Bredband mycket dyrare för hyresgäster än bostadsrättsinnehavare

Permalänk
Medlem

Bredband mycket dyrare för hyresgäster än bostadsrättsinnehavare

DN tar upp ett problem som jag länge försökt sprida i forumet att de som bor i hyreshus oftast får betala mycket mer än bostadsrättsinnehavare.

https://www.dn.se/ekonomi/bredband-dyrare-i-hyresratter-an-i-...

Jag skulle gissa att det beror på att hyreshus oftast är anslutna till stadsnät där kommunikationsoperatören som driver stadsnätet tar ut höga avgifter som höjts avsevärt senaste åren. Avgifter som alla hyresgäster som är anslutna till stadsnätet inte kan se! Jag brukar köra med tesen att stadsnätet är en soppa där de olika operatörerna tävlar i vem som är dyrast! Och även om det kan skilja många hundralappar mellan dem är den billigaste fortfarande dyr.

Det kan inte ha undgått någon som är ansluten till ett sådan stadsnät. Priserna mellan stadsnät kan skilja sig ganska markant men i snitt så är stadsnäten en dyr historia för de flesta anslutna till dem. En tanke som inte föll ut särskilt bra i praktiken i det långa loppet även om de i början var rätt prisvärda mot ADSL.

I andra fall finns det många hyresbolag som binder sig in hos en operatör som tar höga avgifter, Telia är ett fall. Fördelen för bostadsrättsägare har föreningar som kan göra väldigt bra avtal där det kan skilja många hundralappar för samma hastighet för sitt bredband än de som bor i hyreshus. I det hela är att många hyresgäster inte är medvetna om att de betalar för mycket för sitt bredband och just prisregleringar borde mildra denna diskrepans mellan dem och bostadsrättsinnehavare även om det kanske inte löser den helt!

Vad tycker ni är detta bra att det börjar tas upp i media? Att det finns en orättvisa mellan de som inte har det så bra och de som bor i egna hus när det kommer till bredband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

DN tar upp ett problem som jag länge försökt sprida i forumet att de som bor i hyreshus oftast får betala mycket mer än bostadsrättsinnehavare.

Jag skulle gissa att det beror på att hyreshus oftast är anslutna till stadsnät där kommunikationsoperatören som driver stadsnätet tar ut höga avgifter som höjts avsevärt senaste åren. Avgifter som alla hyresgäster som är anslutna till stadsnätet inte kan se! Jag brukar köra med tesen att stadsnätet är en soppa där de olika operatörerna tävlar i vem som är dyrast! Och även om det kan skilja många hundralappar mellan dem är den billigaste fortfarande dyr.

Det kan inte ha undgått någon som är ansluten till ett sådan stadsnät. Priserna mellan stadsnät kan skilja sig ganska markant men i snitt så är stadsnäten en dyr historia för de flesta anslutna till dem. En tanke som inte föll ut särskilt bra i praktiken i det långa loppet även om de i början var rätt prisvärda mot ADSL.

I andra fall finns det många hyresbolag som binder sig in hos en operatör som tar höga avgifter, Telia är ett fall. Fördelen för bostadsrättsägare har föreningar som kan göra väldigt bra avtal där det kan skilja många hundralappar för samma hastighet för sitt bredband än de som bor i hyreshus. I det hela är att många hyresgäster inte är medvetna om att de betalar för mycket för sitt bredband och just prisregleringar borde mildra denna diskrepans mellan dem och bostadsrättsinnehavare även om det kanske inte löser den helt!

Vad tycker ni är detta bra att det börjar tas upp i media? Att det finns en orättvisa mellan de som inte har det så bra och de som bor i egna hus när det kommer till bredband?

