Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

...Just nu går pumpen mellan 1950-1975 rpm, är det rimligt?

Jag tycker inte det. Jag har två kylare och två vattenblock, precis som du.
Jag kör min D5 på full spruta, (4700rpm) och cirkulationen är bra, men inte super.

Det finns ingen anledning att strypa vatten pumpen över huvud taget. Min är utan PWM, men det finns ett reglage på den markerad 1-5 där man kan strypa hastigheten manuellt, men jag har aldrig ens testat med något annat läge än femman.
Låt pumpen gå max, så du får bort värmen från dina hotspots så fort som möjligt. Sedan kan man leka med fläktarna för att hålla ljudnivån nere.

EDIT:
Du tjänar ingenting någonstans på att strypa pumpen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

EDIT:
Du tjänar ingenting någonstans på att strypa pumpen.

Det är väl ändå en halvsanning, antingen är väl din D5 ett riktigt guldex eller så överröstas den av fläktarna men min börjar vibrera märkbart vid 3 och uppåt. Något som förmodligen förstärks av att den inte är jättebra isolerad som den står just nu men det blir absolut hörbart över fläktarna som går på 600rpm.

Och enligt mina inte så värst vetenskapliga mätningar så gör det bara runt 2C skillnad mellan 2 och 5.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Störs du inte av ljudet på max? Min ligger på cirkus 2900rpm (läge 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Det är väl ändå en halvsanning, antingen är väl din D5 ett riktigt guldex eller så överröstas den av fläktarna men min börjar vibrera märkbart vid 3 och uppåt. Något som förmodligen förstärks av att den inte är jättebra isolerad som den står just nu men det blir absolut hörbart över fläktarna som går på 600rpm.

Och enligt mina inte så värst vetenskapliga mätningar så gör det bara runt 2C skillnad mellan 2 och 5.

Skilnaden i temp mellan lägena beror på hur restriktiv loopen är i övrigt. I vanliga fall spelar det kanske mindre roll, men då "wounds" nu har nått konstigt fel som genererar hög temp på CPU, måste vi ju börja testa lite olika teorier.

Skrivet av jmeistr:

@Turbonisse: Störs du inte av ljudet på max? Min ligger på cirkus 2900rpm (läge 2)

Min D5a köpte jag med en EK hållare där pumpen står på gummiben som äter upp vibrationerna.
Jag har rör istället för slang, fast biten närmast pumpen går jag över till slang, just för att inga vibrationer skall fortplanta sig via rören till chassit.
Mina fläktar snurrar vanligtvis på runt 300-500rpm, och JA de överöstar pumpen, för jag hör inte pumpen alls om jag inte sätter örat alldeles vid den.
Gämför detta med att 140mm fläktar på 500rpm inte låter speciellt mycket..
Har man monterat pumpen stumt mot chassit, blir den självklart ljudligare.

Jag tog en skärmdump diskutionen till ära.
Tempsen nedan är vid valig surf, (det jag precis håller på med) inte gaming. Då skulle CPU och GPU hoppa över 40 grader.

bild
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Tycker själva pumpen låter högt på max, har nämnt det tidigare i tråden. Har aldrig haft problem med vibrationer med D5'an. Andra pumpar är en annan femma, ddc etc.

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Det är väl som "naga" sa då, att jag har fått ett guldex
Fast jag tror inte det skiljer så mycket, där emot kan ju pumphus osv göra skilnad. Och framför allt hur man "hänger upp den".
Att bygga en costum loop och få till den bra, kräver planering, erfarenhet och tur hjälper.
Jag har byggt om loopen flera gånger. som den ser ut idag, är jsag uppe i version 4.0.

En D5 viner lite, så placeringen påverkar en del. Just nu, med 4.0 har jag den i framkant på chassit, och där kan man höra den lite mer. Ljuddämpande matta från Biltema löste det. Fram till version 3.0 hade jag pumpen i bakkant på chassit och var inte ens medveten om att den låter nått. ( jag har hela tiden kört den på femman.) Fläktarna viskar högre än vad pumpen viner.

