Apples mobilkrets piskar AMD och Intel i Geekbench

Permalänk
Skrivet av urbanist:

De tre första kommentarerna i den här tråden? Alla tre är negativa till den höga prestandan.

Hade de varit det om inte för att det är Apple tro? Apple-hat är ju vardagsmat på teknikforum

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Som sagt, jag och förmodligen dom flesta skulle inte märka någon större skillnad, det absolut ända skillnaden i mitt användande är annonser på sweclockers som tar typ 1 sekund extra innan dom hoppar in, men hindrar mig inte från att börja använda sidan innan dess.

Du tillhör förmodligen i sånt fall inte merparten av användare är inte svårare än så. Jag själv tror mig dock vara det utöver att jag försöker minimera sociala medier och använder mer eller mindre bara Facebook. Men i övrigt så använder jag den mer eller mindre till samma saker som sambon och min mor som båda defenetift tillhör "merparten av användare"

1 sekund och när dom laddas in hoppar hemsidan till och förskjuter det du just skulle trycka på, dvs man tvingas att sätta 1 sekund till för varje steg när man söker på hemsidor... behöver man söka på ett dussintal ställen och man klickar fel för att man måste vänta på sidan som laddas... då går det lätt flera minuter extra i fel klick och irritation.

Tror snarare att du är i minoriteten, eller nja, den äldre befolkningens del har ju ökat, och dom reagerar ju långsammare så kanske majoriteten av smartphone användare snart är över 35 år 🤭

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Som sagt, jag och förmodligen dom flesta skulle inte märka någon större skillnad, det absolut ända skillnaden i mitt användande är annonser på sweclockers som tar typ 1 sekund extra innan dom hoppar in, men hindrar mig inte från att börja använda sidan innan dess.

Du tillhör förmodligen i sånt fall inte merparten av användare är inte svårare än så. Jag själv tror mig dock vara det utöver att jag försöker minimera sociala medier och använder mer eller mindre bara Facebook. Men i övrigt så använder jag den mer eller mindre till samma saker som sambon och min mor som båda defenetift tillhör "merparten av användare"

Skrivet av Hoppitoss:

1 sekund och när dom laddas in hoppar hemsidan till och förskjuter det du just skulle trycka på, dvs man tvingas att sätta 1 sekund till för varje steg när man söker på hemsidor... behöver man söka på ett dussintal ställen och man klickar fel för att man måste vänta på sidan som laddas... då går det lätt flera minuter extra i fel klick och irritation.

Tror snarare att du är i minoriteten, eller nja, den äldre befolkningens del har ju ökat, och dom reagerar ju långsammare så kanske majoriteten av smartphone användare snart är över 35 år 🤭

Jag tror ni båda har rätt men pratar om lite olika saker. Det går inte att neka att telefoner har blivit både mer effektiva och snabbare, det kommer ju nya chip varje år och de är alla uppmätt bättre än de tidigare.
Den upplevda skillnaden har dock minskat med åren (generellt, då detta är subjektivt) vilket kan ha bidragit till senare årens trend med krav från konsumenterna på längre tid av uppdateringar. En HTC som såldes med android 2.3 kanske inte ens var kapabel att köra version 4.4 medan det säljs nya telefoner med senaste OS som har cpu-benchmarks nästan identiska med min över 5 år gamla Sony, och dessa planeras kunna få nya OS i ett antal år framåt. Det finns helt enkelt mer overhead idag, men en persons behov och upplevelse är alltid individuell.

Med det sagt så är ändå skillnaden mellan processorerna det som jag överväger bland top 3 viktigaste faktorerna när jag nu letar efter ny telefon. Något som jag förövrigt inte ens hade sysslat med om inte skärmen på min ovan nämnda Sony fått ett grönt streck vertikalt rakt över mitten.

(exempel är från Android, men liknande gäller apple med skillnaden kring diskussionen om uppdateringar)

Permalänk
Medlem

Geekerwans video lanserad (man får använda engelsk undertext):

https://www.youtube.com/watch?v=Y9SwluJ9qPI