3D printer för att skriva ut stands till lego skepp.

Permalänk

3D printer för att skriva ut stands till lego skepp.

Hejsan.

Då jag vill börja skriva ut stands till min legosamling
så har jag kollat på att köpa en 3d printer.
Ingen erfarenhet alls av det tidigare.

Vad jag planerar att skriva ut är tex dessa på följande länk. Självklart kan det bli andra sorter med men det är en början.

https://www.printables.com/model/267597-modular-display-stand...

Och printern jag funderar på att köpa är en BAMBU LAB – A1 MINI COMBO 3D PRINTER.
Den är inte för stor och den verkar vara en bra och lätt nybörjar printer av allt jag läst. Är bara osäker om den klarar att skriva ut det som jag ska ha den till.

Ni som vet nåt om 3d printing. Kommer den funka för det jag ska ha den till? Eller är den för liten?

Till att börja med kommer jag bara att printa delar till stands för legosamlingen och inget annat.

Stort tack på förhand

Permalänk
Medlem

En liten råga utanför ämnet:
Varför inte bygga stand i lego bara? 🙂

Angående ämnet så kan ja inget om 3D printer, annat än att just Bambolabs värkar okej för nybörjare troligen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har haft flera skrivare de senaste 10 åren och kan inte säga annat än gott om Bambulabs A1! Det har verkligen bara funkat, många många rullar filament igenom utan att behöva laga/kalibrera/ställa in något särskilt. Jättetrevligt med en skrivare som inte behöver vara sin egen hobby utan bara producerar grejer utan att klaga

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts, Bambulab A1, eller A1 mini om storleken räcker till skulle fungera utmärkt. Lägg till en AMS lite, om du vill kunna printa ex en text med en annan färg. Det går att göra manuellt också om det inte är allt för många färgbyten.

Permalänk
Medlem

Annars om du inte själv vill investera i en så kan du köpa 3D-utskrifter, här t.ex:
https://rapidprototypingsolutions.se/

Jag har själv köpt utskrift därifrån med "ritningar" jag hittat på nätet, kostade inte heller många kronor.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Om du bryr dej om att äga det du köper så rekommenderar jag att du läser på lite mer om Bambulab. Deras printrar blir mer och mer nerlåsta till att använda endast deras mjukvara och molntjänster.

Permalänk
Medlem

Verkligen säker på att du inte har liiiite mer utrymme hemma? En "normal"-stor är nog inte alltför större gissar jag.
Ser nämligen att skrivarhuvudet sitter på en arm som i sin tur sitter i en enda stolpe.
Alltså ser jag framför mig sämre precision i höjdled (Z-led). Eftersom armen bara är fäst i ena änden, så blir det en hävstångseffekt, som bör bli mer uppenbar ju längre åt vänster den skriver ut. Lite större skrivare har denna arm fast i två stolpar, eller en ram, för ökad stabilitet.

Anyway, kanske inte är en issue, de som har skrivaren kanske vet bättre.
Bara en tanke iaf.

Om skrivaren är för liten för det du har tänkt att skriva ut?
Tyvärr är det lite för många kombinationer av modeller för att enkelt svara på den frågan. Det där verkar vara modellspecifika ställ, och klura ut en kombination för att svara på frågan är för jobbigt.
Men gör som så, att du laddar hem en slicer, anger att du har en sådan här mini-skrivare och provar. Jag kör med PrusaSlicer, tror säkert att Bambu kör sin egen. Ladda hem den, skicka in modellerna i slicern och se om storleken räcker till.
Alternativt ange ett exempel på exakt vilka modeller du hade tänkt att skriva ut, så kan nån här se vad som händer i en slicer.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Annars om du inte själv vill investera i en så kan du köpa 3D-utskrifter, här t.ex:
https://rapidprototypingsolutions.se/

Jag har själv köpt utskrift därifrån med "ritningar" jag hittat på nätet, kostade inte heller många kronor.

Du har säkert rätt. Jag skickade in en modell jag har tänkt att skriva ut hemma, och priset var rätt rimligt. 130-spänn.

Det man inte tänker på, är att kostnaden för plasten är den minsta utgiften i en sån här business.
Den som skriver ut och vill ha betalt för det, vill ju ha en återbetalning för sin investering, dvs 3D-skrivaren. Betalt för strömmen som går åt, ev lokal-kostnad, ev dator-arbete, administrering, förpackning/frakt. Samt tjäna nån krona.

15 spänn säger min slicer att min modell kostar i plast.
Men lägger man på allt ovan som jag nämner, så landar man nog bortåt 130...

Ett annat alternativ, är man hittar en förening som pysslar med sånt här, en makerspace t.ex.
Här är en jag känner till: https://eskilstuna-makerspace.se/

Tredje alternativet är att man hittar en privatperson som är villig att skriva mot plastkostnaden.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Stort tack för alla svar.

Klart jag skulle kunna bygga customstativ till varje set i lego men då jag har över 170 Star wars set så skulle det bli alldeles för mycket byggande av stativ och extrema mänder legobitar bara för det och mycket testande av vad som passar till varje set, kollat runt att köpa olika customställ men där drar priserna iväg betydligt mer då jag inte bara ska ha några stycken.

Därav tror jag att skaffa en 3D printer är bästa sättet för min del just nu, en dag kanske man lär sig att customdesigna egna och printa ut.

Har även annat än just Star Wars lego som är tänkt att få egna ställ med.

Får kolla runt lite mer helt enkelt och kanske gå på en lite större skrivare. Plats finns för det.

Stort tack än en gång för alla svar