1.0 - Bara CPU och en 280x60 i fronten. (Slangar.)
2.0 - Även GPU, plus en 280x30 i taket. (Slangar.)
3.0 - Byter till rör i huvud kammaren. (Corsair 540 har två kammare, jag har gömt pumpen i den andra.)
4.0 - Drar om rören, för snyggare look och mindre antal böjar.
5.0 - Kommer till sommaren. Då skall jag dra nya rör, för att minimera antalet svängar o krökar så mycket det bara går.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Beror lite på vem du frågar.
CPU och GPU med endast en 360 är lite i minsta laget. Om du kör en värsting radiator, typ 100mm tjock så borde det nog gå.
Men du skriver att du dessutom kör överklockat. CPUn är nog inga problem, vad drar den, +100W? Problemet är snarare GPUn, har inte kollat upp vad den drar, men det låter som en massa värme som skall bort.

Säg att du gör det, och det fungerar.
Du blir av med fläkten på GPU, men fläktarna på din radiator kommer få det stressigt värre, så du flyttar ljudet dit.
Vad har du för chassi? Även om du bara får plats med en tunn radiator till, så skulle det göra väldigt gott.

Reservoaren går säkert att flytta på?

Tror faktiskt inte det finns särskilt många bra ställen att flytta just min reservoar/pump-combo till utöver där jag har den. Chassit är ett Phanteks Enthoo Evolv ATX.

Finns ju inte en chans att få in någon radiator så som det ser ut just nu i alla fall. Grafikkortet har en power draw på 250W, och är för tillfället oklockat. Vad det gäller ljudnivån lär det låta mindre även om mina tre 120 mm-fläktar får arbeta mer. De små fläktarna på grafikkortet låter ju betydligt högre :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Tror faktiskt inte det finns särskilt många bra ställen att flytta just min reservoar/pump-combo till utöver där jag har den. Chassit är ett Phanteks Enthoo Evolv ATX.

http://i.imgur.com/myWFAyx.jpg

Finns ju inte en chans att få in någon radiator så som det ser ut just nu i alla fall. Grafikkortet har en power draw på 250W, och är för tillfället oklockat. Vad det gäller ljudnivån lär det låta mindre även om mina tre 120 mm-fläktar får arbeta mer. De små fläktarna på grafikkortet låter ju betydligt högre :).

Tjah, ser ut som om du hittat dina gränser, bara luta sej tillbaka och vara nöjd då!
En oklockad processor och ett strömsnålt grafikkort typ 960 skulle säkert klara sig med en singel tunn 360
radiator.
Eller så fortsätter du köra GPUn luftkyld.

Jag hade börjat kolla på vad som krävs för att få in en 280 i fronten, hur tjock den kan vara...
Res/pump, kanske kan sitta i bakkant?
Sedan hade jag undersökt hur plåten som är i vägen för en eventuell radiator sitter fast? Kan man lossa den?
Om inte? Så behöver ett nytt chassi inte kosta skjortan. Ett där man skulle kunna pyssla in en radiator till.
Så många valmöjligheter.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

@wounds: det måste vara så att blocket är felmonterat eller har dålig kontakt med IHS/CPU för de temperaturerna är inte normala.

Har du provat att montera om?

Skrivet av jmeistr:

Jag har monterat om den en gång, kan testa igen men jag tror mer på att få upp flödet faktiskt. Har ju monterat X antal kylare sedan jag började bygga datorer för 15 år sen så det känns som att jag borde ha koll på hur man gör.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:

Ok, jag ska testa att gå förbi pwm:en och se om det hjälper. Det verkar ju lågt helt klart när jag ser vad ni andra kör för hastigheter.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag har monterat om den en gång, kan testa igen men jag tror mer på att få upp flödet faktiskt. Har ju monterat X antal kylare sedan jag började bygga datorer för 15 år sen så det känns som att jag borde ha koll på hur man gör.

Mycket skumt i så fall, vad för block kör du med?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

@wounds: Pumpen snurrar väl alltid på halvfart oavsett vad du ställer in den på om du inte kopplar den till Cpu headern. Så funkar min pump i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@wounds: Hur ser böjarna ut på akrylrören? Kan de vara aningen för skarpa så blir det mer motstånd förstås.
Prövat köra endast cpu eller gpu i loopen?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Mycket skumt i så fall, vad för block kör du med?

EK Evo x99 Supreme

Skrivet av Storage Jar:

@wounds: Pumpen snurrar väl alltid på halvfart oavsett vad du ställer in den på om du inte kopplar den till Cpu headern. Så funkar min pump i alla fall.

Kanske ska fixa när jag kommer hem, ett jävla pill bara att komma åt bakom radiatorn.

Skrivet av Brainsplitter:

@wounds: Hur ser böjarna ut på akrylrören? Kan de vara aningen för skarpa så blir det mer motstånd förstås.
Prövat köra endast cpu eller gpu i loopen?

Några 90-graders (bild nedan) så det skulle väl kunna påverka lite men jag tror helt klart att problemen beror på att pumpen går i för låg hastighet.
Nej, det är ett jäkla meck att fixa det då jag måste böja helt nya rör.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Sc 600

Update på kinapumpen från ebay sc 600.
#16055126

Tryckhöjd ~2.8m

Mätt med trappstege måttband & vattenslang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@wounds: Pumpen snurrar väl alltid på halvfart oavsett vad du ställer in den på om du inte kopplar den till Cpu headern. Så funkar min pump i alla fall.

Min D5a kom med fyra pin molex, plus en fläkt kontakt med endast en tåt för hastighets signalen.
Vill jag strypa den, så har jag ett vred märkt 1-5. Om vattenpumpen inte låter, finns det ingen anledning att strypa den.

Skrivet av wounds:

EK Evo x99 Supreme

Kanske ska fixa när jag kommer hem, ett jävla pill bara att komma åt bakom radiatorn.

Några 90-graders (bild nedan) så det skulle väl kunna påverka lite men jag tror helt klart att problemen beror på att pumpen går i för låg hastighet.
Nej, det är ett jäkla meck att fixa det då jag måste böja helt nya rör.

http://i.imgur.com/qzrVoZz.jpg

De "vassa" 90 gradarna jag ser på bilden, är restriktiva.
Rör böjar flödar bätre ju större radie de har. Blir radien stor nog, så blir restriktionen av böjen försumbar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast

Lagt beställning på barrow fittings nu från säljaren "Zheng Hong Tong" som andra på overclockers också ska ha handlat från. Inväntar att han/hon ska korrigera priset då jag bad om en sänkning av "shipment cost"

Sen ska det beställas varor från antingen coolingstuff.se eller caseking.de och sen är det bara att sakta börja bygga och invänta pascal/polaris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Min D5a kom med fyra pin molex, plus en fläkt kontakt med endast en tåt för hastighets signalen.
Vill jag strypa den, så har jag ett vred märkt 1-5. Om vattenpumpen inte låter, finns det ingen anledning att strypa den.

De "vassa" 90 gradarna jag ser på bilden, är restriktiva.
Rör böjar flödar bätre ju större radie de har. Blir radien stor nog, så blir restriktionen av böjen försumbar.

Med vassa, menar du de som har 90-graderskopplingar och inte är böjda, eller vilka tänmker du på? Har kopplat om lite nu så att jag fått upp flödet och det verkar göra en viss skillnad. Tycker dock att vattentempen är oroväckande hög efter en ca 30 minuters spelande (51 grader).

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds: Jag menar att varje 90 graders nippel är en restriktion. Vattnet tappar all moment och får börja på nytt när böjen är så skarp.
I varje vattenblock har vi två sådanna svängar, dem kan vi inte göra nått åt, resten är upp till byggaren av loopen.
Har man slang, behövs nästan aldrig 90 graders. och om man måste svänga skarpt, så blir det snällare radie med två 45or ihopsatta.
Kör man acryl så är det bättre att ha rak koppling och sedan värma/böja röret med en större radie. Varje skarp böj i sej gör inte så mycket, men "många bäckar små." Det viktiga är att man förstår att varje restriktion sänker farten på vattnet.

51 grader på vattnet låter helt klart väldigt högt.
Det innebör att du inte kan kyla ner någonting till en lägre temp än något över denna temp.
Vad mäter du tempen i vatnet med? Jag har provat ett par olika genom åren, båda skit.
Funderar på att gräva fram en uttjänt PT100 givare ur skrotbingen på jobbet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@wounds: Jag menar att varje 90 graders nippel är en restriktion. Vattnet tappar all moment och får börja på nytt när böjen är så skarp.
I varje vattenblock har vi två sådanna svängar, dem kan vi inte göra nått åt, resten är upp till byggaren av loopen.
Har man slang, behövs nästan aldrig 90 graders. och om man måste svänga skarpt, så blir det snällare radie med två 45or ihopsatta.
Kör man acryl så är det bättre att ha rak koppling och sedan värma/böja röret med en större radie. Varje skarp böj i sej gör inte så mycket, men "många bäckar små." Det viktiga är att man förstår att varje restriktion sänker farten på vattnet.

51 grader på vattnet låter helt klart väldigt högt.
Det innebör att du inte kan kyla ner någonting till en lägre temp än något över denna temp.
Vad mäter du tempen i vatnet med? Jag har provat ett par olika genom åren, båda skit.
Funderar på att gräva fram en uttjänt PT100 givare ur skrotbingen på jobbet.

Ok, funderar på att bygga om allt. Med akryl är det ju dock svårt att undvika 90-gradersvinklar. Jag tror dock att jag ska ta bort 360-radden i taket och ersätta den med en 140 i bak och en 280 i topp, då får jag motsvarande 420 + att det inte blir riktigt lika tight att dra rören emellan. Min gpu genererar ju typ 450w i load och det är mycket. Pratade med en kille på ocn:s lightningforum som har ungefär samma setup som jag men han kör tre radiatorer och två pumpar för att hålla tempsen på någorlunda vettig nivå.

Ja, det är högt, och det blev högre efter att jag monterade om cpu-blocket... Jag mäter med denna:

http://www.highflow.nl/index.php?subcats=Y&type=extended&stat...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara någon som vet hur mitt gamla trogna vattenblock(D-tek Fuzion v1) står sig mot "moderna" block? Tror inte jag är allt för sugen på att uppgradera då det trots allt håller min CPU under 60° men är ändå intressant att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ok, funderar på att bygga om allt. Med akryl är det ju dock svårt att undvika 90-gradersvinklar. Jag tror dock att jag ska ta bort 360-radden i taket och ersätta den med en 140 i bak och en 280 i topp, då får jag motsvarande 420 + att det inte blir riktigt lika tight att dra rören emellan. Min gpu genererar ju typ 450w i load och det är mycket. Pratade med en kille på ocn:s lightningforum som har ungefär samma setup som jag men han kör tre radiatorer och två pumpar för att hålla tempsen på någorlunda vettig nivå.

Ja, det är högt, och det blev högre efter att jag monterade om cpu-blocket... Jag mäter med denna:

http://www.highflow.nl/index.php?subcats=Y&type=extended&stat...

Det är inte farligt att ändra riktning på vattnet. Men det blir en restriktion när man böjer flödet för tight. Tex med en 90 graders nippel.
Montera raka nipplar där du kan och böj slang/rören istället. Jag har själv massor med 90 graders böjar i mitt system, men nippeln är rak, sedan svänger röret istället, med en radie på 40mm, behöver inte vattnet inne i röret bromsas upp.

Låt oss ta ett exempel.
Du är ute och kör på motorvägen. När du skall ta en avfart, du klarar förmodligen att ta den i 70km/h. (Som ett böjt rör.)
Prova nu att ta en vanlig korsning inne i stan, sväng höger i 70km/h. (Som en 90 graders nippel.)
Det kommer inte gå lika lätt då farten är för hög för den snäva böjen.

I princip likadant i loopen. Förutom att där du missat den snäva höger svängen i stan, kan vattnet inte missa då det befinner sig i ett slutet system. Det som händer istället, är att vattnet bromsas upp inne i den snäva nippeln och en del av kraften från pumpen går förlorad. Gångra detta med antalet 90 graders nipplar i systemet, så får du en idé om hur det fungerar.
Man kan givetvis överkomma motståndet i 90 graders nipplarna med två pumpar i serie.
(=första pumpen matar den andra. Ger samma max flöde, men dubbelt tryck.)

Inget av ovanstående är på något sätt kritiskt. Jag bara belyser sätt att i slutänden få ner temperaturen i systemet, Pumpen går kanske aningens tystare med mindre motstånd.
Och för att hålla maximalt delta över hotspots, så bör man alltid ha maximalt flöde över dessa, för maximal kylning. Det får man med pumpen på max och minsta möjliga restiktion i systemet.

