Permalänk
Medlem

Korrekt skriftspråk i chattprogram?

Jag och mina kompisar har haft en del diskussioner ang. hurvida man
ska använda sig av stora bokstäver, punkt och andra skiljetecken på irc.

Ibland kan det bli lite jobbigt om alla använder sig av stora
bokstäver i början av meningen och alltid avsluta den med punkt.

Det finns ju alltid undantag där personer stavar fel på varannat ord
och avslutar meningen med 16 utropningstecken istället för ett frågetecken.
Jag tycker själv inte att det spelar så stor roll om man använder sig
av stora bokstäver eller endast små.

Det är självklart att ett korrekt skriftspråk ger ett mer seriöst intryck när man skriver till någon.
Men tycker ni att man ständigt ska använda sig av ett "korrekt skriftspråk"? även på irc/msn osv?

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk
Medlem

Ja, det tycker jag.

Dels ser det bra mycket trevligare ut och sen så lär man sig själv mycket bättre svenska genom att faktiskt skriva svenska och inte någon lunar-svenska.

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem

Jag gör mitt bästa för att skriva korrekt, men när man vill svara snabbt eller om man är allmänt trött så försvinner versaler och punkter.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Stor bokstav, skiljetecken och punkt glöms bort ibland eller skrivs fel men så länge jag inte skriver *KJaMAr* <insert felstavat löjligt meddelande> och alltid avslutar med knepiga smileys så är jag nöjd.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej för skråen.. skriv sansat och utan onödiga störningsmoment (!!!!!!!!!!!!!!!, färger, versaler osv) så spelar det ingen roll.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska försöka skriva så korrekt som möjligt och göra det till en vana så att alla kan förstå vad man skriver och som redan nämt ser det trevligast ut och ger ett bättre intryck.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Inaktiv

huvudsaken är att folkförstår vad du menar. en punkt kan avskilja meningar på samma sätt som versaler kan För människan är logisk och klarar av mer än vad med tror maniskan kan göra.

Frivililga fel stavningar kan ge det skrivna språket ett djup som det det saknar i seriös skrift. Ett kan ett utraget "Miljooo.ooon" vara lite mer kul och utdraget än just "en miljon".

"Att skrika!" ger inte samma kraft som "Att skrika! ! !" och än värre högljut kan det bli genom *ATT MAN SKRIKER UT SITT BUDSKAP!!!*

Att låsa sig så hårt vi att ord måste stavas på ett visst sätt är lite stelbent och hjälper inte till at bevara nått annat än ett stelbentsätt att se på språket.

Skulle jag säga "Killen föll i vattnet och blec kanon våt" så vet alla vad jag menar även det är sällan man ser en våt kanon nu förtiden. Vi kan även byta ut "kanon" mot "jätte", "dunder", "super" eller "skit" även dessa är lika fel. Men de ger ett krftigare utryck än "mycket".

Jag själv är dyslektiker och har mycket svårt med stavning, men jag har änd bemästrat det skrivna språket så väl att normalbegåvade kan fösttås even jagg skylle skiva flel..

Så vid chattar behöver man inte bry sig så mycket, men skall man skriva en artiket i typ Expressen bör man bemästra språket och använda punkter mm även om detta skulle vara onödigt eller ändå läsbart utan dessa.

P.S till "JoooN"
Om man chattar kanske man inte behöver ge ett seriöst utryck. Frågan är sedan vilken man vill bli opererad av. Han som ser ut som en doktor eller han som är det. Man skall läsa innebörden för att avgöra om någon är seriös och inte avgöra detta på stavning eller kommatering.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om det, men har en tendens att anpassa mitt språk efter 'alla andras'. Om en seriös diskussion hålls med stor begynnelsebokstav och korrekt kommatering, försöker jag skriva likadant. Men annars blir det rätt ofta att jag skiter i stor bokstav och skriver allmänt fult, precis som alla andra på IRC.

