Bredband mycket dyrare för hyresgäster än bostadsrättsinnehavare
DN tar upp ett problem som jag länge försökt sprida i forumet att de som bor i hyreshus oftast får betala mycket mer än bostadsrättsinnehavare.
https://www.dn.se/ekonomi/bredband-dyrare-i-hyresratter-an-i-...
Jag skulle gissa att det beror på att hyreshus oftast är anslutna till stadsnät där kommunikationsoperatören som driver stadsnätet tar ut höga avgifter som höjts avsevärt senaste åren. Avgifter som alla hyresgäster som är anslutna till stadsnätet inte kan se! Jag brukar köra med tesen att stadsnätet är en soppa där de olika operatörerna tävlar i vem som är dyrast! Och även om det kan skilja många hundralappar mellan dem är den billigaste fortfarande dyr.
Det kan inte ha undgått någon som är ansluten till ett sådan stadsnät. Priserna mellan stadsnät kan skilja sig ganska markant men i snitt så är stadsnäten en dyr historia för de flesta anslutna till dem. En tanke som inte föll ut särskilt bra i praktiken i det långa loppet även om de i början var rätt prisvärda mot ADSL.
I andra fall finns det många hyresbolag som binder sig in hos en operatör som tar höga avgifter, Telia är ett fall. Fördelen för bostadsrättsägare har föreningar som kan göra väldigt bra avtal där det kan skilja många hundralappar för samma hastighet för sitt bredband än de som bor i hyreshus. I det hela är att många hyresgäster inte är medvetna om att de betalar för mycket för sitt bredband och just prisregleringar borde mildra denna diskrepans mellan dem och bostadsrättsinnehavare även om det kanske inte löser den helt!
Vad tycker ni är detta bra att det börjar tas upp i media? Att det finns en orättvisa mellan de som inte har det så bra och de som bor i egna hus när det kommer till bredband?