Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Bredbandstelefoni

Tjenare

Funderar på att skaffa Rixtelecoms eller Tele2s Ip-telefoni.

Någon som har provat, och har någon nått possitivt eller negativt att säga om dom?

jo, har också hört att vissa säger att deras hastigheter när dom laddar sjunker markant när dom pratar, stämmer detta?

Tack på förhand

Kenta

Permalänk
Medlem

Eftersom jag också funderar i dessa banorna skakar jag liv i tråden igen.
Vad jag har hört så ska telefonadaptern i rix paket vara lite smidigare, fler spärrar och sånt i tele2:s dito.

Permalänk
Medlem

Humm. IP-Telefoni är bra ifall linan inte går upp och ner lite som den vill.
Se till att de är en stabil internet uppkoppling innan du bestämmer dig för att skaffa telefoni via nätet.

Själv har jag BBB's ip-telefoni. Funkar klockrent eftersom att nätet är stabilt. Men kommer man till ett ostabilt nät så kan det ju hända att du blir utan telefon lite då och då.

Visa signatur

. Jag .
.. Hon ..
... Vi ...

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Inaktiv

Rixtelecom har haft lite problem men dom verkar ha fixat till det.
Rixtelecom kan man köra antigen med en softbox eller köpa en låda av dom.
Lådan är inte låst som hos Tele2 så om man känner för att byta leverantör så kan man behålla sin låda.

Märker att telefonen tar upp ca 25k av min lina när jag pratar.

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om rixtelecoms bredbandstelefoni fungerar om man inte har ett publikt ip?
Hittade inget på deras sida angående det men de andra som erbjuder bredbanstelefoni så fungerar det inte.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Tja
Är det nån som vet hur Skypes IPtelefoni funkar, asså när man ska ringa till vanliga telefoner, funkar det bra tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slatan
Tja
Är det nån som vet hur Skypes IPtelefoni funkar, asså när man ska ringa till vanliga telefoner, funkar det bra tro?

Jag har inte fått betalningen att fungera, men om man väl får det att funka så ska det nog fungera bra då skype i övrigt fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

En tråd som intresserar mig mycket!

Sitter med BBB LAN 10/10 koppling men har inte annamat IP-telefoni ännu, mycket p.g.a. att BBB tagit ut 99 kr/månad och då är skillnaden till Telias 125 kr/månad för analog telefon inte så stor att jag skulle välja bort analog telefon.

Har också varit inne på banorna om Tele2 eller Rix. Jag undersökte saken för ett par månader sedan och då var månadsavgiften 0 kr för bägge.
Nu verkar det som om det blivit 99 kr för Tele2 och 75 kr för Rix, men då inklusive fria Sverige samtal från båda leverantörerna.

Jag vill inte ha fria Sverigesamtal utan hellre 0 kr i månadsavgift eftersom jag inte ringer i närheten av ens 75 kr i Sverigesamtal per månad (99% till utlandet). Någon som vet om det fortfarande är ett alternativ med 0 kr månadsavgift, eller är det bara deras 99 resp. 75 kr som gäller nu?

Och så frågan ingen ännu tycks veta svaret på, hur fungerar det egentligen?

Ett par vänner har BBB telefonin och det fungerar väldigt bra för dem, ljudkvaliteten är riktigt bra och väldigt sällan några driftstörningar (bägge på BBB LAN).
En av dem påstår att med BBB LAN fungerar inte annan IP telefoni än BBB's klanderfritt. Är det bara BBB propaganda för sin egen lösning eller ligger det något bakom det?

Tacksam för svar!

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

När det gäller Tele2 så kan man välja ifall man vill ha 0 kr i månadsavgift + debitering för sverigesamtal eller 99 kr och ingen debitering för sverigesamtal. Har själv Tele2 och tycker det funkar bra

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Jag har inte fått betalningen att fungera, men om man väl får det att funka så ska det nog fungera bra då skype i övrigt fungerar väldigt bra.

*eeeeeeeeeeeeeeeeeee* nej det funkar inte!!!!

Jag skaffade skype out när dem va beta funkade klockrent bra ljud bra allt.. sen blev det final och har inte kunnat använde det sen dess.. Ljudet är skit om man överhuvutaget får en linje.
Skaffa en stabilare tjänst.

Så jag har skaffa Rixtelecom och kör med Sipps i datorn http://www.sippstar.com/en/index.html
Funkar fin fint...
Dock blir folk flörvirrade att jag har Göteborgs riktnummer och bor i skåne.

Tele 2 har ingen inte möjlighet att erbjusd så man kan ringa via datorn, så av den anledningen valde jag inte dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheKlown
[B

Så jag har skaffa Rixtelecom och kör med Sipps i datorn http://www.sippstar.com/en/index.html
Funkar fin fint...
Dock blir folk flörvirrade att jag har Göteborgs riktnummer och bor i skåne.

[/B]

Är jag dum i huvudet eller var hittar man missade samtal i den?

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
En tråd som intresserar mig mycket!