På forum brukar jag dock försöka hålla mitt språk på en någorlunda hög nivå, eftersom man oftast får bäst svar om man skippar fj0rtizspråk. Har dock lätt för att krångla in mig i onödiga meningar när jag gör annat under tiden, något som jag försöker komma från...

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Hedersmedlem

Versaler och punkter brukar jag oftast skippa när jag chattar, eftersom alla andra gör det. På forum så använder jag däremot korrekt svenska. (eller åtminstonde försöker )

Permalänk
Medlem

Det arlla vatgitasike är itne att savta rtät uatn att den frötsa och stisa btoskvaen hnaamr på rtät palts.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag använder mig inte av versal i början ev en mening eller punkt i slutet av "stycket/raden" men jag använder mig såklart andra skiljetecken som gör texten mer lättläst.

Annars tycker jag att man ska försöka vara så korrekta som möjligt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det arlla vatgitasike är itne att savta rtät uatn att den frötsa och stisa btoskvaen hnaamr på rtät palts.

hllåer med

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Man brukar få lite mer respekt om man kan stava snyggt och snabbt.

Okej, det gäller nog inte på de ställen där ingen kan stava.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

på "snabba" chatter såsom irc/msn/icq så där inte så många läser det man skriver är det okej med förkortningar och slang. Man kan ju likna en sån dialog som när man står och småpratar, då är man ju inte alltid så noga med att använda helt korrekta uttryck för man vet att den man pratar med förstår ändån.

men om man ska skriva nått mer betydelsefullt som många kommer läsa så är det bäst att försöka hålla en lite högre nivå på språket, det finns ju alltid lokala slangord som inte alla förstår.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake

Så respekt kommer av hur man stavar och inte av stort kappital eller hur fet bil man har? Tja, då är det inte undra på att unga har så lite respekt för äldre.
Jag tror inte på det du skriver; även det är välstavat. Så du ingav mig ingen respekt, det gjorde däremot "liljas" inlägg som var totalt respektlöst stavat...

Sedan inger knappast en smiley respekt, och har man så dålig humor att man måste markera detta med en smiley så borde man undvika att använda humor eller irroni i sina inlägg

Permalänk
Medlem

Hehehe... om man ska skriva in inlaga till en advokat eller nåt liknande så ska man mer än gärna benästra "byråkratsvenska"... dom av er som eventuellt har försökt läsa en lagparagraf vet vad jag menar...

Men är man på IRC så blir det att man skriver som man tänker just för stunden, dvs en massa punkter och roliga förkortningar hit och dit... men fan inte att man *pUZziZar* och *kJAmAr* och är allmänt fj0rtiz (lunarstormig (roligt ord)) i sin attityd... själv är jag 32...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
på "snabba" chatter såsom irc/msn/icq så där inte så många läser det man skriver är det okej med förkortningar och slang. Man kan ju likna en sån dialog som när man står och småpratar, då är man ju inte alltid så noga med att använda helt korrekta uttryck för man vet att den man pratar med förstår ändån.

men om man ska skriva nått mer betydelsefullt som många kommer läsa så är det bäst att försöka hålla en lite högre nivå på språket, det finns ju alltid lokala slangord som inte alla förstår.

Snabba? Lovar jag skriver snabbare än alla cs-barn som inte kan stava för fem öre, reglerna i #sweclockers är klockrena
o,d,lr,e,kmr = ban
För dom oinsatta, har aldrig sett nån använda "kmr" dock, är jag glad för
Sen respekterar iaf jag nån som försöker skriva så bra den(? ) kan, har väldigt väldigt lite över till folk som börjar snacka en massa skit om "att ingen bryr sig" samt att alla som bryr sig om stavning på irc är nördar som aldrig får något

EDIT: Sen kan det tilläggas att om nån vill ha min hjälp (mycket sånt i #sweclockers) så förväntar jag mig att dom åtminstone stavar rätt och formulerar sin fråga så bra dom kan, allt för många HJÄLP MIG MED MITT CS!!!! NUUUUUUU individer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake

Det är inte direkt respektingivande att stava snyggt. Innehållet är och förblir det centrala - så länge som man inte stavar som en påtänd fjortis, förstås. Då spelar det ingen roll vad man har skrivit. Alla fokuserar enbart på hur man har skrivit det. Respekten sjunker till noll.

