Permalänk
Medlem

Ersätta galaxy s9+

Hej,

Jag betalade typ 2000 kr för min s9+ på refurbed el. liknade.

Jag lägger helst mellan 2000-4000 kr på en annan S modell.

Jag använder DeX, viktigt. Förutom problemet beskrivet nedan har prestandan varit ok för mig. När den inte strulat då. Vilket den ofta gjort.

Vad är ett smart köp? Med tanke på bla OS support.

Jag föredrar att inte behöva vara överdrivet rädd om den, alltså vill inte gå omkring med 10k i min grusiga ficka.

Min gamla trotjänare låter varken ljud komma in eller ut ur den. Den har haft problem med att bashögtalaren inte fungerar. Wiped system cache kunde ibland få den att fungera rätt i en minut eller så. Samsung support har loggat in i den och kunde bara se att batteriet var kasst. Bytte batteri (själv), samma problem. Factory reset etc hjälper inte. Nu får den nog pensioneras.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Bytte precis ut min S10 (SM-G973F) jag haft sedan feb 2019 till en S25 (SM-S931B). Fick den nyss på kampanj för åtta jämnt på Inet. Sju års garanterade OS- och säkerhetsuppdateringar. Mycket trevlig uppgradering rent generellt inom alla segment. Skön att hålla i. Saknar SD-kortplatsen dock. Köper du en ny telefon och inte betalar för någon molnlagringstjänst eller ofta flyttar över foton från mobil till NAS/dator, så tänk på att inte snåla på den interna lagringen som jag gjorde. 128GB känns aningens tight, men det är bara vad jag upplever, har knappt börjat använda telefonen på riktigt ännu.

Kollade lite innan på refurbed vilka priser som gäller på vilka modeller. Ville ha en mobil i toppskick, och ju fler års garanterade OS-uppdateringar jag sökte desto högre blev priset, så slutade med ett nyköp med en modell som har en del nytt jmf med modellerna S21-S24.

Nu var detta kanske inte till allt för stor hjälp med tanke på din budget, men jag tänkte jag delar med mig lite hur jag upplevde det stora hoppet från S10, som du också kanske känner med din S9+. Hoppas du hittar något till rätt pris!

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem

Ska du köra Dex måste du såvitt jag vet köra en av Samsungs S-modeller vilket lägger nypriset lite högre än 2000—4000. En refurbed galaxy s23fe verkar ligga på 3000-3500

Nya kan s25/s25fe med en gnutta tur gå att få kring 5000.

Antingen som inloggad på Samsungs sida och i deras butik, eller om man går via Mecenat (studenter) , Mecenatalumni (tidigare studenter) , Benify (vem som helst men ofta har arbetsplatsen avtal, annars kostar det att gå med) eller https://www.seniordays.com (55 år)

Ofta är erbjudanden likartade, men Mecenat verkar bäst överlag. De flesta erbjudanden bygger på att man tar ett obundet abb på Vimla eller Hallon och sedan säger upp det (eller har kvar)

Annars kan man se över bundet abonnemangsköp, för 300-350kr/månad i 2år, om man ändå måste ha abonnemang kan det vara en lösning som i praktiken gör att mobilen kostar kring 5000 beroende på hur mycket data man behöver.

Angående Samsung Dex så börjar den såvitt jag vet anpassa sig efter Googles Desktop-läge som nog de flesta androidmobiler kommer att få med tiden (finns kanske på nya Pixlar, jag har inte koll)

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave