finns det någon direkt skillanad mellan amd och Intel?

Permalänk
Avstängd

finns det någon direkt skillanad mellan amd och Intel?

Förut pratades det om att Intel processorerna var mycket bättre än amd både i kylvägar och prestandatester. Att folk vald amd var bara för att man fick mer processor för pengarna.
Hur är det nu? med athlon64 har den blicken ändrats? HAr amd gått om intel i alla steg? Folk säger ju att intel är bättre för mer företagsinriktade skaker, men stämmer detta nu? Och kylningen har den blivit bättre?

Jag själv står i valet eller kvalet pga. att mitt moderkort är paj och funderade ändå att köpa nytt. Ska jag ta en intel eller amd64 processor? Mitt användningsområde är ganska blandat. Spelar, surfar, programmerar, pillar med grafiska saker, 3max. ett ganska brett intresse.

Jag har tittat på sådana här uppgraderingspaket på komplett.se. Där finns ju en intel 3.0ghz eller en amd 64 3000+ för ca samma pris.. Är dock lite osäker på moderkorten. känns lite trist med msi om man vill klocka lite också, eller är det nått att ha?

skickar med lite länkar till dessa:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123899&cks=PRL

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=116038&cks=PRL

mvh
jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

Till och med en Athlon XP är bättre än P4 när det gäller kylning. P4 går varmare än Athlon XP. Om du kommer tillbringa mer än 10% av tiden till spel ska du skaffa Athlon64.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

några jag känner (intelgeeks hela bunten) har sagt att athlon64 ska bugga ur sig totalt i grafik och spel. Är detta påstående sant eller en ren förkärlek till intel och en smuttskastning av amd?

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

Ren smutskastning. Flera stora spelutvecklare har uttallat öppet att de föredrar AMD. En hel del spel kommer släppa redan i år med 64-bits-stöd. Så dina vänner ljuger värre än en häst travar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har då inte hört något om att den skulle bugga sig i spel. Låter som att dom bara vill smutskasta AMD.
Fast om du lyckas klämma ur dom någon källa (vilket jag tvivlar att du lyckas göra) får du gärna posta den här.

Permalänk
Avstängd

hmm.. misstänkte detta eftersom de gillar intel skarpt. Tyvär har jag dock ingen källa på deras inlägg om att amd64 skulle bugga.. Aja, blir ett gott skratt för mig att berätta detta. tror dock att de inte kommer lyssna utan säga att jag har fel osv.

så ni tycker att amdpaketet är bäst då? hur är det med moderkortet, duger det?

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Avstängd

För närvarande så finns det väl fler kända "större" buggar i Prescott än i A64. Dom är dessutom grövre i Prescott.

A64 är billigare och svalare. Och i spel så finns det ingen disskusion om att den är snabbast. I andra program är det mer jämt.

Permalänk

AMD såklart men en amd 3000+ ligger inte på 3.0 så du bara vet....syftar på jare...

Visa signatur

Beelzebub|

Permalänk
Avstängd

aha ok, processorn är alltså bra. men moderkortet. ska man köpa ett msi eller det där ny abit med en tyff fläkt på nordbryggan? eller ska man sattsa på det där uppgraderingspaketet.. eller ett helt kanske något annat?

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Hedersmedlem

Tuffa fläktat på nordbryggan är ett stort nej för mig dom går alltid sönder men skall man överklocka så är det nog bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

men då kan man ju säkert modda in ett kilo lysrör på fläkten så har man det flashigaste moderkotet *ironi åt allt neon som finns*

nä men allvarligt är det nått bra? fan datorn har ju pajat måste ju ha en ny

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Hedersmedlem

Athlon 64:an är bäst det går inte att komma ifrån detta och ASUS är bra på moderkort, Nforce3 leder just nu så.................:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera en A64, klart bättre på spel och överlägsen på kompilering vilket kan vara trevligt om man programerar. Hur det är med grafiska program har jag ingen aning om men intel kan vara aningen vassare i sk. kontors program. Kylning ska inte vara ett problem med A64, AMD hade värme problem med thunderbird proccessorena men det är ju länge sen nu.

