Cougar släpper ”svävande” chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av koops:

Hade hellre sett att man separerade gpun från resten av grejerna

Exakt det jag också tänkte direkt, PCU är aldrig ett problem så länge det verkligen inte är nått som är fel eller dålig byggare.

Det här är bara ett enda stort varför varför och varför ?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Reverse connector... ok säger inte emot.

Men Vad ska du med ett fullstort ATX till idag? Än mindre CEB ? Idag har du grafikkort och kanske 2, ev 3st M.2
Har du något jobbigare än så kollar du inte ens på denna storleken av chassie/prisklass/kylkapacaitet.

Enda orsaken jag kan se är man om har speciella krav så man kör flera grafikkort eller kör 10 HDD eller något annat utöver det normala.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Enda orsaken jag kan se är man om har speciella krav så man kör flera grafikkort eller kör 10 HDD eller något annat utöver det normala.

Både och möjligen. uATX har 4 kortplatser - 5 om lådan är gjord med en extra slot längst ner - och stöder ett andra grafikkort eller ett extra controller-kort. ITX är ju mindre djupt och har ganska ofta en M.2 mindre och bara två DIMM-slottar så där köper jag att det finns fler fall när det inte räcker, men uATX bör räcka i varje rimligt fall.

Och få nu inte igång mig om hur alla moderkortsstandarder är kass…

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Reverse connector... ok säger inte emot.

Men Vad ska du med ett fullstort ATX till idag? Än mindre CEB ? Idag har du grafikkort och kanske 2, ev 3st M.2
Har du något jobbigare än så kollar du inte ens på denna storleken av chassie/prisklass/kylkapacaitet.

Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad CEB är.
Men det stod på samma rad så jag bara kopierade det.
Jag har någon gång haft chassi som hade stöd för E-ATX.
Men vette tusen om det inte ändå var vanlig ATX även när jag körde DUAL.
Eller möjligtvis lite större än standard ATX, men inte full E-ATX.

Men typ de flesta datorer jag har haft har varit fullstort ATX.

När jag byggde Haswell för x antal år sen så byggde jag Micro-ATX och tänkte att i framtiden så kommer jag nog hålla mig till Micro-ATX.
Upp till 4 insticks kort räcker, vad ska jag med 7 instickskort till ?

Men sen kom M.2 och tog plats på moderkorten, så även fullstora ATX brukar inte ha 7 slottar längre. Samt grafikkort som är 3 slottar tjocka eller i vissa fall ännu mer.
Så man behöver typ ha fullstort ATX om man ska få plats med något mer än ett grafikkort idag.
Möjligtvis om själva moderkortet är Micro-ATX och man använder massa extenders, men då troligtvis får något som är större än Micro-ATX chassi ändå.

Eller säg om du av någon anledning redan har ett moderkort.

Säg att någon ger dig ett jättebra ATX moderkort i födelsedagspresent.
Skulle du hellre sätta moderkortet i ett chassi det passar i ?
Eller skulle du hellre sälja det för mindre än det kostade för att byta till ett sämre Micro-ATX moderkort och ett flak öl ?

Dessutom undrar jag när du bestämde att jag måste tycka att Prime AP202 är det snyggaste och/eller bästa chassi som någonsin har gjorts ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När jag byggde Haswell för x antal år sen så byggde jag Micro-ATX och tänkte att i framtiden så kommer jag nog hålla mig till Micro-ATX.

Men sen kom M.2 och tog plats på moderkorten, så även fullstora ATX brukar inte ha 7 slottar längre. Samt grafikkort som är 3 slottar tjocka eller i vissa fall ännu mer.
Så man behöver typ ha fullstort ATX om man ska få plats med något mer än ett grafikkort idag.
Möjligtvis om själva moderkortet är Micro-ATX och man använder massa extenders, men då troligtvis får något som är större än Micro-ATX chassi ändå.

Eller säg om du av någon anledning redan har ett moderkort.

Säg att någon ger dig ett jättebra ATX moderkort i födelsedagspresent.
Skulle du hellre sätta moderkortet i ett chassi det passar i ?
Eller skulle du hellre sälja det för mindre än det kostade för att byta till ett sämre Micro-ATX moderkort och ett flak öl ?

