Apples mobilkrets piskar AMD och Intel i Geekbench

Permalänk
Melding Plague

Apples mobilkrets piskar AMD och Intel i Geekbench

A19 Pro får högre enkeltrådat resultat i Geekbench än bland annat Ryzen 9 9950X3D.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande, men vad ska man som Apple-användare göra med all denna enkeltrådade kraft?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 99% av alla användare skulle klara sig med prestandan man fick för 10 år sen så känns detta ganska "meeh" hade varit extremt mycket mer intressant om prestandan istället hade varit 20-30% sämre än förra generationen men extremt mycket mer energi effektiv!

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Hur står den sig emot M4 som deras bättre iPad har?

Jag själv har en iPad M4 PRO och man skulle kunna tro att den är så inihelvete snabb men i verkligheten så inget en helt random person ens skulle notera utan tro det var en billig iPad om tangentbordet ej är inkopplad. Dessutom lite komisk att jag behöver starta om den varannan vecka för att original tangentbordet ej ska lagga osv.

Så jag påstår att behov av bättre prestanda finns, men det finns också behov av att inte slösa pengar i onödan. Alltså alla behöver inte köpa en mobil för över 20 000kr, däremot skulle nog en väldigt stor del av befolkningen märka skillnad på dessa och de billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Imponerande, men vad ska man som Apple-användare göra med all denna enkeltrådade kraft?

Det undrar jag också när folk köper dyra telefoner (allt över 3000kr) medan jag har en low end från flera år sedan. Däremot kan jag inte säga det inte alls stör mig att folks mobiltelefoner är snabbare än min dator haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Se till att vardagliga saker går snabbt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt negativt här inne - se på den tekniska aspekten istället, de har lyckats göra ett mobil-chip snabbare än ett varmt desktop-chip som Ryzen 9 9950X3D. (enkel trådat då)

Rent tekniskt sätt så är det galet imponerande. Sen kan jag inte heller komma på något resonemang till vad man ska nyttja den kraften i på sin telefon. Men imponerande non the less

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Tycker det är väldigt negativt här inne - se på den tekniska aspekten istället, de har lyckats göra ett mobil-chip snabbare än ett varmt desktop-chip som Ryzen 9 9950X3D. (enkel trådat då)

Rent tekniskt sätt så är det galet imponerande. Sen kan jag inte heller komma på något resonemang till vad man ska nyttja den kraften i på sin telefon. Men imponerande non the less

/Daniel

Håller med om negativa tonen.
Dock är det inga som helst problem att nytta kraften, min iPad M4 känns seg för väldigt mycket. Bara ta saker som att starta ett spel. Sedan går både iPhone och iPads att använda som en vanlig dator med extern skärm, tangentbord och mus.
Men pengar är en vettig faktor, det är lite som att varenda husägare har ett behov av en minigrävare för lite trädgårdsarbete, varenda husägare behov uppväger dock inte kostnaden för en sådan minigrävare. Utan de får ta sin spade och slita.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

A19 Pro leder till M5. Så en utvecklings-cykel ger flera olika cpu:er, väldigt effektivt för ett bolag som Apple.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Apple pushar väl för mer avancerad videoredigering direkt i mobilen och även Apple Intelligence som båda borde gynnas av bättre prestanda?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Bygga en laptop?

https://www.macworld.com/article/2832014/apple-may-launch-a-l...

Permalänk
Medlem

Mobiler för 15000kr+. Helt sanslöst vad folk lägger pengar på, årligen..

Permalänk
Medlem

Och fortfarande kan man inte ha den i dockat läge och använda som en dator...
Tänk om den bytte till MacOS när man koppla in skärm o tangentbord. Skulle köpt en på direkten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och fortfarande kan man inte ha den i dockat läge och använda som en dator...
Tänk om den bytte till MacOS när man koppla in skärm o tangentbord. Skulle köpt en på direkten.

Det är där iPad kommer in i bilden. Riktigt bra multitasking där nu iom iPadOS 26, vilket just påminner mer om macOS. Stöd för externa skärmar, mus och tangentbord har funnits länge.

Att köra macOS på iPad har Apple gjort försök med.

Permalänk
Medlem

Skulle mer än gärna se Microsoft återuppta Windows Mobile och använda något liknande chip i dessa. Förutsatt att de kunde köra riktigt Windows 11 och docka till extern skärm och tangentbord. Skulle vara en dröm att ha som jobbmobil.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det undrar jag också när folk köper dyra telefoner (allt över 3000kr) medan jag har en low end från flera år sedan. Däremot kan jag inte säga det inte alls stör mig att folks mobiltelefoner är snabbare än min dator haha.

En mobiltelefon kan omöjligt kallas för dyr om den kostar 3001kr. För snart 20 år sedan kostade många mobiltelefoner det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är där iPad kommer in i bilden. Riktigt bra multitasking där nu iom iPadOS 26, vilket just påminner mer om macOS. Stöd för externa skärmar, mus och tangentbord har funnits länge.

Att köra macOS på iPad har Apple gjort försök med.

Men en iPad är ju typ lika stor som en laptop speciellt med tangentbord. Går inte ner i fickan.
Då tar jag personligen hellre en vanlig laptop.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

/Daniel

Jepp, det är så forumet lite funkar just nu. Inte lätt att imponera på.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

En mobiltelefon kan omöjligt kallas för dyr om den kostar 3001kr. För snart 20 år sedan kostade många mobiltelefoner det.

Allt är relativt och kontextuellt. Visst för hur användbart det är kan jag förstå, men poängen är hur mycket en mobil under 3k redan kan göra och hur lite extra värde dyrare telefoner ger för de flesta vanliga konsumenterna. Såklart menar jag inte 3000kr som någon hård gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Apple pushar väl för mer avancerad videoredigering direkt i mobilen och även Apple Intelligence som båda borde gynnas av bättre prestanda?

Apple Intelligence som de aldrig lär sig utveckla, inte ens Siri har de fått fason på efter 10-15 år eller vad det rör sig om. Men jag förstår vad du menar, även om Apple (iphone) blir mindre relevanta för varje år som går.

adderar iphone
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Skulle mer än gärna se Microsoft återuppta Windows Mobile och använda något liknande chip i dessa. Förutsatt att de kunde köra riktigt Windows 11 och docka till extern skärm och tangentbord. Skulle vara en dröm att ha som jobbmobil.

Oooh så länge dom behåller designen från Windows Mobile för den än i dag är oslagbar! Körde med nokia lumia 800, sen samsung ative ? och dom va underbara! Hade fortsatt använda dom om det bara funnits en youtube app samt bankid...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare

SweC 2025: CPUer är nu för snabba!

Vad är värdet på en mobil med väldigt snabb CPU? Race-to-sleep.
När CPUn jobbar är det inte bara den som drar mer ström, även periferikretsar drar mer. Så en CPU med väldigt hög single-thread kommer nästan alltid leda till bättre total perf/W när man jobbar interaktivt då det primärt korta jobb följt av vila.

Värdet i ett större perspektiv är att det är långt svårare att designa en CPU med väldigt hög single-thread prestanda samtidigt som perf/W är hög. Om man lyckas med det är det "bara" att skala upp för att bygga kretsar för mer avancerade problem.

Har funnits CPUer med hög total CPU-kapacitet genom att kombinera väldigt många svaga CPUer. Men då single-thread prestanda är så kritiskt för väldigt många uppgifter har dessa aldrig utgjort något hot mot normala desktop CPUer så länge de senare hade överlägsen ST.

Exempel är Tile64 som redan 2007 hade en krets med 64 CPU-kärnor som slog Intel på fingrarna i MT om man kunde dra nytta av all kraft. En av Intels kommentarer var spot om: 1000 kycklingar kommer aldrig kunna ersätta 2 oxar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SweC 2025: CPUer är nu för snabba!

Var stod det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Var stod det?

De tre första kommentarerna i den här tråden? Alla tre är negativa till den höga prestandan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Var stod det?

Andemeningen i kommentarerna här!

Och då du ändå är på tråden: grejen med acceleration hos Tesla är ju att det inte är unikt för dem, det (instant torque samt liten insats att bygga motorer med hög effekt) är en av de generella egenskaperna hos EV när de ställs mot ICE.

När man är ensam om en väldigt önskvärd egenskap har det ett långt större marknadsvärde.

Sen gick det ju rätt bra för Tesla innan deras CEO gick bananas...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Det hade varit coolt ja!

Jag körde Lumia 950 med Windows Phone som jobbmobil och desktop var rätt fräckt men prestandan höll tillbaka det från att verkligen vara användbart. Ett chip av den här kalibern hade helt klart höjt nivån avsevärt

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men en iPad är ju typ lika stor som en laptop speciellt med tangentbord. Går inte ner i fickan.
Då tar jag personligen hellre en vanlig laptop.

Har just nu en iPad Mini, så den är som en större telefon

Annars hade jag gärna sett en lösning motsvarande Samsung DeX för iPhone.

Eller varför inte låta en iPhone köra iPad-versioner av apparna när man kopplat in en extern skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Webben blir segare och segare i takt med att allt mer JavaScript-bloat och -ramverk skeppas. JavaScript är enkeltrådat. Så det behövs till en grad för att hålla jämna steg. Men det är såklart en s.k. Catch 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Webben blir segare och segare i takt med att allt mer JavaScript-bloat och -ramverk skeppas. JavaScript är enkeltrådat. Så det behövs till en grad för att hålla jämna steg. Men det är såklart en s.k. Catch 22.

Exakt! Det många missar när de skriver saker som "prestandan räckte gott för 10 år sedan" är att lasten ökar i takt med snabbare hårdvara (och ibland tyvärr snabbare än hårdvaran, se Wirth's law.)

Detta gäller inte bara CPU-prestanda, utan även t.ex. mobila nätverk. Den globala mobila bandbredden ökar i en superlinjär takt, och därför behövs nya tekniker som 5G och 6G för att användare ens ska kunna behålla den prestanda de är vana vid.

Permalänk
Medlem

Grym prestanda, hoppas Qualcomm eller nån annan arm processor som är möjlig att köra andra OS på får till något liknande så småningom.. (samt öppnar upp möjlighet för linux lite bättre)