Permalänk
Medlem

Bilder från senaste projektet

Har haft mitt mini-itx kort liggande ovanpå tvn i ca ett år utan att komma på vad jag skulle göra med det (fungerade som en intendo emulator) föddes följande ide. Varför inte föreviga det hela eftersom det hade fungerat hittills.

Började med att fixera moderkort, Hårddisk samt ena halvan av nätdelen.
Kortade dessutom kablarna till HD och drog ut en strömbrytare till kontaktsidan på moderkortet.

Byggde sedan en form av kartong och folie för hela paket.
La därefter på gelen och värmde i ugnen i ca 2h. gelen smälter och lägger sig tillrätta i formen.

Efter att tagit ut datorn ur ugnen och låtit den svalna började jag avlägsna formen. Som syns på bilden nedan låg det ca 1 cm med gele utanpå kontakterna, dessa var maskade med tape så inget hade kommit in i dom.

Tyvärr är gelen så mjuk och fet att den inte går att skära med kniv eftersom det blir så fula kanter. För att kunna skära ut kontakterna och snygga till en del kanter så måste jag få gelen fastare... så in i frysen med den. när den fått kalna ett dygn så var gelen fortfarande mjuk men den gick att skära med hobbykniv.

bilden försöker dels visa hur mjuk gelen är dels en närbild på datorn.

Sista bilden, det färdiga resultatet. Träskivan i botten kommer jag att byta mot en glasskiva.

första testerna visar inga problem med överhettning men jag offrra en ledig dag och köra ett långtids test. Datorn ska ersätta en gammal P200MMX som börjar låta irriterande mycket.

specifikation
Epia 5000 mini-itx kort
128 MB minne
40 GB Samsung HD
morex 55w nätdel
lite plast
2 Kg ljusgele
(Enda rörliga delen är Hårddisken)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

EliteKeys

Permalänk

snyggt.. den första datorn som man kan tappa i golvet..:D

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

sänk ner skiten i en balja med vattten= garasnterat inte över hättad
snyggt bygge!!!! en 10p

Visa signatur

i7.

Permalänk
Avstängd

men till vilken nytta har du gjort så?

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av gelé?

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt gott ut, får man provsmaka gelén?

Permalänk
Medlem

står ljusgelé. men "intetäckaöver" hålet på hårddisken hur fungerar det?

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Vad är det för typ av gelé?

ljus gele sa han va?

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grappo
ljus gele sa han va?

Jo jag kan också se att det är ljus gelé och inte mörk.
Men det du ville få fram är nog att han använde ljusgelé.

On Topic: Rolig idé. Mycket rolig.

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Lite komiskit bygge, men schysst

Permalänk
Medlem

jo ljusgele är det. Försöker konsekvent undvika ´.

abishai: varför inte ville ha en udda dator som de flesta andra här. Sen ville jag testa om det fungerade att göra så här.

Leloy: jag har inte märkt några problem än gelen är ju så elastisk att den borde fjädra vid tryck mot/från Hårdisk, men jag får se när den har gått lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asballt, om du täcker den helt med gelé, kan du inte ha den i ett akvarium med små typ trådar med korkar högst uppe, så det flyter runt en dator där inne

PS. Jag är inte ansvarig för ev. kortis

Permalänk
Medlem

Mycket snitsigt :). Att bara komma på idén :D.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Kul Ide. Detta va nice, Disken blev rätt tyst va?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Snyggt! Hur mycket kostade det hela?

Permalänk
Medlem

Coolt fattar dock inte hur du vågar

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

jo så schysst gjort så datorn funkar fint och går ha under vatten??

Permalänk
Medlem

Hehe.. gött om minnet eller något skulle pajja ^^.. Du skulle haft en 2.5 laptopdisk till datorn med... Då skulle det va ännu bättre

Visa signatur

Apple Powerbook 12" 1.33ghz
Apple Mac-mini core 2 duo 1.86ghz, 2gb
Xeon 2x3GHz, 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
sänk ner skiten i en balja med vattten= garasnterat inte över hättad
snyggt bygge!!!! en 10p

alla kontaktern da?

Visa signatur

Amd 1833mhz@2370mhz | 333mhz@431mhz | Q-Tec 350W | Twinmos Pc3200 2x256@8-3-3-3.0 |Big LoL! Airwolf pwned -http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=362234

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bAwA*
alla kontaktern da?

dom isolerar man ^^

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

Haha tufft

Lite svårt om något går isönder.
Btw, du skulle tryckt in lite lysdioder också.

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Du är inte den första med den här idén,
det finns en till som var med på utställningen på Tekniska i
Stockholm i våras.
Lyckas du kontakta han så kan du ju alltid
diskutera eventuella problem med han.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
Snyggt!
Du är inte den första med den här idén,
det finns en till som var med på utställningen på Tekniska i
Stockholm i våras.
Lyckas du kontakta han så kan du ju alltid
diskutera eventuella problem med han.

om det blir några problem sa har dom nog redan uppkommit. tråden är från februari

Permalänk
Medlem

Funderade oxo på ideen med gele för nån vecka sen, fast tror nog HDD, Mobo mm blir lite varma

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Oj snacka om att väcka den tråd som sover.

Gardin:det skulle vara ett hlvt att få all gele att få korrekt temperatur samtidigt skulle behövas stor ugn och ett par dagars långsamt värmande.

*{c2c}*: måste lägga handen på den för att känna om den är varm. Det var en liten miss att inte montera någon power led.

guardian: jag kommer inte ihåg nu men jag tror att gelen gick på ca 400:- annars är det ju standard delar. Allt köpte jag nytt istället för att använda gammla prylar, Det är ju lite svårt att byta om något skulle gå sönder.

Jeefy: det är inget problem, men det var lite nervöst att starta den första gången efter att ha misshandlat den i frysen och ugnen.

Smyger/ bAwA*: det skull gå om jag ställde den på högkant. Kontakterna är inte skyddade så dom får inte hamn under.

T-R: Jo jag var först om du kollar datumet på tråden så ser du att den är gammal så den har redan varit på tekniska museet.

Frink: Det största problemet är att när den blir varm så mjuknar gele och börjar krypa utåt. I batteridrift tråden finns vatten passet på plats för att förhindra att dator fortsätter att bli bredare.

kristensson: om du funderat på att ha gele som skydd så använd inte samma som här, den blir alldeles för vek för att skydda mot värre saker än en nyfiken tumme.

Visa signatur