Bilder från senaste projektet
Har haft mitt mini-itx kort liggande ovanpå tvn i ca ett år utan att komma på vad jag skulle göra med det (fungerade som en intendo emulator) föddes följande ide. Varför inte föreviga det hela eftersom det hade fungerat hittills.

Började med att fixera moderkort, Hårddisk samt ena halvan av nätdelen.
Kortade dessutom kablarna till HD och drog ut en strömbrytare till kontaktsidan på moderkortet.

Byggde sedan en form av kartong och folie för hela paket.
La därefter på gelen och värmde i ugnen i ca 2h. gelen smälter och lägger sig tillrätta i formen.

Efter att tagit ut datorn ur ugnen och låtit den svalna började jag avlägsna formen. Som syns på bilden nedan låg det ca 1 cm med gele utanpå kontakterna, dessa var maskade med tape så inget hade kommit in i dom.

Tyvärr är gelen så mjuk och fet att den inte går att skära med kniv eftersom det blir så fula kanter. För att kunna skära ut kontakterna och snygga till en del kanter så måste jag få gelen fastare... så in i frysen med den. när den fått kalna ett dygn så var gelen fortfarande mjuk men den gick att skära med hobbykniv.

bilden försöker dels visa hur mjuk gelen är dels en närbild på datorn.

Sista bilden, det färdiga resultatet. Träskivan i botten kommer jag att byta mot en glasskiva.

första testerna visar inga problem med överhettning men jag offrra en ledig dag och köra ett långtids test. Datorn ska ersätta en gammal P200MMX som börjar låta irriterande mycket.
specifikation
Epia 5000 mini-itx kort
128 MB minne
40 GB Samsung HD
morex 55w nätdel
lite plast
2 Kg ljusgele
(Enda rörliga delen är Hårddisken)
Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.