Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andrin
Har bara testat koden i Mozilla än. A och D har ej "fast" höjd men
vill man ha det kan man ju ganska enkelt slänga ihop något script
som tar viewport height - (height of A + height of D). Sen kan man
ju optimera CSS:en betydligt.

...

Det ska vara Strict, inte Transitional

Men visst, med JavaScript skulle jag kunna sätta pixelstorlekar på alla objekt men det är väl inte riktigt meningen att man ska behöva göra? Det är lite det här jag menar med att väga fördelarna mot nackdelarna. Sålänge IE inte tolkar W3 standarden är det rätt bökigt att använda CSS om man ska anpassa för alla browsers. Massa fulhack för att få olika versioner av IE att hajja sidan och sedan uppstår vissa logiska problem. Fine...CSS boxmodell är den "rätta men IE's är rätt skön om man enkelt vill designa sin sida...

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Det ska vara Strict, inte Transitional

Jobbigt att själv byta ut DOCTYPE:en eller? Koden kommer att valideras även i Strict mode.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, jo, columner kan jag oxo fixa...men hur får jag den att ta upp hela fönstrets height?

Jo, jag svarade på denkans inlägg(som jag kanske missuppfattade?), men du fick visst in ett inlägg före mig.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jobbigt att själv byta ut DOCTYPE:en eller? Koden kommer att valideras även i Strict mode.

Jag var sarkastisk, därav smileyn.

Fortfarande så undrar jag om det går att få så att den har height 100% utan något fulhack.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Jo, jag svarade på denkans inlägg(som jag kanske missuppfattade?), men du fick visst in ett inlägg före mig.

Ja, lite.

Jag vill att den högra diven ska vara högerjusterad.

Dessutom vill jag att den yttre diven ska anpassa vidden efter innehåll.

Har sökt en massa på detta men jag hittar inget.
Har testat en hel del också, men jag får inte till det.

EDIT:

Med tables (ska se ut så här)
http://www.denniskarlsson.com/pics/ext_post/startup.jpg

Med divs (ser konstig ut, funkar om jag tar bort diven med float right)
http://www.denniskarlsson.com/pics/ext_post/startup_fel.jpg

Permalänk
Medlem

Enligt rekommendationerna:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" /> <title></title> <style type="text/css"> <!-- html { height: 100%; } body { margin: 0; padding: 0; height: 100%; } div.A { background-color: #F0F0F0; height: 100px; } div.ABContainer { position: absolute; top: 100px; /* Same as div.A::height */ bottom: 100px; /* Same as div.D::height */ left: 0; width: 100%; } div.B { background-color: #E0E0E0; float: left; width: 50%; height: 100%; } div.C { background-color: #D0D0D0; margin-left: 50%; height: 100%; } div.D { background-color: #C0C0C0; position: absolute; bottom: 0; left: 0; width: 100%; height: 100px; } --> </style> </head> <body> <div class="A">A</div> <div class="ABContainer"> <div class="B">B</div> <div class="C">C</div> </div> <div class="D">D</div> </body> </html>

Funkar ju dock inte i "fula" läsare men i dessa får man ju (om man verkligen vill stödja dessa) lösa det med "fulhack".

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt rekommendationerna:

massa kod

Funkar ju dock inte i "fula" läsare men i dessa får man ju (om man verkligen vill stödja dessa) lösa det med "fulhack".

Ah, nice. Perfa. Var juh inte så svårt, borde ha kommit på det själv men jag är van vid IE's boxmodell. Danke, nu ska jag försöka fixa till DIV only på http://ease.lokalen.nu/.

Märkte nu att i IE 5.5 (inte sp2), som jag använder här på jobbet så får inte B och C boxarna height 100%. Men det kanske är en bugg. Ska kolla i IE 6 ikväll och se om det funkar bättre. IE 6 och DOCTYPE Strict brukar juh funka ganska bra.

Kanske du kan kolla?

