finns det någon direkt skillanad mellan amd och Intel?

Permalänk
Medlem

Jare jag tycker du ska bevisa för dina kompisar att AMD är överlägset

rätt kul att slänga upp ett benchresultat framför deras näsor och kolla deras miner

Permalänk

intel p4!!den bästa processorn som finns!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Verkar som en av Jares kompisar hittade hit.

Permalänk
Avstängd

Jaa, det blir en athlon64 eftersom jag är rejält övertald.. Trist med sådana som har ett inlägg där de säger "intel äger allt" *host* sajberweb *host*, är ju inget direkt argument för att intel är bättre.. aja, får hitta ett fint mobo till den nya prollen, dra lite benchmarking och print för att sedan visa min så kallade intelgeeks kompisar. mahahaha

fler förslag på bra moderkort uppskattas.
och har intel mutat toms hardware så att dom ska ge intel bättre resultat än amd?

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk

jaha här har ni i alla fall bevis på att alla A64 system inte är snabbare än intel

" amd athlon64 3400+, 1,5 gig corsair 4000 pro ,10000 rpm S-ATA 36 gig till sys + 250 gig S-ATA 7200 rpm, asus radeon 9800 xt....
vilket jag tycker borde prestera bra på 3dmark03 och pcmark04 men om man jämför med andra tycker jag poängen är förhållandevis låga... vad kan detta bero på?? nått halvdefekt i burken? hur kan man kolla de i så fall?

3dmark03: 6342 p
pcmark04:3922 p "

jag säger inget mer
mina points i samma 4789marks i pcmark04
och det säger kanske inte mycke men det är en A64 jag spöar i alla fall
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=1937

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

fasen vad osäker man blir. vet ifasen vilket moderkort som man ska köpa? vill ju ha ett som man kan klocka någlunda och även kunna skryta lite med. har tittat på ett Abit KV8-MAX3 men vet inte om det skulle vara bra på grund av att chipset är av via? nforce3 skulle väll vara bättre. efter att ha tittat runt på lite olika recenstioner har det inte gett nått vidare klartecken om det är bra eller dåligt. Alla säger att det är bra men kan bli bättre :S Varför kan det inte bara finnas ett moderkort till varje processor, skulle bli väldigt mycket lättare.

har ni några ideer eller tips så uppskattas det

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk

ja jag är inte en intel geek är min andra intel cpu sedan 97 fram tills i år har jag bara kört AMD K6-2 500 T-bird 1100 och Athlonxp2000+ inte palomino varianten så är det med det

men jag tänker inte sitta hjär och tro att min cpu är så kass att jag måste byta till AMD

bara för att AMD fanboys säger dom är bättre tro fasen det då ni kör med AMD

men ja ska jag ha en A64 får det dan bli FX-53 eller 3700-3800+ inget under dyrt ja men det innebär att innan jag gör bytet är dom nog inte så dyra

eller 3500+ den är snabbar än det jag har idag inget snack om det men ett byte är inte aktuell för mig

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Till och med en Athlon XP är bättre än P4 när det gäller kylning. P4 går varmare än Athlon XP. Om du kommer tillbringa mer än 10% av tiden till spel ska du skaffa Athlon64.

Hmmm undra varför många frågar varför deras athlon XP är så varma har du bevis att ens en athlon Xp går kallare?

legoloppa gissa varför du får mer du har mer cpu score än athlon64 och 03 är bara grafikortskrävande så testa 01 på båda cpu och mät fps i spel så ska du se att athlon64 spöar din intel lätt

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

Blir den nån större skillnad från Amd 2800 till eventuellt en AMD64 +3500?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sajberweb
intel p4!!den bästa processorn som finns!

Du stavade fel på sista ordet, det stavas fanns:-)

Virustommy, kolla här http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=914&page=4
XP2000+
"The chip requires 1.75V to operate and produces upto 70W of thermal power (it typically sits at 62.5W) which is a substantial amount of heat."
P4 2.0
"The chip produces up to 75.3W of thermal power which is a bit more than the XP 2000+"

Mer Watt = Högre temperatur.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Tur att det inte finns lite Amd fanboys på detta forumet och i runda slängar menar på att p4:or e kassa.

Hade Amd Athlonxp innan hade bara probs hela tiden(kanske jag som hade nått måndags exemplar 2 gånger i rad eller något) men jag byta till Intel p4 och har inte haft några som helst problem och gillar p4:orna bättre.

Men inget ont om Amd, athlon64 fx processorerna i all ära.

Visa signatur

Min rigg: XFX 8800GTX, 2gig OCZ PC8500 SLi-rdy edition, Core 2 Duo E6600, Asus Extreme Striker. Systemdisk: 150gig Raptor X. Nätagg: Antec TruePower 850W quattro.

Permalänk
Medlem

Ja det finns det det är att AMD smiskar

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

Sidan Legoloppa refererar till säger ju till och med att A64 är snabbare.
Man ska alltid titta på recensionernas testsystem och inte jämföra system som har olika specs.
Och sen är PC-mark ett ganska dåligt test då det lägger vikten på fel saker. Så två generellt sett jämnbördiga datorer kan få helt olika poäng i det testet.