Ska du överklocka bör du leta efter ett moderkort med en nforce3 250 krets, annars blir nog det där paketet bra.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

A64

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

jag är inte en sådan där extremöverklockningsmänniska.. trist bara om man sitter med en oklockad athlon64 processor, så lite kommer jag nog att klocka.. Själv funderar jag också på det där med ett annat moderkort. Msi känns otroligt budget, det som talar för är ju att man får med ett 512 minne fast man kanske ska lägga till lite mer pengar för att få fram ett bättre moderkort? jag vet inte kluven som en halv banan

jare

EDIT:

lattjade runt lite på komplett och fick fram detta:

Antal Webbpris Totalt
AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED
(hade ingen tray )
--------------------------------------------------------------------------------

Asus K8N-E DELUXE Moderkort Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

--------------------------------------------------------------------------------

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns
har redan en sådan 512 sticka så då kan jag ju köra i dual

pris totalt: 4453kr
vad tror ni om detta?

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Dualchannel finns inte på socket 754, det är socket 939 som gäller då.
Dock är den prestandavinsten inte värd vad man får betala i prisskillnad i dagsläget, i min mening.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jare
lattjade runt lite på komplett och fick fram detta:

Antal Webbpris Totalt
AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED
(hade ingen tray )

Asus K8N-E DELUXE Moderkort Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns
har redan en sådan 512 sticka så då kan jag ju köra i dual

pris totalt: 4453kr
vad tror ni om detta?

Låter fint tycker jag men jag är lite svag för ASUS.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

Detta Gigabyte moderkort är ett kort jag skulle rekomendera starkt!

<http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GIGK8NSP>

GIGABYTE GA-K8NS Pro nForce3 250!!!!!!!!!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Medlem

Varför måste det finnas sånna här trådar?? Kan ingen fixa fram mer faq's för alla som inte förstår sig på sånnt här...

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB |
Asus Rog Strix 1080 TI OC 12GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W |

Permalänk
Avstängd

Kaleim:
Alla kan inte hålla koll på allt.
Och även fast du kan få med grunderna i en FAQ så finns det alltid så många frågor runt om.

Permalänk
Avstängd

Kaliem:

Nu var det så att jag skapade denna tråden för att få en uppfattning om intel var bättre en amd och tvärtom. Mycket har ju ändrats på datormarknaden så jag har ingen vidare koll längre.
Sedan utvecklades tråden till en annan fråga om vilket moderkort som är bäst. Också ett ämne som jag inte har nån vidare koll på eftersom jag brukar köra asus.
Till sist blev det då en "låter detta paketet med datorgrejer bra" -tråd. Inget jag är stolt över men bättre än att skapa en ny tråd för det.

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga INTEL i alla situationer av den enkla anledningen att jag ahr haft minst 15 intel processorer och jag har ALDRIG varit med om att dom antingen stängt ner sig av värme eller att dom har pajat.

AMD och andra sidan har jag bara haft dålig erfarenhet av. har haft en bärbar och det enda jag kan säga är hur fan kan man ens tilllåta dom att tillverka nåt. VIll ajg steka ägg kan jag använda spisen. Jag tror inte jag hjar en kompis som kör AMD som inte har haft prolem med att processorn gått sönder, dom flesta utan att ens klocka dom. Själv har ajg klockat alla min intel och aldrig haft problem.

Det största och enda problemet jag haft med intel processorer var det att kylarna jag ahde på mina p2 333mhzare lade fläktarna av för typ 6 månader sen. efter nästan konstant drift i typ... aa bra fråga hur många är när kom p2?

Men som sagt man får emr prestanda av AMD men jag tycker att kvaliten av intel är så mycket högre. prestanda mässigt tror jag iaf i spel att det hänger mer på grafikortet än om du har en intel eller AMD.

P.S
Jag har alltid kört emd lägsta på temp för att stänga ner datorn(55 grader i genomsnitt skulle jag säga).

Permalänk
Medlem

Well Well... AMD gör billiga och bra processorer om man jämnför med intels. AMD:erna är bra i spel och kontorsprogram (Nu syftar jag då på AhtlonXP..), men i servrar och mer avancerad videoredegering osv. så tar intel över markant.
Om man skall ha en dator hemma för att spela spel och jobba med så är AMD helt klart ett bra val som sagt... Sen dem nya A64 kommer ju ta över när det finns OS och program som stödjer det hela..

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB |
Asus Rog Strix 1080 TI OC 12GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baldag
Jag skulle säga INTEL i alla situationer av den enkla anledningen att jag ahr haft minst 15 intel processorer och jag har ALDRIG varit med om att dom antingen stängt ner sig av värme eller att dom har pajat.

AMD och andra sidan har jag bara haft dålig erfarenhet av. har haft en bärbar och det enda jag kan säga är hur fan kan man ens tilllåta dom att tillverka nåt. VIll ajg steka ägg kan jag använda spisen. Jag tror inte jag hjar en kompis som kör AMD som inte har haft prolem med att processorn gått sönder, dom flesta utan att ens klocka dom. Själv har ajg klockat alla min intel och aldrig haft problem.

Det största och enda problemet jag haft med intel processorer var det att kylarna jag ahde på mina p2 333mhzare lade fläktarna av för typ 6 månader sen. efter nästan konstant drift i typ... aa bra fråga hur många är när kom p2?

Men som sagt man får emr prestanda av AMD men jag tycker att kvaliten av intel är så mycket högre. prestanda mässigt tror jag iaf i spel att det hänger mer på grafikortet än om du har en intel eller AMD.

P.S
Jag har alltid kört emd lägsta på temp för att stänga ner datorn(55 grader i genomsnitt skulle jag säga).

Kvalificerat SKITSNACK. Ren och skär LÖGN att påstå att AMD är instabil eller varmare. Intel = 3-4 product recalls, AMD = 0. AMD = KALLARE än Intel. Intel uppger inte maxeffekten i Watt utan bara ett genomsnitt medans AMD uppger max. Jag skulle tro att du inte ens har testat AMD de senaste 4 åren. MYCKET hinner hända på den tiden. Sluta snacka skit om sånt som var fel på medeltiden, håll dig till nutid tack.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Avstängd

Baldag verkar inte riktigt veta vad han pratar om.
Har bara haft ett problem med alla mina AMD datorer. Och det var när mitt gamla MSI kort dog.
Men det berodde på resistorproblemet som drabbade flertalet moderkortstillverkare. Och på båda plattformarna. Så det hade jag kunnat få med ett Intelkort också.

Förstår inte hur folk gör för att det ska krångla. Men kör man allt standard så ska det inte vara problem. Och ska man klocka eller fingra på sakerna själv är det inga problem heller. Om man vet vad man gör.

Permalänk

men hur är det med P4 Northwood jämfört med säg A64 3200+??

med värme instabilitet buggar osv.??

NW bör väl vara en ganska stabil CPU min har d inte jag större problem blir inte ens i närheten av 60grader varm.

så jag är rätt nöjd faktiskt.

sen så är ju dom valiga Athlon xp en annan sak min gala 2000+ thoroubred(stavning tvivelaktigt)

den ar ju konstant över 50grader idle eller ej

men jag läste att prescott var inte alls nå snabbare inte mycke iaf. än NW stämmer detta??

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

Legoloppa:
A64 3000+ anses vara snabbare än 3.2GHz NW. Och i vissa fall 3.4GHz NW i spel. Och dessutom svalare.
Prescott är ju varmare än NW. Men också långsammare.

A64 är svalare än XP som är svalare än P4 som är svalare än P4E.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleim
Well Well... AMD gör billiga och bra processorer om man jämnför med intels. AMD:erna är bra i spel och kontorsprogram (Nu syftar jag då på AhtlonXP..), men i servrar och mer avancerad videoredegering osv. så tar intel över markant.
Om man skall ha en dator hemma för att spela spel och jobba med så är AMD helt klart ett bra val som sagt... Sen dem nya A64 kommer ju ta över när det finns OS och program som stödjer det hela..

Du glömde Opteron.
Opteron växer förvänansvärt fort i Server marknaden. Med tanke på att det är en marknad som är så svår att ta sig in i för outsiders.

Server applikationer är ju en av Opterons starka sidor.

Permalänk

jo men på många tester så ligger A64 efter tex 3.00GHz NW hur är det möjligt tex i 3dmark UT2004 benchar osv.?

så du menar att om jag bytte till A64 3000+ så skulle mina fps o allt annat öka i spel osv.??

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Visa mig ett test som INTE är från Toms hardware då AMD64 är efter P4 (allt utom Extreme Edition godtas) i 3DMark eller UT2k4. Blr VÄLDIGT svårt att hitta....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Avstängd

Jag säger att skulle du köpa A64 på 3000+ så skulle du få högre poäng och FPS i nästan alla speltester.