Hmm, om jag vill ha allt det där som en centrerad box med width 500px t.ex. Då funkar det väl inte med en Countainer för allt utan jag måste sätta align på alla divar för att det skall funka? Tänkte eftersom det e pos absolute...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan redan nu säga att IE6 inte visar det på det sättet det är ämnat att göra. IE6 stödjer
ju tyvärr inte rekommendationerna till fullo. Så i väntan på IE7 så får man väl använda
offsetHeight, clientTop etc, etc.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kan redan nu säga att IE6 inte visar det på det sättet det är ämnat att göra. IE6 stödjer
ju tyvärr inte rekommendationerna till fullo. Så i väntan på IE7 så får man väl använda
offsetHeight, clientTop etc, etc.

Inte ens med en Strict DOCTYPE? Är inte det egentligen fixen för att IE ska kunna tolka CSS ordentligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att använda DOCTYPE switching i IE gör bara att den "går in" i "compliant behavior" när det
gäller box-modellen den "slår" inte automatiskt på alla CSS regler som finns beskrivna hos W3C.
Den kan t ex inte slå på saker den inte stödjer (saker utvecklarna inte implementerat eller som
de implementerat fel). Ta t ex min-height, denna property har utvecklarna hos MS valt att bara
implementera på TR, TH, TD "in fixed-layout tables". Varför? Inte vet jag. De kanske inte hann
innan kodfrys, de kanske är lata eller så är det ett statement att "vi på MS tycker bara det ska
funka i tabeller".

För mer info:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en...

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Citat:

Något som slog mig var hur hopplöst det var att försöka markera någon del av texten på den där sidan. Jag tänkte om det berodde på CCS uppbyggnad, men har jag rätt i det? Kan tillägga att jag anväder IE6.

Tycker också att det blir lite krångligare att få reda på hur de har gjort när de har byggt sidan. Nu får man leta i deras CSS-filer för att hitta tips/hjälp/inspiration. Kanske är en vanesak, iofs.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Något som slog mig var hur hopplöst det var att försöka markera någon del av texten på den där sidan. Jag tänkte om det berodde på CCS uppbyggnad, men har jag rätt i det? Kan tillägga att jag anväder IE6.

Den saken är redan besvarad i detta forum och svaret är, ja, det är IE som har problem med det.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Att använda DOCTYPE switching i IE gör bara att den "går in" i "compliant behavior" när det
gäller box-modellen den "slår" inte automatiskt på alla CSS regler som finns beskrivna hos W3C.
Den kan t ex inte slå på saker den inte stödjer (saker utvecklarna inte implementerat eller som
de implementerat fel). Ta t ex min-height, denna property har utvecklarna hos MS valt att bara
implementera på TR, TH, TD "in fixed-layout tables". Varför? Inte vet jag. De kanske inte hann
innan kodfrys, de kanske är lata eller så är det ett statement att "vi på MS tycker bara det ska
funka i tabeller".

För mer info:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en...

Jo jo, men kör man Strict skall väl i alla fall boxmodellen funka så man slipper göra anna layout för IE på det exemplet du gav, eller?

Ghost_Overdoze, Jovisst. Lite utav den open-source känslan man har haft tidigare försvinner. Men det finns fortfarande tillgängligt bara det att det blir bökigare att ta reda på hur olika saker är gjorda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter dessa artiklar tala för sig själv:

http://www.hotdesign.com/seybold/ Detta är den bästa

http://www.sitepoint.com/article/css-1-getting-lay-land/2

http://www.westciv.com/style_master/house/good_oil/dead_layou...

Den som inte lyssnar får ju skylla sig själv

http://www.hotdesign.com/seybold/16nasty.html - Det känns oseriöst när dom gör det så kämpigt som det går bara för att försöka få tables att verka dåliga, det går ju faktiskt att göra det 100x lättare.

Från sidan:
make your pages load faster - Knappt, de sidor jag använder mycket tabeller till är bildintensiva och därför är laddningstiden praktiskt taget samma.
lower your hosting costs - Samma där
make your redesigns more efficient and less expensive - Nja, jag använder PHP och kör en index-sida med tabeller så det blir typ samma
help you maintain visual consistency throughout your sites - Samma där, jag kör PHP
get you better search engine results - Tvivlar starkt på denna, men visst
make your sites more accessible to all viewers and user agents - ...eller tvärtom. Visst kan man läsa det på PDAer bättre, men det känns som att det är viktigare att den browsern 95% av alla användare använder är liiite viktigare än en PDA
and give you a competitive edge (that is, job security) as more of the world moves to using Web standards. - Mjo, detta är väl sant, men jag kan dock CSS så.. plus att jag inte vill jobba som det.
Av detta drar jag slutsatsen att det är bättre för mig att använda tables då jag kör PHP

Citat:

http://www.filigran.no-ip.org är ännu en sida skapad efter standarden.

