Ingen P4 4,0 gigahertz

Permalänk
Melding Plague

Ingen P4 4,0 gigahertz

<font style="font-size: 10pt"><b>Ingen P4 4,0 gigahertz</b></font> <small class="small">lördag 16 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Igår har en talesman för Intel sagt att de lagt ner sin kommande Pentium 4 på 4 gigahertz. Enligt Intels George Alfs så kommer Intel inrikta sig på processorer med dubbla kärnor istället. Den sista Pentium 4-processorn kommer sluta på 3,8 gigahertz vilket redan verkar ha börjat skeppas till distributörerna. Intel kommer också satsa på säkerhetsinrtikningen La Grande vilket har skapat mycket rubriker senaste året (det kallades Palladium av Microsoft tidigare).
<br />
<br />Istället för högre frekvens kommer Intel fördubbla storleken på Nivå 2-cachen till 2 megabyte samt öka systembussfrekvensen till 1066 MHz med tillhörande moderkortskrets i925XE.
<br />
<br />Just nu finns det inte mycker mer information än så, men vi skall kontakta Intel och försöka få klarhet i detta.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till alla som tipsat!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Tror AMDs fungeringar med lite Mhz o hög IPC är bättre.

Dubbla kärnor? Måste inte både operativsystemet och programmen ha stöd för det precis som med 2 processorer ?

Permalänk
Medlem

Bra Intel... Värmeproblem, dyra CPUs samt "Palladium". Lycka till i framtiden, för det kommer ni att behöva.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Värmeproblemen blir för mycket för Intel. Det var på tiden att man fattade att nuvrande P4 inte har någon framtid. Rena rama elementet. Kanske de äntligen kan fokusera om och få fram vettiga och nyskapande processorer igen.

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
ASUS Nordic

De har centrino-teknologin att basera nästa desktop cpu på (redan påbörjat). Så de känner sig förmodligen förhållandevis trygga inför framtiden. Skulle vara härligt med tät konkurrens på desktopmarknaden igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp79.com
Värmeproblemen blir för mycket för Intel. Det var på tiden att man fattade att nuvrande P4 inte har någon framtid. Rena rama elementet. Kanske de äntligen kan fokusera om och få fram vettiga och nyskapande processorer igen.

Mmmm, slocknar solen imorrn så är det bara ersätta den med nåra prescotts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Bra Intel... Värmeproblem, dyra CPUs samt "Palladium". Lycka till i framtiden, för det kommer ni att behöva.

Vill inte förstöra din bubbla men... vi är inte intel, who knew?

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk

en fråga:

Varför vill Intel implemera "palladium" i sina processorer igentligen? De tjänar ingentin på det. Förmodligen har de fått en FET check av mr Gates.

Permalänk
Medlem

Såja.. där skrev Intel på en säker nedgång...

Permalänk
ASUS Nordic

Vad har dem skrivit på?

Permalänk
Avstängd

Belöningen för slöhet med WIN-XP64 är alltså palladium eller....?

Det dröjer nog bara en vecka innan någon har knåpat sig förbi "La grande" eller "Palladium"..

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

2MB l2-cache kommer tom få intels cpu:er dyra att tillverka. Aja, får se om det stämmer. Kommer bli intressant att följa detta.

Permalänk
Medlem

Sluta på att hoppas att det går att ta sig förbi "La grand". Det är en sak att cracka mjukvara. Men en helt annan sak att cracka en CPU med några hundra miljoner transistorer

Permalänk
Medlem

Vem fick rätt då jo,jo nä här kommer inga nya grejer komma.
Till några på detta forum som inte trodde på mig här har ni nu detta nya och PCI-E det finns redan.
Hoppas detta kommer fungera mycket bättre än föregångaren Prescotten.Detta med Centrion verkar intressant.För AMD trummar vidare, sedan är ju juhandeln inför dörren.
Offtopic
Borde komma en till tillverkare 2 aktörer vilken konkurens är det då på processormarknaden att tala om?(om man räknar bort Apple som inte går att bygga för oss dödliga)
Nästa gång jag spår något så kanske jag har fel hahahaahahhhhahahahahah raj di daj daj

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

är "palladium" Intels 64-bitars instruktioner ?. Bra att intel ger upp ghz:en trodde aldrig att dom skulle sluta med det, man är ju nyfiken på vad som kommer att komma efter allt det här, Pentium 5 kanske ?

Permalänk
Medlem

AMD kör inte med palladium va? Det är väl en Intel grej? (eller?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
är "palladium" Intels 64-bitars instruktioner ?. Bra att intel ger upp ghz:en trodde aldrig att dom skulle sluta med det, man är ju nyfiken på vad som kommer att komma efter allt det här, Pentium 5 kanske ?

Palladium är ett kodnamn på den plattform som TCPA förbundet bygger fram. Det är en säkerhetsstandrad som ska genomsyra både mjukvaran och hårdvaran i datorer. Grundidén är att göra ett säkerhetssystem likt det som finns i konsoler idag så att du inte kan stoppa in vilken skiva som helst i datorn. Typ som i Xbox där spel måste vara signerade av Microsoft för att de ska starta. Dock är detta bara passivt och kan precis som i konsoler förbigås rent teoretiskt. Kan dock bli knivigt om man bygger in skyddet i en CPU så som Intel nu ska göra.

Detta är dock bara början. Nästa steg blir ett aktivt skydd där standarden pratar med TCPA:s servrar via Internet för att göra en bedömning om din dator innheåller olagliga inslag. Detta kan liknas med vissa funktioner i Xbox Live där Microsoft servrar kontrollerar din Xbox för chippningar och annat när du går ut på Xbix Live. Rykten säger även att de ändrar data in din hårddisk som du har i Xboxen utan att fråga.

För övrigt är både AMD och Intel med i denna allians så AMD ligger också och trycker på detta skydd.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperKossan
en fråga:

Varför vill Intel implemera "palladium" i sina processorer igentligen? De tjänar ingentin på det. Förmodligen har de fått en FET check av mr Gates.

Precis den anledningen ja, och om Mr Gates & Company kan vara duktiga och påpeka för allmänheten att man faktiskt behöver en DRM-kapabel CPU för att motstå dagens virus et all.. ja, då vinner ju alla. (Utom AMD, och alla människor i världen som vill använda sina datorer som dom vill, inte som Intel&Microsoft vill.)

Permalänk
Medlem

AMD har också redan detta i sina cpu'er tyvärr.

Jahopp det verkar onekligen som P4'an nått slutstationen. Vi får hoppas att Intel börjar på ny kula o inte släpper racet fullständigt.

Permalänk
Avstängd

Om jag inte missminner mig fullständigt, ska inte LaGrande gå att stänga av?

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk

hmmm om intel nu skrivit under sin dom.....och mot all förmodan konkar....öhhh nja knapast då är ju AMD enda cpu tillverkaren i världen låter inte så troligt i mina öron så Intel finns nog kvar och P5 P6 ja kalla det vad ni vill så kommer dom nog att fortsätta med att skapa stabila cpuér kanske har dom lärt sig av prescott att GHZ inte är allt som spelar roll utan ha en stabil sval och snabb cpu.

men nog kommer inte finnas kvar alla dar i veckan 365dar om året

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Såja.. där skrev Intel på en säker nedgång...

Håller med !! När AMD kommer med sinna 4000+ och högre kommer nog många att övergå till AMD
Om inte intel kommer med en P5 och att detta skulle va någon avledning

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

dubbla kärnor (bättre prestanda, kallare gång) är väl bättre än en P5 som drar ofantligt mycket ström och blir varmare än ett element?

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Oki, varför är ni rädda för plladium, kan det vara för att några har fått tag på winxp olagligt eller några spel kanske filmer ?
Finns inte en enda jävul som inte har något olagligt på datorn som sitter på swe...
Hur många av er hatar ms men ändå använder deras produkter ..
Genom detta system så kan du glöma att tanka ner något från nätet olagligt.. Och det är rätt om du har något som du inte ska ha på datorn eller inte betalat för att systemet tar o sabbar din dator..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ni fattar ju inte... Intel skriver inte på någon dom bara för dom implementerar palladin! Jag menar tänk på alla "okunniga" som köper OEM datorer? Alla dom kommer ju "stödja" palladin när dom köper sina OEM datorer. Jag skulle tippa på att ca 2% går till oss "hemma meckare" varav 0.3% av oss vet vad palladin är. Så intel kommer nog inte mista något specielt mycket. Och för det andra spelar det ingen roll ifall intel har det och AMD inte har det (om det nu skulle vart så). För när programmen kommer börja skrivas med stöd för palladin så kommer det inte fungera om din CPU inte har palladin. Vi säger tex om Adobe Photoshop 9 släpps så måste du ha palladin för att köra det. Har du då en AMD 4200+ så kommer du inte kunna använda det i vilket fall som helst.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Oki, varför är ni rädda för plladium, kan det vara för att några har fått tag på winxp olagligt eller några spel kanske filmer ?
Finns inte en enda jävul som inte har något olagligt på datorn som sitter på swe...
Genom detta system så kan du glöma att tanka ner något från nätet olagligt.. Och det är rätt om du har något som du inte ska ha på datorn eller inte betalat för att systemet tar o sabbar din dator..

Jag håller med, till viss del iaf.
Många klagar på MS men gör inget som att t.ex. gå över till Linux..

Klart att de som investerat pengar i att tillverka ett program eller os vill ha pengar för det.
All informtion är inte gratis..

Visa signatur

Intel Core Ultra 9 285k, Asus TUF Z890-Plus, Asus RTX 4070 OC, Corsair 32GB DDR5, Noctua NH-D15 G2, be quiet Dark Base 900, Asus Rog Strix 1000w, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady

För att jag inte litar på att Microsoft vet bäst vad jag borde få göra med min dator som jag har köpt för mina egna pengar.

EDIT: Svenska!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorgeous-George
Jag håller med, till viss del iaf.
Många klagar på MS men gör inget som att t.ex. gå över till Linux..

Klart att de som investerat pengar i att tillverka ett program eller os vill ha pengar för det.
All informtion är inte gratis..

men dom måste ju sänka priser! jag menar vem i hela fan har råd med photoshop för 13k?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Avstängd

Hmpf, inte alla som har råd att köpa all programvara de behöver. Någon som betänkt hur mycket Office kostar? Visst skulle jag kunna använda Open Office, men det är inte bara jag som använder datorn...

Jo, precis. Photoshop är ju ett ännu bättre exempel. Jag har prövat Gimp och vill aldrig gå tillbaka.

Visa signatur

Ingsoc rules.