Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Avstängd

Sdram krångel?

Hej!
För det första vill jag tacka alla som läser detta, till de som har lust att hjälpa mig helt enkelt ;). För det andra så vill jag säga att jag inte vet om detta är det rätta forumet att posta denna tråd i? Hittade tyvärr inget direkt support forum. Flytta tråden i så fall.

Jag kopierar in den texten jag klistrade in lite här och där på irc, då jag sökte om hjälp. Så blir det lite lättare för mig (slipper skriva allt om igen). hihi

-----
jag har 1 problem, jag satte in extra ramminne i min dator.. när jag startade burken så pep det! .. -piiip..piip...piip med jämna mellanrum. Jag stängde av burken, det luktade bränt/plast/äckligt.. drog ur ramminnet.. senare efter att jag kontrollerat så inget brunnit. SÅ testade jag starta datorn, allting fungerade i början, jag såg uppstarten + cpu info allting var "ok" stog det. Men när jag precis kommer in på windows efter "windows-logotypen" så försvinner bilden på skärmen :S vad kan vara fel?? väldigt tacksam för hjälp
----
Vad kan det vara fel på? Vad ska jag göra? Vad är sönder? hjälp hjälp hjälp

Kan tänka mig att skänka bort någon domän eller något annat kul om jag får bra hjälp..

Tack!

Mvh/Alper

(notera att jag ej använde våld när jag satte in sdram-minnet, tog den ifrån en annan dator hemma så minnet fungerade fint tidigare dvs inge fel på minnet. Ser nu att det står PC-100 på minnet, jag har för mig att jag har PC-133 i min burk. Kan det vara det?)

Permalänk
Medlem

Re: Sdram krångel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alper
Ser nu att det står PC-100 på minnet, jag har för mig att jag har PC-133 i min burk. Kan det vara det?)

Det är det, jag kan då inte köra söligare minnen med snabbare

Permalänk
Medlem

Det låter som om något är för varmt. Kolla IDE-kablar och så dom kan få för sig att smälta.
Är det nya minnen? Dom kanske är skadade eller något.

Angående pipen så kan du kolla i din moderkorstmanual, det brukar stå där var dom betyder.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Sdram krångel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ
Det är det, jag kan då inte köra söligare minnen med snabbare

okok.. men datorn går liksom inte igång på windows, skärmen blir helt svart och misster kopplingen med burken då. Det jag vill ha svar på, hur ska jag lösa skiten!?

1 fel minne leder till att jag behöver byta moderkort?

kul..

Permalänk
Medlem

Pröva att sätta det minnet du har nu i en annan ram plats, som det inte brunnit i, och som den inte var i.
Pröva dessutom ett minne i taget om du har flera, om det brann i något av dem.

Om det inte funkar så borde du koppla ur komponent efter komponent (jag tror dock att ditt moderkort/ram/ramplats brunnit.) och försök sedan starta.

edit: Du kan självklart inte koppla ur hdd du bootar från om du inte har cd, eller CPU eller liknande, men de komponenter som går att koppla ur.

Just ja, pröva att boota från en CD, det första du gör, skadar inte att testa. Felsäkert läge kanske funkar...

Kolla så att alla fläktar funkar också

Permalänk
Avstängd

Okej tack keo, ska testa det imorrn. Jävligt jobbigt att burken ska krångla bara för att 1 ramminne är fel, jävla skit :/

mvh/alper

Permalänk
Medlem

testa att starta windows i felsäkertläge.

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XX6
testa att starta windows i felsäkertläge.

Jo det går, men då fungerar varken tangentbordet eller musen =|

Permalänk
Medlem

Om ditt ramminne bara stödjer 100 mhz busshastighet så kanske du skulle gå in i bioset och ändra så att moderkortet bara kör med 100 mhx busshastighet

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Avstängd

Jag satte in ett PCI Grafikkort, och då fungerade det utmärkt. Antingen är mitt AGP geforce4 dött eller så har hela AGP-sloten sabbat tänkte jag. Testade med Geforce2 på agp porten, och det fungerade.. så då kom jag fram till att geforce4 var dött. Eftersom det inte fungerade på samma plats som geforce2 satt i, och geforce2 fungerade ju. Men gav det 1 försök iallafall, satte in geforce4 som inte fungerade (Trodde jag).. och viips det fungerar i en annan burk.. och en annan.. hur kan det komma sig??

Mycket märkligt

Geforce4 kortet har börjat dissa orginalburken eftersom den var med om en grill-stund med den eller vadå .. fantasi

mvh/Alper