Permalänk
Medlem

Toningsfilm, köpa vart? Bra?

Vart kan man köpa toningsfilm?
Och är det bra att använda toningsfilm om man vill ha ett färgat plexifönster? Hur blir kanterna? SKa nämnligen använda en bit plexi isf dörr på mitt chassi. Eller glaset ska vara dörr så kanterna måste vara fina.
Men som sagt, vart finns det att köpa och hur mycket kostar det?

Permalänk
Medlem

hmm alltså det varierar hur bra kvalite (STAVA) du vill ha. Finns ju biltema och micro toning. Och om man bara tar det lungt och använder diskmedel och sprutar på lite då och då så blir det bra. Även jämnar självklart ut Bublorna och så ska diskmedlet vara utspätt med vatten annars blir det kris

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem

du kan ta lite genomskinligt nagellack och "limma" fast yttersta kanten så kommer det inte att släppa i hörnen efter en massa öpnningar/stängningar

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

det går att köpa på istort sett alla OK mackar,de e skit lätt att slänga på om du har plexi skivan o-monterad,som sagt innan,använd en bra vattenflaska med spray funktion,typ3droppar diskmedel o resten vatten...de följer med en skrapa till toningen då du köper den,vilken dumskalle som helst klarar det,LYCKA TILL!!

Visa signatur

ch0bbe

Permalänk
Medlem

gör bara rent ordentligt (allt som kommer mellan glaset och filmen syns hemskt bra). änvänd gummiskrapa om du har, den som medföljer håller ingen vidare kvalité och har en tendens att repa filmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera att du använder en gummiskrapa, en sån som din mamma har när hon putsar fönstrena. För den där lilla plastskrapan brukar repa filmen och det blir inte alls snyggt.

Permalänk
Medlem

ok.
Tack för alla tipps.
min lokala glasmästare har spegelfilm som e genomskinlig för 100kr med det måtter jag ska ha.

Permalänk
Medlem

Tänk på att solfilm kan reagera med plexiglas. Resultatet kan bli en himla massa småbubblor. I de plexirutor som sitter i de kåpor som pickuper har, blir resultatet så ibland.

Lycka till.

Permalänk

jag gick till min lokala bilglastonare (sån har väll alla?) å fråga hur mkt de skulle ha för två botar på ca 40 x 35cm.
-Vi monterar bara här, vi säljer inte film löst. Men vänta lite...
Då letar killen upp en rulle å skär till 2 bitar direkt. "shit" tänkte jag, hade nämnligen inte pengar med mig då utan ville bara veta vad det skulle kosta.
-Hur mycket kostar det? frågar jag
-Äh, det här bjuder jag på.
Genast kände jag mig mig ganska regält lättad

så vare me det. På me sopa/diskmedels-vatten massor av det, så pressar du ut det i efterhand. Sen tyckte jag det var enklare att börja pressa i en kant en å börja i mitten som jag gjorde först.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

kan ni förklara den där proseduren me diskmedlet???

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem

Din mamma har säkert en sån där spruta som man har när man stryket kläder, den lånar du och fyller med vatten, häll i ett par droppar diskmedel och rör runt så det blandar sig klokt.
Sen sprutar du bara på plexiskivan där filmen ska sitta.
Sen sätter du på filmen. Eftersom att det är diskmedelsvatten på så kommer inte limmer att ta direkt utan filmen kommer glida lätt. Då kan du enkelt drycka bort alla luftbublor. Och så får du den presis där du ska ha den. Om du tar en gummiskrapa och börjar innifrån så kan du pressa ut bubblorna och vattnet. Sen kommer filmen att sitta.

Permalänk
Medlem

Varning! väldigt långt ifrån ämnet. Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
Skulle rekomendera att du använder en gummiskrapa, en sån som din mamma har när hon putsar fönstrena. För den där lilla plastskrapan brukar repa filmen och det blir inte alls snyggt.

Hos mina föräldrar är det far som tvättar fönster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
Din mamma har säkert en sån där spruta som man har när man stryket kläder, den lånar du och fyller med vatten, häll i ett par droppar diskmedel och rör runt så det blandar sig klokt.
Sen sprutar du bara på plexiskivan där filmen ska sitta.
Sen sätter du på filmen. Eftersom att det är diskmedelsvatten på så kommer inte limmer att ta direkt utan filmen kommer glida lätt. Då kan du enkelt drycka bort alla luftbublor. Och så får du den presis där du ska ha den. Om du tar en gummiskrapa och börjar innifrån så kan du pressa ut bubblorna och vattnet. Sen kommer filmen att sitta.

Gissa vem som stryker...

Och så till ämnet:

Blir det bra resultat på små saker i storleken 2.5cm x 9cm?
Behöver något till några 7-segmentare jag tänkt ha i en 3.5"plats.

Permalänk
Medlem