Sitter med BBB LAN 10/10 koppling men har inte annamat IP-telefoni ännu, mycket p.g.a. att BBB tagit ut 99 kr/månad och då är skillnaden till Telias 125 kr/månad för analog telefon inte så stor att jag skulle välja bort analog telefon.

Har också varit inne på banorna om Tele2 eller Rix. Jag undersökte saken för ett par månader sedan och då var månadsavgiften 0 kr för bägge.
Nu verkar det som om det blivit 99 kr för Tele2 och 75 kr för Rix, men då inklusive fria Sverige samtal från båda leverantörerna.

Jag vill inte ha fria Sverigesamtal utan hellre 0 kr i månadsavgift eftersom jag inte ringer i närheten av ens 75 kr i Sverigesamtal per månad (99% till utlandet). Någon som vet om det fortfarande är ett alternativ med 0 kr månadsavgift, eller är det bara deras 99 resp. 75 kr som gäller nu?

Och så frågan ingen ännu tycks veta svaret på, hur fungerar det egentligen?

Ett par vänner har BBB telefonin och det fungerar väldigt bra för dem, ljudkvaliteten är riktigt bra och väldigt sällan några driftstörningar (bägge på BBB LAN).
En av dem påstår att med BBB LAN fungerar inte annan IP telefoni än BBB's klanderfritt. Är det bara BBB propaganda för sin egen lösning eller ligger det något bakom det?

Tacksam för svar!

/Anders

Jag har själv BBB-telefoni, haft det i ca 1½ år. Har inte haft nämnvärt mycket problem. Nån gång så strulade DHCP'n hos BBB och min uppkoppling dog i kanske 5 minuter (därmed också telefonin) men det är ungefär allt.

Vad gäller priserna så går det rykten om att man kan prata sig till ett lågpris-abbonnemang. Vad det innebär vet jag inte, men tydligen ska man då få avsevärt billigare månadskostnad i utbyte mot högre uppkopplingsavgift. Ska själv ringa kundtjänsten på måndag och se hur mycket sanning det ligger i detta då jag knappt ringer några större mängder och skulle tjäna pengar på en lägre månadsavgift.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

det ska tydligen vara mycket problem med Bredbandsbolagets ip-telefoni. det knastrar tydligen när man pratar och så är det ostabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven_XPC
det ska tydligen vara mycket problem med Bredbandsbolagets ip-telefoni. det knastrar tydligen när man pratar och så är det ostabilt.

Som sagt, jag har haft det i ungefär 1½ år, och jag har aldrig upplevt nåt strul med det. Ljudkvalitén tycker jag är bättre än vanlig analog, och jag har aldrig upplevt att det knastrat, brusat eller varit ostabilt (bortsett från de där fem minuterna för nåt år sen när min uppkoppling var nere).

Men visst, det kan ju hända att andra har andra upplevelser, men jag är själv till 100% nöjd med tjänsten.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven_XPC

Jag har BBB Telefoni via adsl å det suger fett, tappar samtal, eko, brus osv. Har haft det i 7 månader å det enda dom säger e att dom jobbar på det. Det ända bra är väll att jag har inte betalat något dom senaste månaderna.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

ADSL kanske inte är lika stabilt som fiber?
Jag har haft iptelefoni via bbb lan i snart 2 år och det funkar perfekt. 59:-/mån kostar det första året.
Funderar nu på att byta till Rixtelecom pga att det är billigare och mer öppet.

Permalänk
Medlem

Har tele2 nu. Fungerar väl fint. Fast nackdelen e att de inte vill ge ut rättigheter att confa dosan själv. Man kan resetta den helt och mata in själv. Men tele2 ger inte ut inställningarna heller. Undersöker om man inte kan fixa de nånstans ifrån ändå.
Man går miste om inställningar, telefonsvarare och samtalslistor mm som finns i dosan.
Har lite svårt att acceptera detta hehe.
De hävdar att det beror på att de har vanliga riktnr. Om man ska confa själv räknas telefonen som geografiskt olåst och ka ha ett 07xx-nummer. Vet inte hur sant det e dock...

Permalänk
Medlem

Jag har rix telecom och ett program i datorn. Snackar via headset. Funkar utmärkt! Ljudkvalitén är bra och telefonen har alltid fungerat. Så jag rekommenderar Rix.

Permalänk
Medlem

Har oxå rix telecom, funkar klockrent att köra med headsettet.
Fattar dock inte varför jag inte får igång att ringa med luren.
Får kopplingston men det går inte att ringa ut/in

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplizit
Har oxå rix telecom, funkar klockrent att köra med headsettet.
Fattar dock inte varför jag inte får igång att ringa med luren.
Får kopplingston men det går inte att ringa ut/in

Du har inte router och glömt att meddela rix det kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Du har inte router och glömt att meddela rix det kanske?

Har meddelat dom men dom får ingen kontakt med min dosa.
(VTA111)

Dom sa bara att jag skulle försöka ordna det med BBB support eller skaffa en router.
Har inte ringt BBB ännu, dock letat efter nån billig router o alla verkar köpa d-link 604, fast alla har problem med den haha.