P4 ÄR varmare än XP.
Folk luras av idletemps. Där är P4 svala.
Och man kan fråga sig varför Intel var så angelägna att ta kontroll över temperaturmätningen med den interna tempdioden.
Men P4 har större yta och kyls lättare av. Men det resulterar ju i högre chassitemp istället.

Permalänk
Avstängd

har surfat runt lite bland processorernas värld och undrar om socket 939 ka vara något att ha? den socketen blev en helt ny grej för mig och jag har inte en aning ens om vad det är för skillnad på den och socket 754 :/ nån som kan förklara närmare?

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Det jag inte gillar det är att AMD har så låg frekvens
tex när man är på lan och dom frågar hur många ghz man har och man säger 1.93 eller nått så skäms man för dom andra sitter med p4 på ca 3.3 ghz
men iof så motsvarar typ en 2600 en 2.6 ghz
ps alla vänta lite snart komme nog intel med 64 bitar så då kommer nog AMD och Intel ligga lika tror jag iaf

Nu börjar jag bli trött på alla som säger att AMD smiskar Intel
Det är så pga att AMD Cheatar !
Dom har 64 bitar medans Intel har 32
Det är typ som 2 mot 1
tar ni en vanlig 32 bitars amd och en intel så blir AMD smekt och tar ni en 64 bitars intel och en 64 bitars ÀMD blir amd smekt i vissa områden
så det så (Men det finns inga 64 bitars intel på marknaden än )

Visa signatur

MVH SkyNard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkyNard
Det jag inte gillar det är att AMD har så låg frekvens
tex när man är på lan och dom frågar hur många ghz man har och man säger 1.93 eller nått så skäms man för dom andra sitter med p4 på ca 3.3 ghz
men iof så motsvarar typ en 2600 en 2.6 ghz
ps alla vänta lite snart komme nog intel med 64 bitar så då kommer nog AMD och Intel ligga lika tror jag iaf

Nu börjar jag bli trött på alla som säger att AMD smiskar Intel
Det är så pga att AMD Cheatar !
Dom har 64 bitar medans Intel har 32
Det är typ som 2 mot 1
tar ni en vanlig 32 bitars amd och en intel så blir AMD smekt och tar ni en 64 bitars intel och en 64 bitars ÀMD blir amd smekt i vissa områden
så det så (Men det finns inga 64 bitars intel på marknaden än )

Ursäkta men Athlon64 använder inte ens 64 bitar i 32-bits test. Så det är en bättre 32-bitsprocessor också. Intel vill sälja Itanium därför kommer deras nya 64bitsprocessor (inklusive nya Xeon) mest troligt prestera rätt dåligt, för om den presterar för bra så får de svårt att sälja Itanium istället.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

intel har mycket längre pipelines än amd. det är därför dom måste ha mycket högre frekvens för att uppnå samma hastighet.
pentiumprocesorer är bättre på att "förutspå" händelser, eller räkna i förväg. därför får dom ofta bättre poäng på tester och så, men om man vill ha interaktivitet (t.ex spel och sånt) ska man ha amd. rena uträkningar utan att nåt oväntat händer (typ pcmark/3dmark, skulle jag tippa på. kompilering. sånt) då är pentium bättre.
prescott är något jag skulle ha i bilen som kupévärmare. eller kanske ciggtändare.
och du som sa nåt om en bärbar med amd. har du testat dom nya? kanske inte, nej. 35 watts värmeutsöndring, eller vad ligger dom på (rätta mig, plz)

ja, jag skulle köpa amd64 anyday. om jag hade råd, villsäga =P

och om jag inte minns fel, så finns redan 64-bits-instruktioner i prescott, bara det att dom är för dåliga för att användas. (läste det nånstans. kanske inte säkraste informationskällan, men i alla fall ;P )

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att du ska ta en a64a, av den enkla anledningen att den e förberedd för 64bits win/linux..Jag e lite sugen på nya saker o där så har ju intel övertaget, ddr2 o pci-express stöd. Inte för att det presterar mycket bättre men det känns alltid mer spännande med nya saker. Har gillat p4an rätt länge nu men måste säga att intel har inte så mycket att säga till om något nu när 64an e ute. Inte värt pengarna alls...det enda man får när man köper ett intel system är att det anses ha finare ryckte...Vi säger att p4an är en greve, den lever på sitt arv(föregående pentium cpuer) medans a64an är en hårt arbetande bonde/smed, han får mycket gjort o kräver inte mycket i gengäld... inget fel med p4an men den levererar inte riktigt vad den lovar. jag var själv på jakt efter ett nytt system men orkade inte välja mellan a64an o p4an så jag tog en xp funkar bra o jag har pengar över....

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på Tomshardware testerna !??!?!?!?
där ser man tydligt att p4 är bättre en amd.

http://www17.tomshardware.com/cpu/20040601/socket_939-16.html

var påväg att köpa en p4 pga att den presterade bätre i deras tester , men nu blev jag bara förvirrad ..

PS: är inte amd64 svårclockade ???

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

En jämförelse mellan amd:s och intel:s bästa cpu i spel

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2128&p=17

Generally, the domination of the Socket 939 results compared to Intel's top Pentium 4 560 (3.6GHz) on the top 925X chipset is not a pretty picture for Intel, in DX9, DX8, or OpenGL. Clearly, the Athlon 64 processors in general, and the Socket 939 in particular, continue their domination of Gaming benchmarks.

Amd är ''överlägsen'' i spel, vill du ha en intel som tex presterar som tex en amd 64 3000+ får du köpa en intel 3.2 eller 3.4 GHz, valet är ditt...

Permalänk
Avstängd

joo, jag har funderat på en amd64 och är nu helt säker på att jag ska ta en. Funderar på en amd 64 3500+ s.939, har tittat på mobo också och det blir nog ett mas kn8 neo2 platinum pga. nforce 3. men en grej jag undrar över. gör verkligen sockel 939 sådan stor skillnad jämfört med 754?

och Darek:

dom säger att toms hardware skulle ha gjort så att intel processorerna alltid gick före och fick bättre resultat än amd processorerna. tror de jämförde en pentium 4 x.x och den fick bättre resultat än en amd 64. aja, kan vara rykten vad vet jag.

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk

ja jag har en P4 3.00GHZ
med Radeon 9800PRO jag presterar uppåt en 58fps i aquamark3 OKCLOCKAT

hur många av er AMD64 FANBOYS gör det 100% OKLOCKAT????

samt 45fps i far cry bench är nte kanske så fasligt mycket men jag har inga problem emd viss AA AF påslaget i schysst upllösning så

A64 300+ 3200+ so What alla väljer vi efter vad vi tycker är bra jag ansåg denna vara bra då A64 nyss börjat komma.

och nej jag ångrar mig inte och är inget intel geek heller
är bara trött på AMD FUCKUP system ärligt talat så har min P2 233 och denna varit dom stabilaste jag haft har haft 3olika AMD och dom har bara strulat för mig.

så min egen!!! AMD Uppfattning är inte i topp.

med detta sagt så gör alla som dom vill

jag är inte ute efter och starta AMD INTEL krig det sköter dom flesta här rätt bra.

Visa signatur

Permalänk

Jag föredrar AMD.Intels nya processor Prescott är ett misstag tycker jag iaf vet inte om många håller med mig t.o.m Northwood är kallare än Prescott.
Jare det du skrev var om Pentium 4 Extreme Editon vet inte om den är bättre än AMD 64.

Alla har sina egna åtsikter om AMD och Intel så det är inget och bråka om,det beror vad man använder det till vilken processor man ska ha.Ja det här var allt jag ville skriva.

Permalänk

kanske skulle sagt att det är NW jag har dom har beteckningen C om jag inte har fel??

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag kom inte här och skrev en tråd för att skapa ett enormt krig mot alla som använder olika processorer.
Jag skrev den bara för att jag själv inte visste hur det såg ut på processorfrontetn just nu. Eftersom min nuvarande dator har gått sönder är jag väldigt angelägen om att skaffa en ny och då vill jag ju självklart veta vad som passar mig, och det är min egen uppfattning. För att skapa detta måste man ju ha en viss mångd information, eller hur.
Eftersom jag inte tycker att "intel är bäst" - kommentarer likså som att de säger att "amd krossar intel" är någonvida information vill jag ju höra från flera olika källor och RIKTIG information.

Sedan är det upp till var person att skapa den uppfattning om vad som är bäst för vederbörande.

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
(1)är bara trött på AMD FUCKUP system ärligt talat så har min P2 233 och denna varit dom stabilaste jag haft har haft 3olika AMD och dom har bara strulat för mig.

(2)jag är inte ute efter och starta AMD INTEL krig det sköter dom flesta här rätt bra.

1. Kan det bero på att du har gjort något fel? Jag har aldrig haft problem med några AMD-burkar och jag har byggt runt fem stycken.

2. Med tanke på hur du argumenterar i denna debatt är du den största orsaken till att det har blivit ett "krig".

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Kompletts uppgraderingskit finns ju med nForce3: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301427&cks=PRL

kanske är intressant ?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Avstängd

Har tittat på detta paket. Men jag funderar på en socket 939. Kanske inte är någon direkt skillnad på dem så det är värt att köpa 939?
btw. är det ett epox moderkort eller ett msi? Står ju både och

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk

Har fixat ett eget uppgraderings paket åt Jare:D kolla http://www.datorbutiken.com/se/default.php?action=loadit&cart...
Minnet är nog inget vidare har du råd med ett dyrare och bättre minnen så är det bara att lägga till.

Permalänk
Avstängd

hehe kändes väldigt budget det där.. tiitade lite på komplett och fick fram detta:

MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

--------------------------------------------------------------------------------

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns

--------------------------------------------------------------------------------

AMD Athlon 64 3400+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

detta kommer även att ingå i mitt system

WATERCHILL KIT KT03-L20 ENTRY
COOLERMASTER WAVE BLACK --> passar det för vattenkylning?
TAGAN 480W BLACK SILENCE

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige