Vilka är dina värsta nybörjarmisstag?

Permalänk
Medlem

Tror aldrig i mitt liv att jag begått något "nybörjarmisstag". Alla mina burkar, sedan den allra första, har bootat utan problem på första försöket, bortsett från faktiskta hårdvarufel.

Visserligen så körde jag en skruvmejsel i moderkortet en gång, men där skyller jag på moderkortstillverkaren då det var fullständigt omöjligt att få loss grafikkortet utan något långt att peta med, då man satt haken på fel sida av PCIe-slotten.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

En grej som häromdagen uppdagades att jag gjort fel på mitt eget snart två år gamla bygge i samband med ett nybygge åt mina barns kusin: kontakten för USB-C från frontpanelen på datorchassit ska tryckas i hårdare än jag trodde! Pangade till lite när den kom på plats.

Det gäller ju också att se till att man har den på rätt håll då den inte är symmetrisk. Inte helt lätt att se.

Hursomhelst har jag alltså på min egen dator under två års tid trott att det var fel på min frontpanels USB-C, men nu är jag rätt säker på att det bara är kontakten till moderkortet som måste tryckas dit ordentligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Hedersmedlem

Så värst många nybörjarfel har jag inte gjort men däremot en del "det här har jag koll på och kan fixa i sömnen"-fel.

Fulkopplat fläktar till 5v och sen satt nåt annat efter på samma kabel... det gick åt ett antal 3,5" floppys den dagen.
Vänt minnen fel, både med och utan skador. Fattar fortfarande inte hur jag lyckas men skyller på trångt och jävligt.
Byglat helt åt skogen fel, läst fel och flyttat fel bygel.
Sluntit med x antal skruvmejslar och träffat både mig själv och kretskort. Inga större skador dock.
Lagt upp saker på skrivbordet för "ska bara testa lite" och så ligger det lite skruvmejslar och annat som åker in under
Varit alldeles för modig med lödkolven

Med mera...

Men det är kul att skruva dator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har aldrig bränt komponenter eller varit med om olyckor alls men för några veckor sedan så klickade jag hem en 2600X till svärsonen så att ha iaf kan klara systemkraven för Win 11 och uppgradera lite smått från sin 1600X men glömde totalt att 500-serie moderkort inte alls har stöd för 2000-processorer. Jag lyckades dock sälja den vidare och få tillbaka pengarna och köpte istället en 3600. Jag anser mig lyckligt lottad 😅

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 750Ti (Musikprodd) MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk

Citerar mig själv från en äldre tråd med snarlikt tema:

Håll i hatten för här kommer det en lång saga om att noga läsa på innan man gör något nytt.

Hade precis köpt ett Radeon 4870 i samband med en uppgradering för första sommarjobbspengarna och hade verkligen uppgraderat rubbet i datorn. Dubbelkärnig processor, hela 8GB RAM, mer disk än jag sett i hela mitt liv, chassi, nätagg, rubbet. Glad i hågen började jag med att installera spel, mIRC, teamspeak och andra viktiga program. Främst var jag sugen på att spela det för mig obekanta men ack så frestande STALKER - Shadow of Chernobyl. Hur jag än bar mig åt så kraschade spelet ett par minuter in i en session med blåskärm som följd. Körde stock-, under, över-, mittemellan- och bakoframklock, men inget fick spelet att rulla stabilt. En runda google senare kröp det fram att en viss batch (gissa vilken batch mitt kort var från) av Sapphire-kort av modellen jag hade leverererats med ett kass bios som inte klarade att leverera korrekta spänningar vid vissa typer av belastningar, däribland STALKER. Tråkigt, men ett nytt bios hade visst släppts som skulle råda bot på detta.

Vid det här laget sträckte sig mina kunskaper enbart till att dubbelklicka *.exe-filer och montera hårdvara, så att hålla på med bios och firmware var för mig djupt främmande och lite läskigt. Nåväl, google brukar kunna hjälpa.