Dessutom undrar jag när du bestämde att jag måste tycka att Prime AP202 är det snyggaste och/eller bästa chassi som någonsin har gjorts ?

Jag säger inte AP202 skall vara det snyggaste. Jag ifrågasätter ”nyheten” ifrån cougar

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nej jag tittar inte på nån video

Jag kan nog inte göra om det till stillbildsformat på något bra sätt om du inte tycker om video/rörlig bild.

Men scenen var
Rowan säger "Thank you for the beer"
Alan och Adam tyckte det var oförskämt, sedan ifrågasätter de om Rowan använde Air quotes felaktigt.
Sen en scen där det blir missförstånd mellan Rowan och hans partner, för att Rowan använde Air quotes som genuin förstärkning, men hon tolkade det annorlunda.

Det är ju positivt för din ekonomi om du inte gillar rörlig bild,
för man behöver inte alls en kraftig dator för att köra textbaserade spel idag.

Skrivet av Modellören:

Fast inget är ju svävande

Korrekt.
Men det syftar till en design som ska ge illusionen av att vara "svävande".
Åtminstone om du har lite fantasi eller om du ser den i ett mörkt rum.

Skrivet av Modellören:

"försäljarsnack"

Ja många företag kör med det.
Det är så att när företag säljer produkter eller tjänster så tjänar de pengar.
Företag brukar tycka att det är bra att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag säger inte AP202 skall vara det snyggaste. Jag ifrågasätter ”nyheten” ifrån cougar

Beror på hur man ser på det.
I någon mån är alla produktsläpp "en nyhet".
Men i de flesta fall är det inte något revolutionerande.

Tydligen tyckte någon på SweClockers att det var tillräckligt annorlunda att göra en nyhet om.
Tydligen var det åtminstone tillräckligt intressant för att du skulle klicka in och kolla vad det var för något.

Rimligtvis är det väl också så att för press, social media och dylikt,
Att det är bättre att posta "halv nyheter" och kunna posta ofta.
Hellre än att bara posta om något större ett fåtal gånger om året eller dylikt.
Till viss del prioritera kvantitet före kvalitet.

Från Cougar's sida, om folk tycker om designen och köper så spelar det nog mindre roll om det är revolutionerande eller inte.

Jag kan ändå tycka att det är lite kul att det finns alternativ, även om jag troligtvis inte kommer köpa ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Variant på ATX. Det är något djupare än ATX. Inte speciellt vanligt idag.

Citat:

Det finns en definition på vad som är E-ATX (som ATX fast 330mm djupt, alltså djupare än vad det är långt) men i princip inga moderkort som säljs som E-ATX är så djupa. Det är så gott som alltid ATX-moderkort som är lite för djupa, men inte hela vägen till 330mm. Om man inte bryr sig om att det saknas ett skruvhål eller två i chassit så går de in i mpnga ATX-lådor eftersom de ändå skall ha plats för ett långt grafikkort.

Citat:

Kör med uATX själv. GPU på mer än 2 slottars bredd, 2st M.2 (med heatspreader på det ena och en riktig kylfläns på det andra), 4 DIMM, det vanliga batteriet av kylflänsar och fläktar. Inget större problem mer än att man får ta bort GPUn för att få in en ny M.2 (de sitter framför ett par PCIe x1-slottar, dvs under GPUns fläktar). Sista kortplatsen är fortfarande tom, hade fått in ett 2-slots i den eftersom lådan har 5 kortplatser.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Största nackdelen är power/USB portar ligger nere i botten. Jobbigt om man har datorn stående på golvet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Största nackdelen är power/USB portar ligger nere i botten. Jobbigt om man har datorn stående på golvet.

Golvet, vad är du, en vilde? xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte nyttan av chassit förutom en design del. Mitt fractal drar luft från undersidan redan, o nätagget gör samma sak men blåser ut bak. Detta chassit har ju större chans att suga in värmen som stiger från nätagget eftersom det ligger så högt upp.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Minns att Sony hade såna chassin på 00-talet:

Sony Vaio-chassin från 00-talet är f ö peak design:

Permalänk
Medlem

Vette fasen om jag kan se nyttan utöver designen. Inte direkt något som inte gjorts förut och många chassin har redan en vägg mellan psu/diskar och resterande. Samt luftflödet till dom nedre fläktarna lär inte direkt vara bra.

