Får inte svensk tangentbordslayout att fungera i spel!

Permalänk
Medlem

Får inte svensk tangentbordslayout att fungera i spel!

Försöker febrilt byta över från windows till linux (Ubuntu 24.04.1 LTS).

Det jag kört in i väggen på och med mina gamla halvdassiga (jättedåliga) linuxkunskaper försökt lösa är hur jag ska kunna ha svensk tangentbordslayout med fungerande åäö i ett spel, specifikt det enda jag spelar: World of Warcraft (classic/SoD.. jag kanske ska lira lite starfield när jag får mer nyfikenhet med sod är rätt kul och kittlar lite samma nerver som för 20 år sedan och man var ung så... its fun ).

Hursom, jag har testat det via Bottles, Lutris samt en lite manuell variant via Steam men jag får exakt samma problem hur jag än gör så det är väl mer kopplat till wine/emuleringen på något sätt.

Jag har försökt med lite olika sätt att sätta olika keyboard layouts i Ubuntu desktops vanliga settings, editera locale.conf fil, kört in manuella inställningar med setxkbmap osv.
Även kört in manuella rader inställningar jag fick från denna sida:
https://wiki.archlinux.org/title/Locale#My_system_is_still_us...

Om jag startar battle.net klienten som vanligt kan jag med rätt inställningar köra svenskt tangentbord där, åäö fungerar och samtliga knappar.
Så fort jag kör igång själva spelklienten konverteras dock allt icke-standard till döda tangenter. § å ä ö - mfl är totalt oresponsiva.
Om jag kör en Svensk(US) keyboard layout via desktop/gnome/settings-keyboard hoppar knapparna igång igen men allt är ju tokigt så bara att skriva ett enkelt /1 eller /wa eller vad man nu vill ha in för kommando blir fel när man går på muskelminne och skriver för fort, så det blir ganska irriterande.

Har någon tips vart man kan börja felsöka detta? Jag kan tycka det är ett lite märkligt problem att ha 2024 men samtidigt försöker jag ju köra in windows-mjukvara i en linuxmiljö så lite pyssel får man väl kanske räkna med.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk:

Försöker febrilt byta över från windows till linux (Ubuntu 24.04.1 LTS).

Det jag kört in i väggen på och med mina gamla halvdassiga (jättedåliga) linuxkunskaper försökt lösa är hur jag ska kunna ha svensk tangentbordslayout med fungerande åäö i ett spel, specifikt det enda jag spelar: World of Warcraft (classic/SoD.. jag kanske ska lira lite starfield när jag får mer nyfikenhet med sod är rätt kul och kittlar lite samma nerver som för 20 år sedan och man var ung så... its fun ).

Hursom, jag har testat det via Bottles, Lutris samt en lite manuell variant via Steam men jag får exakt samma problem hur jag än gör så det är väl mer kopplat till wine/emuleringen på något sätt.

Jag har försökt med lite olika sätt att sätta olika keyboard layouts i Ubuntu desktops vanliga settings, editera locale.conf fil, kört in manuella inställningar med setxkbmap osv.
Även kört in manuella rader inställningar jag fick från denna sida:
https://wiki.archlinux.org/title/Locale#My_system_is_still_us...

Om jag startar battle.net klienten som vanligt kan jag med rätt inställningar köra svenskt tangentbord där, åäö fungerar och samtliga knappar.
Så fort jag kör igång själva spelklienten konverteras dock allt icke-standard till döda tangenter. § å ä ö - mfl är totalt oresponsiva.
Om jag kör en Svensk(US) keyboard layout via desktop/gnome/settings-keyboard hoppar knapparna igång igen men allt är ju tokigt så bara att skriva ett enkelt /1 eller /wa eller vad man nu vill ha in för kommando blir fel när man går på muskelminne och skriver för fort, så det blir ganska irriterande.

Har någon tips vart man kan börja felsöka detta? Jag kan tycka det är ett lite märkligt problem att ha 2024 men samtidigt försöker jag ju köra in windows-mjukvara i en linuxmiljö så lite pyssel får man väl kanske räkna med.

Kör du wayland eller X11?

Har du lagt till xinput i wine?

Annars kör

winecfg

Gå till fliken Librarys och lägg till xinput

Testa också att lägga till svensk layout i spelets startscript

#!/bin/bash setxkbmap -layout se wine "path/to/game.exe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasm81:

Kör du wayland eller X11?

Har du lagt till xinput i wine?

Annars kör

winecfg

Gå till fliken Librarys och lägg till xinput

Testa också att lägga till svensk layout i spelets startscript

#!/bin/bash setxkbmap -layout se wine "path/to/game.exe"

Verkar som att jag kör X11, körde detta kommando:

echo $XDG_SESSION_TYPE x11

Testade i winfg>librarys att lägga till, hade ett flertal så la till samtliga:

xinput1_1 (native,builtin) xinput1_2 (native,builtin) xinput1_3 (native,builtin) xinput1_4 (native,builtin) xinput9_1_0 (native,builtin)

Desvärre samma resultat, jag kan få åäö,§ mfl tangenter att fungera korrekt i själva battle.net appen som startar först, sedan när man via den drar igång själva wow-klienten så är det döda tangenters sällskap, blir galen, kört windows i 2-3 veckor nu för att jag liksom inte vet vad jag ska göra och sitta och använda linux men behöva reboota hela tiden när man vill köra ett spel som jag oftast har på i bakgrunden blir rätt bökigt.
Mest irriterad på att man kan ha ett tangentbordslayout-problem 2024, känns korkat

Tack för försöket dock!

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.