Om sedan vattnet blir för varmt, så ligger felet på fläkt/radiator sidan.
Då får man se över om man har tillräklig kyl-yta i radiatorerna för den effekt som måste avledas. Har man tillräkligt med radiatorer, ligger felet i fläktarna. För låga varv? Eller fel fläkt typ?

Vattenkylningens fördel mot luft kylning, är att vatten leder värme mycket effektivare än luft. Man får mao bort värmen från processorn mycket lättare och kan hålla lägre temp på den. Men man kan inte bara plocka upp värmen från processorn. I andra änden måste man kyla ner vattnet igen. Stora kylare, stora fäktar är alltid effektivare än mindre kylare och mindre fläktar.

Radiatorer har i regel en kammare där in/ut-lopp ansluts, så att vattnet kommer in eller skall ut från radiatorn i 90 graders vinkel innebär nästan ingen restriktion. Varför?
Då kammaren i radiatorn är många gånger större än nippel/slang, växlas vattnets hastighet ner till en bråkdel av hastigheten i slangen. (Kom ihåg exsemplet med bilen, saktar du ner til 20km/h, klarar du högersvängen.)

Pump/cirkulation. Bra cirkulation får ner temeraturen på hotspots effektivt. Men allt eftersom vattnet värms upp, minskar effektivititen (Då Delta blir midre)
Kylare/fläktar. ju effektivare man kan avleda värmen ur vattnet, destu högre Delta kan man hålla. Högre delta = efktivare kylning.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast

Jag är långt från fysiker eller överdrivet kunnig på detta område, so bear with me now

Är det bäst att alltid ha pumpen på max för att hålla maximalt hastighet/flöde på vattnet så vattnet spenderar mindre tid på varma ställen och då forslar bort värme fortare?

Blir det nån märkbar skillnad om man kör pumpens hastighet baserat på processorns temperatur kontra att alltid ha den på max? Värms vattnet successivt upp mer då?

Permalänk
Entusiast

Nu har jag betalat ordern på barrow fittings och det gick till slut på ungefär 995kr

Hade jag beställt likadana bitspower från caseking så hade samma saker kostat ungefär 3230kr

Det är en sinnessjuk skillnad i pris...

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Återkom med erfarenheter och mycket bilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag är långt från fysiker eller överdrivet kunnig på detta område, so bear with me now

Är det bäst att alltid ha pumpen på max för att hålla maximalt hastighet/flöde på vattnet så vattnet spenderar mindre tid på varma ställen och då forslar bort värme fortare?

Blir det nån märkbar skillnad om man kör pumpens hastighet baserat på processorns temperatur kontra att alltid ha den på max? Värms vattnet successivt upp mer då?

Finns säkert olika skolor i ämnet. Men om man utgår från att max pump och max fläkt kyler bäst, så kan man börja kompromissa från det läget.
Max pump, har jag inget problem med alls, för jag har fått isolerat min så jag inte hör den med chassit stängt. Så jag låter den gå max för att få max flöde över hotspots. Men nu har jag heller ingen PWM styrd pump. Wilket innebär att om jag stryper pumpen med det inbyggda reglaget, så bränner jag en del av energin till pumpen, i ett motstånd. = mera värme att få bort. Med PWM kan man koppla pumpen på mobot's CPU_FAN header, eller vad man nu har att reglera med. (Men jag skulle i alla fall vilja ha max flöde.)
Max fläkt blir ju lite tråkigare ljudmässigt.

Jag föreslog Wounds att bypassa pumpens PWM styrning av den enda anledningen att hans CPU går lite varm. När alla problem är avklarade, kan man återgå till att kompromissa mellan o-.ljud och temperatur.

Skrivet av Zpnk:

Nu har jag betalat ordern på barrow fittings och det gick till slut på ungefär 995kr

Hade jag beställt likadana bitspower från caseking så hade samma saker kostat ungefär 3230kr

Det är en sinnessjuk skillnad i pris...

Låter grymt, "keep us posted" hur är kvalité, hur snabb leverans osv. Intressant med billigare leverantörer. Jag har hela tiden tyckt att det är sjukt dyrt med standard grejer för vattenkylning.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

Finns säkert olika skolor i ämnet. Men om man utgår från att max pump och max fläkt kyler bäst, så kan man börja kompromissa från det läget.
Max pump, har jag inget problem med alls, för jag har fått isolerat min så jag inte hör den med chassit stängt. Så jag låter den gå max för att få max flöde över hotspots. Men nu har jag heller ingen PWM styrd pump. Wilket innebär att om jag stryper pumpen med det inbyggda reglaget, så bränner jag en del av energin till pumpen, i ett motstånd. = mera värme att få bort. Med PWM kan man koppla pumpen på mobot's CPU_FAN header, eller vad man nu har att reglera med. (Men jag skulle i alla fall vilja ha max flöde.)
Max fläkt blir ju lite tråkigare ljudmässigt.

Jag föreslog Wounds att bypassa pumpens PWM styrning av den enda anledningen att hans CPU går lite varm. När alla problem är avklarade, kan man återgå till att kompromissa mellan o-.ljud och temperatur.

Låter grymt, "keep us posted" hur är kvalité, hur snabb leverans osv. Intressant med billigare leverantörer. Jag har hela tiden tyckt att det är sjukt dyrt med standard grejer för vattenkylning.

Jag ska experimentera lite sen när jag fått hem allt och kopplat ihop det. Tror dock jag kommer få svårt att hålla mig till sommaren när det blir nytt grafikkort och block till det. Lär säkerligen bygga om före det då det garanterat komma klia satan i fingrarna när allt bara kommer ligga här hemma

Här är skillnaden mellan det jag beställt och hur det hade sett ut om jag kört "äkta bitspower" från caseking.

Sen kommer jag dock beställa detta från caseking

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

EK Evo x99 Supreme

Kanske ska fixa när jag kommer hem, ett jävla pill bara att komma åt bakom radiatorn.

Några 90-graders (bild nedan) så det skulle väl kunna påverka lite men jag tror helt klart att problemen beror på att pumpen går i för låg hastighet.
Nej, det är ett jäkla meck att fixa det då jag måste böja helt nya rör.

http://i.imgur.com/qzrVoZz.jpg

Tänkte annars att du köper billig slang på biltema och vanliga nipplar med slangklämma, kostar inte så mycket då ca 150-200:-
Men blir ju förstås en del jobb ändå men behöver inte göra en extremt snygg dragning.

Du har väl D5 PWM pumpen om jag inte minns fel? Då kan du öka hastigheten med AI Suite eller liknande program för att se hur temps blir?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det är inte farligt att ändra riktning på vattnet. Men det blir en restriktion när man böjer flödet för tight. Tex med en 90 graders nippel.
Montera raka nipplar där du kan och böj slang/rören istället. Jag har själv massor med 90 graders böjar i mitt system, men nippeln är rak, sedan svänger röret istället, med en radie på 40mm, behöver inte vattnet inne i röret bromsas upp.

Låt oss ta ett exempel.
Du är ute och kör på motorvägen. När du skall ta en avfart, du klarar förmodligen att ta den i 70km/h. (Som ett böjt rör.)
Prova nu att ta en vanlig korsning inne i stan, sväng höger i 70km/h. (Som en 90 graders nippel.)
Det kommer inte gå lika lätt då farten är för hög för den snäva böjen.

I princip likadant i loopen. Förutom att där du missat den snäva höger svängen i stan, kan vattnet inte missa då det befinner sig i ett slutet system. Det som händer istället, är att vattnet bromsas upp inne i den snäva nippeln och en del av kraften från pumpen går förlorad. Gångra detta med antalet 90 graders nipplar i systemet, så får du en idé om hur det fungerar.
Man kan givetvis överkomma motståndet i 90 graders nipplarna med två pumpar i serie.
(=första pumpen matar den andra. Ger samma max flöde, men dubbelt tryck.)

Inget av ovanstående är på något sätt kritiskt. Jag bara belyser sätt att i slutänden få ner temperaturen i systemet, Pumpen går kanske aningens tystare med mindre motstånd.
Och för att hålla maximalt delta över hotspots, så bör man alltid ha maximalt flöde över dessa, för maximal kylning. Det får man med pumpen på max och minsta möjliga restiktion i systemet.