En sak man bör tänka på är att inlägg sällan skrivs för att man vill ha omvärldens respekt. Snarare vill man antingen inbjuda till diskussion eller har en fråga om något.
Personligen ignorerar jag de allra flesta inlägg som är tillräckligt uselt formulerade. Andra gör som jag gjorde mycket oftare förr; påpekar syrligt om stavningen.
Man behöver alltså inte tänka på hur väl man uttrycker sig, vare sig det gäller stavning eller allmänt språkbruk, sålänge man inte är intresserad av att få (relevanta) svar på sina inlägg.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Jag tycker nog att man ska stava rätt så mycket som möjligt. Att glömma en punkt här eller en stor bokstav där är ju ingen större fara, skriver man däremot konsekvent som en kråka så ska man nog ta sig en funderare. Likaså folk som överanvänder utropstecken. Det finns dock en okorrekthet som jag tycker är okej, ja till och med stödjer. Det är "iofs", allstå förkortningen för "i och för sig". Iofs är ett mycket bättre ord för detta.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Jag finner det otroligt irriterande med folk som envisas med att skriva stor bokstav i början på meningar, alltid avsluta med punkt etc (på IRC).

Stora bokstäver använder jag vid förkortningar/namn, ett och annat kommatecken brukar det bli också :cool:.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Är mycket roligare och prydligare (kalla mig pedant), om man skriver en helt korrekt mening med versaler, utropstecken m.m. på rätt plats. Men det verkar som om inte många kan det längre eftersom utropstecknet missbrukas något ofantligt, ex. "Hur ska jag få igång min dator som slutat fungera!!!!!!!!!" - Ett ganska vanligt exempel.
Visst, stavfel och sådant kan alla göra, men man kan iaf(brukar förkorta i alla fall, i och för sig) försöka stava så rätt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Skriver alltid ordentligt om det inte är väldigt bråttom.
Skriver alltid med så många förkortningar osv. när jag spelar, rättar inte felstavningar o dyl.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

När någon ställer en fråga på ett forum så tycker jag nu för tiden att stavningen inte spelar så stor roll. Det viktiga är attityden. Man märker tydligt om personen i fråga verkligen vill ha hjälp, eller skiter i vilket. Fel attityd skall straffas med knölpåk och yxa, i internetjargong benämnt som "RTFM".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Sedan inger knappast en smiley respekt, och har man så dålig humor att man måste markera detta med en smiley så borde man undvika att använda humor eller irroni i sina inlägg

Var din smiley avsiktlig eller åkte du dit på riktigt nu?

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Någon mer som läst fredagens VLT?

Permalänk
Medlem

Man ska alltid skriva på ett korrekt och begripligt sätt, oavsett situation och plats.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skriver dugligt (IRC/MSN), men inte lika ordentligt som på forum och liknande.
e/d/å och liknande använder jag aldrig (de flesta förstår nog att jag inte menar bokstäverna ).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag är konsekvent, jag skriver sällan med punkt och stor bokstav

Permalänk
Avstängd

Stor bokstav och punkt anpassas alltid vid skrift. Dom finns av en anledning.

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Jag gör mitt bästa för att skriva korrekt, men när man vill svara snabbt eller om man är allmänt trött så försvinner versaler och punkter.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk

Jag brukar skriva med storbokstav i början och punkt i slutet. (som denna meningen )
Jag har inget mot folk som skriver bara med små utan punkt, men det är ganska jobbigt med ord som "d", eller att t.ex. skriva "e d?" istället för "är det?".

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."