Permalänk
Medlem

Avbrutet ben på processorn.

Skulle byta kylfläkt på prossesorn och klåfingrig som man är så tog
jag även loss processorn och då råkade jag böja ett av benen på denna.
När sedan processorn var på plats och datorn slogt igång så startade inte datorn.
När jag sedan tog loss processorn igen så såg jag att ett ben var vikt och kortslöt ett annat ben.
Försökte böja till baka detta igen men det gick naturligtvis av.
Men när allt sedan var på plats igen så går datorn precis som vanligt.

Nu till min fråga.
Kan det vara olämpligt att använda processorn med tanke på andra delar i datorn eller prestanda?
Bör jag byta processor?

Det är en P4 2,6 GHz

MVH
Christian

Permalänk
Medlem

att löda ihop den är väll först nästintill omöjlish och inte bra då det blir en annan resistans än övriga ben. Så nej gör en fin nyckelring å se det som ett fint tillfälle att kila ner till datoraffären å köpa nya grejer + låta dem montera prylarna -pajar de så får du nya, pajar du får du köpa nytt.

att den funkar betyder ju inte att den piggen inte används till nått

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Benet fanns ju säkert där av en anledning. Jag skulle kalla den defekt och göra ett halsband samt köpa en ny.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ha tur om benet bara är till för att mata in mer ström för då kan du klara dig utan att det gör något och någon fara för andra delar i datorn är det inte.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

det där beror ju helt om hans nätagg är stabilt + att moderkortet har bra mosfets, skulle det fluxera iväg sen om datorn belastas tungt eller ny komponent dimper in i datorn så kanske skiten totalvägrar.. dock tror ja inte han kommer bränna komponenter men endå.

PS. va gör du här kom å hjälp mig me mitt val av system DS.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har jag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Men va fan .....funkar den så kör på...skulle den sluta fungera byt den då först!

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

angående halsband.. har ett bränt nätagg som bara ligger. kanske vore nåt att ha runt halsen..

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan nog starta en hel ny trend helt på egen hand ser jag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jadde
angående halsband.. har ett bränt nätagg som bara ligger. kanske vore nåt att ha runt halsen..

Sätt igång direkt! Det här kan ju bli vårmode -05!

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

kör på, finns maps på vad benen används till, alla används inte ens

leta upp en sådan om du är osäker dock hehe

Permalänk
Medlem

Jag tror det bara är att forsätta använda. Du märker nog ifall datorn blir konstig. Knappast att nåt annat pajar för att prollen är "defekt".

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk

Om benet knäktes på hälften så kan det finnas en liten chans att den fortfarande har kontakt. Knäcktes benet däremot längst inne invid processorns ytterhölje så är nog chansen snarare så att processorn har blivit defekt och bör bytas i och med att chansen är minimal att benet får kontakt med moderkortet. Jag skulle nog ta det säkra före det osäkra och byta den defekta processorn omedelbart.

Visa signatur

Jesters Spirit

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på som vanligt om det hänt mig. Har för mig, precis som nämnts tidigare, att alla benen inte ens används.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk

Säkra före det osäkra? spendera pengar på nya grejer när benet kanske inte ens används!
om datorn funkar problem fritt så är det ju bara att köra på.
vill du vara på den säkra sidan så kan du ju leta upp en map å kolla om benet ens har funktion.

tack å hej

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesters Spirit
Om benet knäktes på hälften så kan det finnas en liten chans att den fortfarande har kontakt. Knäcktes benet däremot längst inne invid processorns ytterhölje så är nog chansen snarare så att processorn har blivit defekt och bör bytas i och med att chansen är minimal att benet får kontakt med moderkortet. Jag skulle nog ta det säkra före det osäkra och byta den defekta processorn omedelbart.

Varför ska han byta om det funkar..? Det är ju bara att köra på och inte byta förrän problemet uppstår.

Visa signatur

| Commodore Amiga 500 | 1 MB RAM | Extra Diskdrive | RF-Modulator | 20" Mono-TV | Workbench 1.0 | Moddat Svart Datorbord från IKEA | 330 Spel och Program |

Permalänk
Medlem

p4ornar är ju lite mindre die på men om det är ett ben på ytterkanten av cpun så går det alldeles utmärkt att löda ditt ett sorts stift och sedan fungerar det..
Har själv lött ditt 2st ben på mina gamla P3 socket 370 cpuer eftersom jag hade ett dual kort som åt upp ett specefikt ben hela tiden.

själv använde jag en bit skalad lab kabel.

Permalänk
Medlem

går alldeles utmärkt att löda dit....köpte en defekt 2.53 från Ebay för 15euro som det var lite böjda ben och tre stycken som var borta...prövade mig fram och hittade en kabel som hade lika tunna trådar som på prollen...tog och klippte av en 2cm förtennade den så den blev lite styvare....och sen med säker å stabil hand så tryckte jag den mot prollen och värmde försiktigt tills den satt fast...sedan när det svalnat så klippte jag bara av tråden i den längden som dom andra var i....funkar guld ...har kört över 6månader så....Ett tips: Tålamod är det som gäller och aldrig försök detta på söndag morgon....Häls: Giz

Visa signatur