Sätt lite press på hyresbolagen, jag bor i hus och får inget billigare för det, men det är ju bara att leva med det, eller så får man förhandla.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt bortsett från bostadstyp (hyressrätt, bostadsrätt, eget hus, annat) så verkar väl den avgörande faktorn vara just om man är ansluten genom ett stadsnät eller direkt till en specifik operatör. Och om man är ansluten till en specifik operatör, som direkt följdfråga då om man är en förening som kan teckna ett gruppavtal för alla på ett bräde, för då blir man genast en intressant kund att förhandla med, och där kommer de bra priserna.

Rent konceptuellt förstår jag inte varför en ägare av en hyresfastighet inte skulle kunna teckna ett gruppavtal med en specifik operatör istället. Jag förmodar att inget hindrar detta...?

Det finns väl säkert anledningar till att de i större grad *väljer* att inte göra det, och jag antar att *det* är själva kärnfrågan egentligen... varför väljer de att göra så där när det finns ett till synes bättre alternativ (för de boende) på bordet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är väl vare sig speciellt konstigt eller unikt (för bredband).

Ska vi snacka verkliga orättvisor så är ju det här kaffepengar jmf. med RUT och ROT.

Men DN säger ju att en stor del är fastighetsägarens påslag, det incitamentet finns ju inte i en bostadsrätt eftersom hyresgästen också är fastighetsägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Helt bortsett från bostadstyp (hyressrätt, bostadsrätt, eget hus, annat) så verkar väl den avgörande faktorn vara just om man är ansluten genom ett stadsnät eller direkt till en specifik operatör. Och om man är ansluten till en specifik operatör, som direkt följdfråga då om man är en förening som kan teckna ett gruppavtal för alla på ett bräde, för då blir man genast en intressant kund att förhandla med, och där kommer de bra priserna.

Rent konceptuellt förstår jag inte varför en ägare av en hyresfastighet inte skulle kunna teckna ett gruppavtal med en specifik operatör istället. Jag förmodar att inget hindrar detta...?

Det finns väl säkert anledningar till att de i större grad *väljer* att inte göra det, och jag antar att *det* är själva kärnfrågan egentligen... varför väljer de att göra så där när det finns ett till synes bättre alternativ (för de boende) på bordet?

Problemet är väl att stadsnätet äger fibern som byggdes in till hyreshuset eller har jag fel? Vem sköter driften om det görs ett gruppavtal inom ett visst område? Jag kan tänka mig att för större hyresbolag blir det svårare att göra många dussintals olika avtal om de äger många fastigheter?

Permalänk
Medlem

Är inte en skillnad att bostadsrättsföreningar ofta har grupp anslutit alla lägenheter, medan i hyresrätter är det vanligare att varje hyresgäst tecknar abonnemang om dom vill.
I vår förening gick kostnaden för mig från 280kr/mån till 80kr/mån efter vi grupp anslöt alla, och dessutom fick vi 1000/1000 istället för 250/100.

Om hyresvärdar tvingar på alla att ansluta sig och höjer hyran blir det väl ett j-a live p.g.a. det istället.

Allra sämst är det ju dock för som bor i eget hus och inte kan förhandla som en förening eller hyresvärd.

Permalänk
Medlem

Har bott i hyresrättet med gruppavtal, är iofs 10 år sen men då ingick 10/10 Mbit och man betalade 99kr för 100/100.

Så inget hindrar hyresvärden men de ser kanske inte vinningen och skulle möjligen behöva göra separata gruppavtal med alla fastigheter och det blir för dem bara en administrativ börda.

Permalänk
Medlem

Bredbandspriserna är enbart höga för att mellanhänder vill ha påslag, Stokab har inte höjt sina priser på 10 år

dn.se - Bredband dyrare i hyresrätter än bostadsrätter (OBS! Betalvägg)

Vi har flera trådar om vilka hutlösa priser det är på bredband numera. I DNs artikel visar deras granskning att Stokab inte alls höjt priserna på nätet/kund (sedan 2015 har det varit ca 60kr), det är enbart mellanhänderna som vill ha mer pengar. Och mellanhänderna verkar inkludera hyresvärdarna, det visste jag inte om! Mellanhanden vill ofta ha ca 300 kr per hyresgäst, medans om bredbandsoperatören kan sälja direkt till kunden behövs inte det påslaget.

Bahnhof efterlyser statligt reglering av priset då marknaden fungerar som ett oligopol (*host* elnätet också *). PTS har en "utredning" på gång men den verkar inte gå särskilt fort och risken är ganska stor att riktpriset ändå sätts för högt och konsumenten får ingen större skillnad.

Vad jag inte förstår är varför alla mellanhänder måste vara där? Exempelvis Zitius (Telia) m.fl. som erbjuder en "marknad".

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Problemet är väl att stadsnätet äger fibern som byggdes in till hyreshuset eller har jag fel?

Möjligt. Låt någon dra in fiber igen då i värsta fall om det inte finns någon lösning avtalsmässigt.
Men ja, kostnadsfråga förstås, känns dock som att det skulle betala sig snabbt om man ser till helheten (vilket de förmodligen inte gör, de ser väl bara till sig själva).

Skrivet av Dinkefing:

Vem sköter driften om det görs ett gruppavtal inom ett visst område?

Operatören kan väl få göra det. Det blir ju självklart en kostnadsfråga det också, hur mycket som ska ingå i avtalet.

Skrivet av Dinkefing:

Jag kan tänka mig att för större hyresbolag blir det svårare att göra många dussintals olika avtal om de äger många fastigheter?

Ett större avtal istället vore ju rimligen bättre sett till förhandlingsposition osv, om de kan göra det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är gruppanslutning som får ned priset.
En hyresvärd skulle kunna göra likadant men de måste man baka in internet i hyran och alla blir anslutna till samma leverantör vare sig de vill eller inte. Hyresvärden måste också göra en upphandling med jämna mellanrum och administrera betalning av det.

Så länge det är brist på lägenheter kommer ingen hyresvärd att göra detta. Om det blir överskott kan det hända att det kommer då detta blir en fördel för de som tittar på en bostad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skrivet av evil penguin:

Detta är my two cents på detta... tar gärna emot feedback om någon som är mer initierad än jag vill rätta något.

Öppet stadsnät
Vissa fastighetsägare (kan vara fastighetsbolag eller till och med Brf) ingår avtal med ett företag (kommunikationsoperatör) som har ett öppet stadsnät (t.ex. Zitius / GlobalConnect / liknande) som sätter in sin utrustning (switchar) i fastigheten (FTTB) och som ibland även finansierar fastighetsnätet (FTTH eller Ethernet upp till lägenheterna) mot att de får exklusivitet (nyttjanderätt) i t.ex. 5-10 år (ibland längre).
Kommunikationsoperatören hyr s.k. svartfiber av den som dragit fiber till fastigheten, t.ex. Stokab eller Skanova.
Vissa kommunikationsoperatörer drar fram egen fiber, vet dock inte hur vanligt detta är (kan inte kvantifiera).

När en hyresgäst/boende tecknar ett abonnemang så får denne ett ganska högt pris för vad tjänsten egentligen kostar att leverera.
En del av det täcker så klart kostnaden för fastighetsnätet, men kommunikationsoperatören räknar hem detta rätt snabbt och gör stora vinster tack vare den långa exklusiviteten. Den faktiska internetoperatören får inte en alltför stor del av kakan i detta scenario.

Kommunikationsoperatörerna säljer in detta som något alldeles underbart där varje boende har största möjliga valfrihet. I verkligheten så blir det så att man som boende betalar alldeles för mycket för det man får.

Gruppanslutning
Vissa fastighetsägare (kan vara fastighetsbolag eller till och med Brf) tecknar en gruppanslutning med en internetoperatör (ISP). Om fastigheten har ett fastighetsnät på plats så nyttjar internetoperatören detta fastighetsnät med exklusivitet (nyttjanderätt) så länge som avtalet gäller.
Om fastigheten inte har ett fastighetsnät så kan internetoperatörer hjälpa till att bygga ett fastighetsnät eller hänvisa till företag som kan göra detta.

