Intel Core Ultra 9 285K "Arrow Lake" – inte längre ett effektmonster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Nej det är inte hela betygssättningen men en viktig del, vilket alla förväntar sig utav en konsument CPU.
Techspot körde med både 23H2 och 24H2 (vilket så klart orsakade problem. De hade också problem att få minnena i 8000MHz, de var inte rädda för att ge betyget som passar fiaskot, nämligen 55/100. Ser inte hur detta kan vara en produkt som kan få utmärkelsen bra, hade processorn riktat in sig för workstation hade det varit en sak, men det är Intels top tier CPU som sig bör vara i topp både för arbete och spel.

Tänker detta är Intels första interation av en helt ny CPU.
Ryzen 1k serien var inget kul heller..

Det viktiga för mig som konsument är att vi har två aktörer, i bästa världar tre (men Intel gör inget bra jobb i det diskreta GPU segmentet ännu. Å det kan bli deras fall). För att driva utveckling och pris...

Hoppas att Intel ha annat de kan tillverka i sina fabriker som faktiskt säljer även...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Tycker överlag att det är en bra produkt. Lite tråkigt med alla clickbaits på tuben i stilen "åt hel*ete dåligt".
Det finns många nyanser att ta med och de resultat som är inom +/-5% för 9950 är jämnbördiga.

Det jag är väldigt nyfiken på är att köra speltesterna enbart på E kärnorna och mäta genomsnittlig effekt och även prestanda.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Datavetare

Fick bli helg innan jag orkade traggla igenom tyskan hos ComputerBase (CB) test av Arrow Lake. Visade sig vara värt det, tycker deras review är en av de absolut bästa.

Givet att redan Lunar Lake visade att E-kärnorna numera är "stjärnan" i Intels CPU-design är det trist att ingen annan förutom CB specifikt testade dessa. De är verkligen så bra som hävdats innan och deras huvudpoäng är i första hand att man får in 3 st E-kärnor på samma kretsyta som en P-kärna, men 3 E-kärnor presterar totalt sett mer än x2 som en P-kärna.

Sedan gjorde CB ett test som nog väldigt mycket förklarar "problemet" med Arrow Lake, nämligen detta

Arrow Lake är väldigt mycket en "also ran" produkt från Intel skapad från de som man primärt fokuserade på, en långt bättre lösning för bärbara. Lunar Lake var överraskande bra, där har man "ledningen" (i.e. bästa x86 men chanslös mot t.ex. Apple).

Från en effekt från 100 W och nedåt så är Arrow Lake väsentligt mycket effektivare än Zen 5. När man däremot pushar mot de effekter som K-serie modellerna av Arrow Lake drar i sig är den fördel utraderad. Så de bästa versionerna av Arrow Lake bör rimligen bli 65 W versionerna, även om "bästa" här betyder långt bättre perf/W med nästan samma (fast lägre) absolut prestanda mot K-serien.

Över 120 W är Arrow Lake en "meh" produkt, under det är det ser man ut att ha ledningen (för x86, sen finns 3 st ARM64 designer som är lika snabb eller snabbare med långt bättre perf/W)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KniFF:

Att den har strypt ring bus och sjaskig minneslatens pga designen är tråkigt, men vad är din magkänsla kring diskrepansen från olika reviewers samt/och i olika spel? Är det endast en begränsning i arkitekturen eller finns mer att hämta i mjukvarulagret?

Lägre trådantal verkar ge stor fördel till 285K i vissa spel (Total War m fl) kontra 13/14900K vad gäller 1% lows och det är väl endast pga schedulern tänker jag.

Steve @ GN nämnde i 245K-recensionen att "fixar" är på gång (jag gissar på att dom syftar på Win 24H2-problematiken eller BIOS/mikrokod) men jag har inte sett Intel gå ut publikt med något något ännu.

Det är precis varför jag skrev mitt tidigare inlägg. Från att ha kollat på ett antal olika recensioner så får jag bilden av att produkten inte är färdig. Den skulle fått vänta några månader så att man kunde få ut lite patchar tex för senaste Windows, BIOS osv. Sedan kommer det alltid att finnas optimeringar att krama ur. Det finns det i all hårdvara, men så kommer det nog alltid att vara.

