Populäraste kretsen Q4 2004

Permalänk
Medlem

Populäraste kretsen Q4 2004

Nu har så HL2 testerna kommit. Efter att Nvidia lockat köpare med ca 10-15% bättre prestanda i DOOM3 kan nu ATI stoltsera med 30-45% bättre prestanda i HL2. 6800 Ultra får storpisk av X800XT PE.

Med detta facit i hand bör ju grafikkampen nu vara avgjord. X800XT PE vinner flest tester samt är det mest överlägsna kortet i höga upplösningar samt med AA+AF aktiverat.

Nu när allt är klart, vilket kort ska DU köpa?

------------------------------------benchmarks---------------------------------------

HL2 - http://www.driverheaven.net/showthread.php?p=423812#post42381...

HL2 - http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/08/19/7520784

DOOM3 - http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/08/12/7526327

DOOM3 - http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040809/index.html

6800UE+X800XT PE - http://www.anandtech.com/video/show...?i=2113&p=1

6800UE+X800XT PE - http://www.xbitlabs.com/articles/vi...cards-2004.html

Övrigt - http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/07/31/9699109

Övrigt - http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040414/index.html

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk

Half-life 2, det är väl CS Source de testat? Nog för att det är samma motor men det behöver ju inte betyda att det blir samma sak i half-life 2

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Half-life 2, det är väl CS Source de testat? Nog för att det är samma motor men det behöver ju inte betyda att det blir samma sak i half-life 2

Sjävlklart betyder motorn allt.. förstår inte hur du tänkt att det skulle kunna vara annorlunda i HL2?

I den test jag läste för ett tag sedan så var GF 6800 Ultra snabbast i HL2..

Edit: Här är en färsk test:

http://www.vr-zone.com/?i=1181&s=8

"Really the only time the R420 based cards performed differently than their NV40 counterparts was when Anti-Aliasing and Anisotropic Filtering were enabled and we were running the game at high resolutions. The ATI Radeon X800 XT Platinum Edition was able to run around 7 FPS faster at 1600x1200x32 with 4X AA and 8X AA enabled, compared to the approximate 1 FPS difference between the two cards at every other setting."

Så rätt jämt med andra ord För min del blir det nvidia pg.a deras, i mitt tycke, mer genomarbetade drivers och större kompabilitet (dvs slipper upp eller nedgradera hela tiden som med ATI, beroende på vilket spel man ska köra).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Man kan ju inte jämföra prestandan i cs:source och hl2, det är ju ungefär som att jämföra Q3 och CoD.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Man kan ju inte jämföra prestandan i cs:source och hl2, det är ju ungefär som att jämföra Q3 och CoD.

Är CS-motorn verkligen en modiferad version av HL2-motorn? Så har inte jag fattat det. CoD är ju ganska mycket nya modifieringar jämfört med Q3 däremot.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bemushroomed
Sjävlklart betyder motorn allt.. förstår inte hur du tänkt att det skulle kunna vara annorlunda i HL2?

Kanske för att CS:Source inte kanske inte alls (ingen som kunnat bekräfta ännu) kommer använda samma komplicerade partikelsystem, shaders mm .. enklare fysik, mindre saker runt om kring i miljön mm.

Permalänk
Medlem

pga. det faltum att det inte finns ett kort som heter X800 bojkottar jag din omrösting.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
pga. det faltum att det inte finns ett kort som heter X800 bojkottar jag din omrösting.

Det kmr komma X800SE kan vara det han menar

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Citat:

Är CS-motorn verkligen en modiferad version av HL2-motorn? Så har inte jag fattat det. CoD är ju ganska mycket nya modifieringar jämfört med Q3 däremot.

CS:Source bygger ju på source motorn, dvs den motor som driver HL2.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

I den test jag läste för ett tag sedan så var GF 6800 Ultra snabbast i HL2..

"Really the only time the R420 based cards performed differently than their NV40 counterparts was when Anti-Aliasing and Anisotropic Filtering were enabled and we were running the game at high resolutions. The ATI Radeon X800 XT Platinum Edition was able to run around 7 FPS faster at 1600x1200x32 with 4X AA and 8X AA enabled, compared to the approximate 1 FPS difference between the two cards at every other setting."

Så rätt jämt med andra ord För min del blir det nvidia pg.a deras, i mitt tycke, mer genomarbetade drivers och större kompabilitet (dvs slipper upp eller nedgradera hela tiden som med ATI, beroende på vilket spel man ska köra).

Nej, motorn betyder långtifrån allt. Den test du länka till är en test av CS:S. CS:S (dust banan) använder knappt några effekter och har relativt lågt polygonantal. Men med CS:S så fick man ett benchmarkprogram(Video Stress Test) som testar kortet under högbelasting (mycket shaders). VR-Zone gjorde har gjort en test på den med: http://www.vr-zone.com/?i=1193&s=1
Dock så säger ju inte den här heller riktigt hur HL2 kommer att fungerar eftersom det bara tester grafiken, det finns ingen fysik eller AI i det.

Permalänk
Citat:

Ja precis. Därför är din jämförelse ganska dum. Som jag förstått det är den inte modiferad heller, vilket motorn är i din jämförelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja men den är optimerat för onlinespel på bekostnad av bildkvalite. HL2 kommer använda sig av mer avancerade inställningar och att jämföra grafikkort och tro att de kommer prestera likadant i HL2 som i CS är nonsens!

Permalänk

Jag vet att grafiken kommer vara mer avancerad i HL2 än i cs:source, därför tycker jag inte man kan jämföra prestandan mellan de olika "spelen".

Visa signatur

Permalänk

Det ger en fingervisning i hur korten presterar med motorn. Naturligtvis kan man inte jämföra en timedemo i CS Source och säga "jaha det gick i 60 FPS i snitt, då kommer HL2 göra det också" det förstår vem som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men hallå??, det är VST inte CS:s dom testar med.
VST=HL2 benchmark.
Så det har inget med den fula dust banan att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ger en fingervisning i hur korten presterar med motorn. Naturligtvis kan man inte jämföra en timedemo i CS Source och säga "jaha det gick i 60 FPS i snitt, då kommer HL2 göra det också" det förstår vem som helst.

Lyssna nu, den test du länka till säger inte mycket alls om hur HL2 kommer fungera på de olika korten. CS:S har knappt några effekter och lågt polygonantal. Det är gjort för att flyta på bra i MP. HL2 användare betydligt högre polygonantal och antal shaders om man utgår från det som visas på filmerna.

Pelle!123, Bemushroomed länkar till CS:S testen, inte VST. Det är det vi diskuterar.

Permalänk
Medlem

Kan inte alla bara spara allt tjaffs tills spelet är klart och riktiga tester kommer? Världen går inte under pojkar.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bemushroomed I den test jag läste för ett tag sedan så var GF 6800 Ultra snabbast i HL2..

Kan du berätta för mig var nVidia är snabbast? Om du menar dom där 0.5 FPen så kan du ju glömma det.
Och tycker du inte att det är lite konstigt att alla kort ligger på en ca 73 FPS i 800x680 och 1024x768 (både med AA & AF på och av)? Kanske det är lite begränsningar i systemet?

OT: Inget, väntar istället på R500 .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mocla
OT: Inget, väntar istället på R500 .

Ja med tror jag (eller på NV50 vilket nu blir bäst) Efter jag har kört Doom3 och sett benchmarktesterna av CS:S och VST så har jag insett att mitt gamla 9700P kan leva ett tag till.

Permalänk
Medlem

Radeon 9600Pro räcker gott och väl tills det att RV500/NV50 släpps.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Radeon 9600Pro räcker gott och väl tills det att RV500/NV50 släpps.

Knappast i Doom 3. Ditt uttalande kan inte vara relaterat till att just du har ett 9600 Pro, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Knappast i Doom 3. Ditt uttalande kan inte vara relaterat till att just du har ett 9600 Pro, eller?

9600P funkar bra i doom3, som förövrigt är ett tråkigt spel

Permalänk
Medlem

Oj va man hetsade upp sej då. Som en klok människa redan har sagt så syftade jag på ATI´s kommande kort X800SE. Jag var dock osäker på om detta namn är officiellt från ATI. Dock vet jag o ni att den ej kommer att vara klockad varken som X800XT eller X800Pro ---> således skrev jag X800. Men bojkotta på du bara Dock finner nog ingen det särskillt intressant att ta del av ett sådant "ontopic" inlägg så skippa det hellre.

Dom benchen jag hänvisade till är visst represententiva. Som en annan klok människa skrev kan man ju naturligtvis inte sitta o tänka "yes, jag kommer att få exakt 53.4 FPS i HL2", men testen är tillförlitliga huruvida X800 eller 6800 är bäst optimerade för motorn. Men visst, petig kan man alltid vara. Jag däremot fann det hela intressant.

Dom två inläggen ovan stämmer lika bra vilket som. Ingen av oss kan kritisera Master9 eller Jakoob eftersom vi alla har olika uppfattning och krav på vad "funkar bra" innebär. Det finns säker dom som tycker att deras C64 fortfarande funkar bra. Det är i betraktarens ögon. 9600P hade aldrig funkat bra för mej tex då jag är fps freak och vill ha high-end men för min sambo hade säkerligen en handritad teckning klistrad på skärmen varit rena underverket...så ja, vi är alla olika

För mej gäller X800XT PE solklart. Baserat på alla tester jag läst verkar detta vara den mest kraftfulla GPU´n. Hade jag haft ont om stålar eller varit det minsta pris/prestanda medveten så hade jag lätt valt 6800GT då detta verkar vara det mest prisvärda kortet, så nej jag är ingen ATI fanboj. Jag har alltid haft Nvidia tidigare och har det fortfarande i dator 2. Men för mej just nu gäller bara topp-prestanda :).

Det är oxå kul att så många röstar. För trots alla tester man läser så finns det inget som slår användar utlåtanden. Härligt forum det här

Nu gäller det bara att lyckas få tag på ett HIS ICEQII X800XT PE kort. Så jag hör av mej nästa sommar och berättar hur det är

Tack alla ni som kommer med värdefulla inlägg. Det är jättekul att läsa allt ni har att säga och alla länkar är superbra. Kul att folk gillar att diskutera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sanningen att säga, ATI gör väldigt fina spelkort, jag har aldrig spelat så mycket sen jag köpte 9800 Pro. Men jag vill kunna köra Linux också, och då rular Nvidia fullständigt överlägset över ATI samt att mitt nästa moderkort blir ett Nforce 4 så då är det ganska skönt med "unified driver architecture" för både moderkort och graffe. Men jag kommer att behålla mitt 9800 Pro en bra bit in på Nforce 4-brädan så Nvidia kommer att ha helt andra kort när det blir dags, men ATI kommer knappast att ha bättre Linux-drivrutiner då heller.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jo linux drivisarna :D:D he he. Men va fasiken, windows får duga

Det verkar stört omöjligt att få tag på ett HIS ICEQII X800XT PE kort. Vilken butik tror ni får ett snabbast? Datorbutiken.com, sbs eller komplett?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
Det verkar stört omöjligt att få tag på ett HIS ICEQII X800XT PE kort. Vilken butik tror ni får ett snabbast? Datorbutiken.com, sbs eller komplett?

sbs kommer få in Sapphire X800XT PE den 27 aug, om du kan tänka dig Sapphire istället för HIS.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Varför inte ta med X800Pro ViVo som flashat o klart med 99% chans blir ett fint XT PE. Iofs är inte klockningen lika garanterad som ett XT men det som ger den stora prestandavinsten är pipelinesen och att det är samma prylar som på ett XT

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk
Medlem

Nja, Varför inte klocka ett X800XT PE och få 100% chans till ett X800XT PE Extreme Super Edition 600/1400. Det vore nåt. Går säker bra med HIS ICEQII kylning.

Har aldrig haft sapphire, är dom bra?
Club3d och Connect3d har polare haft, rekommenderas ej. Så antingen HIS, ASUS eller då sapphire?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi skall nog inte utala oss om Nvidias prestanda än. Dom har precis släppt sina drivrutiner som heter 66.00 och ökar prestandan i HL2 VST med upp till 20% och det finns inga tester på det än. Enligt en på Steampowered fick han en ökning från 82 fps till 98.8 i VST testen (vet inte vilken upplösning). jag testade att installera den drivisen för att det skall höja prestandan på alla GF kort och jag gick från 67 till 75.8 fps i 800x600 med allt på low med mitt gf3. Skall testa med allt på High strax.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
Oj va man hetsade upp sej då. Som en klok människa redan har sagt så syftade jag på ATI´s kommande kort X800SE. Jag var dock osäker på om detta namn är officiellt från ATI. Dock vet jag o ni att den ej kommer att vara klockad varken som X800XT eller X800Pro ---> således skrev jag X800. Men bojkotta på du bara Dock finner nog ingen det särskillt intressant att ta del av ett sådant "ontopic" inlägg så skippa det hellre.

Dom benchen jag hänvisade till är visst represententiva. Som en annan klok människa skrev kan man ju naturligtvis inte sitta o tänka "yes, jag kommer att få exakt 53.4 FPS i HL2", men testen är tillförlitliga huruvida X800 eller 6800 är bäst optimerade för motorn. Men visst, petig kan man alltid vara. Jag däremot fann det hela intressant.

Dom två inläggen ovan stämmer lika bra vilket som. Ingen av oss kan kritisera Master9 eller Jakoob eftersom vi alla har olika uppfattning och krav på vad "funkar bra" innebär. Det finns säker dom som tycker att deras C64 fortfarande funkar bra. Det är i betraktarens ögon. 9600P hade aldrig funkat bra för mej tex då jag är fps freak och vill ha high-end men för min sambo hade säkerligen en handritad teckning klistrad på skärmen varit rena underverket...så ja, vi är alla olika

För mej gäller X800XT PE solklart. Baserat på alla tester jag läst verkar detta vara den mest kraftfulla GPU´n. Hade jag haft ont om stålar eller varit det minsta pris/prestanda medveten så hade jag lätt valt 6800GT då detta verkar vara det mest prisvärda kortet, så nej jag är ingen ATI fanboj. Jag har alltid haft Nvidia tidigare och har det fortfarande i dator 2. Men för mej just nu gäller bara topp-prestanda :).

Det är oxå kul att så många röstar. För trots alla tester man läser så finns det inget som slår användar utlåtanden. Härligt forum det här

Nu gäller det bara att lyckas få tag på ett HIS ICEQII X800XT PE kort. Så jag hör av mej nästa sommar och berättar hur det är

Tack alla ni som kommer med värdefulla inlägg. Det är jättekul att läsa allt ni har att säga och alla länkar är superbra. Kul att folk gillar att diskutera.

Jo. Testerna säger en del om hur väl korten är optimerade för grafik-motorn. Men man kan ändå inte veta om styrke-förhållandet kommer att vara lika i HL2. Det är möjligt att de mer avancerade effekter och de högre grafik-inställningar som kommer att användas i HL2 innebär att styrkan/svagheten hos korten kommer att märkas tydligare. Man pressar korten mer och det kort som, ev, har vissa problem med gf-motorn kommer att bli längre efter då.

Motsatsen är också möjlig IOFS. Det beror på. Antar att man får vänta och se hur det blir när spelet är färdigt.

Mvh

Visa signatur

Mvh!