ISPn sätter sedan in sin utrustning (switchar) i fastigheten (FTTB) och konverterare i lägenheterna (om det är FTTH).
ISPn hyr s.k. svartfiber av den som dragit fiber till fastigheten, t.ex. Stokab eller Skanova.

Alla hyresgäster/boende får samma abonnemang (det som ingår i gruppanslutningen) och kan ibland välja till extratjänster.
I en kommersiell fastighet kan fastighetsägaren lägga på egen marginal på kostnaden från ISPn.
I en bostadsrättsförening brukar fastighetsägaren (föreningen) inte lägga på någon egen marginal, vilket gör så att priserna blir rätt låga (t.ex. allt från 25-30 kr/mån upp till 100-150 kr/mån för 1000/1000 Mbit/s beroende på antal lägenheter i föreningen).

Gemensam nämnare
Oavsett om det är ett öppet stadsnät med en kommunikationsoperatör eller en gruppanslutning så är det oftast samma infrastruktur som nyttjas fram till fastigheten. Den ägs oftast av någon annan än kommunikationsoperatören eller ISPn.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att det finns en orättvisa mellan de som inte har det så bra och de som bor i egna hus när det kommer till bredband?

Orättvist är det inte.
Gissa två gånger vad det kostar att dra fiber och alla andra löpande kostnader när man äger sin fastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Problemet är väl att stadsnätet äger fibern som byggdes in till hyreshuset eller har jag fel? Vem sköter driften om det görs ett gruppavtal inom ett visst område? Jag kan tänka mig att för större hyresbolag blir det svårare att göra många dussintals olika avtal om de äger många fastigheter?

Inte nödvändigtvis en kommunikationsoperatör som äger fibern som dragits in till fastigheten.

När gruppanslutning ingås så sköter traditionellt sett operatören driften (om t.ex. en switch rasar så byts denna ut utan att det kostar fastighetsägaren någonting).

Det har hyfsat nyligen dykt upp en operatör (kanske finns flera som kör samma sak) som försöker differentiera sig prismässigt genom att plocka bort i princip all drift/support/hårdvara i fastighetsnätet.

En mycket oseriös approach enligt mig som leder till minimala (om ens några) besparingar och att i princip allt driftansvar flyttas till fastighetsägaren. Man kan tänka sig hur bra det går om det rör sig om en "vanlig" Brf där styrelsen sällan är experter på IT/nätverk.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Orättvist är det inte.
Gissa två gånger vad det kostar att dra fiber och alla andra löpande kostnader när man äger sin fastighet?

I Stockholm runt 3000-5000 kr inkl. moms per lägenhet för ett fiberpar. Livslängd typ 20-50 år.
Man räknar hem den investeringen ganska snabbt om man tittar på vad det kostar när man binds upp i ett långt avtal med en kommunikationsoperatör.
Även för fastighetsbolag som äger kommersiella fastigheter finns det enorma incitament...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

I Stockholm runt 3000-5000 kr inkl. moms per lägenhet för ett fiberpar. Livslängd typ 20-50 år.
Man räknar hem den investeringen ganska snabbt om man tittar på vad det kostar när man binds upp i ett långt avtal med en kommunikationsoperatör.
Även för fastighetsbolag som äger kommersiella fastigheter finns det enorma incitament...

Nu svarade jag på TS fråga ang "egna hus".
Bostadsrättshavare är varken fastighetsägare eller drar egen fiber, det är den ekonomiska föreningen som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Orättvist är det inte.

Fibern är ju redan betald och de löpande kostnaderna för stadsnätet är inte speciellt stora.
På en del ställen så erbjuder ISP att köpa loss fibern från stadsnätet.
Man får då en betydligt lägre kostnad. Priset för detta är att man ger upp sitt "öppna" nät och binder sig för längre tid till en operatör.
Detta är i stort sett samma som många bostadsrättsföreningar gör.
Du får ju inte lika bra pris som en bostadsrättsförening men bättre än i det "öppna" nätet.

Om den fiberförening som en gång byggde nätet fortsatte att äga och drifta nätet så hade det blivit helt andra kostnader.
Så istället för att skänka det till Zitius så kunde man upphandla drift + internet direkt av en ISP.
Alla skulle bli låsta till samma operatör men kostnaden skulle antagligen bli under 100 kr/mån.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Orättvist är det inte.

Vi drog nyligen fiber till släktens sommarstuga. Gick på ca. 30 000:-, inga löpande kostnader annat än abonnemanget (dock bjöd de på 500 Mb/s i ett år).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nu svarade jag på TS fråga ang "egna hus".
Bostadsrättshavare är varken fastighetsägare eller drar egen fiber, det är den ekonomiska föreningen som gör det.

Fair enough, misstolkade.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Har sammanfogat två trådar om samma ämne.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns inga incitament för en hyresvärd att göra ett val som resulterar i mindre kostnad för hyresgästerna. Så lite arbete/egna utgifter som möjligt är det som väger tyngst.

Om hyresvärden får valet mellan en anslutning där det måste pungas upp pengar för inkommande fiber, switchar och annat, men ett bättre pris för gästen - eller en helhetsleverantör som tar 0:- för installation men smetar ut det på de betalande kunder som ansluter sig - så är tyvärr valet enkelt.

I det andra perspektivet så måste den valda leverantören smeta ut kostnaderna för infrastrukturen, samt all support och fakturahantering - på kanske endast en kanske handfull kunder i en fastighet. Då blir enskilda priset skyhögt.

Jag har hört priser på ca. 3kr/metern/månad för svartfiber. Det innebär t.ex ca. 6000kr/mån för våran förening till närmsta PoP för diverse operatörer. Så är du få hushåll i ett hus/förening så påverkar detta också priset radikalt.

Vår BRF driver själv in pengarna från medlemmarna och betalar en stor faktura varje kvartal till operatören.

Permalänk
Medlem

valfrihet kostar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Bra att det ses över, orimligt att hyresrätter betalar mer.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Artikeln är missvisande tycker jag. Stokab är inte representativ för alla stadsnät utan är här troligen bland de billigaste. Men helt klart är det alla mellanhänder samt faktumet att man inte kan gruppförhandla. Kolla på tex bahnhof villafiber jämfört med ett "öppet" stadsnät. Här kan man inte gruppförhandla men ändå är det vanligt med halva priset mot alternativet. Jag tror inte PTS kommer kunna lösa det förutom för de mest extrema fallen. Det som är problemet är att KO och Stadsnät är det nya defacto monopolet som inte går att konkurrera med, och ofta har de fått statliga/EU pengar också om det är mindre ort.

Permalänk
Medlem

Hyresvärdar skiter i det så länge det fungerar, en hyresrätt flyttar garanterat folk in oavsett vad Internetmöjligheterna är. Bostadsrätter är en investering och då ser man gärna att ens lägenhet är så attraktiv för en köpare som möjligt.
Bostadsrättsinnehavare kan gå ihop och få gruppabbonemang och om det är för dyrt så går dom helt enkelt till en annan.
Dom som har hyresrätter kan inte göra detta för den ISP som redan är indragen har fått exklusivitet och dom vet att enda alternativet för de boende är 4/5G och har 0-förhandlingskraft.
Också en av anledningarna till att Tele2 först nu uppgraderar sina (ex ComHem) Docsisnät till 10GB till källaren för bostadsrätter för att inte tappa dessa.
Det är enda anledning till att folk historiskt har haft ComHem. I många bostadsrätter som jag varit i (inte alla) som har haft ComHem så har det parralelldragits fiber med annan ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Artikeln är missvisande tycker jag. Stokab är inte representativ för alla stadsnät utan är här troligen bland de billigaste. Men helt klart är det alla mellanhänder samt faktumet att man inte kan gruppförhandla. Kolla på tex bahnhof villafiber jämfört med ett "öppet" stadsnät. Här kan man inte gruppförhandla men ändå är det vanligt med halva priset mot alternativet. Jag tror inte PTS kommer kunna lösa det förutom för de mest extrema fallen. Det som är problemet är att KO och Stadsnät är det nya defacto monopolet som inte går att konkurrera med, och ofta har de fått statliga/EU pengar också om det är mindre ort.

