NVIDIA GeForce GTX 560 Ti. CPU-Z PCI-Express 1.0?

Permalänk

NVIDIA GeForce GTX 560 Ti. CPU-Z PCI-Express 1.0?

Har ett som ska ha PCI-Express 2.0 och testade detta idag. Sitter på ett Asrock Z590 Oc Formula moderkort, kollade i Cpu.Z och under moderkort så framkommer PCI-Express 1.0. Current link width x16. Current link speed 2,5GT/s. Ska det inte fungera under 2.0?

Permalänk
Medlem

Kör ett stresstest, eller GPU-Z som har en funktion att dra igång ett så slotten utnyttjas fullt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Kollade i kommandotolken och de framkom 1.0 https://robots.net/tech/how-to-check-how-many-pcie-lanes-my-g... Kollade GPU-Z och x16 1.1 framkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Kollade i kommandotolken och de framkom 1.0 https://robots.net/tech/how-to-check-how-many-pcie-lanes-my-g... Kollade GPU-Z och x16 1.1 framkommer.

Har du provat att trycka på frågetecknet bredvid och starta ett stresstest?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Ja de blev ingen skillnad, förmodar att detta kort är för gammalt för att ha power saving. Sökte på google. The geforce gTX 560 Ti graphics card is a Pci express 2.0 ×16 graphics card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Ja de blev ingen skillnad, förmodar att detta kort är för gammalt för att ha power saving. Sökte på google. The geforce gTX 560 Ti graphics card is a Pci express 2.0 ×16 graphics card.

Antagligen får du kolla i BIOS för att se om moderkortet ens går att ställa in på PCI-Express 2.0. Eller kanske 3.0 skulle ha någon påverkan om 2.0 inte finns (antar att det körs i 4.0 nu).

Visa signatur

Permalänk

Fann Pcie linkspeed i bios, ändrade från auto till gen4 men de blev ingen skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Vad körde du då i bakgrunden när du kollade? Det kan vara lite klurigt, för om du kör ett spel i fullscreen och tabbar över till GPU-Z så försvinner ju spelet från skärmen. Så du behöver starta något som belastar grafikkortet och kör i Window mode. Detta givet att det är så viktigt att veta att kortet kör i PCIe 2.0. Det har sällan spelat så stor roll för prestandan att gå ner en generation PCIe, givet att alla 16 lanes används. Och GTX 560 Ti var ju inte heller bland de bäst presterande grafikkorten i sin generation, så inte troligt att prestanda dras ner så mycket av att det inte körs i PCIe 2.0.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hitta ett äldre test med ett GTX 480 där skillnaden mellan x16 2.0 och x8 2.0 (samma bandbredd som x16 1.0) var knappt 1-2%, så bör inte märkas med ett GTX 560 Ti

Ändrar däremot inte faktum att det är lite lustigt att den inte ger 2.0, men förhoppningsvis så ställer den in sig korrekt när du väl får tag på något mer modernt (som högst troligen kommer vilja ha mycket mer än 2.5 GT/s)

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 825mV · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Körde både video och test i Gpu-z, ingen ändring.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OldSchool297:

Fann Pcie linkspeed i bios, ändrade från auto till gen4 men de blev ingen skillnad.

Kortet kör troligen i en lägre länkhastighet utan last. Att ändra till Gen4 betyder att styrkrets försöker upprätta länk på Gen4-hastigheter. Något som kommer fallera, då kommer systemet falla tillbaka till "felsäkert läge" i bästa fall, och inte bota i värsta fall.

Sätt Gen2 om du kan. Annars är det som sagt Auto + stresstest som gäller.

Vill man kolla mer exakt så är det linux som gäller och köra kommandot
'sudo lspci -vv | grep Nvidia -A43 | grep LnkCap -A5'
Då får man printout om förmåga och faktiskt länk just nu:

User@Desktop:~$ sudo lspci -vv | grep ** -A43 | grep LnkCap -A5 LnkCap: Port #1, Speed 2.5GT/s, Width x4, ASPM L0s, Exit Latency L0s <64ns ClockPM+ Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp- LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes Disabled- CommClk+ ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt- LnkSta: Speed 2.5GT/s (ok), Width x1 (downgraded) TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt-

Här har jag printout på en Gen2 (5 GT/s) x4 enhet som just nu körs i 2.5 GT/s i x1 port.

Eventuellt att man behöver justera värden på -A5 eller -A43 till lite större siffror för att printa ut mer i terminalen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kortet kör troligen i en lägre länkhastighet utan last. Att ändra till Gen4 betyder att styrkrets försöker upprätta länk på Gen4-hastigheter. Något som kommer fallera, då kommer systemet falla tillbaka till "felsäkert läge" i bästa fall, och inte bota i värsta fall.

Sätt Gen2 om du kan. Annars är det som sagt Auto + stresstest som gäller.

Bra poäng. Tycker att TS ska sätta Auto.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det visar att de stödjer DirectX 11 vilket är fel. Antar att de inte är fel på mitt Asrock moderkort då det bara används i ett år, inte påslaget hela tiden. Har tyvärr inget annat kort till denna ännu, väntade med att köpa ett större. Har iofs större i en annan dator men kan inte testa nu.

Permalänk
Skrivet av OldSchool297:

Det visar att de stödjer DirectX 11 vilket är fel. Antar att de inte är fel på mitt Asrock moderkort då det bara används i ett år, inte påslaget hela tiden. Har tyvärr inget annat kort till denna ännu, väntade med att köpa ett större. Har iofs större i en annan dator men kan inte testa nu.

Ganska säker på att DX11 stöds ända tillbaka till gtx400 serien iaf ska du bara ha DX10 stöd så får du gå ner ända till gtx 200 serien...

DX12 där emot tror jag inte kom förrän med typ 900 serien nånstans ~2014+ typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Du kanske har rätt, kunde inte tro det när kortet är från 2011. Behöver man belasta kortet med något spel för att 2.0 ska aktiveras? De verkar vara omöjligt att få det att fungera annars, testade alla gen 1-4 i bios.

Permalänk

Testade Gpu-z i min Dell T3500 från 2009 och då ändrades det från 1.1 till 2.0. NVIDIA GeForce GTX 660. Hoppas att de inte är något fel på mitt Asrock moderkort.

Permalänk
Skrivet av OldSchool297:

Testade Gpu-z i min Dell T3500 från 2009 och då ändrades det från 1.1 till 2.0. NVIDIA GeForce GTX 660. Hoppas att de inte är något fel på mitt Asrock moderkort.

du behöver ha något igång som belastar GPU så kommer den trappa upp bandbredden på pci-e porten.

t.ex furmark eller ett lite tyngre spel eller tryck på "?" brevid pci-e i gpu-z och starta render testet så ska den öka bandbredden medans testet körs.

eller dra på något spel samtidigt som du kollar på gpu-z så ska du se att den borde öka bandbredden till kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Upptäckte ett till problem med detta grafikkort, använde de tillsammans med en gammal Panasonic TH-42PV500E från 2005. HDMI fungerar inte så bra för windows baren nedtill blir lite ur bild och de är samma för Toshiba. Äldre Tv's och hdmi verkar inte fungera bra med pc oavsett upplösning. Vga porten fungerade innan bra med bra bild till min Panasonic. Men nu får jag efter att start logan för Asrock har visats enbart upp Pc ingen signal och en svart bild, har haft problemmet innan men med ca 30 omstarter så har de löst sig men inte nu. Har testat samma vga och dvi port till min Toshiba 46tl963 från sent 2012 och då fungerar både vga och dvi port. Vad kan orsaka detta, har inte ändrat något på Panasonic? Glömde nämna och enbart DVI porten med en adapter till vga fungerade till min Panasonic men till min Toshiba så fungerar även VGA porten på Nvidia kortet.

Har en Asus AMD 64 Athlon 3000+ 1800mhz. Med ett Nvidia på 512mb och då fungerar dvi med vga adapter till panasonic tv'n. Har haft tv'n av under 7tim och samma med datorn men de blir samma med Nvidia kortet som i rubriken,