Skrivet av MacAllan:

Om du nu hade läst tidigare inlägg från SweC så hade du sett att 55/100 är samma nivå som bra produkt här, dvs mitt mellan högsta och lägsta, så dom verkar vara överens
https://www.sweclockers.com/nyhet/37140-har-ar-sweclockers-ny...

Ja, jag hade inte insett att Bra produkt är mitt på skalan. Det jag tänker när jag ser Bra produkt är något helt annat än 3/5 eller 50/100. Jag hade nog undvikit processorn om den fått 3/5, men Bra produkt låter ju bra. Jag behöver inte Toppklass.
Det är också konstigt att alla CPU'er som släppts på senaste tiden tydligen fått samma betyg. Så man kan köpa vilken som helst av dem och få "samma sak", kanske med skillnaden prestanda efter pris. Det stämmer så klart inte. Och därmed kan man då inte heller få någon hjälp av SweClockers betyg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KniFF:

Att den har strypt ring bus och sjaskig minneslatens pga designen är tråkigt, men vad är din magkänsla kring diskrepansen från olika reviewers samt/och i olika spel? Är det endast en begränsning i arkitekturen eller finns mer att hämta i mjukvarulagret?

Lägre trådantal verkar ge stor fördel till 285K i vissa spel (Total War m fl) kontra 13/14900K vad gäller 1% lows och det är väl endast pga schedulern tänker jag.

Steve @ GN nämnde i 245K-recensionen att "fixar" är på gång (jag gissar på att dom syftar på Win 24H2-problematiken eller BIOS/mikrokod) men jag har inte sett Intel gå ut publikt med något något ännu.

Är helt med på varför man testar spel i låga inställningar med RTX4090. Och historiskt har det varit värdefullt då GPU-prestandan tidigare ökade så snabbt att vi inom relativt kort tid fick mellanklass-GPUer som presterade som tidigare topp GPUer och toppen flyttades till en nivå där CPU började bli en flaskhals även i "vettiga" upplösningar.

Även om GPU-prestanda fortfarande ökar snabbare än CPU-prestanda hos Intel/AMD (Arm ökade ju CPU-prestanda ca 35 % på ett år med Cortex X925, man är i praktiken ikapp Apple i perf/Hz, Apple ökade 15-20 % på ett år med M3->M4) så är det en rejäl inbromsning mot tidigare.

Resultatet av detta är att tester i 1280x720 fortfarande är tekniskt korrekta, CPUer presterar olika bra om CPU faktiskt är en flaskhals i spel och dessa tester visar detta.

Problemet är att relevansen inte blir speciellt stor om man i praktiken aldrig kommer para aktuella CPUer med GPUer som är så starka att vi får motsvarande resultat i verkligheten.

Tvärtom är trenden rätt mycket idag att AAA-spel blivit långt mer GPU-bundna med saker som raytracing, UE5-lumen/nanite, etc.

Har ingen superbra förklaring till varför vi ser sådan väldigt varians. Men en delförklaring är nog att vissa tech-siter kanske gått lite väl långt för att leta fram "de mest krävande fallen" bara för att kunna påvisa en skillnad i sina tester, utan att ställa sig frågan hur relevant den testing man gör faktiskt är för läsaren.

Tänker bara på hur grabbens speldator uppgraderats och vad effekten blivit kontra vad tester visar

Stegen har varit

GTX970/5995C -> RTX2070/5995C -> RTX2070/5600X -> RTX4070Ti/5600X -> RTX4070Ti/7800X3D

Steget från i7-5995C till 5600X gav faktiskt en noterbar skillnad, 5995C var i det läget en flaskhals.
Steget från RTX2070->RTX4070Ti var enormt (körs i 2560x1440 på en 300Hz skärm)
Steget från 5600X->7800X3D var faktiskt märkligt litet, skulle gissa att i 99 fall av 100 skulle ingen kunna märka skillnad i ett blindtest. 2560x1440 med "bara" RTX4070Ti är nästan helt GPU-bundet redan med 5600X.

