Misstänkt fiffel av Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det här något mellan säljaren och köparen. Nu har trådskaparen delat med sig av vad ”webhallen hade att säga”. Jag känner inte det finns någon ursäkt som skulle rätta till och få webhallen att se bättre ut. Butiker har ingen skyldighet att gå ut på sociala medier/forum. För kundens del är det dock fördelaktigt att göra så om man inte blir behandlad rätt.

De har gjort det enda och rätta de kunnat göra, löst det med kunden.

+1 på den. Jag har fått den hjälp jag var ute efter, samt kompensation. Det var inget speciellt, och det är inget som riktigt väger upp den tid och energi jag har behövt lägga på ärendet, men jag förväntade mig ingenting ändå. Jag accepterar deras ursäkt och går vidare.

Tråden skapade jag för konsumenters skull; att visa hur dålig kundtjänst (inte individerna, utan hela systemet) de har, och vilka allvarliga problem som finns inom deras verksamhet, så att andra kunder med liknande bekymmer dels kan vara beredda på att det tar tid/blir fel och dels vara beredda på en "fight" för att få rätt.

Sedan hade det ju inte varit fel om Webhallen hade sett tråden också såklart, så att de vet vilka förändringar de hade kunnat göra för att undvika denna typ av problem i framtiden.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Kände också lite så, skicka en ny CPU som goodwill, skulle det visa sig att jag ljuger och blir påkommen, fakturera mig i så fall.

Lycka till med att driva in en faktura för något du inte beställt. Så nej, ingen handlare hade löst det på detta sätt. Med det sagt, trist upplevelse men tur att du fick det fixat i slutändan!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Förstår inte riktigt vad meningen med tråden är, du är extremt otrevlig och aggressiv

Reagerade oxå på det, och alla ”glada tillrop” om polisanmälan, bedrägeri och folie-hattande om att ett seriöst företag (som webhallen ändå är) försöker manipulera ”bevis” o.s.v.

Reagerar tvärtom, har handlat mer än någonsin på webhallen efter alla ”gnäll-trådar” (lite grina ut i aftonbladet över det hela när man bara får en ”drabbad” persons sida av saken), alla leverantörer har sina problem så låt den felfria kasta första stenen. Tydligen handlat för 600.000+ kr över åren på webhallen och haft problem en handfull gånger men alltid fått det löst, brukar jag alltid vara glad, trevlig och lösningsorienterad när jag har problem med leverantörer eftersom jag vet att kundtjänstmedarbetare knappast är de som orsakat problemet eller är all-vetandes.

Sen kan det mycket väl vara så att webhallen sparat in lite väl mycket på just kundtjänst givet deras ekonomiska situation.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Reagerade oxå på det, och alla ”glada tillrop” om polisanmälan, bedrägeri och folie-hattande om att ett seriöst företag (som webhallen ändå är) försöker manipulera ”bevis” o.s.v.

Reagerar tvärtom, har handlat mer än någonsin på webhallen efter alla ”gnäll-trådar”, alla leverantörer har sina problem så låt den felfria kasta första stenen. Tydligen handlat för 600.000+ kr över åren på webhallen och haft problem en handfull gånger men alltid fått det löst, brukar jag alltid vara glad, trevlig och lösningsorienterad när jag har problem med leverantörer eftersom jag vet att kundtjänstmedarbetare knappast är de som orsakat problemet eller är all-vetandes.

Sen kan det mycket väl vara så att webhallen sparat in lite väl mycket på just kundtjänst givet deras ekonomiska situation.

Igen, i första mejlen och chattkontakt var jag inte det minsta otrevlig. Det var inte förrän det hade gått en vecka som jag började bli otålig, och efter nästan 3 veckor utan återkoppling så blev det väl lite mer åt det hållet som du beskriver.

Samtidigt så kanske jag aldrig hade fått tillbaka pengarna i detta fallet ifall jag inte ändrat tonen, eftersom utredningen från deras sida var färdig. En trevlig version av mig hade fortfarande suttit och väntat på det första mejlet förmodligen.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Permalänk
Medlem

Jag tycker du har gjort ett fantastiskt jobb med att dokumentera allt och hålla dem ansvariga. Du har definitivt mer att hämta här om du skulle önska det men samtidigt förstår jag dig om du vill lägga det bakom dig. Jag har upplevt liknade problem med webhallen så jag väljer att spendera min tid och pengar på andra butiker.

Permalänk
Medlem

Förvånad att de ens drog till med en bild från lagret oavsett om det var från en annan order som packades runt samma tid eller inte, det är bara vad som är överlämnat till kunden som är intressant. En bild från lagret kan inte visa vad lagret och speditör lämna över till kunden, så det skulle omöjligen hålla hos ARN eller tingsrätten.

Visst lämnar det butiker öppna för bedrägerier, men de kan givetvis porta folk om de misstänker detta. I övrigt tycker jag mest TS verkar stressa upp sig själv, du kommer givetvis ofta prata med någon som inte kan ta beslut själv eller inte har all information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förvånad att de ens drog till med en bild från lagret oavsett om det var från en annan order som packades runt samma tid eller inte, det är bara vad som är överlämnat till kunden som är intressant. En bild från lagret kan inte visa vad lagret och speditör lämna över till kunden, så det skulle omöjligen hålla hos ARN eller tingsrätten.

Visst lämnar det butiker öppna för bedrägerier, men de kan givetvis porta folk om de misstänker detta. I övrigt tycker jag mest TS verkar stressa upp sig själv, du kommer givetvis ofta prata med någon som inte kan ta beslut själv eller inte har all information.

Från starten av andra chatten trodde jag att jag skrev med någon som kunde ta beslut/var mer än vanlig kundtjänstpersonal, men jag borde nog ha förstått att det var. Som jag skrivit flera gånger nu så kan jag erkänna att jag var onödigt aggressiv och att jag inte har något emot någon individ.

Citat:

Jag: Jag skulle vilja få kontakt med någon chef eller ansvarig angående ärende 408023 för nu orkar jag inte vänta mer på detta
Webhallen: Ska kika på det här, ett ögonblick

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Från starten av andra chatten trodde jag att jag skrev med någon som kunde ta beslut/var mer än vanlig kundtjänstpersonal, men jag borde nog ha förstått att det var. Som jag skrivit flera gånger nu så kan jag ersätta att jag var onödigt aggressiv och att jag inte har något emot någon individ.

Tror ingen tagit illa vid som du haft kontakt med, därför jag mer tänker på hur det påverkar dig själv. Hot om åtgärder från din sida kanske du tycker låter aggressivt, men inte alltid den som mottager detta. Nog för att man får ge utspel för frustration, skapa inte mer för dig själv bara. Tycker det blev lite väl konstigt från deras sida givetvis, men bra att det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror ingen tagit illa vid som du haft kontakt med, därför jag mer tänker på hur det påverkar dig själv. Hot om åtgärder från din sida kanske du tycker låter aggressivt, men inte alltid den som mottager detta. Nog för att man får ge utspel för frustration, skapa inte mer för dig själv bara. Tycker det blev lite väl konstigt från deras sida givetvis, men bra att det löste sig.

Ja, det var längesen blodtrycket var så högt, men nu har jag lugnat ned mig. Jag är bara glad att jag kan lägga detta bakom mig nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul för alla er som aldrig drabbats eller har väldigt mycket pengar och/eller tid. Men när man lagt många timmar på att bestämma sig för vad man vill köpa, och lagt undan pengar till det, går topplocket rätt snabbt när butiken man köper något från klantar till det och verkar ha nära noll intresse av att lösa det snabbt och effektivt. Klart man ska vara trevlig vid bemötandet, men det blir svårare för varje dag och extra timme man lägger på att få sitt ärende att gå framåt. Man känner bara vanmakt och en ökad stress på sin fritid, som om det inte vore nog i samhället och på jobbet i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kul för alla er som aldrig drabbats eller har väldigt mycket pengar och/eller tid. Men när man lagt många timmar på att bestämma sig för vad man vill köpa, och lagt undan pengar till det, går topplocket rätt snabbt när butiken man köper något från klantar till det och verkar ha nära noll intresse av att lösa det snabbt och effektivt. Klart man ska vara trevlig vid bemötandet, men det blir svårare för varje dag och extra timme man lägger på att få sitt ärende att gå framåt. Man känner bara vanmakt och en ökad stress på sin fritid, som om det inte vore nog i samhället och på jobbet i övrigt.

Därför köper du på kredit (klarna/qliro) så slipper du ångest och ilska tills det är levererat och sen betalar du på förfallodagen.

Att bli arg skall man aldrig bli över prylar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Bra summering tycker jag.

Grejen var att jag skulle överraska min sambo med en ny speldator på helgen efter jag fick hem moderkortet + andra komponenter från annan butik. Jag låg dessutom redan ute med 6000 kr på ett dubbeltbetalt grafikkort p.g.a. kaos på deras BF-stream. Sen ytterligare 2400 uppepå detta, julklappar, julmat o.s.v. Mitt kreditkort var maxat. Mitt sparande är i ganska illikvida tillgångar också. Visst, jag hade kunnat låna pengar från vänner eller familj en kortare period, men stressigt oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Scurq:

Att min order och en annan persons order med nästan samma moderkort packades samtidigt, och lagerpersonalen av misstag la processorn i den andra personens kartong. Detta syns inte på bilderna, då packstationen endast har en kartong vad man kan se.

Det är såklart ord mot ord, men det är väldigt osannolikt att någon beställde nästan samma produkt samtidigt och att jag av en händelse inte fick se hela videon eller datum/tid som videon var tagen. Har svårt att tänka mig att deras kamera spelar in med upplösningen 605x439 pixlar som bilderna var heller, så något har de croppat bort.

Antar att det är möjligt, även om det är osannolikt, att det var ett ärligt misstag. Men ifall de har sådana uppenbara logistikproblem så kanske de ska börja med följesedlar/packlistor...

Jag tycker tvärtom, att det verkar extremt sannolikt att någon beställt ett snarlikt moderkort, dvs att deras förklaring är det mest sannolika händelseförloppet. Tycker du är lite väl paranoid som tror att det är avsiktligt bedrägeri det handlar om.

Med det sagt så tycker jag inte heller att sättet de hanterat serviceärendet på är på långa vägar acceptabelt.

Edit: efter att ha läst resten av tråden så ser jag att du intagit en lite mer ödmjuk inställning till vad som hänt och webhallen uppenbara misstag, good for you 👍 det ursäktar heller inte deras bemötande.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jag har jobbat i en av Webhallens butiker och även en kort vända på deras centrallager i Bredden för några år sedan och tänkte ge lite insikt i hur processen fungerar.

Skrivet av Scurq:

Ska tilläggas att jag fick en förklaring nu i senaste mejlet på vad som har gått fel, men det är inget jag köper.

Skrivet av Scurq:

Att min order och en annan persons order med nästan samma moderkort packades samtidigt, och lagerpersonalen av misstag la processorn i den andra personens kartong. Detta syns inte på bilderna, då packstationen endast har en kartong vad man kan se.

Det är såklart ord mot ord, men det är väldigt osannolikt att någon beställde nästan samma produkt samtidigt och att jag av en händelse inte fick se hela videon eller datum/tid som videon var tagen. Har svårt att tänka mig att deras kamera spelar in med upplösningen 605x439 pixlar som bilderna var heller, så något har de croppat bort.

Antar att det är möjligt, även om det är osannolikt, att det var ett ärligt misstag. Men ifall de har sådana uppenbara logistikproblem så kanske de ska börja med följesedlar/packlistor...

Skrivet av TobiasStockholm:

Jag tycker tvärtom, att det verkar extremt sannolikt att någon beställt ett snarlikt moderkort, dvs att deras förklaring är det mest sannolika händelseförloppet.

Skrivet av TheBodyLotion:

Det är verkligen oacceptabelt av Webhallen att skicka bilder från någon annans order.

