om AI redan på CES 2024 och flera Youtubers rapporterade om hur konstigt det var. Tex chassin osv som hade "AI". Antagligen har både tandborstar och rakapparater AI på sina kartonger numera.

Kallas för "AI Washing". Som sagt, man har i princip ersatt "Smart" med "AI" i produkternas namn.

För oss om är lite äldre och minns dotcom-bubblan var det precis samma då. Man satte bara ".com" efter sitt företagsnamn så tiodubblade man börsvärdet direkt. Naturligtvis höll inte detta i längden och det lär inte AI-hysterin göra heller.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Kallas för "AI Washing". Som sagt, man har i princip ersatt "Smart" med "AI" i produkternas namn.

För oss om är lite äldre och minns dotcom-bubblan var det precis samma då. Man satte bara ".com" efter sitt företagsnamn så tiodubblade man börsvärdet direkt. Naturligtvis höll inte detta i längden och det lär inte AI-hysterin göra heller.

När man pratar om Bubbla. Det finns väldigt många företag som jobbar med tillämpad Ai emot företag och gör lösningar som visar att i framtiden skulle denna lösning kanske bli bra.
Dessa företag kommer säkerligen få uppleva en bubbla, inget konstigt med det.

En annan fråga är om Apple, Nvidia, Tesla etc kommer få uppleva en Ai bubbla och dra ner på Ai? Nvidia kommer säkerligen drabbas för att företag som jag beskriv ovanför kan minskas. Samtidigt så blir det mer Ai i allt.
Folk idag förväntar sig mer att saker bara ska fungera som de borde fungera, detta är väldigt svårt/kostsamt att fixa genom traditional programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hypen med Ai är framförallt att folk i framtiden tror att det kan bli riktigt bra, inte att det redan nu är så otroligt bra mer än för vissa unika tillämpningar. Jag själv tror mycket på Ai, samtidigt som jag nu ser ner på den och anser den ligger på samma nivå som internet gjorde för vanligt folk runt år 1993. Ja, man kunde besöka någon som hade internet. Man kunde från internet få information som även fanns i ens stadsbibliotek.

3D-Tv kom när Tvtillverkaren hade fullhd skärmar, för att sälja dem för högre pris fick de hitta på något annat. Lösningen blev ofta på bekostnad av olika saker och krävde speciella glasögon för alla och olika märken krävde sina egna.

Ai kommer dock något folk får på köpet, det kostar inget extra, det kan köras helt lokalt som Apple satsar mycket på. Kostnaden blir då ingen extra, det enda är att den kan förbättra vissa saker.

Ja, du har förmodligen rätt. Tänker osökt på Neonode som var först ut med en telefon med skärm som man styrde med fingrarna redan vid millennieskiftet, men ingen fattade vad man skulle ha det till så det gick sådär för dem. Men sen kom Jobs och Apple efter några år med sina visioner som folk kunde relatera till. Säkert blir det detsamma med AI så småningom. Behövs visionärer som Jobs skulle jag tippa.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Att använda AI rätt innebär att du har hittat det som en effektiv lösning på ett problem. Har du istället letat efter ett problem som AI är "lösningen" på har du börjat i helt fel ände och jag skulle misstänka att det är fallet med flertalet produkter. Eftersom AI bygger på datainsamling så är det inte konstigt att många är skeptiska när fördelarna är oklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Folk har ingen aning om vad AI används till. Vilka program har stöd för de kommande NPU:erna från AMD och Intel och Qualcomm och vilka fördelar ger det. Det är sådant som inte har besvarats tillräckligt i media men det har de inte gjort annat än att bascha betydelsen för vad AI på persondatorer kan göra för något.

Well ai i all ära, det har fortfarande långt kvar innan det blir användbart i högre utsträckning..

Som chatbottar, kan va ett grymt verktyg men helt värdelöst när man inte kan använda det i arbetet i extremt många fall.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

På åttiotalet stod det ”Turbo” eller ”Laser” på en massa saker.

Permalänk
Medlem

AI används mest för datainsamlingen nuförtiden. Så det lär inte försvinna...
Men, om AI bubblan spricker (och ingen mining hipe plötsligt kommer), lär Nvidias behöva justera sina priser på gpu.

Nvidia: Vaddå?! Gamer har alltid varit våra vänner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

AI används mest för datainsamlingen nuförtiden. Så det lär inte försvinna...
Men, om AI bubblan spricker (och ingen mining hipe plötsligt kommer), lär Nvidias behöva justera sina priser på gpu.

Nvidia: Vaddå?! Gamer har alltid varit våra vänner...

Ja, justeras uppåt då för att täcka förlusterna.