Det som är lite missvisande är att den får det att låta som att det handlar om hyresrätt vs. bostadsrätt, ja. Tycker ändå att det är bra att de belyser hur mycket av priset som går till mellanhänder.

Gruppavtal är definitivt oslagbara om de som väljer leverantör vet vad de gör. Det är en anledning till att som boende i bostadsrätt engagera sig i föreningen.

Tycker även det var lite intressant att se priset Stokab tar. Den siffran tror jag inte att jag sett tidigare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ja Stokab låter lite orättvist. De är väll ingen KO utan mer en svartfibergrossist?

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska uppenbart vad problemet är och det har redan påpekats här i tråden.
I en bostadsrättsförening så äger de boende föreningen och det ligger i ALLAS intresse att få så låga boendekostnader som möjligt.
Då ordnar man just gruppavtal för bredband och förhandlar till bra pris för alla i föreningen, nu senast fixade min förening också så dom står på elnätet. Med andra ord slipper varje enskild medlem betala elnätsavgift utan det blir EN avgift till hela föreningen, och föreningen håller sedan koll på vad alla medlemmar förbrukar och skickar ut kostnaden på avgiften.

Såna här grejer är ju inte av lika stort intresse för en hyresvärd, det är inte i hans intresse att "jobba och spendera tid" för att få ner kostnaderna några 100-ingar för sina hyresgäster...
Där handlar det mer att bocka av en checklista, "tillgång till bredband: ja" "tillgång till TV: ja"

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Vänta nu, menar dom att gruppavtal är billigare än när man tecknar ett eget?

Lite fel att påstå att bostadsrätter har billigare internet än hyresrätter dock, med tanke på att väldigt många i bostadsrätter är begränsade till 100mbit då det sitter någon bitter gubbe i styrelsen som vägrar låta någon ha högre!

Hade personligen aldrig velat flytta någonstans där det är gruppavtal oavsätt hur billigt det är då jag vill kunna välja min leverantör själv, speciellt om det blir strul osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, menar dom att gruppavtal är billigare än när man tecknar ett eget?

Lite fel att påstå att bostadsrätter har billigare internet än hyresrätter dock, med tanke på att väldigt många i bostadsrätter är begränsade till 100mbit då det sitter någon bitter gubbe i styrelsen som vägrar låta någon ha högre!

Hade personligen aldrig velat flytta någonstans där det är gruppavtal oavsätt hur billigt det är då jag vill kunna välja min leverantör själv, speciellt om det blir strul osv.

Känner ingen i bostadsrätt som är begränsad till 100 Mbit/s, och då känner jag många som gör det. Det kan ju vara så att man får betala typ 100 kr extra utöver vad som ingår i avgiften, men att det inte ens skulle vara ett alternativ har jag aldrig hört.

Är man inte nöjd med föreningens gruppavtal kan man ju engagera sig i sin förening och erbjuda sig att omförhandla avtalet. Förmodligen tas sådan hjälp gladeligen emot.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

hmm lite logiskt, kommer att tänka på tiden som student då det hyrdes internet från en lokal förening som jag tolkade det, 200kr/halvår, så 400kr för ett år, en väldigt markant skillnad mot när man inte bor i studentbostad där det kan vara mer på en månad än ett helt år.