CSS: Radbrytning utan BR, som för H1 m.fl.

Permalänk
Medlem

CSS: Radbrytning utan BR, som för H1 m.fl.

HTML-elementen H1, H2 med flera har ju en inbyggd radbrytning, så att säga.

Går detta att sätta på och stänga av via CSS, dvs så att man kan ha en H1-rubrik på samma rad som annan text, eller omvänt (som jag vill använda det) få en CLASS att disponera en egen rad?

Dvs. att nedanstående skulle bli tre rader utan bruk av <BR> eller <P>:

<a href="bla.html" class="mainmenu">Ett</a> <a href="bla.html" class="mainmenu">Två</a> <a href="bla.html" class="mainmenu">Tre</a>

Permalänk
Medlem

Du inte inte vill anvädna <br> eller <p> så skulle du kunna göra en lista av det.

<ul> <li><a href="bla.html" class="mainmenu">Ett</a></li> <li><a href="bla.html" class="mainmenu">Två</a></li> <li><a href="bla.html" class="mainmenu">Tre</a></li> </ul>

Eller,

<pre> <a href="bla.html" class="mainmenu">Ett</a> <a href="bla.html" class="mainmenu">Två</a> <a href="bla.html" class="mainmenu">Tre</a> </pre>

Eller så skulle man du kunna sätta dom i <h1></h1>. Men tror inte du kan få ett radbyte med hjälp av en .class

Visa signatur

Signatur?

Permalänk
Medlem

Sätt bara display-propertien för A till block:

a.mainmenu
{
display: block;
}

För att få H1 att beta sig som en span:

h1
{
display: inline;
}

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

andrins metod är både enklare och mer korrekt än Nexits... display: inline; brukar vara räddaren i nöden i de flesta sitsar
läs ordentligt om display här: http://www.w3schools.com/css/pr_class_display.asp

Permalänk
Medlem

Nexits listexempel är dock inget fel på. vad är det för dåligt med att använda listor till menyer? Det är nästan så jag skulle sträcka mig till att säga att man borde använda listor till menyer. http://css.maxdesign.com.au/listutorial/

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

oj då, läste inte ordentligt tänkte mer på andrins sätt att integrera rubriker i brödtext...

till menyer bör som filigran mycket riktigt sagt listor användas, använder det själv

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag tror andrins är vad jag sökte.

Permalänk
Medlem

Nej, rubriker ska inte användas bland brödtexten. h1/2/3... ska användas till just rubriker. H1 till den "största" rubriken, h2 till den näst största osv. :]

"bland brödtexten" menar jag då <p><a href="hej"><h1>kjam</h1></a></p>, typ. Det är fel.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

ja, fel är det, men metoden är rätt

Permalänk
Medlem

Man kan ju tänka sig en ståtlig design typ

Rubrik | Innehållet kommer här.

Det är förstås möjligt att Google slår en (googlewhacking...? ) om man gör rubriker för lika texten.