Fin sida du har där.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

make your pages load faster - Knappt, de sidor jag använder mycket tabeller till är bildintensiva och därför är laddningstiden praktiskt taget samma.
make your redesigns more efficient and less expensive - Nja, jag använder PHP och kör en index-sida med tabeller så det blir typ samma
help you maintain visual consistency throughout your sites - Samma där, jag kör PHP

Kan ju ta och svara på denna också. Om du vetat hur kommunikationen mellan klient och webbserver fungerat så hade du ju inte skrivit detta. Bilder och stylesheet sparas i clientens cacheminne och hämtas inte igen förrän webbservern returnerar att filen blivit "modified". Detta är ju ganska grundläggande.

En fråga. För jag vill lära mig. Hur byter du font i PHP?

Citat:

Jo jo, men kör man Strict skall väl i alla fall boxmodellen funka så man slipper göra anna layout för IE på det exemplet du gav, eller?

Jupp, men i detta fallet har utvecklarna implementerat bottom-regeln felaktigt.

Citat:

Ghost_Overdoze, Jovisst. Lite utav den open-source känslan man har haft tidigare försvinner. Men det finns fortfarande tillgängligt bara det att det blir bökigare att ta reda på hur olika saker är gjorda.

Exakt, jag förstår inte vad folk klagar över. Koden finns där, det är bara att ladda hem och testa,
mecka runt själv. Det är det som är open source. Att sitta och skriva exakt de har gjort och komma
med tips & trix och hjälp har inget med open source att göra. Att göra det utan att ta betalt är ju
idioti. Det är dags att folk slutat klaga på allt det de får gratis och börjar jobba lite själv. Verkar
som många här skulle behöva en stor attitydförändring. "Jag vill göra detta, detta och detta men
jag vill inte göra det själv.", "Orkade inte läsa artikeln du länkade till, kan inte du ge mig koden?"

Skärpning!!!

Ni som har problem med detta, tycker jag ska ta och läsa (om ni orkar):
Mark Pilgrims Why we won’t help you

Begrunda därefter följande citat:

"I can only show you the door. You're the the one that has to walk through it..."

"Tell me and I’ll forget.
Show me and I might remember.
Involve me and I’ll understand."

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Myris: Jepp, jag vet, har inte orkat fixa det. Det är IE som inte klarar av att lägga menyn vettigt med em's. Jag kan dock fixa det så att det funkar i en normal browser och förstora texten några snäpp utan att menyn läggs "fel", men IE lägger den ändå på en ny rad med alla metoder jag försökt. Men det går säkert lösa, när jag orkar. Dock är det, som vanligt, IE som inte riktigt vill, och den prioriterar jag inte direkt så de får vänta.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

andrin: Vad jag påpekade var inte grundat på någon attityd hos mig som säger "snälla, ge mig kunskapen medan jag sover" eller liknande. Vad jag påpekade var att det gjorde det hela lite mer omständigt. Det är på samma sätt som att du är van att använda en bok som referens när du arbeterar med något, och helt plötsligt blir det "standard" att skicka med alla kapitel som separata bilagor, och du förvarar dessa i varsin skrivbordslåda.

Visst finns flertalet fördelar med CSS, och även (trots att det gör det lite omständigt) att ha stylesheets i separata filer. Bland annat får man möjlighet att använda olika teman, som man lätt kan växla mellan. Jag är dock inte helt redo att avfärda tabeller som design, åtminstone inte innan det är helt kompatibelt med CSS i alla moderna webbläsare.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
andrin: Vad jag påpekade var inte grundat på någon attityd hos mig som säger "snälla, ge mig kunskapen medan jag sover" eller liknande. Vad jag påpekade var att det gjorde det hela lite mer omständigt. Det är på samma sätt som att du är van att använda en bok som referens när du arbeterar med något, och helt plötsligt blir det "standard" att skicka med alla kapitel som separata bilagor, och du förvarar dessa i varsin skrivbordslåda.