Skrivet av Molotov:

Är det många som byter chassi ofta? Jag tror jag bytt 2ggr på 25år på min dator som jag användee för bla gaming

Bytt chassi 2 gånger på min nuvarande dator som jag haft i typ 4 år. Första gången ville jag ha bättre kylning i litet chassi, andra gången jag bytte så vill jag gå tillbaka till fullstor chassi.

Sambons dator har ändrat chassi 2 gånger också men på strax under två år, här har det varit i samband med byte av andra komponenter samt placering.

Sen har jag diverse andra datorer men är nog bara servern som gått från ett äldre fractal design chassi till ett Phanteks Evolv Shift sen nu tillbaka till ett fractal chassi senaste 2-3 åren.

Så skiftar en hel del beroende på behov =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Såg just att ventilationen till bottensektionen med hårddiskar och nätagg verkar vara riktigt begränsad!

Enda hålet för insug jag kan se för bottensektionen är en tajt mesh direkt ovanför nätagget...
https://cougargaming.com/_cgrwdr_/wwdpp/wp-content/uploads/20...
Och det lär ju slåss om luft som ska sugas in till övre sektionen?
Hårddiskarna i botten av fronten lär inte få någon ventilation alls...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett stiligt chassi men jag har aldrig fattat mig på glas. Hade den där varit en helt slätt aluminum chassi (tänk mac pro) så hade jag nog köpt det och bytt ut den mot min andra dator som har Dubilii (?) chassit

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Minns att Sony hade såna chassin på 00-talet:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Sony Vaio-chassin från 00-talet är f ö peak design:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Finns massa sånna ideer.

Thermaltake/BMW Level 10 för 15 år sedan.
Detta cougar chassie är lång ifrån en nyhet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De ser ju identiska ut

ASUS AP202

Cougar CFV235

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Finns massa sånna ideer.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS8uY-Zu776Lkw0u8eLCnAVKfdLUxzHaj_88ssGOGQZUw&s=10

Ser ut som ett höghus i en dystopisk Sci-fi-film, slm Blade Runner. Men kul idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Ser ut som ett höghus i en dystopisk Sci-fi-film, slm Blade Runner. Men kul idé.

Tanken var att isolera delarna så inte alla bidrar till en varm samlad innerluft (vilket är en av nackdelar a med ett chassi)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Tanken var att isolera delarna så inte alla bidrar till en varm samlad innerluft (vilket är en av nackdelar a med ett chassi)

Fast fördelarna är ju att inte varje individuell komponent behöver sitt egna luftflöde dock. Samlad innerluft är väldigt lätt att flytta i stora mängder till låg ljudnivå. Bra fläktar som skyfflar mycket luft med lågt motstånd är fantastiskt och nästintill ljudlöst med rätt fläktar.

Tycker det är synd att Noctua aldrig gjorde en 140mm variant av denna https://www.inet.se/produkt/5320074/noctua-nf-s12a-uln-120mm

Den ultimata chassifläkten imo. Helt ljudlös och skyfflar luft som fan i ett bra chassi.

Permalänk
Medlem

Varför finns det inga chassin som har separat kammare för grafikkorten som är den komponent som generar mest värme?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Fast fördelarna är ju att inte varje individuell komponent behöver sitt egna luftflöde dock. Samlad innerluft är väldigt lätt att flytta i stora mängder till låg ljudnivå. Bra fläktar som skyfflar mycket luft med lågt motstånd är fantastiskt och nästintill ljudlöst med rätt fläktar.

Tycker det är synd att Noctua aldrig gjorde en 140mm variant av denna https://www.inet.se/produkt/5320074/noctua-nf-s12a-uln-120mm

Den ultimata chassifläkten imo. Helt ljudlös och skyfflar luft som fan i ett bra chassi.

Jag sa inte att Level 10 var lösningen.
Självklart är också lådans poäng att komponenterna skall dela luft/kylning. Det var därför ATX standarden uppfans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Varför finns det inga chassin som har separat kammare för grafikkorten som är den komponent som generar mest värme?

Rätt svårt att utforma det med paneler osv som funkar som tänkt med alla olika varianter av komponenter man kan stoppa i en dator.
Tex så blåser ju ganska många grafikkort luft genom kylflänsen som fortsätter uppåt i lådan och hamnar i övre sektionen där cpun finns.
Och grafikkort finns ju i så många olika storlekar som man måste ta höjd för.
Lösningen bör ju även hantera både luftkylt o vattenkylt på CPU också.
Kan gå att lösa, men är nog inte helt lätt!
Optimum tech 3d printade tex egna luftkanaler i sitt ITX bygge vilket funkade rätt bra men är ju rätt skräddarsydd lösning.

Hmm, med en PCIE riser så blir det nog lättare att få till, men lär bli ett hyfsat stort chassi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man behöver inte separata kammare. Så länge den ingående luften (som AP202, CFV235,SUP01) möter grafikkortet direkt så är man 95% i hamn. Det är mycket mera problematiskt att välja/byta kylare på GPU. 99% av oss kör med den kylaren som kortet levererads med.

Så att få max ur grafikkortet och tystast ljudnivå, så ska den ha färsk luft. Sen "rest" luften som blir över efter GPUn, blir ett problem som CPUn får dras med. Men där är det bara typ 500 olika AIO på marknaden och man kan alltid kompensera med en överkvalificerad CPU kylning med överkvalificerade eftermarknadsfläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Sen "rest" luften som blir över efter GPUn, blir ett problem som CPUn får dras med. Men där är det bara typ 500 olika AIO på marknaden och man kan alltid kompensera med en överkvalificerad CPU kylning med överkvalificerade eftermarknadsfläktar.

Håller inte med, delvis för att det finns luftkylning också - inte bara AIO.
Och delvis för att det i vilket fall är dumt att spola värmen från ett 300+ watt grafikkort över CPU…
Överkvalificerade fläktar låter de också om det inte finns någon sval luft att ta av..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller inte med, delvis för att det finns luftkylning också - inte bara AIO.
Och delvis för att det i vilket fall är dumt att spola värmen från ett 300+ watt grafikkort över CPU…
Överkvalificerade fläktar låter de också om det inte finns någon sval luft att ta av..

Allt är relativt. Jag kör med Thermaltake Tower 300. Då har GPU färskt insug sen drar 2x140 ut luften i taket. Så den luften når inte direkt Aion på andra sidan till cpun. Finns mängder av sätt o planeringar man kan lösa det på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Första antagandet var att de gjort en magnetisk upphängning för hårddiskarna.

Andra var: Verkar riskabelt på flera sätt.

Tredje var: Lite väl sent oavsett..

Men kanske kunde de tio fläktarna vartenda chassi idag verkat krävs ledas om till en luftkudde istället. Dra i en spak för att leda om luftkanalen till botten och så blir det skitenkelt att flytta.

Skrivet av Modellören:

Är det samma misstag som när jag noga upplyste om att BÖJD skärm inte !!! betyder att skärmen är BÖJBAR men det var så ni skrev när dom "böjda skärmarna dök upp"

Att sväva betyder att något bokstavligt svävar. är den fast förankrad då svävar den inte.

I sådan fall svävar min tv jag satt fast på väggen alla tavlor lika så och alla som klättrar upp för berg svävar upp kanske. Sen har väl ingen påstått att alla som svävar måste sväva lodrätt det betyder att jag svävar fram när jag går ! Eller ?

Eller är det jag som gör bort mig nu, satt ju kaffet i strupen på samma sätt som jag gjorde när jag på riktigt trodde att skärmen var böjbar och undrar om vi är i framtiden redan som i filmen femte elementet. Förvissa finns svävandet redan men kräver mycket grejer och dyra grejer i hela golvet och i gatan här ute.

I något led stämmer såklart till sist allting. Chassit är ju trots allt placerat på en gigantisk flytande upphängning uppe på en fritt svävande skiva.

Skrivet av AkUs:

Finns massa sånna ideer.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS8uY-Zu776Lkw0u8eLCnAVKfdLUxzHaj_88ssGOGQZUw&s=10

NEC PC Turbografx Intercooler V16

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint