är detta bra att klocka? speldator typ..

Permalänk

är detta bra att klocka? speldator typ..

tjena jag har tänkt införskaffa mig lite grejer till ny speldator. lessen om de kansek e i fel tråd flytta den isf.

funtar på:

ABIT IC7 (hört att den e jävligt bra att överklocka med)
P4 2,6 533
512 meg ram (vet ej vad)

nu till frågan: vad är det för skillnad på IS7 och IC7? är IC7 ett bra val?
har tänkt klocka dessa grejer lite, hur mycket klarar jag på orginal fläkten? upp till 3,0?

vilket minne är bäst? funtar på kinston minne.

och sist men inte minst är det mycekt prestandaskillnad mellan 533 och 800 fsb. varför skall man välja just 800? inte mycket skillnad mot 533?

Visa signatur

Snart 30 och fortfarande nörd!

Permalänk
Medlem

Det är mycket skillnad mellan 533 och 800, för det första så klockar 800 bättre (oftast) och den har HT.

Moderkortet är bra för överklockning, och för minnet så passar det bra med ett par vettiga PC3500 moduler.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Handla en prolle med 800 MHz buss i stället...
Corsair gör mycket bra minnen, satsta på XMS3200C2 minnena =D Dem är grymt bra

Visa signatur

Ölkorv är gott.

Permalänk

JAg har beställt ett http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=EP4PCA3PL

Ruskigt bra om du ska klocka. I de flesta tester 5-6 FSB mhz lägre än ABIT och ASUS men detta kan ge 3.2 v till minnena vilket gör att med corsair så kan man kräma på rejält.

Permalänk
Medlem

Om du ska klocka en p4, tänk på att CAS inte är lika viktigt som hastigheten... därför kan man tjäna mer på 3500 eller snabbare minnen än 3200:or med låg CAS.

TwinMOS med Winbond är mkt prisvärda... eller OCZ 3500:or.

3ghz borde du komma upp i, kanske även utan att byta kylning... ska du klocka högt, tänk vattenkylning eller liknande

800mhz fsb är självklart.

Abit IC7 och IS7 är baserade på olika chipsets.. i875 på IC7 och i865 på IS7. Detta medför att IS7 inte har "officiellt" stöd för PAT och att IS7 inte komemr att stödja prescott (vilket senare upptackes vara en värdelös skillnad eftersom i875 inte heller kommer göra det i det utförandet den finns just nu).

skillnaden på prestanda är inte så stor mellan mobos med i875 och i865, däremot har i875 bord oftare CSA än deras billigare motsvarigheter, vilket är kul ifall man har gigabitnätverk hemma..

rent FSB mässigt tror jag ASUS P4P800 Deluxe står i toppen.. men den har lite taskig Vcore.