Nvidia inför tidsgräns på Geforce Now

Permalänk
Melding Plague

Nvidia inför tidsgräns på Geforce Now

Förändringar på gång för Nvidias speltjänst, men ingen ny prishöjning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde inte försämringar leda till lägre priser? Nu blir jag ännu mindre sugen på att hyra hårdvara

Permalänk
Medlem

"det påverkar inte så många" - Varför gör ni det då?

Permalänk
Master of Overkill

Mig gör det inget tjänsten är guld värd

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Extrema användare kanske använder för mycket?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

De har la antagligen räknat på det och kommit fram till att om man lägger mer än 100h i månaden på tjänsten så tjänar de inte tillräckligt mycket pengar på prenumerationerna och då sätter de en gräns istället.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde inte försämringar leda till lägre priser? Nu blir jag ännu mindre sugen på att hyra hårdvara

De har den bästa produkten, är marknadsledande på tekniken och har gjort bedömningen att de kan tjäna mer pengar på detta vis.

Varför skulle en försämring leda till lägre pris om försämringen inte leder till förlorad inkomst?

Sen kan det ju också vara ett svar på ökad popularitet för tjänsten, eller en förväntad sådan. När fler använder den så kan det vara rimligt att lägga på artificiella begränsningar för att bevara tjänstens stabilitet.

Skrivet av Minzert:

Pengar?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Men om det påverkar 6% av användarna är marginalerna verkligen så tighta att de behöver straffa dem som verkligen gillar och använder tjänsten?

Aldrig testat själv och det här gör en inte sugen direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Men om det påverkar 6% av användarna är marginalerna verkligen så tighta att de behöver straffa dem som verkligen gillar och använder tjänsten?

Aldrig testat själv och det här gör en inte sugen direkt

På något slags medellång till lång sikt så är det förstås en fråga om marginaler, men i varje givet ögonblick kan det ju vara ett praktiskt problem.
De har ju bara smällt upp en viss mängd hårdvara i varje datacenter, så det finns ju bara ett visst antal platser vid varje givet tillfälle.

Är ju möjligt att dessa "storspelare" rubbar balansen för hur mycket hårdvara de skulle behöva mer än det smakar, och att det orsakar ett praktiskt problem som gör att de känner sig tvungna att göra *någonting*.

Dvs, jag misstänker att de iskallt räknar med att varje användare är ganska inaktiv och köper in hårdvara utifrån detta, men att denna lilla grupp beter sig på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan man inte lägga upp en cryptominer på Steam och spela det dygnet runt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kommer path of exile 2 finnas den 6e dec är den stora frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keni:

Kommer path of exile 2 finnas den 6e dec är den stora frågan

Skulle inte räkna med det, kanske nästa dag dock

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter väldigt sunt. Man ska inte spela datorspel mer än 100 timmar i månaden. Rör på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Tycker det låter väldigt sunt. Man ska inte spela datorspel mer än 100 timmar i månaden. Rör på er!

100 timmar i månaden är väl ingenting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Om man spelar schack mer än 100 timmar i månaden då? Tänker då på professionella schackspelare som övar inför turneringar. Ska inte de också dra ner lite på schackspelandet och röra på sig mer? Hur ser du på den saken?

---

För övrigt, fick Geforce Now med något grafikkortsköp. Aldrig använt. Kommer aldrig att använda. Ser inte syftet med det. Jag köpte ju grafikkortet för att använda det och inte någon internetbaserad streamingtjänst som använder andra grafikkort än det jag köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Strax över 3 timmar om dagen. Skulle säga att det är ganska mycket. Allt beror på perspektiv och om man arbetar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Extrema användare kanske använder för mycket?

För mycket vad? Bandbred? Den finns väl ändå tillgängligt då andra använda mindre. Undra hur långt nvidia tar på sig tills dem tar betalt per minut eller kvart?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

hmm. möljligen för att de då inte förlorar några kunder tänker de, och istället tvingar de som använder över 100timmar att betala extra. samt få bort (obetalande) extrema användare som andra sagt, tänk ifall någon har det öppet 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Om man spelar schack mer än 100 timmar i månaden då? Tänker då på professionella schackspelare som övar inför turneringar. Ska inte de också dra ner lite på schackspelandet och röra på sig mer? Hur ser du på den saken?

---

För övrigt, fick Geforce Now med något grafikkortsköp. Aldrig använt. Kommer aldrig att använda. Ser inte syftet med det. Jag köpte ju grafikkortet för att använda det och inte någon internetbaserad streamingtjänst som använder andra grafikkort än det jag köpte.

Ja, samma gäller schack. Både spel, lite beroende på vad exakt, samt schack kan vara bra i måttlig mängd, det finns extremer för allt. Däremot om schack är ens sätt att tjäna pengar på blir det ett jobb och lite av en annan sak.

Sen ska jag inte vara hypokritiskt då jag själv spenderat och spenderar mycket tid på spel och annat lönlöst. Dömer ingen men man mår troligen bättre i längden ifall man inte spelar videospel mer än 3 timmar om dagen varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

En lite drygt 60% anställning är nog kanske lite svårt att kalla ingenting. Men man har olika situationer i livet, när jag spelade så mycket saknade jag annat, nu när jag har annat saknar jag spelandet istället.

Med lite flax kanske jag lyckas skrapa ihop 40 timmar på en månad, men snittet ligger säkert på 20-25.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

En lite drygt 60% anställning är nog kanske lite svårt att kalla ingenting. Men man har olika situationer i livet, när jag spelade så mycket saknade jag annat, nu när jag har annat saknar jag spelandet istället.

Med lite flax kanske jag lyckas skrapa ihop 40 timmar på en månad, men snittet ligger säkert på 20-25.

GeForce NOW är ju en tjänst många använder för att skrapa ihop tid på jobbet, speciellt för spel där man har mycket dötid och kanske bara har igång det hela dagen utan att aktivt spela så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

GeForce NOW är ju en tjänst många använder för att skrapa ihop tid på jobbet, speciellt för spel där man har mycket dötid och kanske bara har igång det hela dagen utan att aktivt spela så mycket.

Tja, kanske därför de inför gränsen då.

För övrigt hade jag glömt att denna tjänsten existerade, helt plötsligt är den otroligt attraktiv. Svårt att motivera ett datorköp för 20-30 papp när man kan ta denna tjänsten istället, inte att underskatta "good enough". Gör ju under för plånkan att kunna omsätta det överskjutande beloppet på investeringar istället.

Ultimate i ett år kostar typ 2,6k med 6 månaders planen, man kan alltså ha tjänsten dryga 10 år innan man kommit ikapp köpet för datorn al.a. 30k, den dator som man troligen dessutom vill byta efter 5 år. Tror mitt 1080 får tuffa på i några år till!

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem

Frågar mig själv om sånt här är en demokratisering av spelhårdvara eller tvärtom.

Visa signatur

8800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Frågar mig själv om sånt här är en demokratisering av spelhårdvara eller tvärtom.

Om spel-streamingen kom från ditt lokala Bibliotek så hade svaret varit ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Svårt att motivera ett datorköp för 20-30 papp när man kan ta denna tjänsten istället

https://www.dustinhome.se/product/5011371883/tuf-gaming-f15

RTX 4070 bärbar dator för 16 000:-. Sälj den efter tre år för 6000 kronor. Blir 3300:-/år. För en dator som inte kräver uppkoppling mot internet och som har bättre bildkvalitet än GeForce Now ger.

Permalänk
Medlem

100 timmar är inte problemet, kommer inte göra någon direkt skillnad men det kommer inte sluta där. När man fångat sin kundbas så gör man allt lite sämre hela tiden, gäller att koka grodan långsamt. Inom kort kommer man nog ha en taxameter tickandes i hörnet på skärmen hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk

Nvidia leker förälder o begränsar speltiden, 100timmar är inte svårt på en månad om det finns ett stort spel som är bra som man inte kan slita sig ifrån.

Permalänk
Medlem

Finns ingen av dessa streamingtjänster som är ekonomiskt försvarbara längre.

Letar du lite efter begagnade delar till en dator eller om du inte spelar flerspelarläge och köper en konsol kommer du undan betydligt billigare på ganska kort tid.

Ända rimliga priserna som fanns var google Stadia innan dom stängde ner.

Permalänk
Medlem

100 timmarsgränsen hade varit lämpligare att införa på veckobasis så att man har 20 timmar över till sömn. Ponera att du en månad avser att nöta igenom nåt jrpg som kräver 120-180 timmar som du tänkt avverka 2-3 veckor, då är det helt omöjligt utan att uppgradera till något skitdyrt. När jag plöjde igenom south park rpg-spelen och Dragon Quest XI då lirade jag nog säkert 8-12 timmar om dagen. Jag hade kunnat tänka mig att slopa speldatorn och bara köra mac mini om den här sortens tjänster var mer förmånliga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen bra att de få som spelar mer än 100 timmar i månaden får betala för det istället för alla andra.
Samtidigt ogillar jag tidsbegränsningar det stressar lite. Och det är ju värdelöst att man bara kan spara 15 timmar. Har jag betalt för 600 timmar (6 månader) och bara nyttjar hälften så vill jag ju ha 400 timmar på kontot månad 7 inte 115.

Kan tänka mig att om man är en familj som delar på kontot 3 barn o en vuxen som spelar då lär man snabbt slå i taket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb