RTX 5080 - Owners club

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Vet någon om grafikkortstillverkarna verkar hörsamma alla rapporter om smälta kablar och tyvärr nu också på 5080

De tittar åt andra hållet och låtsas som att det regnar

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Vet någon om grafikkortstillverkarna verkar hörsamma alla rapporter om smälta kablar och tyvärr nu också på 5080

Är väl en snubbe? Samma PSU (Asus Thor) som många av de som haft fail på 5090.

Med tanke på hur få 5090 som finns relativt mot 5080 samtidigt som det är betydligt fler rapporter från förstnämnda.. blir inte så orolig.

Kabeln är kass men det finns i alla fall lite marginaler för oss här. Anslut varsamt, använd godkända kablar. Max 30 installationer och sen ska kabeln bytas, etc.

En intel-ingenjör som tycker att det borde vara recall på alla kort som ligger över 375W med denna kontakt. Där ligger ju 5080 just under i grundutförande, fast med 108%+ power target så är man ju närmare 390W så.. 😅 var ju överklockningsmarginalen som gjorde kortet lite kul..

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Precis monterat mitt Prime. Har endast två 8 pin PCIe från mitt Corsair HW 750W och adaptern som följde med kortet har tre kontakter. Är det okej att köra med två tills vidare eller finns det någon risk?
Kommer endast spela Kingdom Come 2 i helgen.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Precis monterat mitt Prime. Har endast två 8 pin PCIe från mitt Corsair HW 750W och adaptern som följde med kortet har tre kontakter. Är det okej att köra med två tills vidare eller finns det någon risk?

Låter som en lagom dum idé. PCIe 8 pin är designad för 150 W. Kortets TDP är högre än 300 W och vad jag läst så drar 50-serien typ ingen ström alls från PCIe kontakten på moderkortet utan i stort sett all ström från GPUns strömkontakt.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Är väl en snubbe? Samma PSU (Asus Thor) som många av de som haft fail på 5090.

Med tanke på hur få 5090 som finns relativt mot 5080 samtidigt som det är betydligt fler rapporter från förstnämnda.. blir inte så orolig.

Du har en klar poäng där

Visa signatur

Computer: Windows 11, 64-bit, Intel 285k, MSI MEG Z890 Ace, 64GB RAM,
MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Låter som att det är dags för en nätdel eller en adapterkabel från Corsair Det hade jag rekommenderat i första hand.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur det var att köpa 5080 på Amazon på release. De har ju ett "luddigare" system tycker jag än t.ex. Inet, Komplett etc. Funderar på ifall detta är en fördel/nackdel när det släpps nya saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Låter som en lagom dum idé. PCIe 8 pin är designad för 150 W. Kortets TDP är högre än 300 W och vad jag läst så drar 50-serien typ ingen ström alls från PCIe kontakten på moderkortet utan i stort sett all ström från GPUns strömkontakt.

Skrivet av Aeig:

Låter som att det är dags för en nätdel eller en adapterkabel från Corsair Det hade jag rekommenderat i första hand.

Mvh

Tack. Får ta en sväng till Inet och köpa ett nytt nätagg. Det jag har nu är gammalt.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Tack. Får ta en sväng till Inet och köpa ett nytt nätagg. Det jag har nu är gammalt.

Låter som ett klokt beslut när du har ett relativt dyrt och helt nytt kort

Antagligen kan du sälja det befintliga för några hundralappar också.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Någon som har koll på hur det var att köpa 5080 på Amazon på release. De har ju ett "luddigare" system tycker jag än t.ex. Inet, Komplett etc. Funderar på ifall detta är en fördel/nackdel när det släpps nya saker?

Helt klart något nätbutik som Inet, Webhallen, komplett eller liknande skulle jag rekommendera. Supporten på Amazon kan du inte räkna med. Vill du ha bra och enkel kommunikation är det det som gäller speciellt på en sdån dyr produkt som grafikkort.

Visa signatur

Permalänk

Fick nyss möjligheten att byta till MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch E

Så nu blir man med ett kort i nästa vecka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Fick nyss möjligheten att byta till MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch E

Så nu blir man med ett kort i nästa vecka

Vilket kort hade du köpt och vilken butik?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade köplats 71 på Asus Prime hos Inet vid release, ligger nu på plats 57 och leveransdatumet ändrades precis tillbaks till 3:e April för mig igen 😅 Verkar med andra ord inte varit något jätteparti med kort som gick iväg igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

Hade köplats 71 på Asus Prime hos Inet vid release, ligger nu på plats 57 och leveransdatumet ändrades precis tillbaks till 3:e April för mig igen 😅 Verkar med andra ord inte varit något jätteparti med kort som gick iväg igår.

Samma för mig..ändrades tillbaka till 3e April Kanske man ska försöka få tag i ett 5070Ti istället då..

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • ASUS TUF Gaming B850-Plus • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2560x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Vilket kort hade du köpt och vilken butik?

Mvh

Hade lagt på en MSI GeForce RTX 5080 16GB Suprim SOC hos Inet. MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch E var en av modellerna jag hade som alternativ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Helt klart något nätbutik som Inet, Webhallen, komplett eller liknande skulle jag rekommendera. Supporten på Amazon kan du inte räkna med. Vill du ha bra och enkel kommunikation är det det som gäller speciellt på en sdån dyr produkt som grafikkort.