Skrivet av Scurq:

Det roliga var ju att personen i kundtjänst försäkrade mig om att det var definitivt från rätt datum, tid och ordernummer.

På lagret finns utöver arbetsledare främst två olika arbetsuppgifter - packare och plockare. När en postorder hanteras skriver en arbetsledare ut en lapp med en streckkod och lägger på en särskild plats. På denna finns en streckkod som innehåller alla produkter som ska plockas för en given batch. Denna batch kan innehålla mellan 20 och 40 olika ordrar beroende på storleken av produkterna.

En ledig packare tar lappen som ligger överst och börjar lägga varor på en vagn. Varje lagerplats har ett saldo för hur många av varje produkttyp som ligger där, så när plockaren tar en produkt scannas den och lagersaldot justeras. Det är alltså i praktiken omöjligt att denne tar fel produkt. När alla produkter för batchen är plockade lämnas vagnen vid packstationerna.

En ledig packare tar närmsta vagn och scannar tidigare nämnda lapp på sin dator. 20 eller 40 fraktsedlar skrivs ut och batchen laddas in i packprogrammet. Batchens första order dyker upp med beställarens adress och en lista på alla produkter ordern innehåller. Varje produkts streckkod står med. Packaren tar alla varor ordern innehåller, packar dessa i lämpligt emballage och klickar på "nästa". Nästa order dyker upp i samma ordning som fraktsedlarna skrevs ut.

Oftast räcker det med en snabb titt på produkterna för att vara säker på att man skickar rätt grej till rätt kund. Blir man osäker jämför man streckkoden på produkten med vad som står på skärmen. Det är inget krav att scanna produkter, och då få bekräftat att man håller i rätt produkt.

När man stod vid packbordet tog man det som såg rätt ut, packade och klistrade på lappen, sen vidare till nästa order. Hittar man inte snabbt det man ska packa kan man "stasha" ordern till senare när vagnen rensats och man hittar produkten som ska packas. Problem uppstår när det ligger två snarlika produkter på vagnen på två ordrar som inte ligger nära varandra. En klassiker är Corsair Vengence RAM som har många olika SKUn, säljer mycket och har likadana förpackningar. Där är det lätt att göra fel och jag är helt säker på att jag råkat växla produkter mellan två ordrar på detta sätt. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur systemet bestämmer att en order är färdigpackad och skickad (dvs kund får mejl med spårningsnummer och sparar tidsstämpel som kundtjänst tittar på när denne letar videobevis), alltså om det är när man klickar "nästa" i packsystemet eller när hela batchen är färdig.

Detta förklarar hur man kan få fel produkt, men inte hur man får ett annat antal produkter än vad man beställt. Packaren har gjort mer än ett fel, typ råkat växla både fraktsedlar och moderkort.

Sen måste du också förstå att kunder ljuger något otroligt när de har något att vinna på det, än mer i ett sånt här fall. Kan bara tänka mig hur många mejl de får i stil med "hej mitt 4090 låg inte i lådan refund plz" och då måste de utreda. Man kan tycka vad man vill om hur utredningen i ditt fall har hanterats, men den måste alltid göras.

Jag avslutar med att säga att det är riktigt tråkigt att Webhallen tar så otroligt lång tid på sig att svara, ignorerar ditt argument med vikten samt inte kollade mer noga på kamerorna.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

År 1996 ringde och undra om de kan få tillbaka deras webbkamera? Jag tänker på bildkvalitén.

De två kameror jag sett bilder från filmar 2 stationer plus någon meter runt. Det är inga 8K-grejer precis, så det ser riktigt fult ut när man zoomar in.

Skrivet av OnkelBlue:

Håller med Webhallen har endast 1 års garanti och det håller de stenhårt på, det funkar bra att handla där och de har oftast bra priser men får du problem med produkten så är det knappt lönt att ta upp det med dem, utan bara ta smällen, hänt mig där ett flertal ggr, det konstiga är att på NetoNet som de visst äger är det tvärtom aldrig problem, så om netonet endast är lite dyrare så väljer jag dem alla gånger.

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på. Webhallen lämnar 1 års garanti på alla fyndvaror och vad jag vet får du ingen "Webhallen-garanti" på något annat. Du har alltid reklamationsrätt i 3 år på köp du gjort som privatperson vilket innebär att du alltid har rätt att reklamera en produkt mot återförsäljaren inom denna period. När du reklamerat mot Webhallen gör de sin tur samma sak mot tillverkaren. Om de gör detta inom tillverkarens garantitid (inte samma sak som reklamationsrätten eller Webhallens garanti mot dig som kund) står tillverkaren för alla kostnader om det inte är något handhavandefel eller liknande. Är produkten av Webhallen reklamerad utanför tillverkarens garantitid faller reparationskostnaden istället på Webhallen.

Ett fall där längden på tillverkarens garanti spelar roll är till exempel om du reklamerat ett par hörlurar utanför tillverkargarantin men inom reklamationsrätten där batteritiden är dålig. Då batteri räknas som en förbrukningsvara kommer varken tillverkaren eller återförsäljaren stå för reparationskostnaden, och den fallar istället på kunden.

Anledningen till att Webhallen lämnar 1 års garanti på fyndvaror skulle jag tro är att eftersom fyndvaran säljs som just en fyndvara och inte en ny produkt kan tillverkare motsäga sig all form av garanti, och då ger Webhallen kunden ett skyddsnät mot detta. Något sånt. Men det har jag aldrig sett eller hört talas om utan alla fyndvaror har hanterats som vanligt, även där tillverkargarantin varit längre än 1 år.

EDIT: Komplett Asa är ett norskt företag(holdingbolag?) som äger Webhallen, Komplett och netonnet. Webhallen äger absolut inte netonnet. Du får gärna berätta mer om dina flera negativa upplevelser med reklamation mot Webhallen.

Skrivet av strongliquid:

Är det Webhallen själva som har lagret, eller är det likt Inet en annan firma (Exertis) som ligger med alla varor och dess personal som packar?

Webhallen äger lagret själva. De som jobbar som packare och plockare kommer från en bemanningsfirma som inte lägger något vikt öht på domänkunskap, men alla andra i lokalen är anställda av Webhallen. När jag jobbade såg det ut som att det fanns några fast anställda som packar specialgrejer så som pallar med internleverans till butikerna och TV-apparater, men det är jag inte säker på.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att trådskaparen lägger upp en bild på ett moderkort i en kartong där man inte kan se om det verkligen är den kartongen med webbhallens tejp som moderkortet kom i? Det är bara trådens ägares version vi får se, inga skärmdumpar på att konversationen verkligen har skett mellan Scurq och webhallen.

Det är tyvärr alltför lätt att kasta skit på vem som helst, vad har Scurq för vinning av denna tråd, speciellt när det hela verkar ha löst sig för hans del... Vi vet ju inte om detta verkligen har skett utan några som helst bevis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att trådskaparen lägger upp en bild på ett moderkort i en kartong där man inte kan se om det verkligen är den kartongen med webbhallens tejp som moderkortet kom i? Det är bara trådens ägares version vi får se, inga skärmdumpar på att konversationen verkligen har skett mellan Scurq och webhallen.

Det är tyvärr alltför lätt att kasta skit på vem som helst, vad har Scurq för vinning av denna tråd, speciellt när det hela verkar ha löst sig för hans del... Vi vet ju inte om detta verkligen har skett utan några som helst bevis...

Vad har han för vinning av att hitta på det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja, det är bara du.

Finns inget direkt incitament för TS att ljuga och eftersom Webhallen är relativt aktiva på forumet hade dom lätt kunnat gå in här och säga "Hej TS, förlåt men vem f*n är du?" så brakar allt ihop.

