Forskare spelar ”Doom” – helt och hållet i AI

Permalänk
Melding Plague

Forskare spelar ”Doom” – helt och hållet i AI

Fyra AI-forskare har tagit fram en specialversion av Stable Diffusion som kan köra Doom genom att helt enkelt rita upp varje bildruta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Coolt, intressant utveckling. AI får mig att tänka på att man blir en gammal gubbe som inte förstår vad dagens ungdom kommer växa upp med och se som helt naturligt.

En som pratar med om detta och om Nvidas påstående att i framtiden kommer spel bli Ai genererade:
https://www.youtube.com/watch?v=jHS1RJREG2Q

Permalänk
Medlem

Bra gjort av dem. Hur många kWh förbrukas av att generera det här? De lyckas simulera vad en 486 klarar av med kod, bara med sämre framerate och väldigt mycket mindre energieffektivt.

Permalänk
Medlem

Wow, va tufft!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OskarM:

Bra gjort av dem. Hur många kWh förbrukas av att generera det här? De lyckas simulera vad en 486 klarar av med kod, bara med sämre framerate och väldigt mycket mindre energieffektivt.

Det är väl lite av ett första steg.

Nu är det väl inte helt självklart, men är man inte beroende av 3D-rendering på samma sätt som spel idag så bör man väl kunna träna den på att rita ungefär vilken miljö som helst.
Då får man det omvända förhållandet istället.
Rita spel som om man hade grafikkort 20 år fram i tiden 😁.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OskarM:

Bra gjort av dem. Hur många kWh förbrukas av att generera det här? De lyckas simulera vad en 486 klarar av med kod, bara med sämre framerate och väldigt mycket mindre energieffektivt.

De verkar köra på en TPUv5 enligt deras artikel. TDP är inte listad för just v5, men baserat på föregående generationer så verkar det handla om i runda slängar 200 W att "spela".

Med tanke på att det är med en fullkomligt ny teknik tycker jag det är riktigt imponerande.
Det vore ju fördelaktigt att dela upp vissa saker till AI och vissa utan dock, t ex verka ammo-siffrorna bara vara något AI:n tror ändras lite här och var, inte något som minskar när man skjuter.

Ska man lita på de som publicerade så är det ett extremt stort framsteg, även om det är väldigt tidigt ännu.

Sedan så undrar jag också om en 486:a klarade av mycket mer än 20 fps? Originalet hade FPS-cap på 35 åtminstone, så mer än så fick de inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Så de har tagit "fejkade rutor" till en helt ny nivå Är spelet ens riktigt eller är bara på låtsas?

Permalänk
Medlem

Skynet växer med med var ritat bildruta

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sjukt, hade inte kunnat komma på iden ens och de gjorde det. Vart är världen på väg?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Blir ju lite mindmelt när man försöker tänka att AIn är spelet och inte spelaren 🙈

Permalänk

Den drömmer spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det vore ju fördelaktigt att dela upp vissa saker till AI och vissa utan dock, t ex verka ammo-siffrorna bara vara något AI:n tror ändras lite här och var, inte något som minskar när man skjuter.

Kollar man på videon så ser man även att väggar och annat ibland ändras helt när vyn roterar tillbaka till en tidigare vinkel, eftersom LLM:en inte har något koncept om hur spelvärlden faktiskt ser ut. För att det ska bli någorlunda korrekt så skulle man behöva köra spelet parallellt och korrigera med korrekta bildrutor, men det finns ju redan i form av t.ex. DLSS frame generation.

Permalänk
Sötast
Skrivet av perost:

Kollar man på videon så ser man även att väggar och annat ibland ändras helt när vyn roterar tillbaka till en tidigare vinkel, eftersom LLM:en inte har något koncept om hur spelvärlden faktiskt ser ut. För att det ska bli någorlunda korrekt så skulle man behöva köra spelet parallellt och korrigera med korrekta bildrutor, men det finns ju redan i form av t.ex. DLSS frame generation.

Just det här kan dock ses som en total fördel.

Tänk ett autogenererat psykotiskt skräckspel.

När du tror att du är säker så är du verkligen inte det, genom att försöka backa så ändras hotbilden helt och eventuellt sätter spelaren i panik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarM:

Bra gjort av dem. Hur många kWh förbrukas av att generera det här? De lyckas simulera vad en 486 klarar av med kod, bara med sämre framerate och väldigt mycket mindre energieffektivt.

Amen seriöst?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Just det här kan dock ses som en total fördel.

Tänk ett autogenererat psykotiskt skräckspel.

När du tror att du är säker så är du verkligen inte det, genom att försöka backa så ändras hotbilden helt och eventuellt sätter spelaren i panik!

Det kan göras med kod i 480fps. . . finns ingen anledning att använda AI för det.

Permalänk
Medlem

The end is nigh…

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skynet växer med med var ritat bildruta

Japp, Ai kommer vara smartare än en femteklassare om 2500 år i den här takten. Vi hinner ta kål på varandra långt innan Skynet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Japp, Ai kommer vara smartare än en femteklassare om 2500 år i den här takten. Vi hinner ta kål på varandra långt innan Skynet.

Om definitionen på "smartare" är vilka frågor den kan ge korrekta svar på så lär ChatGPT vara långt "smartare" än en femteklassare. Väldigt långt.

Men ska man se det från ett annat perspektiv så kan den ju inte tänka överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Japp, Ai kommer vara smartare än en femteklassare om 2500 år i den här takten. Vi hinner ta kål på varandra långt innan Skynet.

Japp. Skynet vinner hur vi än gör

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Sötast
Skrivet av JasBC:

Det kan göras med kod i 480fps. . . finns ingen anledning att använda AI för det.

Huh, jasså? Har aldrig sett en titel göra det.
Helt random påhittade rum och fiender och så med kod? Random grafik och texturer och modeller då också?

Permalänk
Medlem

Rätt coolt men känns i slutändan rätt poänglöst. Ain behöver ju träna på spel som redan finns så den kommer ju aldrig komma med nåt nytt, bättre att spela de spel den tränat på istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De verkar köra på en TPUv5 enligt deras artikel. TDP är inte listad för just v5, men baserat på föregående generationer så verkar det handla om i runda slängar 200 W att "spela".

Med tanke på att det är med en fullkomligt ny teknik tycker jag det är riktigt imponerande.
Det vore ju fördelaktigt att dela upp vissa saker till AI och vissa utan dock, t ex verka ammo-siffrorna bara vara något AI:n tror ändras lite här och var, inte något som minskar när man skjuter.

Ska man lita på de som publicerade så är det ett extremt stort framsteg, även om det är väldigt tidigt ännu.

<Uppladdad bildlänk>

Sedan så undrar jag också om en 486:a klarade av mycket mer än 20 fps? Originalet hade FPS-cap på 35 åtminstone, så mer än så fick de inte.

Inga dåliga framsteg, nästan en

Permalänk
Medlem

Tror många missar vad som är så stort med detta. Allt eftersom AI blir bättre och bättre, så kan den här tekniken användas till att skapa nya spel. Detta är inte Doom som körs i demo videon - det är en AI som "kommer ihåg", och delvis förstår, hur Doom fungerar som spel. Detta låser upp möjligheter som vi knappt kan drömma om idag. Tänk att man helt enkelt beskriver ett spel för en AI, och vips så har du det framför dig.

Kombinera detta med VR, och Star Treks holodeck är inom räckhåll. På med headsetet, säg vad du vill se och göra, och så genereras allting.

