Vilka är dina värsta nybörjarmisstag?

Permalänk

Jag är faktiskt ganska stolt över att själva datorbygget gick så smidigt och att det flöt på bättre än jag trodde! Det enda som strulade lite var att tre av fläktarna inte fick någon RGB eftersom jag saknade en 3-pin RGB-kontakt på moderkortet... De största misstagen har nog snarare varit ljud och bild. Jag hade verkligen inte väntat mig att lite ljudkalibrering och HDR-kalibrering skulle göra så stor skillnad, men det gör det verkligen.

Det känns som att man ofta lägger all energi på själva datorbygget, men glömmer lätt bort tillbehören och mjukvaran. Man vill trots allt få ut så mycket som möjligt för pengarna.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow/EVGA 3080 FTW3/EK-Loop Vertical GPU Holder/AMD 7 5800X3D/ASUS ROG Strix B550-F /EK-Nucleus AIO D-RGB + EK-Loop Fan 120 D-RGB x4/Seasonic Prime GX 850W/ASUS 34" Widescreen

Permalänk
Medlem

I början när jag byggde datorer själv ( läs -90talet ) så glömde jag att bygla om moderkortet så det skulle leverera 3,3V istället för 5V till min nya CPU... det upptäcktes efter nån dag men som tur var blev den bara extremt varm men fick inga bestående men

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

wait what?

varför skulle det vara ett problem?

har typ alltid använt plats 1 och 3 i förstahand i minst 20 års tid ända fram till jag köpte min D15 för ett par år sedan när jag bytte till AMD sockel och då måste jag ha dem i plats 2 o 4 för värmerören tar i minneskylaren om man har ett minne på plats 1.

och har ärligt talat aldrig haft några problem med det förutom när de inte gå under kylaren på platsen närmast cpu...

Ingen aning haha. Vill bara minnas att vi (jag och en kompis) stoppade ramstickorna där och det funkade inte doh.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem

Glömde sätta rätt volt på en k6-2:a när jag var en dum student som skulle bygga eget. Brände den.

Jag gick tillbaka till affären och sade att den var död när jag fick den. Han kände att den luktade bränt men jag insisterade, så jag fick en ersättning.

Har fortfarande lite ångest över det. Riktigt kasst gjort. Jag var fattig gymnasieelev som stuckit hemifrån så då tog girigheten över. Pc var viktigast av allt.

Om jag hade träffat butiksägaren idag hade jag faktiskt gett honom pengarna.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det pinsammaste var när jag köpte en skärm från LG som hade två strömbrytare – jag trodde först att den var DOA.

Annars har jag lyckats bränna några moderkort genom åren, särskilt innan ATX-standarden slog igenom. På den tiden användes AT-moderkort med P8/P9-strömkontakterna, och satte man dem fel (till exempel så att de svarta ledningarna inte låg mot varandra i mitten) kunde det resultera i ett förstört moderkort.

Att glömma att montera distanserna mellan moderkortet och chassit är också ett klassiskt misstag jag har gjort.

På högstadiet lyckades jag dessutom elda upp skolans VIC-64, eftersom strömkontakten och video-utgången använde samma typ av DIN-kontakt. Skolan hade bara en VIC-64, resten var VIC-20.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

Jag var 14år, skulle lana hos en kompis.
Hade precis fått ett nytt grafikkort som var super super fränt ett Geforce 7800GTX..
jag var bara tvungen att öppna burken och lägga den på hans säng för att visa upp mitt nya grafikkort innan vi började spela.. detta resulterade i att samtidigt som jag böjer mig fram droppar en droppe snor rätt in i kylflänsen på Grafikkortet.
Vi fick be hans pappa hjälpa oss torka rent flänsarna med toppz. Kan tillägga att hans far hade fobi för snor och var nära på att spy varenda sekund i hela utförandet.

Permalänk
Medlem

Har inte begått några misstag direkt.

En gång bytte jag ut en i486DX2-66 till en iPentium-83 Overdrive.
Det var muskelkraft att pressa in den i sockeln. Trodde jag fått in den flera gånger. Bara att demontera och göra om. Pressade allt jag hade med handdukar emellan. Glädjen var stor när den till slut bootade!

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gjort för få säkerhetskopior. Skulle gärna haft fler kopior från Amigatiden; jag har nog det mesta jag själv gjort i form av musik och programmering (av hobbysnitt alltså, enklare saker för nöjes skull mest), men någon riktigt bra låt försvann ju i en diskett-krasch...grämer mig än idag. Sedan jag köpte CD-brännare typ 2001 har jag det mesta viktiga på skivor. Än så länge har ingen av dessa skivor blivit oläsbara, oavsett om det är CD, DVD eller Bluray - så länge den initiala bränningen funkade bra. Coasters har man ju fått, och en del skivor har varit kassa från början.

Men på senare tid så gjorde jag misstaget att använda Gigabytes medföljande programvara för att ändra RGB och profil i grafikkortet. Det förstörde (vad det verkar) SPD på ramstickorna, alla 4 blev skrot och datorn vägrade boota. Så, numera låter jag all RGB vara ifred, räknar med att all mjukvara som rör sådant är skräp oavsett tillverkare. Köpte 32GByte minne senare från Aliexpress för typ knappa 300kr, så, inte hela världen, men ändå.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1687311-uppgraderade-g...
https://linustechtips.com/topic/1430300-rgb-fusion-20-killing...

Sedan har man ju gjort sådant som att satt IDE-kontakter till hårddisken nåt snäpp fel så det bara varit ren tur att inte hela datorn gått åt skogen. Samma med disk-kontakter, de kan ju ofta sättas lite hur som helst så bara tur om det blir rätt känns det som...friskt kopplat, hälften brunnet, eller vad man nu sade förr. Många böjda pins här och var, inte minst på processorer (men de gick ju att böja tillbaks med stiftpenna eller rakblad). Jag är försiktigare idag, lite.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

I sig själv så var båda dom köpen egentligen nybörjarmisstag, då jag kunde köpt en eller ett par kompatibla för bra mycket mindre pengar, eller byggt själv.

Känner igen det - mitt värsta datormisstag var att köpa en alldeles för dyr dator på 90-talet. Pentium på 100Mhz, inom 5 år fanns det 1000Mhz, polarna köpte PII 233'or för samma pengar jag hade kvar att betala...

Kanske inte den sortens misstag tråden efterfrågar men det är absolut den som sved mest för mig. Även om jag hade krossat kärnan på min Athlon XP med kylaren (vilket kändes som det var 50-50 att lyckas med på den tiden) så hade det inte varit lika dyrt.

Utvecklingen har stagnerat så misstaget är inte lika tydligt i dag kanske, men det gör det ju bara lättare att begå.

Permalänk
Medlem

Jag glömde ta bort skyddsplasten på CPU-kylaren. Tur att jag märkte det snabbt så det inte smälte eller skadade något

Permalänk
Medlem

Körde vattenkylning och dubbla peltiers utan att fuktsäkra sockeln. Den gick ständigt i minusgrader så varje gång den stängdes av så smälte den iskondens som bildats.
Den Celeron II 667 cpun blev en nyckelring när pinnarna började ärga av. Den funkade perfekt tills jag tog ur cpun ur sockeln och flera pinnar inte följde med.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Byggde min andra dator någonsin för 20+ år sedan

Satte en standoff fel.. började ryka från datorn xD

Permalänk
Medlem

gjorde en klassiker i slutet av 90talet , göra rent inne i datorn med en dammsugare. Det moderkortet startade aldrig mer

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Ända jag har har lyckats göra är att koppla in och försöka starta en dator men glömt ställa om PSU'n från 110V till 230V (OTROLIGT dåligt designval som tur nog nu är automatiserat).

Utöver det har jag nog klarat mig ganska bra, sure småsaker som att man glömt en kabel här å där, någon fläkt man råkat döda RGB'n på då det va 5V och inte 12V osv.

Edit: kom på att jag även försökte köra ett 4070 och ett 4070x2 i crossfire som mitt ace of sweden psu inte alls gillade och valde istället att gå ut med en smäll!

Skrivet av Returtony:

gjorde en klassiker i slutet av 90talet , göra rent inne i datorn med en dammsugare. Det moderkortet startade aldrig mer

Gör jag på 2-4 datorer 2-3 gånger per år och har gjort i säkert 10-15 år utan problem =p Är inga risker alls bara man gör på rätt sätt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Runt 2017 hade jag en iPhone 7. En dag på jobbet hade jag den i bröstfickan, böjde mig fram för att plocka upp något från golvet – och självklart trillade den ut och landade med skärmen först. Spräckt direkt.

Jag knallade in på Apple Store och frågade vad de ville ha för att fixa den. När jag hörde priset kändes det som att de lika gärna kunde ha bett om en njure. "Det där kan jag göra själv!" tänkte jag.

Beställde en ny skärm på nätet för 700–800 kr och satte mig vid skrivbordet med en YouTube-guide som enda stöd. Jag har aldrig svettats så mycket i hela mitt liv. Skruvarna var så små att man behövde mikroskop för att se dem, och jag kände mig som en hjärnkirurg med skakiga händer.

Efter 4–5 timmars nervsammanbrott var jag klar. På skrivbordet låg två pyttesmå skruvar kvar. Jag stirrade på dem och tänkte: "Nää… de där kan väl inte vara så viktiga?" Startade telefonen – skärmen lyste, den laddade, ljudet funkade. Perfekt!

Och mycket riktigt, den funkade… i två veckor. Sen dog högtalaren. Plötsligt kändes de där två skruvarna ganska viktiga ändå.

Jag gav upp och lämnade in telefonen hos en kille som hade en liten butik i shoppingcentret. Han sa att det skulle ta en timme. Jag gick ett varv, köpte ett par byxor och kom tillbaka. Telefonen var fixad – men han frågade direkt:
"Vem i hela friden har lagat den här innan? Jag måste ta ett allvarligt snack med den personen om hur man INTE ska montera en iPhone."

Jag skyllde på "en kompis till en kompis" och skämdes som en hund.

Sedan dess kör jag alltid med skal, skärmskydd och – viktigast av allt – jag betalar gladeligen för ordentlig service. Kirurg är jag uppenbarligen inte.

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem

Trevägs sli med gtx470. Nätagget hängde utanför chassit, såg kul ut på LAN ^^

Permalänk
Medlem

Min första egna dator Amiga 500, älskade spelen som man kunde spela på den. Försökte trycka i fel kontakt i något på baksidan och kortslöt något. Den startade aldrig igen. Visade bara något rött felmeddelande. Hade den bara en natt, är nog fortfarande ärrad från det minnet.

Permalänk
Medlem

För ca 25 år sedan så hade jag inte råd med egen dator, utan lånade polarens stationära när vi umgicks.
När han inte såg vad jag gjorde så surfade jag in på en hel del ”vuxen sajter”, och hans dator blev nerlusad med virus…
Han var inte så glad på mig😅

Mitt försvar var att han skulle ha skyddat sin dator bättre. Men det hjälpte inte😅

Permalänk
Medlem

Lyckades kortsluta min Corsair H100i så blixtar slog ur pumpen. Sen va den och moderkortet knäckebröd 🤷‍♂️