Att han fått rätt i sin tvist mot Webhallen på egen hand utan externt påtryck från Sweclockers eller att Webhallens representant varit här inne och bett honom skicka uppgifter via PM tyder väl snarare på att han talar sanning?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av concernedcitizen222222:

Jag har jobbat i en av Webhallens butiker och även en kort vända på deras centrallager i Bredden för några år sedan och tänkte ge lite insikt i hur processen fungerar.

På lagret finns utöver arbetsledare främst två olika arbetsuppgifter - packare och plockare. När en postorder hanteras skriver en arbetsledare ut en lapp med en streckkod och lägger på en särskild plats. På denna finns en streckkod som innehåller alla produkter som ska plockas för en given batch. Denna batch kan innehålla mellan 20 och 40 olika ordrar beroende på storleken av produkterna.

En ledig packare tar lappen som ligger överst och börjar lägga varor på en vagn. Varje lagerplats har ett saldo för hur många av varje produkttyp som ligger där, så när plockaren tar en produkt scannas den och lagersaldot justeras. Det är alltså i praktiken omöjligt att denne tar fel produkt. När alla produkter för batchen är plockade lämnas vagnen vid packstationerna.

En ledig packare tar närmsta vagn och scannar tidigare nämnda lapp på sin dator. 20 eller 40 fraktsedlar skrivs ut och batchen laddas in i packprogrammet. Batchens första order dyker upp med beställarens adress och en lista på alla produkter ordern innehåller. Varje produkts streckkod står med. Packaren tar alla varor ordern innehåller, packar dessa i lämpligt emballage och klickar på "nästa". Nästa order dyker upp i samma ordning som fraktsedlarna skrevs ut.

Oftast räcker det med en snabb titt på produkterna för att vara säker på att man skickar rätt grej till rätt kund. Blir man osäker jämför man streckkoden på produkten med vad som står på skärmen. Det är inget krav att scanna produkter, och då få bekräftat att man håller i rätt produkt.

När man stod vid packbordet tog man det som såg rätt ut, packade och klistrade på lappen, sen vidare till nästa order. Hittar man inte snabbt det man ska packa kan man "stasha" ordern till senare när vagnen rensats och man hittar produkten som ska packas. Problem uppstår när det ligger två snarlika produkter på vagnen på två ordrar som inte ligger nära varandra. En klassiker är Corsair Vengence RAM som har många olika SKUn, säljer mycket och har likadana förpackningar. Där är det lätt att göra fel och jag är helt säker på att jag råkat växla produkter mellan två ordrar på detta sätt. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur systemet bestämmer att en order är färdigpackad och skickad (dvs kund får mejl med spårningsnummer och sparar tidsstämpel som kundtjänst tittar på när denne letar videobevis), alltså om det är när man klickar "nästa" i packsystemet eller när hela batchen är färdig.

Detta förklarar hur man kan få fel produkt, men inte hur man får ett annat antal produkter än vad man beställt. Packaren har gjort mer än ett fel, typ råkat växla både fraktsedlar och moderkort.

Sen måste du också förstå att kunder ljuger något otroligt när de har något att vinna på det, än mer i ett sånt här fall. Kan bara tänka mig hur många mejl de får i stil med "hej mitt 4090 låg inte i lådan refund plz" och då måste de utreda. Man kan tycka vad man vill om hur utredningen i ditt fall har hanterats, men den måste alltid göras.

Jag avslutar med att säga att det är riktigt tråkigt att Webhallen tar så otroligt lång tid på sig att svara, ignorerar ditt argument med vikten samt inte kollade mer noga på kamerorna.

De två kameror jag sett bilder från filmar 2 stationer plus någon meter runt. Det är inga 8K-grejer precis, så det ser riktigt fult ut när man zoomar in.

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på. Webhallen lämnar 1 års garanti på alla fyndvaror och vad jag vet får du ingen "Webhallen-garanti" på något annat. Du har alltid reklamationsrätt i 3 år på köp du gjort som privatperson vilket innebär att du alltid har rätt att reklamera en produkt mot återförsäljaren inom denna period. När du reklamerat mot Webhallen gör de sin tur samma sak mot tillverkaren. Om de gör detta inom tillverkarens garantitid (inte samma sak som reklamationsrätten eller Webhallens garanti mot dig som kund) står tillverkaren för alla kostnader om det inte är något handhavandefel eller liknande. Är produkten av Webhallen reklamerad utanför tillverkarens garantitid faller reparationskostnaden istället på Webhallen.

Ett fall där längden på tillverkarens garanti spelar roll är till exempel om du reklamerat ett par hörlurar utanför tillverkargarantin men inom reklamationsrätten där batteritiden är dålig. Då batteri räknas som en förbrukningsvara kommer varken tillverkaren eller återförsäljaren stå för reparationskostnaden, och den fallar istället på kunden.

Anledningen till att Webhallen lämnar 1 års garanti på fyndvaror skulle jag tro är att eftersom fyndvaran säljs som just en fyndvara och inte en ny produkt kan tillverkare motsäga sig all form av garanti, och då ger Webhallen kunden ett skyddsnät mot detta. Något sånt. Men det har jag aldrig sett eller hört talas om utan alla fyndvaror har hanterats som vanligt, även där tillverkargarantin varit längre än 1 år.

EDIT: Komplett Asa är ett norskt företag(holdingbolag?) som äger Webhallen, Komplett och netonnet. Webhallen äger absolut inte netonnet. Du får gärna berätta mer om dina flera negativa upplevelser med reklamation mot Webhallen.

Webhallen äger lagret själva. De som jobbar som packare och plockare kommer från en bemanningsfirma som inte lägger något vikt öht på domänkunskap, men alla andra i lokalen är anställda av Webhallen. När jag jobbade såg det ut som att det fanns några fast anställda som packar specialgrejer så som pallar med internleverans till butikerna och TV-apparater, men det är jag inte säker på.

Kontot reggat idag hmmm. Var det inte samma sak i en annan tråd om fyndvaror som såldes som nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Haha, dummaste jag läst. Jobbar du på WH eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Kontot reggat idag hmmm. Var det inte samma sak i en annan tråd om fyndvaror som såldes som nya?

Det han skriver verkar rimligt och han kastar inte skit på TS så vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag brukar hålla mig till inet när jag köper något även om produkten finns för något billigare pris någon annan stans, främst för att de har visat sig vara ärliga och hjälpsamma när problem uppstår, i alla fall jämntemot mig.

@Webhallen har jag haft problem med flera gånger där det i slutet brukar lösa sig, men det tar ofta veckor att få rätt på problem, så upplevelsen blir att de är extremt oärliga och försöker dra ut på ärenden för att kunden ska tröttna. Även om det kanske inte är så så är det som sagt den känslan man får.

Skönt att det löste sig till slut!

Problemet med Inet är att de använder Qliro för fakturahantering. Så skall jag köpa på faktura så går de tyvärr bort. Jag köpte nästan allt där innan, men i dag blir det allt mer Komplett.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att belysa även ros till Webhallen. Fick hem ett nvme m.2 minne som hade blivit misshandlat i leveransen. Fick svar en vecka senare efter mailade bilder att det kommer en ny hårddisk och jag kan kassera den första.

Smidig hantering från Elliot på kundtjänst om jag inte missminner mig.

Tack än en gång för smidig hantering!

Olyckligt för ts.

Visa signatur

P4 3.0 @ 3.5. 1024 DDR 3200 Twinmos. Geforce Gainward 6600GT 256DDR. SB X-Fi A400 Ljudkort. Western Digital Raptor 36.7 GB. Maxtor Diamondmax Plus 9 160 GB.

Permalänk
Medlem

"Då batteri räknas som en förbrukningsvara kommer varken tillverkaren eller återförsäljaren stå för reparationskostnaden, och den fallar istället på kunden."

Det finns inget i konsumentköplagen som reglerar batterier som förbrukningsvara. Det är 3 års reklamationsrätt som gäller för batterier också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Problemet med Inet är att de använder Qliro för fakturahantering. Så skall jag köpa på faktura så går de tyvärr bort. Jag köpte nästan allt där innan, men i dag blir det allt mer Komplett.

Så vad får dig att välja en annan butik bara för att de köra Qliro? Har jag missat något om dem för för mig känns det som att det är exakt samma som t.ex. Klarna

Permalänk
Medlem

Verkar gå bra för Webhallen. Först "bedrägeriet" kring fyndvaror och nu detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Så vad får dig att välja en annan butik bara för att de köra Qliro? Har jag missat något om dem för för mig känns det som att det är exakt samma som t.ex. Klarna

De är lite omständigare när man skall få pengar tillbaka etc då de är mindre, känns det som.
Samt att de enbart har 14 dagar från ordern skickas.
Så i mitt fall beställt ny gpu, beställde två. 1 från NoN(den jag ville ha) och en från Inet (tyvärr en annan modell) fick NoN först och Inet kom 6 dagar senare pga budbee bokade om leverans hela tiden.

Nu kunde jag åka till Inet och returnera men var ändå tvungen att betala qliro då de inte kunnde pausa fakturan fast jag lämnat tillbaka den fysiskt i butik (öppnat dessutom)
Sen tog det ytterligare 20 dagar innan jag fick pengarna...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja, det är bara du.

Finns inget direkt incitament för TS att ljuga och eftersom Webhallen är relativt aktiva på forumet hade dom lätt kunnat gå in här och säga "Hej TS, förlåt men vem f*n är du?" så brakar allt ihop.

Nej, det är inte bara han.

Händelsen har säkert hänt, men sen ska vissa ”straffa” för att de känner sig kränkta, som ts som är kränkt över att webhallen inte bara tog hen på orden och skickade en ny cpu direkt. Bara att kolla alla ”grina ut i aftonbladet” ”artiklar” för mer exempel på fenomenet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Hade du inte bara kunnat reurnera ordern eftersom man har rätt för 2 veckor eller så. Givetvis skickar du inte tillbaka en CPU då den saknas. Men vikten hos Posten kommer vara identisk som när du fick paketet utan CPU, så då är det deras bekymmer att utreda.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag behöver inte dra all historia om det, men jag vill inte ha med Qliro att göra igen. Kortfattat så skickar de inga fakturor, märkte först när inkasso kom och de hade mage att ta betalt för fakturor de aldrig skickat. Men jag betalade det för jag orkar f*n inte, någon månad senare kom inkasso igen gällande Qliro, de hade något enstaka öre kvar så de tog återigen betalt för pappersfakturor de aldrig skickat det var väl "29kr per påhittad faktura" och skulden var något öre. Produkten jag köpte slutade runt 1100kr efter deras jidder och den kostade 699 vid köp om jag minns rätt, det var några år sedan.

Det är lätt att bomma betalningar om man inte får någon påminnelse eller faktura. De har satt detta i system. De är dem enda i hela mitt liv jag "bommat" betalningar till.

Sen går det att få Inet att skicka fakturan, men med lite övertalning. Jag har gjort det tidigare vid reklamation+uppgradering.

Edit, det var visst dyrare när jag tittar tillbaka. Jag hade kunnat köpa 3 produkter om jag inte valde att ingå avtal med Qliro.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Roligt med lite insikt. Förklarar lite mer hur man kan plocka fel moderkort. Förstår fortfarande inte hur jag fick rätt moderkort dock, som du säger.

Om packaren kollar på skärmen och ser mitt namn och adress, mitt moderkort och CPU - hur kan packaren då ha lagt i endast moderkortet och satt korrekt fraktsedel på paketet, sedan få upp den andra kundens order med endast Intel-moderkort, sedan råka få med min CPU där och lagt i en låda och satt korrekt fraktsedel? Jag borde ha fått fel moderkort i stället, alltså det som visas på bilderna borde ha hamnat hos mig.

Får inte riktigt ihop det, men absolut det är mycket möjligt att det blivit flera fel t.ex. Jag håller mig neutral i nuläget, finns inte tillräckligt mycket belägg för något av alternativet enligt mig. Hur som helst, ska inte tjabba mer nu 😊

Visa signatur