Sånt som vi ser nu är bara första steget så klart, men nånstans måste man börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Rätt coolt men känns i slutändan rätt poänglöst. Ain behöver ju träna på spel som redan finns så den kommer ju aldrig komma med nåt nytt, bättre att spela de spel den tränat på istället

Fast du kan lika gärna gå runt och filma i riktiga världen och så kan AIn rita upp det som ett spel. Grafiska inställningar är liksom inget bekymmer längre.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Cimlite:

Tror många missar vad som är så stort med detta. Allt eftersom AI blir bättre och bättre, så kan den här tekniken användas till att skapa nya spel. Detta är inte Doom som körs i demo videon - det är en AI som "kommer ihåg", och delvis förstår, hur Doom fungerar som spel. Detta låser upp möjligheter som vi knappt kan drömma om idag. Tänk att man helt enkelt beskriver ett spel för en AI, och vips så har du det framför dig.

Kombinera detta med VR, och Star Treks holodeck är inom räckhåll. På med headsetet, säg vad du vill se och göra, och så genereras allting.

Sånt som vi ser är bara första steget så klart, men nånstans måste man börja.

Precis.

Exakt som Doom var en primitiv föregångare till dagens spel är detta en primitiv preview av vad som komma kan.

Permalänk

Då är ju knäckfrågan, är vår värld riktigt eller bara en simulation?

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Rätt coolt men känns i slutändan rätt poänglöst. Ain behöver ju träna på spel som redan finns så den kommer ju aldrig komma med nåt nytt, bättre att spela de spel den tränat på istället

Du kan ju träna den på en extremt snygg film av ett spel du har gjort i typ Blender och renderat på inställningar som inte ens den fläskigaste datorn hade haft en sportkeps att kunna lira i någon bra FPS. Så jag tror du missar lite vilka möjligheter det här hade kunnat ge om tekniken utvecklas ytterligare. Om den dessutom kan förstå koncept som att du bara förklarar t.ex. hur olika moment i spelet ska fungera rent tekniskt utan att behöva programmera dem själv så är det ju också en rejäl vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Om den dessutom kan förstå koncept som att du bara förklarar t.ex. hur olika moment i spelet ska fungera rent tekniskt utan att behöva programmera dem själv så är det ju också en rejäl vinst.

Det är det här som är problemet. Det finns ingen AI i något av de här områdena som faktiskt förstår något. Mer träningsdata kommer inte magiskt få AIn att förstå något på riktigt, utan bara göra lite bättre vilda gissningar. Så innan det kommer en AI med faktisk intelligens tycker jag inte att såna här demos tillför något med riktigt värde för det bygger på att vi magiskt ska lösa fundamentala problem med modellerna, och en sån lösning är vi inte i närheten av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Det är det här som är problemet. Det finns ingen AI i något av de här områdena som faktiskt förstår något. Mer träningsdata kommer inte magiskt få AIn att förstå något på riktigt, utan bara göra lite bättre vilda gissningar. Så innan det kommer en AI med faktisk intelligens tycker jag inte att såna här demos tillför något med riktigt värde för det bygger på att vi magiskt ska lösa fundamentala problem med modellerna, och en sån lösning är vi inte i närheten av.

Det du säger är en vild gissning om något. Nvidias Jensen Huang har sagt att spel i framtiden inte kommer renderas utan genereras. Så varför är du så negativ helt utan grund mot fantastiska tekniska framsteg… på ett teknikforum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Det är det här som är problemet. Det finns ingen AI i något av de här områdena som faktiskt förstår något. Mer träningsdata kommer inte magiskt få AIn att förstå något på riktigt, utan bara göra lite bättre vilda gissningar. Så innan det kommer en AI med faktisk intelligens tycker jag inte att såna här demos tillför något med riktigt värde för det bygger på att vi magiskt ska lösa fundamentala problem med modellerna, och en sån lösning är vi inte i närheten av.

Ändå lyckades du knappa ihop allt det där, fastän jag är heligt övertygad om att varken du eller någon annan levande människa kan förklara exakt vad en elektron är i sin totala helhet, trots att dessa behövs för att hålla ihop och bilda den fysiska enheten du skriver på.

Man behöver inte förstå allt om något för att vara produktiv med det. Faktum är att man inte behöver förstå ett dugg så länge man gör rätt, oavsett orsaken till att det blir rätt resultat.