MK under 2000kr = Asus TUF Gaming B850-Plus WiFi?

Permalänk
Medlem

MK under 2000kr = Asus TUF Gaming B850-Plus WiFi?

Letar efter MK både mATX/ATX runt 2000kr, men helst under, till mitt 7800/9800X3d + 9070XT spel-burk...

Har snöat in på Asus TUF Gaming B850-Plus WiFi, bra reviews och populärast på Prisjakt (vet inte om det är något att gå efter) och det är billigaste B850 (inkl. Asus-rabatten) vad jag kan se på Prisjakt.

De B650 som har gott rykte ligger på samma ungefär samma pris och vad jag förstått så är B850 bara en mindre uppgraderingar av B650 så det kanske inte spela så stor roll vad man väljer.

Finns det något annat MK som ni skulle kolla på istället?

Permalänk
Medlem

Just nu hade jag valt Asus B850 Max Gaming Wifi white

Liten skillnad, lite beroende på vad man behöver, men den har fler pcie x16 platser istället för ett par USB.

Samt i lager tidigare och från Inet, vita färgen är också snyggt

Edit: nvm, Plus för samma pris är bättre. Iaf om man inte behöver extra pcie x16 platser.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tittat på Asus Rog Strix B650E-F. Med kickback från Asus landar det precis över din budget, men betydligt stabilare och mer framtidssäkert skulle jag säga.

edit: Kan vara så att B850 TUF är bättre ser jag när jag läser lite. 14+2+1 istället för 12+2+1. Lite oklar på om hur stor roll det spelar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

ASRock B850 Pro-A ska tydligen ha jättebra VRM's.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14363675 - 1790:- *

Permalänk
Medlem

Använder ett Asus TUF Gaming B850-Plus WiFi. Fungerar klockrent!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

MSI MAG B650 Tomahawk WiFi?

Kör det själv och fungerar prima med ett 9800X3D för mig.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7153870

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Jag körde på detta i min burk, https://www.amazon.se/dp/B0F7X4NZRL/ref=asc_df_B0F7X4NZRL/?ta...

tyvärr lite över budget men mycket trevlig kort där även första PCIE X16 är högt uppe, brukar annars vara slot #2 vilket gör det tight för grafikkort i mATX. Jag kör det med en 9800X3D och det funkar givetvis utan några som helst problem.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Lägg till 1200 kr och få ett bättre kort. https://www.amazon.se/MSI-X870-TOMAHAWK-WIFI-moderkort/dp/B0D...

Asrock skulle jag hålla mig ifrån. Många som fått brända Prollar!

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

MSI MAG B650 Tomahawk WiFi?

Kör det själv och fungerar prima med ett 9800X3D för mig.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7153870

Kör samma. Köpte det för 1790kr + cashback. Galet prisvärt kort.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mig ett Asus TUF Gaming B850-Plus WiFi som är påväg nu, 2000kr är ett bra pris + asus cashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn0bb3n:

Letar efter MK både mATX/ATX runt 2000kr, men helst under, till mitt 7800/9800X3d + 9070XT spel-burk...

Har snöat in på Asus TUF Gaming B850-Plus WiFi, bra reviews och populärast på Prisjakt (vet inte om det är något att gå efter) och det är billigaste B850 (inkl. Asus-rabatten) vad jag kan se på Prisjakt.

De B650 som har gott rykte ligger på samma ungefär samma pris och vad jag förstått så är B850 bara en mindre uppgraderingar av B650 så det kanske inte spela så stor roll vad man väljer.

Finns det något annat MK som ni skulle kolla på istället?

Allt beror på vad du vill ha! Är det rent generellt utan några specifika behov på antal portar eller estik så skulle jag säga att moderkort kvittar så länge du har vettig vrm (minst 10-12 faser)

Däremot här hade jag nog snarare kollat på vilken tillverkare det är och hur deras support/rykte är och då finns det bara ett val vilket är MSI.

Asus, horribel support där dom gång efter gång visat att dom skiter fullständigt i deras kunder.
Gigabyte, även dom har varit i blåsvädret och för något år sen hanterat det ruskigt dåligt (utan att efteråt bevisat att dom bättrat sig)
Asrock, har varit en hel del problem hos dom med bios/moderkort som bränner cpuer. Tror dock detta är mestadels på betyderligt dyrare moderkort.
MSI, inte direkt hört något negativt om dom i större skala.

Och med den retoriken så landar vi på denna
https://www.webhallen.com/se/product/377387-MSI-B850-GAMING-P...
B650 utgår då det är ett äldre chipset och stöd/nya bios kommer troligen lite längre på ett b850 moderkort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Allt beror på vad du vill ha! Är det rent generellt utan några specifika behov på antal portar eller estik så skulle jag säga att moderkort kvittar så länge du har vettig vrm (minst 10-12 faser)

Däremot här hade jag nog snarare kollat på vilken tillverkare det är och hur deras support/rykte är och då finns det bara ett val vilket är MSI.

Asus, horribel support där dom gång efter gång visat att dom skiter fullständigt i deras kunder.
Gigabyte, även dom har varit i blåsvädret och för något år sen hanterat det ruskigt dåligt (utan att efteråt bevisat att dom bättrat sig)
Asrock, har varit en hel del problem hos dom med bios/moderkort som bränner cpuer. Tror dock detta är mestadels på betyderligt dyrare moderkort.

B650 utgår då det är ett äldre chipset och stöd/nya bios kommer troligen lite längre på ett b850 moderkort.

@norrby89
Asus tuf gaming B850m plus wifi har 14+2+1 (80A) så borde räcka en bit.

Permalänk
Medlem

Kör på B850 så att du får PCIE 5.0, eller B650E som detta: https://komponentkoll.se/produkt/1409213-asus-b650e-max-gamin... annars räcke ju ett A620, då B650 utan E, inte har PCIE 5.0 ändå.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köp det kort som har de features du vill ha, prestandaskillnaden är försumbar.

Här finns en lista med alla kort där du kan jämföra.
AM5-lista

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk

Byggde nytt AM5-system för ~2v sedan och drog på med ett Gigabyte AORUS ELITE X870e. Kruxet där var att moderkortet visar röd lampa oavsett om det var naket eller med enstaka komponenter. Ingenting fick det att fungera eller visa bild, så röstar ned Gigabyte då jag även haft problem med dem i GPU-sammanhang tidigare.

Gick iväg och plockade upp ett MSI B850 Plus Gaming Wifi på NoN (förvisso ~2500:- där, men finns för 1990:- på Webhallen och Elgiganten) som fungerade direkt vid första montering av delarna. Känner att det var riktigt prisvärt och som gammal ASUS-fanboy är jag nu av åsikt att MSI rockar - därmed rekommendation.

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem

ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI

1 989,00 kr på Proshop

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | Asus TUF Gaming B850-PLUS | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 32GB 6000 | Corsair 5000D | Freezer III Pro 420MM

Permalänk

Kan bara rekommendera just ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI köpte det till min nya gamingdator otroligt bra moderkort med mängder av funktioner samt 3 NVME platser varav en av dom är PCI Ex 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@norrby89
Asus tuf gaming B850m plus wifi har 14+2+1 (80A) så borde räcka en bit.

Självklart, men är det någon skillnad mot ett moderkort med 12+2+1? Förmodligen inte.

Så vill man då utesluta tillverkare så är asus där tillsammans med asrock och gigabyte på listan med tillverkare man kanske borde undvika och kvar är msi

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Många pro asus här, förmodligen av gammal vana, men ASRock är ett underdogmärke som alltid gör bra kort.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånegrabb90:

Kan bara rekommendera just ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI köpte det till min nya gamingdator otroligt bra moderkort med mängder av funktioner samt 3 NVME platser varav en av dom är PCI Ex 5

3 M2 platser menar du nog.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag köper Asrock tills de ställer till problem för mig. De har varit helt klockrena och bombsäkra för mig sen de kom. De är dagens Abit.

Asus lever på lånad tid. De tar ordentligt betalt för märket till den kvalitet de levererar, det känns som man alltid får 20% mindre för pengarna när man köper Asus. Den dåliga service de behagar frambringa ska vi inte ens prata om. Jag har dock aldrig haft problem med deras hårdvara. Köper inte Asus som förstaval.

MSI och Gigabyte tar jag inte ens i med tång. De har gett mig och mina vänner så många problem genom åren. De är svartlistade för alltid.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Asus lever på lånad tid.

Känner lite så både gällande asus mk och deras routrar efter man såg gamer nexus "the asus dumpster fire" video.
https://www.youtube.com/watch?v=Vy_KWP04pfs&t=1099s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag köper Asrock tills de ställer till problem för mig. De har varit helt klockrena och bombsäkra för mig sen de kom. De är dagens Abit.

Asus lever på lånad tid. De tar ordentligt betalt för märket till den kvalitet de levererar, det känns som man alltid får 20% mindre för pengarna när man köper Asus. Den dåliga service de behagar frambringa ska vi inte ens prata om. Jag har dock aldrig haft problem med deras hårdvara. Köper inte Asus som förstaval.

MSI och Gigabyte tar jag inte ens i med tång. De har gett mig och mina vänner så många problem genom åren. De är svartlistade för alltid.

Ja, Steve sov inte på några dygn och gjorde den här videon, TLDW; Asrock B850 pro-A är ett prisvärt kort, undvik Asus. Detta är videon man bör se om man letar B850 under 2000kr
https://www.youtube.com/watch?v=hLMTT7-rfeM&t=1932s&ab_channe...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Ja, Steve sov inte på några dygn och gjorde den här videon, TLDW; Asrock B850 pro-A är ett prisvärt kort, undvik Asus. Detta är videon man bör se om man letar B850 under 2000kr
https://www.youtube.com/watch?v=hLMTT7-rfeM&t=1932s&ab_channe...

Jäkla bra video, mycket tid nerlagd på den känns det som

Permalänk

när det kommer till att välja rätt moderkort. så ska man tänka efter vilka funktioner man vill ha eller man behöver.
det kommer avgöra, vad för chipset man ska gå på och det kommer med avgör en hel del av priset med.
själv kör jag bara på High end chipset. allt för dom har dom funktioner jag vill ha och behöver, även om man få med funktioner som man heller inte vill ha och behöver med. bara för tänk på är följande när man väljer ett moderkort.

1. vad för funktioner är man ute efter.
2. behöver man dom funktionerna, som moderkortet har.
3. vilka funktioner man klara sig utan.
4. tänk på att low end och mid end chipset, oftast inte kan använda alla PCI banor för m.2 enheter eller dom kan se olika ut. alltså hur dom funkar och så vidare. oftast måste man stänga av en eller flera SATA platser för att kunna kör alla M.2 Platser på sådan moderkort, som har Low End eller Mid End Chipset. Detta gör många nybörjare fel på och inte läser hur banorna funkar, och där av oftast inser det sen när det köpt sådan moderkort med Low End eller Mid End chipset på.
5. köp det moderkort som en fyller dom funktioner man vill ha och behöver. alltså efter man ha läst vad moderkorten har för funktioner och så vidare....

så enkelt är det att välja moderkort.. =P

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Satt och kollade på lite olika videos. Beror på vad för cpu du kör. Kör du en Ryzen 9 i grövre form så ska vissa billigare vara sämre och du förlorar prestanda. Har byggt senaste 3 byggena i Asrock b650m-HDV/m2 då den ska klara av de mesta cpuerna utan att flaskhalsa och det är ett fint och simpelt moderkort. Ingen rgb uttag på det men annars allt annat. ☺️

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra med Asuskortet du länka. Det är ett bra kort med alla funktioner man behöver till ett vettigt pris.

Jag har byggt 3-4 datorer sista 5 åren och haft att göra med Asus, Gigabyte och MSI och klart bästa upplevelsen har jag med MSI. Det kommer jag bygga min nästa på som det ser ut just nu. Gigabyte är bra, lute tråkig design och bios men där finns det man behöver. Asus är snygga kort men ligger generellt lite dyrare i pris nuförtiden och deras boottider är( har varit) länge än konkurrenterna. MSI har alltid mycket funktioner för bra priser, snygga kort, bra bios och snabba bootar.
Men hittar man nått kort med bra pris tycker jag inte nått av dessa ska bortses. Så viktigt är inte kortet bara man har en bra bas typ B850 så bara kör. Där finns det man behöver och som nån skrev, det skiljer noll i prestanda om man inte ska maxa, överklocka, ha massa m2diskar eller annat.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Antalet problem beror också på hur många moderkort de säljer. Ju fler som säljs desto högre chans du hittar klagomål, men håller med om asus de är ofta dyrare än konkurrenterna och får inte mycket extra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar