Permalänk
Medlem

Specifikt spel rebootar datorn!

Så, vanligtvis kan jag googla och lösa mina egna problem men nu är jag ganska fast.

Datorn i sig, temperatur har aldrig varit ett problem medans jag spelar även om det kan bli hög på vår och sommar. Men när jag spelar Generation Zero så får jag strax efter en timme total reboot, som om reset knappen trycktes in. Det är det enda spelet som orsakar detta, filer är verifierade och även provat ominstallerat det. Jag har formaterat och ominstallerat Windows 11 med senaste drivrutiner, updates osv.

Nu ger jag inte mycket för Windows "Loggboken" men tog en titt ändå, den listar följande WHEA:

"Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 10"

Så, har jag verkligen fått ett hårdvarufel? APIC ID 10 säger hög temperatur, men det är utan problem under 80 grader.

Återigen, enda spelet (so far) som orsakar detta.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har du underklockat 5800X3D med negativ curve offset? Testa att sänka den något steg i så fall.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

det kan vara psu, använd ett verktyg som HWMonitor och övervaka 12V, 5V och 3.3V-linjerna. De ska inte fluktuera mer än ±5%.

har du senaste bios?

Permalänk
Medlem

-Uppdatera Bios på moderkort, kolla om det finns ny bios för GPU.
-Överklockat? Ställ ner allt till standard
-Ladda ner drivrutiner från amd.com eller intel.com, beroende på CPU

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett spel som maxar alla GPUer till 100%, testa tipset här med 70% effekt på afterburner: https://www.reddit.com/r/GenerationZeroGame/comments/iteihx/g...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du underklockat 5800X3D med negativ curve offset? Testa att sänka den något steg i så fall.

Jag har kört standardinställningar i strax, kanske över, 2 år. Varför skulle jag behöva sänka den?

Skrivet av ToxicX:

-Uppdatera Bios på moderkort, kolla om det finns ny bios för GPU.
-Överklockat? Ställ ner allt till standard
-Ladda ner drivrutiner från amd.com eller intel.com, beroende på CPU

Jag tar det som att du läser från en mental mall när du läser om tekniska problem

- ...CPUn menar du? Moderkortet har blivit uppdaterat med tiden, är för nuvarande på F67c vilket är från sent Augusti/tidigt September hållet.
- Standardinställningar, inget överklockat än fabrikstillverkat XMP på minnen.
- Som jag skrev i inlägget, senaste drivrutiner och Windows updates.

Det är ingen ny setup, byggde den för ca 2 år sen, så att problemet dyker upp på ett specifikt spel men inget annat.

Skrivet av ToxicX:

Verkar vara ett spel som maxar alla GPUer till 100%, testa tipset här med 70% effekt på afterburner: https://www.reddit.com/r/GenerationZeroGame/comments/iteihx/g...

Tack men, loggboken gnäller om CPUn, inte GPUn. Men jag ska ge det ett försök. Men Borderlands 3 maxxar kortet men inga problem där.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ohem:

"Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 10"

Så, har jag verkligen fått ett hårdvarufel? APIC ID 10 säger hög temperatur, men det är utan problem under 80 grader.

APIC-ID är ID på (den logiska) kärnan som kraschar, inte en felkod. Felkoden är "Cache Hierarchy error".

Om du fått den många gånger, är det alltid kärna/ID som kraschar? (Du kan filtrera på felkällan i Loggboken för att slippa scrolla halva dagen.)

Inte det mest lovande felet dock, då det är samma fel som jag och andra fått på defekta Ryzen 5000-CPU:er. Förhoppningsvis är det något annat som gäller här, om bara ett spel bråkar.

Jag skulle börja med att köra "Load Optimized Defaults" / CMOS-reset och se om det gör något.
Om det fortsätter så har vissa blivit hjälpta med dessa fel av att stänga av Global C-States i BIOS.

Edit: Se denna potentiellt relaterade tråd också.
A comprehensive guide to solving Ryzen 3000 and 5000 series CPUs stability issues

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Jag har kört standardinställningar i strax, kanske över, 2 år. Varför skulle jag behöva sänka den?

Oväntade krascher kan ske om man underklockar för mycket, men har du inte underklockat din är det inte ett problem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Jag tar det som att du läser från en mental mall när du läser om tekniska problem

- ...CPUn menar du? Moderkortet har blivit uppdaterat med tiden, är för nuvarande på F67c vilket är från sent Augusti/tidigt September hållet.
- Standardinställningar, inget överklockat än fabrikstillverkat XMP på minnen.
- Som jag skrev i inlägget, senaste drivrutiner och Windows updates.

Det är ingen ny setup, byggde den för ca 2 år sen, så att problemet dyker upp på ett specifikt spel men inget annat.

Tack men, loggboken gnäller om CPUn, inte GPUn. Men jag ska ge det ett försök. Men Borderlands 3 maxxar kortet men inga problem där.

-Ja, den mentala mallen brukar täcka de flesta AMD krascher...
-Nej, jag menade GPU, ifall tillverkaren hade bråttom till släpp och nu har en GPU Bios uppdatering. Antar att du redan har senaste AMD GPU drivrutinerna från AMD.com och inte WU.
-AMD.com har kompletta drivrutiner som WU inte har, ladda ner för rätt moderkort variant så får du både CPU och chipset uppdateringar. Själv fick jag köra AMDs egna ström profil länge, en specifik 3D app funkade inte innan AMD uppdateringen.
-Det är många som klagar på GPU problem med just det spelet, verkar vara spelet som är dåligt optimerat.
-Kompletta guiden länkad ovan med att stänga av alla BIOS strömspar-funktioner är nästa steg. Låsa spännings inställningar manuellt har jag mest gjort för att testa över eller underklockning, brukar oftast bli mera instabilt på AMD Zen som är maxad från fabrik.

Permalänk
Medlem

En träff på felkoden visar att flera fått sina CPUer utbytta, en hade felinställd spänning. Alla kraschade med spel, men det är en spel CPU, de hade säkert inte testat någon app: https://community.amd.com/t5/pc-processors/5800x3d-crash-cach...

Permalänk
Avstängd

ansträng cpu'n med prime95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:
Skrivet av AstralVoyag:
Skrivet av ToxicX:

(Försöker undvika wall of text)

Alright jag uppdaterade BIOSet till F67d, stängt av C-states och Core performance, aktiverat Secure Boot (varför spelen kräver det förvånar mig än) men jag vågar inte riktigt röra spänningar utan låter det stå på "Auto", och jag överklockar inte om komponenterna inte är tillverkade för det (t.ex. XMP). Det har fungerat utmärkt i alla spel, bara Generation Zero som bråkar.

Självklart så använder jag drivrutiner från AMD och inte WU, tar verkligen inte inte ordet från Microsoft. Nu är det bara att stresstesta, men har svårt att tro problemet ligger på GPUn då felmeddelandet pekar på CPUn förstår att spelet kan jävlas.

Är bara att trycka på den stora röda knappen och se om det exploderar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

har du testat om felet kvarstår i Generation Zero efter allt ovanstående, jag tippar fortfarande på att det är PSU'n, det är inte mkt annat som uppleves som att man trycker ned resetknappen,. vissa spela kan föröska öka alla kärnors effekt och det i sin tur drar mera ström

Permalänk
Medlem

-Det går att strypa effekten på GPUn, svårt att säga om det är GPU eller PSU, om det hjälper. PSU test program efter det?
-Går att strypa CPU så att den inte klockar upp förbi basfrekvensen. Mer troligt att det är CPU än PSU, om det hjälper. X3D är fabrikslåst till låga 120W, bara en liten lastminskning på PSU om CPU stryps till basfrekvens.

Antar att OCCT eller Furmark+Prime95 kan testa om PSU har åldrats eller har någon annan defekt vid hög last.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AstralVoyag:

jag tippar fortfarande på att det är PSU'n, det är inte mkt annat som uppleves som att man trycker ned resetknappen,.

Allt som ger BSOD kan upplevas så iom att Windows inte alltid visar dem.
Även vissa andra krascher än BSOD kan ge omstarter.

Ska jag gissa skulle jag säga 70% trasig CPU, 10% drivrutiner till CPU/chipset, 10% trasigt moderkort, 10% annat.

Grafikkort är i princip helt uteslutet när Windows loggar MCE relaterat till CPU. Processorn skickar alltså meddelande till OS:et att den upptäckt ett hårdvarufel i sig själv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralVoyag:

har du testat om felet kvarstår i Generation Zero efter allt ovanstående, jag tippar fortfarande på att det är PSU'n, det är inte mkt annat som uppleves som att man trycker ned resetknappen,. vissa spela kan föröska öka alla kärnors effekt och det i sin tur drar mera ström

Skrivet av ToxicX:

-Det går att strypa effekten på GPUn, svårt att säga om det är GPU eller PSU, om det hjälper. PSU test program efter det?
-Går att strypa CPU så att den inte klockar upp förbi basfrekvensen. Mer troligt att det är CPU än PSU, om det hjälper. X3D är fabrikslåst till låga 120W, bara en liten lastminskning på PSU om CPU stryps till basfrekvens.

Antar att OCCT eller Furmark+Prime95 kan testa om PSU har åldrats eller har någon annan defekt vid hög last.

Lät spelet vara igång under natten (med karaktären i världen, inte menyn), inga problem. Men så fort jag spenderar strax över en timme med en vän i coop på det, det är då datorn flippar ut.

Stresstestat med OCCT (1 timme), Furmark och Prime95 (1 timme), passerade med flying colors. Inga som helst problem, mitt PSU är ett Corsair 750W 80+ Gold.

Bara Generation Zero som är problemet, inte Remnant 2, Space Marine 2, Horizon Forbidden West eller Helldivers 2.

Ska försöka power limita GPUn med MSI Afterburner men programmet är inte riktigt intuitivt att använda.

Edit:

Well kunde bara limit power med 15%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan udda lösning, igen behövs AMDs senaste chipset drivrutiner för att få med ev "powerplan" uppdateringar.

Tydligen finns det ett fåtal spel som använder X3D cachen extra hårt (mera än benchmark program). Bla FarCry5, NFS Heat och Gen0. Tricket är att byta powerplan, sänka CPU till 99% max som tydligen drar av 1 Ghz och sänker värmen med 20 grader. Ställ tillbaka powerplan för alla andra spel (kraftigt förenklat, se nedan för mera detaljer).

https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/chipset...

https://steamcommunity.com/app/552520/discussions/0/551303071...

Powerplan löser ett AMD problem igen, manuellt eftersom Microsoft inte kan skriva en Eco plan som löser detta utan pill.

/Edit, längre ner i tråden bekräftar någon samma problem och lösning på Linux för FC5, inte helt MS fel...

Permalänk

Lyckats lösa något liknande genom att smått öka spänningarna VDDP, VDDG och VSOC.
Tror det är den sista som till slut fick datorerna stabila.
Innan blåskärmarna/omstarterna hade datorerna funkat felfritt i 1.5-3år.

Permalänk
Medlem

Gick det bra?
Hittade du någon fungerande lösning?