Vet inte om jag tycker det är bättre där. Svenska butiker har hemliga kösystem och skickar ut erbjudanden beroende på medlemsnivå. Du kommer aldrig få ett kort om du inte satt och refresha kl 15 på release.

Får du ett kort via Amazon (viktigt att det inte är någon skum third party) så har du samma rättigheter till att ångra köp och RMA som i svenska butiker.

Permalänk
Medlem

5080 (Prime) på plats. Blev ett Corsair-nätaggregat igen.

Redo att smida hästskor i 4k.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite irriterande när lager status på färdigbyggen med 5080 står med 50+ på lager på komplett här i Norge när inte ett enda kort finns å köpa löst.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

Lite irriterande att Inet säger att de går efter turordning @Inet (via supporten) när man ligger bland de första 10 i kön, men ser att andra får sitt kort levererat med en kö plats på typ 50+ på samma kort. (grattis till er!)

Säg istället att ni inte följer turordningen isåfall så slipper man bli besviken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

Yep samma här, var på köplats 60 (innan igår, lär vara lägre nu) och gick från 5e Mars till 3e April.

Permalänk
Medlem

Datumen är bara placeholders, gällande Inet så är det vi vet:
De skulle få en stor leverans i mitten/slutet på februari.
De skulle få en stor leverans i mitten/slutet på mars.
De skulle få in kort löpande också i mindre volymer.
De är relativt säkra på att alla förbokningar är levererade innan 31/3.

Sen är det mer intressant att turordningslistan verkar fungera lite knackigt, vad det beror på är oklart.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

5080 (Prime) på plats. Blev ett Corsair-nätaggregat igen.

Redo att smida hästskor i 4k.

https://i.ibb.co/99NXFxnd/20250214-170909.jpg

Schysst! Vad är det för chassi?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Schysst! Vad är det för chassi?

Lian Li a3 mATX. Väldigt nöjd med det. Har beställt en frontpanel i valnöt men den är försenad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Lian Li a3 mATX. Väldigt nöjd med det. Har beställt en frontpanel i valnöt men den är försenad.

Såg riktigt nice ut. Kollade på en massa chassin av mindre modell för att byta ut Fractal R4 men landade på ett Lian Li O11D Mini för att det stöder ATX och jag inte hade lust att byta moderkort. Hade dock varit gött med något så pass litet som A3 som ändå stödjer ATX nätagg!

Har idag fått hem det nya chassit och köpt ett Corsair SF850 så snart har jag krympt systemet jag med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Beställde ett 5080 så fort det gick att komma igenom betalningen på Webhallen vid släppet, men fick inget av de första korten, först fick jag grön bock men den blev nån dag senare gul och jag fick ett mail om att jag var i kö, men ännu inget datum, så nu står allt annat i bygget och väntar... Får se när det kan dyka upp nått

Resten av bygget:

Är det nån här inne som har fått MSI trio? Som kan ge input om hur det verkar? Ok temp, ljud och OC?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Nu har 5080t fått sitt nya hem. Dock blev det lite väl tight för min smak med längden på 12v6x2 kabeln... Känner inte för att riskera att något smälter.
Ljusshowen har tonats ner rätt rejält, och plasten på skyddsplasten på insidan av glaset är borta 🙂.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tallem:

Nu har 5080t fått sitt nya hem. Dock blev det lite väl tight för min smak med längden på 12v6x2 kabeln... Känner inte för att riskera att något smälter.
Ljusshowen har tonats ner rätt rejält, och plasten på skyddsplasten på insidan av glaset är borta 🙂.
<Uppladdad bildlänk>

Är det ventus oc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Är det ventus oc?

Ja, snikvarianten från MSI. Hade hellre haft ett Asus Prime, men är åtminstone glad att jag inte betalat mer än MSRP.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Är det nån här inne som har fått MSI trio? Som kan ge input om hur det verkar? Ok temp, ljud och OC?

Är väldigt nöjd med mitt, tyst och svalt, ~35c idle och ~55c vid spelbelastning och då susar fläktarna i ~1000rpm

Har inte pressat kortet något utan har haft det undervoltat till 925mV och skruvat upp frekvensen till 3020MHz utan problem, skulle inte bli förvånad om det skulle går att slänga på ytterligare 2-300 MHz om man tar bort undervolten och återgår till stock och då är du uppe och nafsar på ett stock 4090.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 White

ASUS B650E-F | AMD 9800X3D | MSI RTX 5080
Corsair 32GB 6000MT/s

Permalänk

Min Ventus 5080 (inte plus varianten) har vanligtvis ganska höga temperaturer. GPU:n ligger mellan 70 och 75 grader, medan minnestemperaturen ligger på 80 till 88 grader. Jag är lite oroad över minnestemperaturen och har försökt undervolta samt minska strömförbrukningen, men det gör ingen större skillnad – kanske 2 grader lägre. Den högsta temperaturen ser jag i Plague Tale: Requiem, vilket är nästan samma nivå som i FurMark med maximal strömförbrukning på 360 W. Power draw ligger generellt mellan 280 och 360 W beroende på spel. Kortet kan överklockas till 3050–3150 MHz på kärnan och 16000 MHz på minnet, men det påverkar inte minnestemperaturen nämnvärt heller.

Har någon erfarenhet av liknande temperaturer eller tips på hur man kan få ner minnestemperaturen ytterligare? Kan det vara farligt på gpun med dessa temp på lång sikt?