Projekt - Blåbärskrom [56k-fientlig]

Permalänk

Dags för en update igen!
Ledsen att jag inte uppdaterat på ett tag, men jag jobbar som sagt. Man har en tendens till att vara ganska död efter det.

Igår var jag och inhandlade komponenter till kortet till diplayen och kunde på så vis mäta ut de sista komoonenterna till mönsterkortet och etsa det.
Resultatet blev helt ok, och jag ber er ha överseende med lödningarna (jag hade ingen bra belysning när jag gjorde det )

Om ni undrar varför jag crimpat andra änden av flatkabeln så är det för att jag inte vet vilka pins som är vilka på LCD'n, och på så vis kan jag inte misslyckas med att få fel pins

Kylning
Hur som helst! Idag kom mina vattenblock till CPU och GPU! Jag lämnade även nästa parti med alla hörnblock till chassit samt hårddiskarna.

Ett CPU-block, och två(?) GPU-block...

Jepp! 2st GPU-block. Fräsen knäcktes när han fräste, och därför gjorde han en ny, men jag fick ändå den "kassa".
Se bild nedan.

Lite naggad på ena flänsen, men fortfarande inget fel på den.
En seriös fan, sånt gillas!
Jag fick betala 2500:- för detta, vilket jag får anse som billigt med tanke på arbetet som lagts ner.

Nu ska jag beställa en gängtapp så jag kan få i nippelkopplingarna också

Som ni ser så har jag även laddat upp med annat än uppdateringen, så inga fler uppdateringar på ett tag

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk

Är det heniken(stavning) ?

Visa signatur

Amd 1600+ | 220gb tre maxtor 1x20gb, 1x80gb & 1x120Gb | Gf4 Mx460 64Mb | 256Ddr
NY dator påväg!

Permalänk

Hehe, en som kan!
Visst är det så, men snart är det tomburkar

Visa signatur

Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Vadå budget? Hur mycket pengar har du lagt ner hittills på bara chassi och kylning?

Permalänk
Medlem

Hur mycket moeney har du?!?! Du har öl som sjutton ( Yumm ) och en budget på, få se MYCKET!

Visa signatur

Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoomDevil
http://doomdevil.no-ip.com/pro/skola/bilder/04.10.08-1.jpg

att blanda öl och dubbeldusch kan väl inte vara gott?

är det blocken som är stora eller hålen för nipplar som är små?

Permalänk

najsiga vattenblock.. var ska du sätta nipplarna??

Visa signatur

utför custom lackeringar å graffix

Permalänk

Dags för en liten update igen.

Kopplade in LCD'n för en stund sen... Efter lite huvudbry och hjälp så fick jag igång den.

Enda problemet som kvarstår är att invertern jag använder gör att ccfl-röret blir närmare 60 grader varmt.
Ska försöka hitta en mer passande inverter sen.

Delreich: Man vet aldrig när fjortisen i en slår till

Net_Assassin: Nipplarna kommer hamna där hålen på locken är. Har beställt en speciell gängtapp avsedd för rör. Dumma gängor på nippelkopplingarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vackert

Visa signatur

Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoomDevil
Dags för en liten update igen.

Kopplade in LCD'n för en stund sen... Efter lite huvudbry och hjälp så fick jag igång den.

http://doomdevil.no-ip.com/pro/skola/bilder/04.10.11-1l.jpg

Enda problemet som kvarstår är att invertern jag använder gör att ccfl-röret blir närmare 60 grader varmt.
Ska försöka hitta en mer passande inverter sen.

Delreich: Man vet aldrig när fjortisen i en slår till

Net_Assassin: Nipplarna kommer hamna där hålen på locken är. Har beställt en speciell gängtapp avsedd för rör. Dumma gängor på nippelkopplingarna.

Har läst men itne hittat. Vart har du köpt lcd:n ?

Visa signatur

Amd 1833mhz@2370mhz | 333mhz@431mhz | Q-Tec 350W | Twinmos Pc3200 2x256@8-3-3-3.0 |Big LoL! Airwolf pwned -http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=362234

Permalänk
Avstängd

Eftersom man jobbar så har man ju en bra budget..Men det vet väl inte ni skolslavar?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Eftersom man jobbar så har man ju en bra budget..Men det vet väl inte ni skolslavar?

Nej, det vet vi verkligen inte

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk
Medlem

De skulle iofs vara ganska skönt, om man hade bra lön o bodde hemma då skulle man ju ha en bra budget... går la ta o göra då när man börjar jobba så småning om ....

Permalänk
Medlem

Mycket imponerad av Displayen Kommer bli hur snyggt som hällst när du fått chassit färdigt

Visa signatur

”CITERA mej, annars dör jag"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr3am3R
Mycket imponerad av Displayen Kommer bli hur snyggt som hällst när du fått chassit färdigt

Om ca 3 år?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av graffe-mannen
Om ca 3 år?

Nej nej allt tar sin tid... Ge killen lite tid så kommer han nog ha gått över våra förväntningar!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Varför inte låst tråden och låta doomdevil pm:a nån moderator när han ska göra en *UpDajt*

Visa signatur

Amd 1833mhz@2370mhz | 333mhz@431mhz | Q-Tec 350W | Twinmos Pc3200 2x256@8-3-3-3.0 |Big LoL! Airwolf pwned -http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=362234

Permalänk

Dags för en update igen då!

Har jobbat på annan ort en vecka nu så har inte haft möjlighet att göra så mycket.
Hur som helst så har jag fått tillbaks resten av vattenblocken och hörnbitarna till chassit.

Fick även gängtappen med posten, så då fattades jag bara en större gängtappshållare och tillräckligt stora borr för att kunna gänga vattenblocken.

Borren fock jag tag på från jobb, titaniumbelagda monsterborr
Helt sjuka borr. Räcker man testat dom en gång, sen kan dom ta alla andra sorters borr och kasta till helvete

Fick gänga med en polygriptång, knappast något jag rekomenderar. Får skaffa den där hållaren.

När jag drog i nippelkopplingarna i hålen jag gängat så märkte jag en sak med dom, nämnligen att de hade hål för insexnyckel på insidan vilket ledde till att flödet stördes.

I borrmaskinen och ett av dom fina borren!

Jaha? Vad säger man åt sånt här då? Clas Ohlson pelarborr anno 1989... Hela chuckjäveln lossna när borret börja äta sig in i nippelkopplingen.
I med ett vanligt kasst borr från ÖB eller var dom nu kommer ifrån och banka dit chucken med en hammare igen.

Viola! En nippelkoppling optimerad för vattenkylning!

Det var allt för denna gången vad jag kan komma på.
Nästa update kommer nog inte på ett tag då jag har fullt upp med bröllop och.... Uppkörning!
2 veckor kvalificerad gissning? Nåväl, den kommer iaf.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Dom dära bilderna är gammla

Brukar surfa på http://doomdevil.no-ip.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB |
Asus Rog Strix 1080 TI OC 12GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W |

Permalänk
Medlem

Fiiint

bAwA* = Ägd höhö

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fan bygget börjar arta sig nu.... skoj att se... men jag ryser till varje gång man läser att något har gått snett.... aja men lycka till i fortsättningen....

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

Tja en del slänger sina gamla borr å köper titaniumbelagda borr.. Jag slänger titaniumbelagda borr och köper riktiga borr. Använder hellre ett annan typ. Kortare än normalborren (Helt svarta) samt en helt annan vinkel på skäret (Skär mycket bättre och håller 3 ggr så länge som "guld"borren)

För övrigt ett intressant bygge du har.. Väntar på nästa update.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Tja en del slänger sina gamla borr å köper titaniumbelagda borr.. Jag slänger titaniumbelagda borr och köper riktiga borr. Använder hellre ett annan typ. Kortare än normalborren (Helt svarta) samt en helt annan vinkel på skäret (Skär mycket bättre och håller 3 ggr så länge som "guld"borren)

För övrigt ett intressant bygge du har.. Väntar på nästa update.

Aha, du menar koboltborr?
Har aldrig testat dessa, tveksamt om jag ens vågar med tanke på hur grymma jag tycker titaniumborren är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä det är vanliga Dormer extrakorta borr, dock med en vinkel på 135grader mot vanliga 118-130 grader som större delen av andra borr har, ex dom du kör med nu.

Permalänk

hu går det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

händer det inget? ._.

Permalänk

Offtopic

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Nä det är vanliga Dormer extrakorta borr, dock med en vinkel på 135grader mot vanliga 118-130 grader som större delen av andra borr har, ex dom du kör med nu.

Skönt inlägg Frohike, aldrig hört talas om borrfetischism

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BiggieSmalls
Skönt inlägg Frohike, aldrig hört talas om borrfetischism

Bara vi frälsta som försår

Update
Dags för en liten update till då!
Jag har tagit mitt körkort!

När det gäller bygget så har följande hänt:

1. Har försökt löda ihop kopparblocken i ugnen, misslyckades fatalt, så jag har inhandlat en butangasbrännare som ska kunna ge en 1300 gradig låga. Tänker värma upp blocken o ugnen och sedan gå på dom med brännaren.

Har dock inga foto på försöket då jag lyckades sjabbla bort dessa.

2. Har borrat och gängat upp hårddiskblocket. Ska köpa lite koppar sen så jag kan löda ihop det också.

3. Fick äntligen min Raptor på 74gb efter ungefär 4 veckors väntan och tjatande på datorbutiken. Passade även på att köpa en WD Caviar på 200gb så man kan tanka lite på DH också

Installationen gick smärtfritt.
Har dock märkt en sak; Även fast jag ställer diskarna på högkant utanför chassit så blir dom grymt varma. Märks att det behövs kylning till dom, vilket får mig att fundera och oroa mig lite... Eftersom diskarna blir så grymt varma så kanske inte systemet klarar av att kyla av vattnet, men detta återstår att se.
Om så är fallet så är det bara att göra allting större

4. Har börjat på chassit! Testade att borra och gänga upp det som ska bli ena hörnan på chassit.
Passformen på plexit och aluminiumbitarna var helt enkelt perfekt
Det var lite knepigt att köra allt i pelarborren så jag får låna hem ett litet batteridrivit monster från jobb och se vad som kan åstadkommas med den.

Är väldigt trött idag så det blir nog inte mer gjort för tillfället. Lördag möjligtvis.

Nedan följer lite bilder:

För övrigt så har jag funderat på ett bra material att göra "ramen" i, plus jag måste veta vad det där företaget som pysslade med kromning av plast kan kroma.
Som sagt så ska jag på DH, så det lutar åt att det blir bort till byggvaruhuset och införskaffa lite mdf och knåpra ihop chassit med det så länge.
Kanske t.o.m. är bra, kan ju testa hur jag ska ha ihop det och hur allt passar

Ska även bencha datorn lite så jag har nåt att jämföra med sen när jag har fått i all kylning.
Problemet med min kylning när det gäller DH är att den lär sluka en hel del mer ström än vad som är tillåtet
Kanske nöjer mig med att endast sätta i vattenkylningen, vi får se!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oft: Är det IDE anslutning till Raptor diskarna?

Fint förövrigt!