MK under 2000kr = Asus TUF Gaming B850-Plus WiFi?

Permalänk
Medlem

Kör exakt det Asus-kortet med min 9800x3d. Väldigt nöjd måste jag säga.
Gör det det ska, stabilt, bra med finessser och portar för mitt bruk osv.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa ett asus moderkort just nu efter allt skit dom hållit på med tex sålt gamla trasiga moderkort som nya o scamat folk på rep avgifter för saker som inte är trasiga när dom skickat in deras rog ally på fix under garanti tiden på att få deras spakar utbytta för det är standard stick drift på dom.

Jag hade valt msi för dom är riktigt stabila och bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Antalet problem beror också på hur många moderkort de säljer. Ju fler som säljs desto högre chans du hittar klagomål, men håller med om asus de är ofta dyrare än konkurrenterna och får inte mycket extra.

Fast det är inte relevant utöver i asrocks fall, där det inte är en fördel för dom då dom säljer färre moderkort.

Hur företagen hanterar garantier och deras kunder har absolut noll med antal moderkort dom säljer. Eller menar du att asus bara för att dom säljer mest får hantera deras kunder som skit?
Problemet är som i asus fall där dom erbjuder reparationer på produkter utanför garanti som kostar avsevärt mycket mer än en helt ny produkt, eller nekar/drar ut på garantier osv, gamers nexus har gjort massvis med videos om det, samma gäller gigabyte.

Samt dyrare? Bygger runt 3-5 datorer om året och hjälper massvis med att plocka kitt och asus moderkortet kostar lika mycket som alla andra likvärdiga kort, bara ta tuf kortet här i tråden som går för 2000kr, likvärdigt kort från msi kostar 2000kr, likvördigt från asrock kostar 2000kr,likvördigt från gigabyte kostar 2000kr, så alla ligger inom någon hundralapp från varandra hur är då asus dyrare?

Sen i Sverige hanterar vi ofta garanti genom butiker, så hur företagen hanterar deras kunder påvärkar inte oss allt för mycket då det ofta ligger hos butiken (utöver där reparation är ett alternstiv men oftast byts produkter bara ut inom garanti tiden) men ändrar inte att man inte borde köpa produkter från företag som håller på som asus och gigabyte.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vad menar folk när dom säger "Framtidssäkert"? Vadå framtid? Köper man en AM5 socket så har man en AM5 Socket. Vad menar man med framtid? Handlar det om man köper nya ram stickor i framtiden och overklockar dom och då behövs ett bra moderkort? Snälla förklara eller sluta använd termen "Framtidsäkra". Hur lång framtid snackar vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är som i asus fall där dom erbjuder reparationer på produkter utanför garanti som kostar avsevärt mycket mer än en helt ny produkt, eller nekar/drar ut på garantier osv, gamers nexus har gjort massvis med videos om det, samma gäller gigabyte.

Ja Asus hantering av garanti ärenden har varit på tapeten rätt länge.
Konsument wiki kan alltid vara bra att hålla koll på.

https://consumerrights.wiki/Asus_voids_warranty_of_devices_se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bfjacke:

Vad menar folk när dom säger "Framtidssäkert"? Vadå framtid? Köper man en AM5 socket så har man en AM5 Socket. Vad menar man med framtid? Handlar det om man köper nya ram stickor i framtiden och overklockar dom och då behövs ett bra moderkort? Snälla förklara eller sluta använd termen "Framtidsäkra". Hur lång framtid snackar vi?

Pci-e 5.0, bra Vram som kan hantera många kärnor osv. Jag kollade runt massor nyligen och det första moderkort jag köpte som var MSI B850 gaming plus wifi så visade det sig ligga 15-20 grader högre i vcore-temp jämfört med Asrock och några Asus. Så det fick lämnas tillbaka och jag landade i Rog Strix B650e-f. Såhär i efterhand så tror jag faktiskt att TS TUF B850 hade varit ett bättre alternativ. Någon hundring billigare och med lite bättre chip för ljud, lite bättre chip för nätverk och några års erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Fast det är inte relevant utöver i asrocks fall, där det inte är en fördel för dom då dom säljer färre moderkort.

Hur företagen hanterar garantier och deras kunder har absolut noll med antal moderkort dom säljer. Eller menar du att asus bara för att dom säljer mest får hantera deras kunder som skit?

Samt dyrare? Bygger runt 3-5 datorer om året och hjälper massvis med att plocka kitt och asus moderkortet kostar lika mycket som alla andra likvärdiga kort, bara ta tuf kortet här i tråden som går för 2000kr, likvärdigt kort från msi kostar 2000kr, likvördigt från asrock kostar 2000kr,likvördigt från gigabyte kostar 2000kr, så alla ligger inom någon hundralapp från varandra hur är då asus dyrare?

Sen i Sverige hanterar vi ofta garanti genom butiker, så hur företagen hanterar deras kunder påvärkar inte oss allt för mycket då det ofta ligger hos butiken (utöver där reparation är ett alternstiv men oftast byts produkter bara ut inom garanti tiden) men ändrar inte att man inte borde köpa produkter från företag som håller på som asus och gigabyte.

Nu menar jag just antalet klagomål brukar vara högre om man säljer mer än de som säljer mindre av en produkt.

I alla fall inom massproduktion där inte varje produkt kollas utan kanske var 100 hundrade produkt kollas och ju mer du producerar ju mer kan slinka igenom som har något fel.

Nu är de finns ju alltid undantag från regeln. Får erkänna jag inte haft bra koll på pris historiken, men tidigare låg alltid asus lite högre i pris än konkurrenterna för få samma funktioner.

Har fått ett asus grafikkort för par år sedan och de är bra mycket bättre än lövblåsen från gigabyte. Förstår inte hur man lyckas få fläktar låta så mycket även under lätt last.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Ja, Steve sov inte på några dygn och gjorde den här videon, TLDW; Asrock B850 pro-A är ett prisvärt kort, undvik Asus. Detta är videon man bör se om man letar B850 under 2000kr
https://www.youtube.com/watch?v=hLMTT7-rfeM&t=1932s&ab_channe...

Skönt med lite fakta och mindre tyckande , nästan samma kort fast MATX versionen Asrock B850M Pro-A WIFI har jag själv tittat på då det är det billigaste B850 med vettiga features som 3st NVME platser, 4st minneskortplatser, Wifi samt gedigen lista över minnen som är testade och kompatibla, allt detta för under 1600:- .
Personligen tycker jag inte att det ger något att lägga mer pengar om man inte har specialkrav.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Inte nog med att det är en djungel med alla begrepp så ska man tänka på support med. Hade ingen aning om att ASUS hade så dåligt rykte. Ångrar lite mitt RX9070XT GPU jag köpte i veckan nu. Har alltid trott att de var ett bra märke men det var kanske länge sedan som någon skrev. Har köpt en del ASUS grejer genom åren och aldrig haft problem med dem.

...men är verkligen ASUS-supporten fortfarande dålig för svenska kunder?
Tycker ju att borde ha rykt upp sig efter ex. GamerNexus uppmärksammat det.

Hur som helst, tänkte köpa MK, CPU och RAM på NoN förenklare det något?
Sköter de retur/support i butiken eller hänvisar de till sin webb-support eller ASUS-supporten?

Vad gäller andra märken så har jag kollat på och kikat i excelfilen. Det är mest VRM som jag gått efter:

• ASrock har ju fått bra betyg i många tester men problemen med X3D har gett mig kalla fötter.

• Gigabit B850 Aorus, något dyrare men verkar ha bra VRM och usb-portar/headers.

• MSI verkar de betydligt dyrare "Tomahawk" och "Mortar" motsvara "Asus B850-plus" kortet. De har "hel" uppsättning av 80A respektive 60A på VRM. MSI's andra modeller verkar ha 1H/1L uppsättning som jag svårt att skaffa en uppfattning av hur bra de är så jag kollade faktiskt inte mer på dem men ska kasta ett öga på de ni rekommenderade.

Asus kortet verkar kortfattat vara mest prisvärt om man inte ska lägga till ett par 100-lappar till...

Permalänk
Medlem

Netonnet brukar sköta garantiärenden väldigt snabbt och enkelt i butik är min erfarenhet.

Sen om kortet väl fungerar vid installation så är det ju högst ovanligt att det går sönder kommande åren under vanlig drift med, jag skulle kört på kortet om du tycker att det har det du söker.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz