Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB vs Samsung 9100 PRO Gen 5 2TB

Permalänk
Medlem

Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB vs Samsung 9100 PRO Gen 5 2TB

Vilken av dessa skulle ni välja och varför?

Kingston Fury Renegade

Samsung 9100 PRO

Permalänk
Medlem

Ju billigare ju bättre för min del, även det billigare är snabb nog. Tänk på att man behöver pcie 5.0 på moderkortet för 9100 pro's högre hastigheter också.

Jag skulle inte köpa någon för de priser då jag köpt Fury Renegade billigare över 2 år sedan men just nu, ifall man vill ha lite snabbare och med dram samt inte behöver köpa från Inet, hade jag nog rekommenderat Samsung 990 Pro SSD pga. pris/prestanda (1689kr, jag köpte dock inte för 1500kr under helgen).

Finns även billigare gen5 som Crucial T710 jag hade rekommenderat över 9100 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ju billigare ju bättre för min del, även det billigare är snabb nog. Tänk på att man behöver pcie 5.0 på moderkortet för 9100 pro's högre hastigheter också.

Jag skulle inte köpa någon för de priser då jag köpt Fury Renegade billigare över 2 år sedan men just nu, ifall man vill ha lite snabbare och med dram samt inte behöver köpa från Inet, hade jag nog rekommenderat Samsung 990 Pro SSD pga. pris/prestanda (1689kr, jag köpte dock inte för 1500kr under helgen).

Finns även billigare gen5 som Crucial T710 jag hade rekommenderat över 9100 pro.

Blir inte Crucial T710 varmare än Samsung 9100 PRO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kingston Fury Renegade

Samsung 9100 PRO

Om du är intresserad av PCIe 5 så är väl https://www.inet.se/produkt/4306119/kingston-fury-renegade-g5... ett relevant alternativ också

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köp gen4. Det räcker gott och väl. Snabbt går det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Blir inte Crucial T710 varmare än Samsung 9100 PRO?

Jag har ej haft någon gen5 ssd men inte baserat på det jag kollat upp nu. Vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag har ej haft någon gen5 ssd men inte baserat på det jag kollat upp nu. Vad baserar du det på?

Har läst att samsung har bra temperaturer och funderar på hur crucial ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Har läst att samsung har bra temperaturer och funderar på hur crucial ligger till.

Titta på strömförbrukningen. T705 är varmare men T710 ungefär samma. I vilket fall bör man ha någon liten heatsink för gen5 ssd.

Permalänk
Medlem

Ja fick Renegade för G5 för 400 mer.. Sen vet inte jag hur tight din budget och beror på datorn, men satte ihop en dator nyligen och när jag ändå pungar ut 28k typ så vill man ju ändå ha en Gen 5 tkr jag Må va onödigt snabbt, men kommer kännas latest gen iaf Inet hade nån rea på den, vet inte om det är kvar.. Men G4 för 1999 eller G5 för 2399 så är det ett självklart val för mig.

2.250 på Amazon just nu.
https://www.amazon.se/dp/B0F4455L4R/ref=asc_df_B0F4455L4R/?ta...

Permalänk
Medlem

Renegade är mitt val av dessa två.
Visst samsung är snabbare o gen 5 men renegade disken är långtifrån slö.

Vad som för min del är viktigare är typen av Nand minne och antalet skrivningar/TBW=Terabytes Writen det har.
https://www.techpowerup.com/ssd-specs/kingston-fury-renegade-...
https://www.techpowerup.com/ssd-specs/samsung-9100-pro-2-tb.d...
Samsung TBW=1200
Renegade TBW=2000

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Kingston, eftersom den har 800 TBW längre förväntad livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon366566:

Kingston, eftersom den har 800 TBW längre förväntad livslängd.

Det spelar nog ingen som helst roll.

Roughly how long should a 1,200 tbw ssd last?

Citat från reddit " Average consumer write is 12TB/year, so 100 years. 50 if you double that. Far longer than usable life of the PC."

Källa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Det spelar nog ingen som helst roll.

Roughly how long should a 1,200 tbw ssd last?

Citat från reddit " Average consumer write is 12TB/year, so 100 years. 50 if you double that. Far longer than usable life of the PC."

Källa

Jo, det spelar roll då det visar att kvaliteten på NANDen är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon366566:

Jo, det spelar roll då det visar att kvaliteten på NANDen är bättre.

Lika lite som att längre garanti på nånting alltid betyder bättre kvalitet.

Du kan ha exakt "samma" nand på 2 olika SSDer.
Den ena är en väldesignad disk med en bra kontroller med en lagom mängd cache.
Den andra är en billig disk med en stendum kontroller och utan cache.

Går man bara på NAND spec så är diskarna identiska.
Men i verkligheten så kommer första disken vara betydligt snällare mot flashen och ha bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kingston Fury Renegade

Samsung 9100 PRO

För 2k ish hade jag direkt köpt en Gen.5 M.2, sitter på en själv. Är en otrolig skillnad. Ska du ha lagringsdisk i M.2 köp en gen3 för småpengar kontra vad en Gen.5 kostar

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lika lite som att längre garanti på nånting alltid betyder bättre kvalitet.

Du kan ha exakt "samma" nand på 2 olika SSDer.
Den ena är en väldesignad disk med en bra kontroller med en lagom mängd cache.
Den andra är en billig disk med en stendum kontroller och utan cache.

Går man bara på NAND spec så är diskarna identiska.
Men i verkligheten så kommer första disken vara betydligt snällare mot flashen och ha bättre prestanda.

Ja det är verkligen stor skillnad på olika diskar, generelt sett så är konsument diskar ganska dåliga om man jämför med enterprice varianterna i krävande miljöer. Jag har varit med om att 2st sata enterprice diskar är betydligt vassare än en pcie 4.0 som i teorin skall klara 7x så mycket.
En konsument ssd klarar bara hålla sin prestanda en liten stund, sen sjunker prestandan som en sten.
Medans en Enterprise klarar sin spec kontinuerligt dygnet runt.

Så kommer aldrig mer köpa en konsument disk, hellre en begagnad Enterprise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Ja det är verkligen stor skillnad på olika diskar, generelt sett så är konsument diskar ganska dåliga om man jämför med enterprice varianterna i krävande miljöer. Jag har varit med om att 2st sata enterprice diskar är betydligt vassare än en pcie 4.0 som i teorin skall klara 7x så mycket.
En konsument ssd klarar bara hålla sin prestanda en liten stund, sen sjunker prestandan som en sten.
Medans en Enterprise klarar sin spec kontinuerligt dygnet runt.

Så kommer aldrig mer köpa en konsument disk, hellre en begagnad Enterprise.

Är det inte overkill att ha en sådan för hemmabruk? 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är ordentligt overkill med M2 SSD jämfört med sata SSD. Men ska man ha det bästa så är det overkill man ska gå på såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag gillar overkill,
Jag skall skaffa enterprice nvme till mina proxmox noder. Helst skulle jag villja ha u.2 diskar men är få som är 7mm så får kanske bli m.2.

I min nas så har jag även en snabb pool på 4st sas 12G i striped mirror konfiguration, Det använder några av mina Virutuella maskiner och containrar som delad lagring.

Sen har jag en 8 diskar bred z2 pool för bulk lagring.

Sen glömde jag skriva att operativsystem behandlar enterprice och konsument diskar annorlunda. En enterprice har ett kondensator batteri som gör att den hinner skriva allt i cache om det skulle bli strömavbrott, därför betraktar den datan skriven när den är i cache medans en untan powerloss protection måstea data blivit skriven.

Så sync writess blir riktigt dåliga utan powerloss protection.