Bra metafor Jag håller med dig. Det hade varit lättare men syftet med csszengarden är ju att
visa upp vad man kan göra, inte hur man gör det. Det finns ju så många andra sidor som har det
som specialitet (w3schools t ex).

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

okej, nu har jag läst igenom en hel del av inläggen, och nu är jag kanske än en gång är redo att dra upp kampen mot tabeller (eftersom jag anser dom vara rätt klumpiga).
normalt skulle jag börja debattera, men jag är så ruggigt trött efter 3 långa dagar i örebro och jag har helt enkelt inte orken

hur som helst så verkar det som om jag vet alldeles för lite om divs och dess css kod.
så det vore skönt om nån har en "howto" liggandes under bokmärkerna så jag slipper gå från sida till sida för att kolla på källkoden.

det var allt, tacksam för svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läs denna:

http://456bereastreet.com/lab/webbutveckling_med_standarder/

och läs även artiklarna som ovanstående artikel länkar till. Det är en bra början.

Tror dock inte det finns EN how to för att lära sig CSS. Det finns så många olika sorters
layout:er som var och en kan implementeras på olika sätt (ett sätt att laga soppa per kock
så att säga). Så det är svårt att säga att gör så här och så här.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Tjae, jag säger att sålänge man inte kan göra en av de simplaste layouterna med CSS som med tables i IE så väntar jag till standarden stöds bättre. Som sagt, jag vill inte lägga ned tid på att fulhacka kod och få kompromissa på designdetaljer bara för att vara cool och följa en standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis. Tabeller ska användas. Till tabulär data. Ingen som säger att man inte får använda tabeller, bara att de inte får användas till layout. Tabeller hade varit ute för längesen om inte alla designers hade kört på det som funkar och det de kan, istället för att lära sig något nytt och utvecklas.

Ja css har jag bara sett fördelar med också. I några fall har det varit lite problem, men problemen för tabeller är skyhöga om du ska göra fiiiiina sidor.

Jag har faktiskt t.o.m. slutat använda tabeller för att visa data. Använder nu istället serverspråk och css i en intim blandning.

FINT ÄR DET MED CSS!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Tjae, jag säger att sålänge man inte kan göra en av de simplaste layouterna med CSS som med tables i IE så väntar jag till standarden stöds bättre. Som sagt, jag vill inte lägga ned tid på att fulhacka kod och få kompromissa på designdetaljer bara för att vara cool och följa en standard.

Man följer inte en standard för att vara cool. Vilken layout klarar du inte av att göra med css?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Man följer inte en standard för att vara cool. Vilken layout klarar du inte av att göra med css?

Kolla tidigare inlägg så ser du.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

weird, vilken design menar du? Har läst alla inlägg, men minst tre som faller in på din "beskrivning". Care to share? ^^

Permalänk
Citat:

Kolla tidigare inlägg så ser du.

hrm, din beskrivning ser ut som min sida ungefär:

http://saker.mine.nu/test/test01-1.php

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

fy fan vad jag är less nu allså!
med en helt valid och korrekt skriven html och css kod så funkar fortfarande inte div:sen som jag vill i alla läsare!

jag kan hålla med weird, det är så förbannat tröttsamt att måsta hålla på och fulhacka för att allt ska funka. näe jag håller mig till tabeller, och jag skiter fullständigt i om det är fel, för det funkar alltid som man vill och utan en massa kringelkrokar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller fullständigt med.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Anpassa design och teknik beronde på målgruppen. Då undviker man en massa problem!

Visa signatur

2x2Ghz PowerMac G5, 8GB Ram, 500 GB HD. Apple X-RAID 1,75 TB HP XW5000 P4 3.0 4GB Ram, 200 GB HD, PowerBook G4 17" 1,33 Ghz 2 GB Ram 80 GB HD, HP NW8000 PM 1.7 2 GB Ram 80 GB HD. HP IPAQ H5550 128MB BT POCKET PC 2003 Apple iPod 40GB Sony Ericsson Z600 Silver Night Apple iSight Webcam SONY Cybershot DSC-F828 Canon XM-2 videokamera mm

Permalänk
Hedersmedlem

aNNie: Tänk om programvaruutvecklare tänkte så: "Fan, det här Visual Basic 3 har funkat hur bra som helst nu i 5 år! Varför byta?"