Vi ser ju samma sak hos t.ex. TPU. I 720p ser vi 7800X3D vara klart snabbare än 285K, i 1440p (det med RTX4090) skiljer det mindre än 5 % (så ur alla praktiska hänseenden inom felmarginal)

Klicka för mer information
Visa mer

Samtidigt är 285K och 9950X i genomsnitt 40 % snabbare i "andra saker" jämfört med 7800X3D. Och det är en skillnad som faktiskt kommer realiseras i "verkligheten" om man använder CPU-tunga program. 7800X3D fördel i spel kommer i praktiken nästan aldrig realiseras.

Klicka för mer information
Visa mer

Det skrivet: Arrow Lake är inte en bra produkt ställd mot alternativet på marknaden utanför ett par smala nischer. I grunden samma problem som Zen 5, sett till tekniken är det en (liten) förbättring mot generationen innan. Fördelen är så pass liten medan priset över alternativen är för stort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är precis varför jag skrev mitt tidigare inlägg. Från att ha kollat på ett antal olika recensioner så får jag bilden av att produkten inte är färdig. Den skulle fått vänta några månader så att man kunde få ut lite patchar tex för senaste Windows, BIOS osv. Sedan kommer det alltid att finnas optimeringar att krama ur. Det finns det i all hårdvara, men så kommer det nog alltid att vara.

Ja, jag hade inte insett att Bra produkt är mitt på skalan. Det jag tänker när jag ser Bra produkt är något helt annat än 3/5 eller 50/100. Jag hade nog undvikit processorn om den fått 3/5, men Bra produkt låter ju bra. Jag behöver inte Toppklass.
Det är också konstigt att alla CPU'er som släppts på senaste tiden tydligen fått samma betyg. Så man kan köpa vilken som helst av dem och få "samma sak", kanske med skillnaden prestanda efter pris. Det stämmer så klart inte. Och därmed kan man då inte heller få någon hjälp av SweClockers betyg.

Finns inga dåliga cpuer idag ändå.... Sett till prestanda och pris så är det en bra produkt då den är riktad mot jobb mer än spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Tack för bra test! Synd att det läggs så lite fokus på överklockning av komponenter nu för tiden. Sidan heter trots allt sweCLOCKERS.

Visa signatur

14900KF (57/46/50) / AsRock Z790i Lightning / 2x16 A-die G.Skill 6800c34 OCad till 8000c36 med tighta timings / 7900XTX Hellhound med flashad vbios till Aqua bios (552w) / 011 EVO XL / Custom loop with SCC DD CPU block + SCC DD RAM block + GPU block + massa radiatorer och tre D5 pumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är helt med på varför man testar spel i låga inställningar med RTX4090. Och historiskt har det varit värdefullt då GPU-prestandan tidigare ökade så snabbt att vi inom relativt kort tid fick mellanklass-GPUer som presterade som tidigare topp GPUer och toppen flyttades till en nivå där CPU började bli en flaskhals även i "vettiga" upplösningar.

Även om GPU-prestanda fortfarande ökar snabbare än CPU-prestanda hos Intel/AMD (Arm ökade ju CPU-prestanda ca 35 % på ett år med Cortex X925, man är i praktiken ikapp Apple i perf/Hz, Apple ökade 15-20 % på ett år med M3->M4) så är det en rejäl inbromsning mot tidigare.

Resultatet av detta är att tester i 1280x720 fortfarande är tekniskt korrekta, CPUer presterar olika bra om CPU faktiskt är en flaskhals i spel och dessa tester visar detta.

Problemet är att relevansen inte blir speciellt stor om man i praktiken aldrig kommer para aktuella CPUer med GPUer som är så starka att vi får motsvarande resultat i verkligheten.

Tvärtom är trenden rätt mycket idag att AAA-spel blivit långt mer GPU-bundna med saker som raytracing, UE5-lumen/nanite, etc.

Har ingen superbra förklaring till varför vi ser sådan väldigt varians. Men en delförklaring är nog att vissa tech-siter kanske gått lite väl långt för att leta fram "de mest krävande fallen" bara för att kunna påvisa en skillnad i sina tester, utan att ställa sig frågan hur relevant den testing man gör faktiskt är för läsaren.

Tänker bara på hur grabbens speldator uppgraderats och vad effekten blivit kontra vad tester visar

Stegen har varit

GTX970/5995C -> RTX2070/5995C -> RTX2070/5600X -> RTX4070Ti/5600X -> RTX4070Ti/7800X3D

Steget från i7-5995C till 5600X gav faktiskt en noterbar skillnad, 5995C var i det läget en flaskhals.
Steget från RTX2070->RTX4070Ti var enormt (körs i 2560x1440 på en 300Hz skärm)
Steget från 5600X->7800X3D var faktiskt märkligt litet, skulle gissa att i 99 fall av 100 skulle ingen kunna märka skillnad i ett blindtest. 2560x1440 med "bara" RTX4070Ti är nästan helt GPU-bundet redan med 5600X.

Vi ser ju samma sak hos t.ex. TPU. I 720p ser vi 7800X3D vara klart snabbare än 285K, i 1440p (det med RTX4090) skiljer det mindre än 5 % (så ur alla praktiska hänseenden inom felmarginal)

Samtidigt är 285K och 9950X i genomsnitt 40 % snabbare i "andra saker" jämfört med 7800X3D. Och det är en skillnad som faktiskt kommer realiseras i "verkligheten" om man använder CPU-tunga program. 7800X3D fördel i spel kommer i praktiken nästan aldrig realiseras.

Det skrivet: Arrow Lake är inte en bra produkt ställd mot alternativet på marknaden utanför ett par smala nischer. I grunden samma problem som Zen 5, sett till tekniken är det en (liten) förbättring mot generationen innan. Fördelen är så pass liten medan priset över alternativen är för stort.

Folk ser lite väl svart och vitt på saken, men det finns grader i helvetet. Användningsområdet måste anpassas för individen. Jag förstår också varför hårdvarubaserade recensioner förhåller sig till tester som påtvingar flaskhalsen i produkten som testas, det är logiskt.

Såhär ser jag på saken:

100% gaming: 7800X3D/9800X3D
100% produktivitet: 9950X/285K (ev 14900K)
<50% gaming / >50% produktivitet: Inte fullt lika glasklart..

Jag tycker fortfarande Intel erbjuder ett värde i den sistnämnda kategorin pga jämnare balans mellan gaming och tyngre laster som Lightroom, Photoshop, videoredigering etc.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Sjukt att jag missat hur mycket bättre amd är i spel, ska bli kul att köpa senaste X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Folk ser lite väl svart och vitt på saken, men det finns grader i helvetet. Användningsområdet måste anpassas för individen. Jag förstår också varför hårdvarubaserade recensioner förhåller sig till tester som påtvingar flaskhalsen i produkten som testas, det är logiskt.

Såhär ser jag på saken:

100% gaming: 7800X3D/9800X3D
100% produktivitet: 9950X/285K (ev 14900K)
<50% gaming / >50% produktivitet: Inte fullt lika glasklart..

Jag tycker fortfarande Intel erbjuder ett värde i den sistnämnda kategorin pga jämnare balans mellan gaming och tyngre laster som Lightroom, Photoshop, videoredigering etc.

265K ser intressant ut oxå, är ju en 285K - 4 e-cores.

Permalänk
Medlem

Ja enligt dom stor tech youtubersarna så visar deras videor att intels nya prollar inte är nått att hänga alls i granen vid gaming utan man skall bara kika på dom om man har behovet för arbete o bild/videoredigering annars. Och att har man 12900k så är de ingen idé o byta upp sig då dom presterar samma om inte bättre än nya i9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokanevad:

Tack för bra test! Synd att det läggs så lite fokus på överklockning av komponenter nu för tiden. Sidan heter trots allt sweCLOCKERS.

de hade iaf hyfsat snabba minnen vilket gör mig nöjd,(halvnöjd) hade velat se en fördjupad analys av oilka inställningar, det som påverkar/kan påverka prestandan.

dock vill jag se en bättre uppdelning av speltester, typ single player aaa titlar, e-sport/mp fps samt indie eller nått annat.

typ åtminston 5 spel från varsin genre.

det är något jag inte riktigt fattar, de kallare det för gear2 men imc:n kör i 4000mhz vilket är vad 8000mt/s kör på irl.

missade jag detta i swec recension eller togs det ens upp?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av xfade:

[Off Topic]
@JonasT Den "tichan" känner vi igen. Hur många plockade du upp nät de fanns till försäljning? = )

[On Topic]
Har Ultra CPU'erna en NPU?
Å i så fall hur bra är den?

Köpte typ en av varje design när det begav sig.

Arrow Lake har en NPU, men den är väldigt nedskalad med en specificerad beräkningskraft på 13 TOPS (Lunar Lake har 48 TOPS).

Permalänk
Medlem

Över 10k för ett Hero-moderkort till denna generationen. Va fasen händer? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Över 10k för ett Hero-moderkort till denna generationen. Va fasen händer? 😂

du vill inte ens ha hero moderkort om du vill maxa en arrowlake cpu, utan ett moderkort med endast två minnesplatser. Men ja, priserna är ju galna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ja tyskarna fattar att detta inte va nå o ha iaf. Då deras största butik inte sålt en ända intel Core processor alls
https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/intel-hasnt-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

du vill inte ens ha hero moderkort om du vill maxa en arrowlake cpu, utan ett moderkort med endast två minnesplatser. Men ja, priserna är ju galna.

Synd man då istället får ett sämre kort på andra parametrar om man kör ett med bara två minnesplaster. Iaf hos Asus. Ja, aldrig att jag betalar 10 000 spänn för ett moderkort. Det händer inte!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ghuntax:

Ja tyskarna fattar att detta inte va nå o ha iaf. Då deras största butik inte sålt en ända intel Core processor alls
https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/intel-hasnt-s...

Inte chockerande direkt med tanke på att Intel antingen inte kan sälja billigare, på grund av dålig GM, eller vägrar inse att de inte längre hör hemma i premiumsegmentet och därmed inte kan prissätta sina produkter därefter. Det svider nog men så är ju tyvärr faktan efter att AMD dragit ner brallorna på Intel med 9800x3D och 9950x3D lär inte göra saken bättre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Inte chockerande direkt med tanke på att Intel antingen inte kan sälja billigare, på grund av dålig GM, eller vägrar inse att de inte längre hör hemma i premiumsegmentet och därmed inte kan prissätta sina produkter därefter. Det svider nog men så är ju tyvärr faktan efter att AMD dragit ner brallorna på Intel med 9800x3D och 9950x3D lär inte göra saken bättre.

Skulle komma en fix, frågan är om det ger någon märkbar prestandaökning. Blir spännande att se.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Skulle komma en fix, frågan är om det ger någon märkbar prestandaökning. Blir spännande att se.

Man kan ju hoppas att de spel som presterar sämst kan få en boost åtminstone. Intel sa ju själva att den inte var för spel, men deras data visade väl att det var +/- 0 i snitt på deras utvalda spel. I Hardware Unboxeds test är den 6% efter 14900K, men det är främst för att den är mycket sämre i 3 av deras spel: Cyberpunk 2077: Phantom Liberty (-20%), Homeworld 3 (-19%) och A Plague Tale: Requiem (-18%). Även -11% i Watch Dogs: Legion.
I övrigt är det någorlunda jämnt, och om de 4 spelen vore jämna skulle skillnaden hamna på -2% istället (räknat med geometric mean).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Man kan ju hoppas att de spel som presterar sämst kan få en boost åtminstone. Intel sa ju själva att den inte var för spel, men deras data visade väl att det var +/- 0 i snitt på deras utvalda spel. I Hardware Unboxeds test är den 6% efter 14900K, men det är främst för att den är mycket sämre i 3 av deras spel: Cyberpunk 2077: Phantom Liberty (-20%), Homeworld 3 (-19%) och A Plague Tale: Requiem (-18%). Även -11% i Watch Dogs: Legion.
I övrigt är det någorlunda jämnt, och om de 4 spelen vore jämna skulle skillnaden hamna på -2% istället (räknat med geometric mean).

Ja jag hoppas dom får ordning på det. I dagsläget så är ju faktiskt ett Intelsystem billigare att bygga. Tycker AMD blivit allt för dyra. Visst AMD har massor av olika processorer i olika prisklasser, men ytterst få av dom är intressanta, och dom kostar därefter.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ryzer:

Ja vi får väl se. Min erfarenhet är att när det utlovas så kallade fixar efter en produkt är släppt så är det sällan någon revolution i prestanda att förvänta oss.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Hej.

Jag tänkte testa intel lite och fick tag i en 285K igår för 6000kr.

Kommer det komma några fixar för prestandan i spel eller är det att kasta pengarna i sjön?

Jag har 60 dagar öppet köp iallafall.
Mvh

Permalänk
Viking
Skrivet av anon343854:

Hej.

Jag tänkte testa intel lite och fick tag i en 285K igår för 6000kr.

Kommer det komma några fixar för prestandan i spel eller är det att kasta pengarna i sjön?

Jag har 60 dagar öppet köp iallafall.
Mvh

Hade det inte då varit smartare att behålla 7800X3D?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Hade det inte då varit smartare att behålla 7800X3D?

@Donnerstal

Den sålde jag när jag fick några hundra i förtjänst och köpte en 9800x3d för 5400kr som sonen tyvärr la beslag på.

Har väntat på att fler 9800 ska släppas men verkar ta tid och vart lite intresserad av 285K när jag såg den för 6000kr.

Jag är lite random user så många kärnor kan ju vara bra.

Permalänk
Medlem

Vadå fixar? Tycker den presterar som man kan förvänta sig. Rätt bra med tanke på hur mycket mindre effekt den kräver än 14900K.
Dessutom har den inte HT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyllbert:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31687?key=db9b0684c0da909610fc0d8569bcbc9d

Vadå fixar? Tycker den presterar som man kan förvänta sig. Rätt bra med tanke på hur mycket mindre effekt den kräver än 14900K.
Dessutom har den inte HT.

Större skillnad i en större testsvit, men framför allt är det ju riktigt kass prestanda i ett flertal spel, även om snittet "bara" är 5%.

3 spel med mer än -20% och 9 med mer än -10% är ju ganska illa. Mindre effekt javisst, men om effekt och prestanda sjunker tillsammans blir det ju inte så imponerande bättring i energieffektivitet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Donnerstal

Den sålde jag när jag fick några hundra i förtjänst och köpte en 9800x3d för 5400kr som sonen tyvärr la beslag på.

Har väntat på att fler 9800 ska släppas men verkar ta tid och vart lite intresserad av 285K när jag såg den för 6000kr.

Jag är lite random user så många kärnor kan ju vara bra.

Men handen på hjärtat, gör 285K någonting bättre än 7950X (som är billigare)? Förutom att vissa verkligen vill att det ska stå "Intel" på lådan de köper så ser jag inga rimliga skäl just nu att välja Arrow Lake. Inga alls faktiskt, de är både dyrare och långsammare än andra alternativ. Oavsett om man spelar eller producerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Men handen på hjärtat, gör 285K någonting bättre än 7950X (som är billigare)? Förutom att vissa verkligen vill att det ska stå "Intel" på lådan de köper så ser jag inga rimliga skäl just nu att välja Arrow Lake. Inga alls faktiskt, de är både dyrare och långsammare än andra alternativ. Oavsett om man spelar eller producerar.

285k är väl snabbare I produktivitet? Beroende på vad man gör såklart...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

285k är väl snabbare I produktivitet? Beroende på vad man gör såklart...

Definitivt beroende på vad man gör, men kollar man på phoronix's snitt (deras test suite är ju nästan bara produktivitet av olika slag) så ser det ganska jämnt ut.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200