Om sedan vattnet blir för varmt, så ligger felet på fläkt/radiator sidan.
Då får man se över om man har tillräklig kyl-yta i radiatorerna för den effekt som måste avledas. Har man tillräkligt med radiatorer, ligger felet i fläktarna. För låga varv? Eller fel fläkt typ?

Vattenkylningens fördel mot luft kylning, är att vatten leder värme mycket effektivare än luft. Man får mao bort värmen från processorn mycket lättare och kan hålla lägre temp på den. Men man kan inte bara plocka upp värmen från processorn. I andra änden måste man kyla ner vattnet igen. Stora kylare, stora fäktar är alltid effektivare än mindre kylare och mindre fläktar.

Radiatorer har i regel en kammare där in/ut-lopp ansluts, så att vattnet kommer in eller skall ut från radiatorn i 90 graders vinkel innebär nästan ingen restriktion. Varför?
Då kammaren i radiatorn är många gånger större än nippel/slang, växlas vattnets hastighet ner till en bråkdel av hastigheten i slangen. (Kom ihåg exsemplet med bilen, saktar du ner til 20km/h, klarar du högersvängen.)

Pump/cirkulation. Bra cirkulation får ner temeraturen på hotspots effektivt. Men allt eftersom vattnet värms upp, minskar effektivititen (Då Delta blir midre)
Kylare/fläktar. ju effektivare man kan avleda värmen ur vattnet, destu högre Delta kan man hålla. Högre delta = efktivare kylning.

Jag är helt med på att tvära vinklar kan begränsa flödet. Dock tror jag, precis som du skriver, att det inte är avgörande. De flesta builds med akryl har mycket hårda vinklar, både av praktiska och estetiska skäl. Jag blir mer och mer övertygad om att jag underkattat värmutvecklingen från mitt grafikkort. Tittar man på originalkylaren så borde man ju ana oråd... Den är ju iofs inte lika stor som en 360-rad så man kan ju tycka att borde räcka men det är väl en kombo av olika saker.

Skrivet av jmeistr:

@Zpnk: Återkom med erfarenheter och mycket bilder!

+1 på den. Vill gärna veta mer om Barrows.

Skrivet av Brainsplitter:

Tänkte annars att du köper billig slang på biltema och vanliga nipplar med slangklämma, kostar inte så mycket då ca 150-200:-
Men blir ju förstås en del jobb ändå men behöver inte göra en extremt snygg dragning.

Du har väl D5 PWM pumpen om jag inte minns fel? Då kan du öka hastigheten med AI Suite eller liknande program för att se hur temps blir?

Jag funderar ändå på att dra om allt men inte för att göra en separat loop utan att för att försöka förbättra den jag har. Att gpu:n är boven i dramat är ganska tydligt tycker jag eftersom jag kan pressa enbart cpu:n ganska hårt utan några högre temps.

Japp, har dragit upp till full speed med q-fan. Dock är jag sjukt irriterad på att jag inte får upp pwm-hubben längre nu när jag har jag har kopplat bort pumpen. Står bara n/a så får jag cpu fan error om jag inte väljer att ignorera monitorering av cpu fan...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag ska experimentera lite sen när jag fått hem allt och kopplat ihop det. Tror dock jag kommer få svårt att hålla mig till sommaren när det blir nytt grafikkort och block till det. Lär säkerligen bygga om före det då det garanterat komma klia satan i fingrarna när allt bara kommer ligga här hemma

Här är skillnaden mellan det jag beställt och hur det hade sett ut om jag kört "äkta bitspower" från caseking.

http://i.imgur.com/IqPAlFo.png

http://i.imgur.com/s6Vnzdj.png

Sen kommer jag dock beställa detta från caseking

http://i.imgur.com/jcJgt9d.png

Ser att du även beställer kulventil (avtappning) Bara börja bygga. Har du CPU-block, pump o radiator, så är det bara att bygga. Med en strategiskt väl placerad avtappnings kran, är det busenkelt att utöka eller byta komponenter. När du är klar, är det bara att hälla i samma vätska igen. Jag började med CPU-loop endast för att sedan utöka. Efter första gången jag skulle tappa ur vätskan, stod avtappnings ventil högst upp på önskelistan.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!