Cougar släpper ”svävande” chassi

Permalänk
Melding Plague

Cougar släpper ”svävande” chassi

Separerar nätaggregat och diskar från övriga komponenter för bättre kylning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Asus AP202 finnns redan

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Kul ide. Frågan är hur stor den faktiska skillnaden är mot ett välventilerat standard chassi och om den skillnaden faktiskt innebär något i ren prestanda.
För snyggt var det inte så jag hade velat ha bra utväxling i funktion för att släppa in det där i hemmet...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Är den där luftspalten tillräckligt stor för att det ska bli skillnad? Tänker dessutom om den suger luft underifrån den övre delen?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Dagens nätaggregat blir ju inte sådär fantastiskt varma, plus att de ändå blåser ut eventuell varmluft raka vägen ut ur chassit så det kvittar nog. Dessutom undrar jag om inte den bakersta av fläktarna suger in varmluften från nätaggregatet vilket borde göra det hela sämre än "normala" chassin....
Känns som att någon gjorde en liten tankevurpa när de skulle hitta på varför det där chassit är bra. Det är nog mer en designgrej än något annat.

Permalänk
Medlem

Är det många som byter chassi ofta? Jag tror jag bytt 2ggr på 25år på min dator som jag användee för bla gaming

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det många som byter chassi ofta? Jag tror jag bytt 2ggr på 25år på min dator som jag användee för bla gaming

Jag har tänkt göra det framåt, chassit är bland de billigare delarna, och vid chassibyte får man en utseendemässigt helt ny dator

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Har inte höga ben på chassi gjort exakt samma sak i 20 år nu?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Allt beror på om man köper ett chassie man är nöljd med eller inte. Köpte man ett Obsidian 9000D för man behövde det så har det inte dykt upp något nytt under solen. Men mellanklass chassien med meningslösa förändringar dyker upp titt som tätt och vill in i ens plånbok. Nyhetens behag är vad det är, så det fungerar uppenbarligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag byter varje gång jag ska bygga helt ny dator. Så varje 6+ år när det är dags att byta cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag började med Corsair 4000D, blev för litet, bytte till Corsair 5000D, blev för litet, bytte till Corsair 7000D. Nöjd för alltid

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5074|CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Crosshair X870E Hero|1 st Kingston SFYR2S2TO 2 TB, PCIe5 |1 st Kingston SFYRD2000G 2 TB PCIe4|1 st Kingston SFYRD2000G 4 TB PCIe4|RAM: Corsair Vengeance 96 GB DDR5-6000 CL30|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 420mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

"Ofta" är väl relativt

Jag byggde min fösta dator för mer än 30år sedan och har väl byggt 13-14st till, till mig själv då sedan dess och bytt chassi iaf 10ggr av dessa... Ofta ? Njaäe...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Hur många kommer inte fjöla in ett USB-minne och en massa annan bråte där emellan?
RGB-fläktar v
Glas/hönsnät front v
Skärm på lådan (årets trend) v
PSU-kåpa v (men deluxe variant)

Det här är nog chassit jag är minst sugen på att ha på länge, kanske värre än Fractal North.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Fanns chassin med skiljevägg för en liknande princip. Tänker på Antec P180 exempelvis. Men man har inte lika många mekaniska diskar numera så det kanske inte behövs. Jag hade ett sådant och det gjorde kabeldragning krångligare. Man fick inte ha för korta kablar från nätagget.

Permalänk
Medlem

Skulle nog ge mer skillnad i praktiken om man istället placerar en skiljevägg mellan GPU och CPU så de får separata luftflöden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Får se vad Gamers Nexus säger om chassit. Det påminner lite om Torrent; med fläktar i golvet och de stora framtill. Vilket får anses lovande för prestandan.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skulle nog ge mer skillnad i praktiken om man istället placerar en skiljevägg mellan GPU och CPU så de får separata luftflöden.

Sanningen är att oftast fungerar de flesta chassin. Bara man planerar lite.

Annars är detta Cougar och Asus AP202 egentligen samma som Lian-Li SUP 01. Vilket i det stora hela är att ATX standarden som idag är förlegad, bygger på att 3,5" enheterna skall ta del av den kalla luften först i fronten. Sen den ljumma luften skall glida förbi CPU via nätagget i taget. Men då var det en Cyrix 66mhz vi pratar om, och GPU var det inte tal om ens.

Nu när CPU ligger på 150watt+ och GPU 200watt+ så är dessa chassin bara svar på det. Man tar in den svala luften direkt på GPU och går ut via antingen en AIO eller fläktar vid CPU. Enkelheten av att byta/välja fläktar på sin AIO gör att det inte är så blodigt att köra luften som kylt GPUn till att kyla CPU. Såvida man inte kör high-end kort i stil med RTX 4090/5090. Men då är detta en icke-fråga för bygger man en maskin för 50.000kr+ har man marginal att köpa sig loss från problem....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra nätagg är ju näst intill om inte 100% passiva idag, så jag tror inte det kommer hjälpa något. Processorn och GPU däremot blir ju närmare 80-90 grader under load, och dom är fortfarande instängda i samma låda.
Det hade väl varit bättre med som det ofta var förr, en fläkt in på sidan direkt på grafikkortet. Släng glaset åt fanders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur många kommer inte fjöla in ett USB-minne och en massa annan bråte där emellan?
RGB-fläktar v
Glas/hönsnät front v
Skärm på lådan (årets trend) v
PSU-kåpa v (men deluxe variant)

Det här är nog chassit jag är minst sugen på att ha på länge, kanske värre än Fractal North.

Vad är det för fel på fractal north? Det måste ju vara tidernas snyggaste chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Jag började med Corsair 4000D, blev för litet, bytte till Corsair 5000D, blev för litet, bytte till Corsair 7000D. Nöjd för alltid

Hade sjælv små chassi innan, kollade rundor på lite review og blev såld på Coolmaster Cooler Master HAF 700 Evo.

LTT har review på den ær nøjd kommer nog aldrig byta ut den. LTT-Coolmaster Master HAF 700 Evo.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Hade sjælv små chassi innan, kollade rundor på lite review og blev såld på Coolmaster Cooler Master HAF 700 Evo.

LTT har review på den ær nøjd kommer nog aldrig byta ut den. LTT-Coolmaster Master HAF 700 Evo.

Vetefan om HAF 700 borde klassas som mordvapen istället för chassi. Vad ska man med den till egentligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett att man separerade gpun från resten av grejerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vetefan om HAF 700 borde klassas som mordvapen istället för chassi. Vad ska man med den till egentligen?

Hahah. Vill ha en bra luft fløde som ger bra kylning og bra uttrymme

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Har inte höga ben på chassi gjort exakt samma sak i 20 år nu?

Jag har ju höga ben på mitt (inte original, köpte ett par på IKEA som är designade för en TV-bänk eller nåt) så jag vill ju tro det, men jag antar att nätagget är en stor klump som blockerar luftflödet i någon riktning. I mitt fall sitter det längst fram och luften rör sig i höjdled så det spelar ingen roll, men vill man ha fläktar i alla riktningar kanske? Eller 5 av 6 kanske, moderkortet kommer väl att täcka en sida ändå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är det samma misstag som när jag noga upplyste om att BÖJD skärm inte !!! betyder att skärmen är BÖJBAR men det var så ni skrev när dom "böjda skärmarna dök upp"

Att sväva betyder att något bokstavligt svävar. är den fast förankrad då svävar den inte.

I sådan fall svävar min tv jag satt fast på väggen alla tavlor lika så och alla som klättrar upp för berg svävar upp kanske. Sen har väl ingen påstått att alla som svävar måste sväva lodrätt det betyder att jag svävar fram när jag går ! Eller ?

Eller är det jag som gör bort mig nu, satt ju kaffet i strupen på samma sätt som jag gjorde när jag på riktigt trodde att skärmen var böjbar och undrar om vi är i framtiden redan som i filmen femte elementet. Förvissa finns svävandet redan men kräver mycket grejer och dyra grejer i hela golvet och i gatan här ute.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag byter tämligen ofta, hittar jag nått snyggare än det jag redan har, så köper jag ofta det. Två flugor i en smäll, trevligt pyssel med att riva och bygga, samt jag får en "ny" dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Asus AP202 finnns redan

ASUS
- ASUS Prime AP202 ARGB is an mATX case with a curved glass panel

COUGAR
CFV235
- Compatible with Reverse Connector / Mini ITX / Micro ATX / ATX / CEB motherboards.

Om du har ett fullstort ATX moderkort så fungerar de så dåligt om man sågar av dem för att få plats i Micro ATX chassin.

Dessutom finns väl det mesta redan i någon form. Det har ju funnits många modeller av chassin innan dessa.
Det är inte så ofta det kommer helt nya uppfinningar.
Typ hjulet är en gammal uppfinning, men har du en bil eller cykel så har du säkert hjul på den.

Skrivet av Jumpcut:

Är den där luftspalten tillräckligt stor för att det ska bli skillnad? Tänker dessutom om den suger luft underifrån den övre delen?

Spontant när man ser bilderna får jag lite samma känsla/tanke som du.
Att om man ska ha en sån här design hade gärna luftspalten fått vara lite större.
Men troligtvis är det nog tillräckligt stor luftspalt för att göra någon nytta.
Men den här designen är nog ungefär 50/50 mellan kylning och estetik (för de som gillar hur chassit ser ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Är det samma misstag som när jag noga upplyste om att BÖJD skärm inte !!! betyder att skärmen är BÖJBAR men det var så ni skrev när dom "böjda skärmarna dök upp"

Att sväva betyder att något bokstavligt svävar. är den fast förankrad då svävar den inte.

I sådan fall svävar min tv jag satt fast på väggen alla tavlor lika så och alla som klättrar upp för berg svävar upp kanske. Sen har väl ingen påstått att alla som svävar måste sväva lodrätt det betyder att jag svävar fram när jag går ! Eller ?

Eller är det jag som gör bort mig nu, satt ju kaffet i strupen på samma sätt som jag gjorde när jag på riktigt trodde att skärmen var böjbar och undrar om vi är i framtiden redan som i filmen femte elementet. Förvissa finns svävandet redan men kräver mycket grejer och dyra grejer i hela golvet och i gatan här ute.

Det är väl därför SweClockers har skrivit rubriken med haröron, fnuttar, ""

Skillnaden mellan

- Cougar släpper svävande chassi
- Cougar släpper ”svävande” chassi

Ibland används haröron, fnuttar, "" som citatsmärken/citattecken, för just att göra citat.
Ibland används de för genuin förstärkning.
Men ibland används de för sarkastisk ironi

Här finns en video som förklarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

ASUS
- ASUS Prime AP202 ARGB is an mATX case with a curved glass panel

COUGAR
CFV235
- Compatible with Reverse Connector / Mini ITX / Micro ATX / ATX / CEB motherboards.

Om du har ett fullstort ATX moderkort så fungerar de så dåligt om man sågar av dem för att få plats i Micro ATX chassin.

Dessutom finns väl det mesta redan i någon form. Det har ju funnits många modeller av chassin innan dessa.
Det är inte så ofta det kommer helt nya uppfinningar.
Typ hjulet är en gammal uppfinning, men har du en bil eller cykel så har du säkert hjul på den.

Spontant när man ser bilderna får jag lite samma känsla/tanke som du.
Att om man ska ha en sån här design hade gärna luftspalten fått vara lite större.
Men troligtvis är det nog tillräckligt stor luftspalt för att göra någon nytta.
Men den här designen är nog ungefär 50/50 mellan kylning och estetik (för de som gillar hur chassit ser ut).

Reverse connector... ok säger inte emot.

Men Vad ska du med ett fullstort ATX till idag? Än mindre CEB ? Idag har du grafikkort och kanske 2, ev 3st M.2
Har du något jobbigare än så kollar du inte ens på denna storleken av chassie/prisklass/kylkapacaitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är väl därför SweClockers har skrivit rubriken med haröron, fnuttar, ""

Skillnaden mellan

- Cougar släpper svävande chassi
- Cougar släpper ”svävande” chassi

Ibland används haröron, fnuttar, "" som citatsmärken/citattecken, för just att göra citat.
Ibland används de för genuin förstärkning.
Men ibland används de för sarkastisk ironi

Här finns en video som förklarar

https://www.youtube.com/watch?v=4DqoQq1zME8

Nej jag tittar inte på nån video, det får du göra med dina oroliga polare från universitetet
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fast inget är ju svävande, detta ser inte ens ut som att den svävar utan är bara ett löjligt "försäljarsnack". Kolla på bilderna så ser du själv att det blir bara löjligt särskilt om man kollar på bakstycket. Särskilt sett framifrån eller bakifrån.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k