Jag hittade en guide hur man formaterar ett USB-minne, lägger in den nya biosfilen och hur man skulle gå tillväga för att flasha kortet. Jag följer instruktionerna och möts av en text som säger något i stil med "Bios flash complete". Här hade guiden slutat, och INTE nämnt att man skulle trycka ctrl-alt-del för att göra en säker omstart. Inledningsvis låter jag maskinen stå, den kanske startar om sig själv? Icke. Jag tappar tålamodet och trycker på resetknappen på chassit. Ingen bild. Helt j*vla kolsvart. Paniken sprider sig längs min ryggrad. Hade jag redan ett par timmar efter att jag köpt mitt nya fina kort haft sönder det. Tårarna började samlas i ögonen, svetten rann innanför tröjan. Skamset frågade jag min far om jag fick låna hans dator för att googla lite grejer. Jag vågade inte berätta att jag så snabbt sabbat min nya dator (även om den var köpt för egna pengar). Efter en stund hittade jag en forumpost som gjorde gällande att man som argument till flashcommandot kunde ange vilken PCIe-port man ville skriva till och att man kunde använda ett separat grafikkort för att få bild och flasha till det nu döda kortet.

Jag kollar nu mitt bankkonto och ser att jag har tillräckligt med likvida medel för att kunna kuta ner till Kjell (på den tiden de sålde grafikkort minsann) och köpte det billigaste nVidia-något-kortet de hade för 4-500 kronor. Med darrande händer satte jag detta budgetkort i den primära PCIe-porten efter att ha flyttat mitt nu kanske inte döda, men i djup koma försjunkna 4870 till PCIe-porten intill. Jag skriver noggrant in kommandot för att flasha till denna port istället, låter proceduren löpa ut. Trycker nu rätt tangentbordskombination för att säkert starta om datorn. Kommer in i windows, stänger av, kopplar loss nVidia-kortet och monterar in Radeon-kortet. Blundar och trycker på startknappen. Jag vågar inte ens titta under ett par minuter men där! Windows inloggningsskärm möter mig i all sin färgglada prakt! Jag loggar in och kontrollerar mha gpu-z att, jodå, det nya vBIOSet var installerat. Jag tror det är så här zenbuddhister känner när de uppnår nirvana, lugnet spred sig i min uppstressade kropp och sedan den dagen rullade mitt 4870 i många år och gav mig många timmar spelglädje.

Den här dagen lärde mig att dels läsa på ordentligt, men också att det ofta går att åtgärda ganska så grova problem om man bara vågar. Nvidiakortet användes aldrig men jag hade det kvar i sin låda i många år. Man vet ju aldrig när man kan behöva ett separat grafikkort igen.

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Har väl förträngt det mesta men minns att man blev nyfiken på vad den där switchen på baksidan av nätagget gjorde. Poff..
Vi var väl bara 12-bast eller nått..

*Kom på en till. När gemensamma hemdatorn plötsligt blev långsam och man ringde en tekniker som fick komma och
konstatera att turboknappen inte var intryckt..

Ironiskt eftersom turbon faktiskt saktade ner processorn.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk

eldade upp ett gammalt ATI grafikkkort pga för hård överklockning.

funkade bra i några månader utan artefakter osv och poff plötsligt en dag artefakter överallt även under posten och gick ej rädda genom att flasha tillbaka orginalbioset.

Skrivet av Sarato:

beror på om knappen monterad på chassit var en NO eller NC brytare.

vill minnas att datorn jag hade så skulle den va intryckt för full hastighet iaf och kan troligen vara tillverkarberoende vad för brytare de hade monterat och om den skulle vara intryckt eller ej för halv hastighet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaevel:

När moderkort kom som krävde 24pin ström, då provade jag starta med en 20pin strömkontakt. Det var lite tråkigt

Det ska väl inte hända något värre än att det sannolikt inte fungerar?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Leka runt med liquid metal har definitivt varit dyraste lektionen. Alien-substans som inte följer vardagliga fysiklagar och lätt hamnar på ställen man inte alls fattar. En så gott som osynlig mängd kan såklart kortsluta moderkortet. Fick skrubba ordentligt för att få liv i min x299 igen.

Sen har jag också gjort lyckade saker med LM, men det kostade mig en 7920X under experimentfasen. Hade däremot en 7820X tokigt högt överklockad pga LM, och det var ju kul!

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det ska väl inte hända något värre än att det sannolikt inte fungerar?

mycket riktigt ända skillnaden är en extra 12V, 5V, 3.3V, och en GND pinne.

de övriga är samma oavsett om det är 20 eller 24 pinnar atx kontakt

men missen kanske var att datorn inte gick att köra med agget personen hade köpt till datorn alls och fick köpa ett annat med 24 pin kontakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Pappa tog med mig till en datorklubb i majorna i slutet av 80-talet. Var väl runt 7 år. Där spillde jag sockerdricka över deras nyinköpta commodore 128 så den dog. Pappa hann se och och drog tag i mig innan annan hann se mig och vi lämnade diskret samtidigt som vi hörde svordomar över vem fan det var som spillt läsk i den.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Många år sen så förstörde jag en precis ny köpt 2T HDD på fyllan skulle göra en formatering vet i fan varför med hjälp av parted magic och det stod som varning "Don't shut down computer when performing this" bla bla så den ticka på i kanske 5 min och de står 4 timmar till klart så jag går in i ett annat rum och skulle dra fram en fläkt och så ser jag att det inte finns kontakter så jag drar ur en kontakt och den var datorn som utförde formateringen boom och efter det så är inte HDDn nårbar lyckad idiot tänkte jag! Fan vad förbannad jag vart efter det Hdd kosta väl över tusenlappen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Hmm, minns bara att den gick i lägre Mhz än den skulle så spelet hackade. Sen om knappen skulle vara intryckt eller inte kan nog minnet svika då jag bara var en liten parvel på den tiden hehe.

Permalänk
Medlem

Gymnasietider runt 1996-97 när jag skulle stoppa i ett grafikkort. Det vägrade att gå in i porten. Jag stod och slet i en bra stund innan jag insåg att mitt AGP-kort inte passar i en ISA-port.

Ett par år senare. En kompis som bodde en bra bit bort reste till mig för att sova över några dagar. Med sig hade han delar till en helt ny dator som vi tänkte bygga ihop tillsammans. Han hade aldrig haft en egen PC förut så det var stort för honom, och vi var exalterade över att kunna sitta o LAN:a i flera dagar. Vi började bygga ihop datorn och allt gick enligt planerna. När processor och kylare skulle monteras kände vi dock lite osäkerhet. Vilken tur då att storebror precis kom förbi, för han hade ju gjort sånt här förut. Så vi ber honom installera processorn. När allt var klart och vi startar datorn så verkar inget hända annat än att vi plötsligt känner en lukt av bränd elektronik. "DET LUKTAR BRÄNT!" skriker min polare rakt ut. Vi lyckas inte identifiera vad problemet var, så dagen därpå tar vi datorn till en lokal datorbutik och ber dom titta på den. De kommer fram till att min käre bror hade satt processorn vänd åt fel håll, så både processor och moderkort var sönderbrända. De hade empati nog att inte ta betalt för felsökningen. Det blev några deppiga och tråkigare dagar än planerat vi fick spendera tillsammans innan han åkte hem.

Ingen fail men ändå en lite udda grej man kan göra: Minns en gång tidigt 90-tal när vi försökte få igång ett internt uppringt modem. Modemet var alltså ett ISA-kort. Men så fort vi satte i kortet i datorn så vägrade den att boota upp ordentligt hur vi än försökte. Till slut blev vi så lack att vi stoppade i kortet medan datorn var igång. Otroligt egentligen att inget gick sönder och att det faktiskt fungerade så pass att datorn kunde hitta modemet. Det kan man kalla plug-and-play före sin tid. Dock lyckades vi aldrig att ringa ut med det.

Permalänk
Medlem

Tror vi haft en likadan tråd tidigare, men mitt största misstag var för 35 år sedan då jag trodde att 110/230v switchen bak på nätagget var en lucka för ingång till TP-kabel. Boom sa det och rök gjorde det. Var dessutom kusinernas nya dator, Som tur va fick dom en ny på garanti ^^

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Flippade switchen på nätagget från 240V till 120V . Inget överlevde. Var kanske 8-9 år gammal.

Permalänk
Medlem

Var egentligen van byggare en för ca 13-14 år sedan men första gången jag byggde hemmavid med Intel's för den tiden relativt nya socket med pinnar. Satt slarvigt med ett chassi i famnen när jag slant med handen och kände hur en fingertopp tog i något. 😬

En handfull pinnar lätt böjda och efter fotografering samt inköp av ett förstoringsglas lyckades jag få dem någorlunda rätt igen. Slutade med att det moderkortet aldrig klarade dual channel RAM, men det fick duga något år...

Permalänk
Medlem

Inte jag men en kompis
LAN ca 2013
Min kusin har köpt sin första DIY dator, en annan vän hjälper honom bygga ihop den, startar datorn men ingen bild.. Dem glömde distanser för moderkort, kortslutning och blev inget spelande 😆

Permalänk
Medlem

Klassikern att man bygger en ny PC och att den inte startar för att man inte tryckt i en minnesmodul ordentligt.

Permalänk
Medlem

En grej som kanske verkar vara nybörjarfel är att tro att kablar stannar kvar så som de är lagda.

När jag hade byggt dator i 10 år (började 2005) så kom en dag då en extern 2.5" hårddisk flyttade på sig, detta pga att att kabeln ville verkligen återgå till ursprunglig form, och sakta men säkert lyckades kabeln dra hårddisken över bordskanten och medans hårddisken var aktiv slog den i bordsbenet 👀

Känns väldigt "freak accident" men ändå med drag av "nybörjarfel".

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

För mig sjäkv, 8-9 bast och precis upptäckt limewire. Sökte efter en artist och trodde varje torrent var en unik låt så jag drog ner ALLT.

Bokstavligen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Gamla kylare var lite svårare att sätta dit och CPU hade inte IHS. Slant med skruvmejseln när jag skulle sätta dit bygeln på kylaren till moderkortet och högg rakt ner. Knäckte cpu kärnan också när jag ändå var på G. Det blev ett dyrt första bygge.

Jag gjorde något liknande. Skulle hjälpa en kompis att bygga ny dator som han skulle ta med sig till Dreamhack dagen efter, det här är ca 2002-2003.
När jag ska montera kylaren slinter jag med skruvmejseln och drar en djup repa i moderkortet som såklart pajade.
Stressad som fan monterar jag isär min dator för att låna ut moderkortet, tror jag satt på ett Abit KT7A, tack och lov fungerade det tillsammans med hans prylar och han fick sen ett nytt moderkort på garantin ☺️

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Kopplade in PCI-E sladd i fel uttag på PSUn vilket stekte moderkort och lite annat

Permalänk
Medlem

Har som tur är inte bränt några komponenter. Det störigaste jag gjort är att glömma IO Shielden när allt var på plats i datorn..

Min bror lyckades bränna två stycken moderkort då han hade i för många distanser mellan moderkort och chassi haha

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk

Nybörjamisstag att använda snabblim som borde förbjudas. Man ska limma något det vill ej fastna, men detta snabblim har en förmåga att rinna till ställen som ej ska limma och där sitter det som bara tusan.

Permalänk
Medlem

Någon gång 2000 ish: Vad händer ifall man flippar om nätaggregat till 110v? 😄

Inget bra kan jag meddela..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag försökte uppdatera BIOS på min gamla dator med en 2500K direkt i Windows.
Jag laddade ner flash-programvaran och helt plötsligt frös Windows under uppdateringen. Efter någon timme chansade jag och hårdresettade datorn och då var den helt död och gick aldrig igång igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag försökte uppdatera BIOS på min gamla dator med en 2500K direkt i Windows.
Jag laddade ner flash-programvaran och startade den och helt plötsligt frös Windows under uppdateringen. Efter någon timme chansade jag och hårdresettade datorn och då var den helt död och gick aldrig igång igen.

Efter det flashar jag endast i BIOS och ingen annanstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För länge sedan, skulle byta ljudkort mellan två datorer. Stod på en heltäckningsmatta. En synlig blixt från min hand dödade effektivt det ena ljudkortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cirka 2009. Byggde dator åt en vän i första versionen av Fractal Design Define-chassit. Förstod inte alls vad den tjocka svarta packningen var innanför chassits väggar, så drog ut den och slängde. I backspegeln har jag insett att det var ljudisoleringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P